Onko yleistäkin poissaolotuntien seuranta koulussa, mikäli tunteja "liikaa", niin lasu?
Lapsi aloitti uudessa koulussa (sisäilmaongelmainen koulu), täällä tallainen kolmiportainen poissaolojen seuranta, ensin tunnit XX, ope soittaa, tunnit XX, ope soittaa, herääkö huoli, 80 tuntia (muistaakseni), lasu. Kroonisesti sairaan lapsen äitinä ihmetyttää ja kauhistuttaa tällainen.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä automaattisesti lasua mutta koulutoimelta ohjeistus minulle luokanvalvojana on, että jos oppilaalla on yli 66 tuntia poissaoloja, on minun vietävä asia moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään. Meillä on kuuden tunnin koulupäivät eli vastaa yhteensä 11 päivän poissaoloa. Tuo määrä ei siis perusterveellä lapsella täyty kouluvuoden aikana. Eri asia sitten jos lintsaa paljon koulusta ja silloin onkin aihetta oikeasti miettiä mitä asialle tehdään. Viime vuonna vein yhden tapauksen eteen päin ja kyseessä 20 oppilaan luokka. Eri kunnissa on kuitenkin eri käytännöt. Olen ollut töissä myös kunnassa jossa tuota poissaolotuntien määrää ei oltu määritelty vaan asian vieminen eteen päin oli opettajan oman harkinnan varassa.
Ihan helposti voi tulla 11 päivää sairaspoissaoloja lukukauden aikana. Eihän se vaadi kuin 3 isompaa flunssaa tai vatsatautia. Jos yksi on syksyllä, toinen talvella ja kolmas keväällä niin eipä siinä usein sairastella.
Esimerkkinä meillä ekaluokkalaisella: iski kova mahatauti jonka takia joutui olemaan 4 päivää pois koulusta, alkutalvella influenssa: 5 päivää pois koulusta ja keväällä flunssa jonka päälle jälkitauti, 5 päivää sekin.
Siinä on jo 14 päivää, onneksi meidän koululla ei ole käytössä tuollaista vaan opettaja käyttää järkeään. Joku ohje on selvittämättömien poissaolojen kohdalta, mutta ei sairaspoissaoloista.
Ja sitten se moniammatillinen oppilashuoltoryhmä toteaisi lapsesi kohdalla, että ei aihetta huoleen, kaikki poissaolot ovat selitettävissä. Kaikkien kohdalla näin ei kuitenkaan ole joten hyvähän se on että asia tarkistetaan. Ja tosiaan jos 20 oppilaasta vain yhdellä on tämä määrä ylittynyt niin en katsoisi että tuntimäärää olisi vedetty liian alhaiseksi.
Ja tuo vaatii moniammatillisen oppilashuoltoryhmän?😂😂😂😂 Voi jeesus.
Mitä ihmeen nauramista siinä on, että ope, terkkari, kuraattori jne. kokoontuvat oppilaan asioissa? Sitä vartenhan he siellä töissä ovat. Luuletko, että kaikki vain yksin pähkäilevät? Eikö ole parempi, että yhdessä mietitään?
Mitä ihmeen pähkimistä ja miettimistä siinä on, jos lapsella on lukuvuoden aikana 11 poissaolopäivää? Jeesus. Yksi rajumpi flunssa, vähän kuukautiskipuja ja vaikka jumpassa lyttyyn lyöty varvas ja se on siinä, siihen ei todellakaan tarvita 10 koulun aikuista sytyttämään lamppua.
Juuri tällaisessa tapauksessa palaveri on paikallaan. Kuukautiskivut eivät ole syy jättää koulua väliin, eikä kipeä varvas. Terveyskeskuksesta saa sauvat tai vaikka pyörätuolin lainaan, ja sen varpaan kanssa pääsee kyllä kouluun. Eli juuri tässä vanhemman kanssa kuuluu keskustella siitä, miksi lapsen on hyvä oppia, että kouluun mennään. Joka päivä.
Joo voihan sitä ämpärin ja vaipan kanssa tulla oksennustaudissakin! Älä jaksa trollata.
Aikuinenkin saa töistä saikkua mikäli kunnolla nyrjäyttää/murtaa varpaan.
Et myöskään varmaan ole kartalla hyvin kipeistä kuukautisista joita toisilla on, omassa suvussa sitä on ja jotkut ovat teini-iässä jopa pyörtyneet.
Mulla sen viimeisen flunssan kanssa ois todellakin pitänyt olla sanko ja vaipat (kotona oli). Ens kerralla menen vaikka ois sama, että ei tarvii huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Ois se kyllä aikuisten maailmassa mielenkiintoinen tilanne. Lapset kun vielä sairastaa enempi niin luulisi ettei tuollaisia rajoja selvitetyistä SAIRASPOISSAOLOISTA tarvitse.
Yllättävä viikon-kahden saikku töistä niin siellä ois palatessa pomo, terkka, psykologi ja sossu vastassa voivottelemassa tilannetta. :D
Lapset on helppo nöyryytyksen kohde. Kuntouttavan työtoiminnan tunnepupujumppakohu oli lööpeissä. Meillä lapsi on valittanut ihan samankuuloisesta kivatoiminnasta.
Lupasin, että saa valehdella, jos kohtelevat kuin idioottia tai utelevat.
Moni opettaja saikuttaa paljon enemmän kuin sen 11 päivää, joutuuko hekin sakin hivutukseen? Meillä myös kivasti kantavat niitä pöpöjä oppilaille, on saatu mm sikainfluenssa perheeseen opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastelukaan ei ole välttämättä syy luistaa oppivelvolisuudesta.
suorittaakseen oppivelvollisuuden ei tarvita kouluun menoa.
Ei niin, mutta jonkun ylempänä vänkäävän äly ei riitä tämän sisäistämiseen.
Ei, mutta jos on valinnut suorittamistavaksi koulun, siihen sisältyy velvoite osallistua opetukseen (mikä tietysti katsotaan tapauskohtaisesti esim. lapsen sairastaessa). Sitten jos haluaa toteuttaa opetuksen kotikouluna, vaikka yöllisillä hypnoosinauhoilla, niin go for it, silloin ei ole muille tilivelvollinen muusta kuin oppimistuloksista.
Kukas ne koulut oikein kustantaa?
Hiukan asiakaspalveluasennetta hei!..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä automaattisesti lasua mutta koulutoimelta ohjeistus minulle luokanvalvojana on, että jos oppilaalla on yli 66 tuntia poissaoloja, on minun vietävä asia moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään. Meillä on kuuden tunnin koulupäivät eli vastaa yhteensä 11 päivän poissaoloa. Tuo määrä ei siis perusterveellä lapsella täyty kouluvuoden aikana. Eri asia sitten jos lintsaa paljon koulusta ja silloin onkin aihetta oikeasti miettiä mitä asialle tehdään. Viime vuonna vein yhden tapauksen eteen päin ja kyseessä 20 oppilaan luokka. Eri kunnissa on kuitenkin eri käytännöt. Olen ollut töissä myös kunnassa jossa tuota poissaolotuntien määrää ei oltu määritelty vaan asian vieminen eteen päin oli opettajan oman harkinnan varassa.
Ihan helposti voi tulla 11 päivää sairaspoissaoloja lukukauden aikana. Eihän se vaadi kuin 3 isompaa flunssaa tai vatsatautia. Jos yksi on syksyllä, toinen talvella ja kolmas keväällä niin eipä siinä usein sairastella.
Esimerkkinä meillä ekaluokkalaisella: iski kova mahatauti jonka takia joutui olemaan 4 päivää pois koulusta, alkutalvella influenssa: 5 päivää pois koulusta ja keväällä flunssa jonka päälle jälkitauti, 5 päivää sekin.
Siinä on jo 14 päivää, onneksi meidän koululla ei ole käytössä tuollaista vaan opettaja käyttää järkeään. Joku ohje on selvittämättömien poissaolojen kohdalta, mutta ei sairaspoissaoloista.
Ja sitten se moniammatillinen oppilashuoltoryhmä toteaisi lapsesi kohdalla, että ei aihetta huoleen, kaikki poissaolot ovat selitettävissä. Kaikkien kohdalla näin ei kuitenkaan ole joten hyvähän se on että asia tarkistetaan. Ja tosiaan jos 20 oppilaasta vain yhdellä on tämä määrä ylittynyt niin en katsoisi että tuntimäärää olisi vedetty liian alhaiseksi.
Ja tuo vaatii moniammatillisen oppilashuoltoryhmän?😂😂😂😂 Voi jeesus.
Mitä ihmeen nauramista siinä on, että ope, terkkari, kuraattori jne. kokoontuvat oppilaan asioissa? Sitä vartenhan he siellä töissä ovat. Luuletko, että kaikki vain yksin pähkäilevät? Eikö ole parempi, että yhdessä mietitään?
Mitä ihmeen pähkimistä ja miettimistä siinä on, jos lapsella on lukuvuoden aikana 11 poissaolopäivää? Jeesus. Yksi rajumpi flunssa, vähän kuukautiskipuja ja vaikka jumpassa lyttyyn lyöty varvas ja se on siinä, siihen ei todellakaan tarvita 10 koulun aikuista sytyttämään lamppua.
Juuri tällaisessa tapauksessa palaveri on paikallaan. Kuukautiskivut eivät ole syy jättää koulua väliin, eikä kipeä varvas. Terveyskeskuksesta saa sauvat tai vaikka pyörätuolin lainaan, ja sen varpaan kanssa pääsee kyllä kouluun. Eli juuri tässä vanhemman kanssa kuuluu keskustella siitä, miksi lapsen on hyvä oppia, että kouluun mennään. Joka päivä.
Ja sitten tehdään, tättärätää LASU koska lapsi on laitettu kovissa kuukautiskivuissa kouluun oksentamaan ja pyörtymään.
Tottakai jatkuvat poissaolot on aihe jatkotoimenpiteisiin.
Opettajilla on paljon tiukemmat rajat. Esimies keskustelee ekan kerran viidennen poissaolokerran kohdalla.
Onko jonkun lapsen poissaoloista oikeasti tehty lasu?
Suomi on pullollaan lapsia, joiden sairauksia eivät vanhemmat hoida ja jotka ovat siksi pois koulusta. Yläkouluikäisiä pakotetaan myös jäämään hoitamaan pienempiä sisaruksia ja jopa karjaa.
Tässäkin keskustelussa moni on tuonut esiin kuukautiskivut, joita ei ole hoidettu. Pahat kivut ovat usein merkki endometrioosista, myoomista tai muista hoitoa vaativista sairauksista. Todella pahat kivut pitää hoitaa hormoneilla tai kipulääkkeillä pois. Hormonit suojaisivat myös elimistöä endon aiheuttamilta vaurioilta ja estäisivät lapsettomuutta aiheuttavia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pullollaan lapsia, joiden sairauksia eivät vanhemmat hoida ja jotka ovat siksi pois koulusta. Yläkouluikäisiä pakotetaan myös jäämään hoitamaan pienempiä sisaruksia ja jopa karjaa.
Tässäkin keskustelussa moni on tuonut esiin kuukautiskivut, joita ei ole hoidettu. Pahat kivut ovat usein merkki endometrioosista, myoomista tai muista hoitoa vaativista sairauksista. Todella pahat kivut pitää hoitaa hormoneilla tai kipulääkkeillä pois. Hormonit suojaisivat myös elimistöä endon aiheuttamilta vaurioilta ja estäisivät lapsettomuutta aiheuttavia muutoksia.
Ei endometrioosia sen kummemmin hoideta. Ihan vaan niillä kipulääkkeillä ja sitten aina välillä tähystysleikkaus.
Silti potilas on kipeä aina kerran kuussa.
Ja jos kuukautiset laukaisevat migreenin, eipä siihenkään ole mitään hoitoa. Kuin kipulääke ja lepo.
Endometrioosia sairastavat voivat estää limakalvon kasvamisen (ja samalla suuremmat tuhot) hormonilääkityksellä ja pitää tyhjennysvuodon vaikka kahdesti vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosia sairastavat voivat estää limakalvon kasvamisen (ja samalla suuremmat tuhot) hormonilääkityksellä ja pitää tyhjennysvuodon vaikka kahdesti vuodessa.
Olen sairastanut sitä vuosikymmeniä joten enköhän minä tiedä.
Ja se lastensuojelu ei ole se paikka jossa endometrioosia hoidetaan tai myoomia tarkkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se lastensuojelu ei ole se paikka jossa endometrioosia hoidetaan tai myoomia tarkkaillaan.
Opeko sen lääkäriajan lapselle sitten varaa ja lääkkeet ostaa, jos vanhemmat ei hoida asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeko sen lääkäriajan lapselle sitten varaa ja lääkkeet ostaa, jos vanhemmat ei hoida asiaa?
Vaikka se lapsi kuinka kävisi lääkärissä, se voi silti olla huonovointinen ja olo vaatii sen poissaolon. Idiootti.
Minunkin migreenilapseni on käynyt sekä yleislääkärillä että neurologilla ja niin vaan se migreenipirulainen joskus yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Moni opettaja saikuttaa paljon enemmän kuin sen 11 päivää, joutuuko hekin sakin hivutukseen? Meillä myös kivasti kantavat niitä pöpöjä oppilaille, on saatu mm sikainfluenssa perheeseen opettajalta.
Kyllä, meillä opettajat menee kolmikantakeskusteluun kun on tietty määrä poissaoloja.
Ja jos minä kirjoitan sinne Wilmaan että migreeni niin johan se kertoo että lapsella on diagnoosi. Ja jos sitä sitten vielä ihmettelee niin soittaa minulle. Tai kysyy kouluterkalta. Jonne se lapsi on useammankin kerran mennyt migreenikohtauksen yllättäessä ja josta olen hänet sitten jakenut kotiin.
Lastensuojelulla (joka on ihan eri alueellakin kuon ko koulu) ei ole hölkäsen pöläyksen tietoa lapsen migreenistä, enkä minä myöskään tän alueen julkiseen terveydenhoitoon sitä suostuisi lähteä hoidattamaan, vaikka kuinka lastensuojelu vaatisi.
Ei kai mitään ongelmaa ole, jos lapsella on sairaus, joka on diagnosoitu ja johon saa hoitoa. Tuskin mikään koulu silloin lasua tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mitään ongelmaa ole, jos lapsella on sairaus, joka on diagnosoitu ja johon saa hoitoa. Tuskin mikään koulu silloin lasua tekee?
No niinhän tuolla just lukee, että jos tulee tietty tuntinäärä täyteen niin tekee.
Ja tuo yksi pässikin väittää, että ei voi tulla poissaoloja jos on käytetty lääkärissä. Että poissaolo on merkki hoitamattomuudesta. Täytyykin kertoa tää lapsen lääkärille.
Paitsi silloinkin oon odotettavissa lasu.