Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Kannattaa huomioida, että se kaveri ei välttämättä ole maininnut vanhemmilleen etukäteen mitään, mennyt vaan mukaan kun on pyydetty. Tosin siinäkään tilanteessa en kehtaisi vanhempana pyydettäessä jättää maksamatta, jos yhtään normaali taloustilanne on.
Ihan yhtä uskottava tää olis ollut tammikuussakin.
Ap, laita oma teini syksyn ajaksi joka arkipäivä kaverilleen just ruoka-aikaan. Lapsesi syö siellä niin kauan, että ruuasta säästämäsi raha kattaa Linnanmäen reissun.
Minullekin on käynyt noin. Lähdimme Espoosta Särkänniemeen päiväksi ja lapsen äidin kaveri kysäisi whatsappissa voisiko hänen tyttärensä tulla mukaan.
Ilmoitin että sopii, rannekkeiden hinnat ja sitten käyttörahaa oman harkintansa mukaan. Lapselle oli annettu kymppi rahaa mukaan.
Eipä sitten oikein viitsinyt olla ostamatta sitä ranneketta.
Yritti tätä vielä uudelleen seuraavana kesänä kun olimme menossa powerparkiin, mutta ilmoitimme ettei autossa ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, laita oma teini syksyn ajaksi joka arkipäivä kaverilleen just ruoka-aikaan. Lapsesi syö siellä niin kauan, että ruuasta säästämäsi raha kattaa Linnanmäen reissun.
Luuletko että tuollaiset pummit ruokkivat toisten lapsia?
Ehei! Lapsi-vieraat saavat istua kaverinsa huoneessa odottamassa kunnes kaveri on syönyt.
Kyllä varautuisin siihen, että itte joudun maksamaan ja tarjoamaan, jos mun kaverin kaveri tulisi mukaan.
Jos mun lasta pyydettäis mukaan, laittaisin tarpeeksi rahaa mukaan ja tarkistaisin vielä jälkikäteen, kuinka kävi. Jos lapselleni olisi tarjottu lippu yms. soittaisin lapseni kaverin vanhemmalle, ja kysyisin tilinumeroa. Hyväksyisin myös sen, jos kaverin vanhempi sanoisi, että ei tartte maksaa. :)
Olen oppinut, että ihmisten käsitykset ovat hyvin erilaisia. Aika moni harrastaa lokkina liihottamista. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varautuisin siihen, että itte joudun maksamaan ja tarjoamaan, jos mun kaverin kaveri tulisi mukaan.
Jos mun lasta pyydettäis mukaan, laittaisin tarpeeksi rahaa mukaan ja tarkistaisin vielä jälkikäteen, kuinka kävi. Jos lapselleni olisi tarjottu lippu yms. soittaisin lapseni kaverin vanhemmalle, ja kysyisin tilinumeroa. Hyväksyisin myös sen, jos kaverin vanhempi sanoisi, että ei tartte maksaa. :)
Olen oppinut, että ihmisten käsitykset ovat hyvin erilaisia. Aika moni harrastaa lokkina liihottamista. Minä en.
Korjauss: LAPSEN kaveri, ei kaverin kaveri :)
Eipä tulisi mieleenkään laittaa lasta ilman rahaa tuollaiseen reissuun. Sen ymmärrän, jos kysyjä tarjoaa kyydin (mutta voisin kyllä bensarahaakin tarjota, jos jostain kauempaa on lähtö reissuun), mutta kyllä jokainen perhe omat huvittelunsa maksaa, tämän pitäisi olla päivänselvää.
En olisi ostanut ja olisin mennyt kyytiin lasten kanssa. Harmi hänelle, tuskin hänen vika varmaan ollut.
"15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin"
Vähän kaksipiippuinen juttu. Ja arvaan, että saan alapeukkuja.
Ainakin minua ärsyttää nämä seuran ja kaveriksi vonkaajat (kun lapsi ei muuten menisi) ainakin meidän teinejä pyydetään jatkuvasti mukaan, oli kysymys sukulaisista, ystäväperheistä, lasten kavereista, kun vanhemmat eivät itse uskalla olla laitteessa tai on useampi lapsi mukana ja meidän teinejä halutaan mukaan "kaveriksi".
Usein olen antanut lapsille rahaa, mutta jotkut perheet ovat myös tarjoutunut maksamaan.
Juu, kyllä se tulee kalliiksi myös näillä seurana olevien kavereiden perheelle.
Vierailija kirjoitti:
"15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin"
Ainakin minua ärsyttää nämä seuran ja kaveriksi vonkaajat (kun lapsi ei muuten menisi) ainakin meidän teinejä pyydetään jatkuvasti mukaan, oli kysymys sukulaisista, ystäväperheistä, lasten kavereista, kun vanhemmat eivät itse uskalla olla laitteessa tai on useampi lapsi mukana ja meidän teinejä halutaan mukaan "kaveriksi".
Usein olen antanut lapsille rahaa, mutta jotkut perheet ovat myös tarjoutunut maksamaan.
Kyllä minä jo vanhempana pistäisin stopin, jos monta kertaa kesässä pyydetään seuraksi. Aika kalliiksi tulee tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä jo vanhempana pistäisin stopin, jos monta kertaa kesässä pyydetään seuraksi. Aika kalliiksi tulee tosiaan.
Toinen teini on ollut kolme kertaa ja toinen viisi kertaa. Tosin, meillä ei anneta satasta, vaan vähempi saa riittää.
Jatkuvaa vonkaamista, kun asutaan lähellä, milloin pitää näyttää "paikkoja" milloin olla kaverina laitteissa jne. Eikä lapsilla olisi muuten mitään hinkua Lintsille.
Ja pahimpia ovat kaverit, kun sopivat keskenään, eikä edes kaverin vanhemmat soita ja sovi asiasta etukäteen, pyytävät vain mukaan ja sanotaan vain kellonajat. Ihan kuin meidän pitäisi olla se aktiivinen osapuoli, vaikka on pyydetty mukaan.
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
Ikävä kyllä näitä hyväksikäyttäjiä ja lokkeilijoita on paljon.
Meillä kävi niin että makseltiin silloin tällöin lasten kavereiden huvituksia. Suurimmaksi osaksi ex tempore-juttuja kuten uimahallia, minigolfia,leffaa ja vastaavaa, mutta välillä myös isompia juttuja. Ja lähes kaikkien kanssa tämä oli vastavuoroista.
No yksi tyttäreni kaveri ja tämän äiti sitten alkoivat oikein odottaa tätä. Jos tyttäremme ottikin tällä kertaa jonkun muun kylässä olevan kaverin mukaan esim. carting-radalle niin tämä äidiltä alkoi tulla närkästynyttä viestiä kuinka "Mari" ei nyt päässyt mukaan ja pahoitti mielensä. Yritti myös tunkea tätä lasta mökillemme täyshoitoon pitkiksi ajoiksi ja sama meno jos joku muu kaveri tai serkut tulivatkin vuorollaan mukaan.
Kamelin selän katkaisi kun meidän viereemme rakennettiin seikkailupuisto ja kuulin tytön kerran kärttävän äidiltään sinne pääsyä ja äiti vastasi " Se on hirveän kallis, menet sitten *meidän tyttären* mukaan kun ne menevät".
juuri tämmöisten takia en koskaan äänestä naisia mihinkään tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun olisi tarvinnut hänelle sitä ranneketta ostaa, hölmöä ap.
ja olisit nolannut molemmat teinit - upeeta. Älä hanki lapsia
Miten niin nolannut molemmat? Kumpikin persaukisia.
Ap. Olet maksanut rannekkeen ja ruuat. Et saa Rahaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
Siinä oli varmaan iloinen päivä teillä kaikilla.
Kuka kehtaa tunkea kakaransa toisten matkaan pennittömänä?
Itse en kehtaisi lähettää lasta lintsille ilman rahaa. Minäkin olen lähettänyt oman lapsen kaverin perheen kanssa lintsille ja rahaa pannut mukaan satasen verran. Ranneke,ruoka ja pelit.
Toisaalta olen myös tarjonnut lapsen parille kaverille lintsi ym. reissuja koska tiedän että ovat puilla paljailla. Tuolloin olen kutsun yhteydessä valehdellut että olen saanut ilmaislippuja/rannekkeita duunista jos lapset haluavat lähteä mukaan.