Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Ei sinun olisi tarvinnut hänelle sitä ranneketta ostaa, hölmöä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria huvipuistoon, ja tokaista lippuluukulla "maksa ite". Jos mä kerran olen kutsunut, tietysti tarjoan rannekkeen ja muut.
Ei kai se maksaminen haittaakaan, jos on mistä maksaa.
Jos ei ole, ei kutsuta... Aika pienet lomarahat taisi olla...tai ehkä Lintsi on siirtynyt Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria huvipuistoon, ja tokaista lippuluukulla "maksa ite". Jos mä kerran olen kutsunut, tietysti tarjoan rannekkeen ja muut.
Ap ei varsinaisesti kutsunut, vaan oli teinien oma idea.
Raha on vain rahaa. Meni jo. Oliko kivaa Lintsillä. Se on tärkeintä.
Eihän tämä ole todellinen juttu. Oikeasti elämä menee niin.
Jos kaverin vanhemmat ovat ihan ok varakkaita, niin tietysti he maksavat lipun jälkikäteen. Miksi eivät maksaisi?
Jos kaverin vanhemmat ovaT köyhiä, niin he tarkistavat etukäteen, tuleeko päivä jotain maksamaan, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja: jos kutsut ystävän kylään, niin pyydätkö maksua tarjoamastasi kahvista
Kaverilla oli kuitenkin visa electron mukana että siihen olisi voinut rahaa siirtää? Onko Porvoossakin lintsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka ap hyväksyi.
En kehtaisi lähettää lastani ilman rahaa, ellei ole kyse tilanteesta, jossa puolin ja toisin otetaan mukaan ja maksellaan vuorotellen (no itse asiassa silloinkin lapsella on ollut varmuuden vuoksi rahaa).
Vierailija kirjoitti:
ja olisit nolannut molemmat teinit - upeeta. Älä hanki lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka ap hyväksyi.
Hyväksyi mukaan tulemisen. Ei kutsunut vieraaksi, jonka kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja: jos kutsut ystävän kylään, niin pyydätkö maksua tarjoamastasi kahvista
Miten 2 näin eri asiaa onnistutaankin niputtamaan samaksi? Ensinnäkin se kahvikupponen ei maksa sataa euroa. Tai edes sitä neljääkymmentä.
Toiseksi on yleinen tapa, että jos kutsut jonkun kahville, tarjoat kahvin. Se taas ei ole yleinen tapa, että teini saa luvan ottaa kaverin seuraksi lintsireissulle ja että perheen äiti maksaa silloin myös kaverin lipun.
Aivan itsestäänselviä juttuja taas.
/20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mies pyytää treffeille, niin miehen pitää maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja olisit nolannut molemmat teinit - upeeta. Älä hanki lapsia
Miten niin nolannut? Järkevä ihminen olisi tuossa vaiheessa sanonut ettei varat riitä kustantamaan tämän teinin ranneketta ja ruokia. Kyllä meillä aina vanhemmat laittoi rahaa mukaan jos minä lähdin kaverin perheen kanssa reissuun. Ei puhettakaan että joku olisi tarjonnut. Jos rahaa ei ollut niin sitten en mennyt. Keep it simple!
Saattavat myös olla "lokkeja" ja ehkä tiesivät kyllä mutta ovat vaan röyhkeitä.
Ai hyvä ihme, vanhempien pitäisi sopia teinien asiat! Eiköhän teini-ikäiselle voi senverran vastuuta antaa, että pyytä itse kaverinsa mukaan? Pitäskö yläkoulussa, lukiossa ja ammattikouluissa jakaa vanhempien yhteystiedot, että vanhemmat voivat sopia asioista keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran osaat sopia etukäteen siitä että teini varmistaa kaveriltaan että sillä on rannekerahat. Miten siihen lintsikäyntiin meni lähes satanen jos ranneke maksaa 43€? Sisäfilettäkö te siellä söitte?
Lienee äipän terassilasku lipsahtanut loppusummaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina, siis AINA, keskustellaan näistä asioista vanhempien kesken. Sitä ei ikinä tiedä mitä ensinnäkin se oma lapsi/teini olettaa ja sanoo sitten kaverilleen ja mitä puolestaan kaveri olettaa ja sanoo omille vanhemmilleen ja mitä he siitä sitten olettavat.
Kaikille kurja tilanne mutta ei auta kuin ottaa opiksi, ensi kerralla keskustele itse suoraan vanhempien kanssa jotta kakki on kaikille selvää jo etukäteen.
Milloin niiden lasten pitäisi sitten oppia huolehtimaan rahoista ja muista asioistaan, ellei teininä? Kasvatetaan tynnyrissä 20 vuotta ja potkitaan pihalle vai?
en jaksa reagoida yhteenkään "aloitukseen" joka alkaa sanalla ELI
Tuossa on selvä erehtymisen mahdollisuus, jos lintsireissu on esitetty niin, että kaveri tulee pienten lasten avustajaksi laitteisiin. Eli kaveri olisi voinut jopa olettaa, että hän saa lipun lisäksi palkkaa avustajana olemisesta.