Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruutin kyläpaikan naapurin koiran päälle, kuka korvaa ell-kulut?

Vierailija
19.08.2019 |

Taustat lyhyesti: sukulaiseni asuu maalla, mutta hänellä on yksi naapuri aivan vieressä. Naapurissa on pieni koira, joka karkailee jatkuvasti sukulaisen pihaan. Naapurille on sanottu asiasta, kehotettu pitämään koira kiinni ja varoitettu myös autoista, sillä sukulaiseni luona käy paljon autoilevia vieraita kuten minä, mutta mikään ei ole auttanut. Koirasta ei ole niin suurta haittaa, että olisi ollut tarvetta soittaa poliisille, sukulainen pelkää naapurisovun rikkoutumistakin. Koiraongelma on jatkunut parisen vuotta ajoittaisena, joten kyllä minäkin siitä koirasta tiesin.

No, lauantai-iltana sitten peruutin sen päälle. Ajelin iltahämärissä pihalle ja korjasin pysäköintiä peruuttamalla, vauhtia oli paljon alle 10 km/h. Olin varmistanut jo valmiiksi ettei paikalla ole lapsia, jotka voisivat hyppiä eteen, eikä ollut. Olin silti supervarovainen ahtaalla pihalla. Yhtäkkiä auton takaa kuului ulahdus, pysäytin ja ehdin nähdä naapurin koiran juoksevan nilkuttaen kotiaan kohti. Menin perässä, omistaja tuli ulos ja sanoin että katsoo koiransa, kävikö sille pahasti, että autoni osui siihen. Omistaja höpötti tyyliin "voi mamman musu, mennään ottamaan musu herkkua voi sinua mussuliini". Tätä hän höpisee aina kun vaivautuu vihdoin noutamaan koiransa kotiin sukulaisen pihalta. Ihmiseen ei jotenkin saa normaalisti kontaktia.

Olin jo kotona, kun sain sukulaiselta viestin, että meidän tai minun pitää korvata koiran eläinlääkärikulut. Ne ovat lähes kaksi tuhatta euroa, eikä koiralla ole vakuutusta. Käynti päivystävällä eläinlääkärillä sunnuntaina ei ole halpaa lystiä, sen tiedän itsekin lemmikinomistajana. Koiralla on jalka murtunut ja se kuntoutuu kyllä. Mutta kuka maksaa? Minä en nähnyt koirasta vilaustakaan ennen kuin se kopsahti todennäköisesti takarenkaaseen. Sitä ei näkynyt mistään peilistä eikä kuolleesta kulmasta, se on juossut takaviistosta suoraan alle. Alueella on risukkoa ja lautakasoja, jotka haittaavat näkyvyyttä, ja kuten sanottu niin olen tosi varovainen. Naapuri on kuitenkin sitä mieltä, että minä autoilijana olen syyllinen, olen peruuttanut huolimattomasti ja laiminlyönyt velvollisuuden tarkistaa, ettei takana ole ketään. Takana ei todellakaan ollut ketään kun peruuttamisen aloitin ja parin sekunnin päästä kolahti. En ymmärrä miten olisin voinut ajaa vielä paremmin, ja joku trauma tästä itsellekin jäi, ei ole mieltä ylentävää teilata toisten koiria.

Miten lasku pitäisi jakaa oikeudenmukaisesti? En ole kauhean innoissani maksamassa, eikä sukulainenkaan. Koiranomistajalla luulisi olevan jotain velvoitteita katsoa eläimensä perään, häntä on tosiaan parin vuoden ajan kehotettu tekemään niin, ja jopa varoitettu auton alle jäämisestä kunnes se nyt tapahtui. Taisi olla vain ajan kysymys.

Kommentit (251)

Vierailija
1/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajan vastuu. Jätti eläimen valvomatta.

Vierailija
2/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä maksat. Kuskin velvollisuus number one on katsoa, mihin ajaa. Kyselisitkö samaa, jos olisit ajanut lapsen yli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla on vastuuvakuutus. Siitä korvaat aiheuttamasi vahingot.

Vierailija
4/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri maksaa, itsehän hän on koiransa päästänyt valvonnastaan naapurin pihalle. Sanotte vaan ettette maksa, ja jos alkaa uhkailla, otatte yhteyttä poliisiin. Itse en maksaisi pennin matka naapurille, saattaisin vaatia autolle mahdollisesti tulleita vaurioita hänen maksettavakseen.

Jos hänelle on useasti vuosien aikana asiasta sanottu, niin ihan on oma vika.

Vierailija
5/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta HKL:llä oli aikoinaan ajomestareita. Ne olivat kai jonkinlaisia kuljettajien pikkupomoja. Heidän pomonsa oli yliajomestari.

Vierailija
6/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koiran omistaja on tahallaan tai huolimattomuuttaan aiheuttanut kyseisen onnettomuuden, koiran omistaja maksaa. Jos teillä on kerran faktaa, että omistaja ei katso koiransa perään, niin se jo osoittaa tahallista huolimattomuutta.

Vierailija
7/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistaja on vastuussa koirasta, koska ei ollut valvonnan alla.

Vierailija
8/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koiran omistaja päästää piskinsä vaeltamaan yksikseen, niin silloin kyllä saa kaivella lompakon pohjalta kolikoita ell-laskun maksamiseen.

Vierailija
9/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistaja vedättää. Älä vain maksa MITÄÄN.

Vierailija
10/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä maksat. Kuskin velvollisuus number one on katsoa, mihin ajaa. Kyselisitkö samaa, jos olisit ajanut lapsen yli?

Lapsi ei voi ilmestyä auton taakse niin kuin tuo koira teki, plus että varmistin etukäteen, ettei paikalla ole sukulaislapsia tai mitään kaveita. Jos on, niin silloin heillä on tietty määrätty paikka pihasta, jolla pitää pysyä silloin kun joku liikkuu autolla. Ja autoilija puolestaan ei liiku, jos kaikkien lasten olinpaikkaa ei tiedetä. Koira on tosi pieni, matalampi kuin konttaava lapsi, joka sellainenkin olisi näkynyt peileistä ja vilkaisemalla. En lähtisi nyt lapseen vertaamaan ja morkkis on ihan riittävä nytkin.

Vierailija
11/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja maksaa. Jos tilanne meni kuten sanot niin et sä olis voinut varovaisempi olla. Jos koira sinkoaa auton alle se on omistajan moka. Ja sanon näin koiran omistajana.

Vierailija
12/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistaja on vastuussa. Hänen pitää korvata myös sinun autoosi tulleet vauriot. Sitä varten on olemassa eläimen omistajan vastuuvakuutus joka on osa kotivakuutusta, koiran ei tarvitse olla itse vakuutettu.

Vierailija
13/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä eikä sukulaisesi maksa senttiäkään.  Typerä koiran omistaja täysin vastuussa tapahtuneesta.

Vierailija
14/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja maksaa. Toistuvasti jättänyt koiransa heitteille.

Vierailija
15/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Precedents/244

Tuolla lukee samankaltaisesta tapauksesta.

Vierailija
16/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette pääse sopuun kuluista, voitte toki viedä riita-asian käräjille. Hintaa kertyy 20000-40000 per nenä (ja valituskierrokset päälle) ja sen maksaa häviäjä, tai joskus kumpikin maksaa omat kulunsa, jos tuomari katsoo, että kumpikin on syyllinen. Kuten tässä sekä kuski, joka ei noudattanut tieliikennelain varovaisuusvelvoitetta, että omistaja, joka laiminlöi eläinsuojelulain edellyttämän valvontavelvoitteensa.

Vierailija
17/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja maksaa.

Vierailija
18/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan maksa mitään ennen kuin varmistat, että laskut ovat todellisia! Naapurihan voi juksuttaa teiltä etelänlomarahat!

Äläkä maksa muutenkaan. Irtokoira on omistajansa vastuulla. Päin vastoin voisit periä koiranomistajalta korvauksia naarmuuntuneesta puskurista jne. Ja tehdä elsun naapurista, koska koira on selvästi heitteillä.

Kahdella tonnilla olisi tehnyt ihan kivan ulkohäkin tuollekin koiralle.

T. Koiria 25 vuotta

Vierailija
19/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usea henkilö voi tarvittaessa todistaa koiran kuljeskelleen sukulaisen pihalla, joskus se pyrkii sisäänkin. Minä ja muutama muu olemme myös kuulleet sukulaisen sanovan asiasta, ja itsekin olemme kehottaneet omistajaa pitämään koiransa kiinni, kun se ei kerran omalla pihalla pysy. Jos tämä riittää todisteeksi valvonnan laiminlyönnistä niin kieltäydyn maksamasta, tiedä milloin se on taas pyrkimässä alle. Ehkä asia muistuu mieleen paremmin kun itse joutuu vastaamaan seurauksista.

Autoon ei tullut mitään jälkiä.

ap

Vierailija
20/251 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei voi ilmestyä auton taakse niin kuin tuo koira teki, plus että varmistin etukäteen, ettei paikalla ole sukulaislapsia tai mitään kaveita. Jos on, niin silloin heillä on tietty määrätty paikka pihasta, jolla pitää pysyä silloin kun joku liikkuu autolla. Ja autoilija puolestaan ei liiku, jos kaikkien lasten olinpaikkaa ei tiedetä. Koira on tosi pieni, matalampi kuin konttaava lapsi, joka sellainenkin olisi näkynyt peileistä ja vilkaisemalla. En lähtisi nyt lapseen vertaamaan ja morkkis on ihan riittävä nytkin.

Kyllä lapsia "on ilmestynyt auton taakse" jopa niin, että iskä on päälle peruuttanut. Tuorein tapaus viime talvelta.

Kun lähdet ajamaan, tarkistat, ettei auton alla ja ympärillä ole mitään eikä ketään.

Näin opetetaan autokoulussakaikille, mutta tolloimmathan eivät sitä muista. Ja toki myös elukan omistaja on osasyyllinen, minkä käräjätuomari teille joskus lähivuosina kertoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan