Eksä tekee kiusaa lasten vaihdon yhteydessä
Eksä tekee kiusaa lasten vaihdon yhteydessä ja lähettää uuden miehensä lapsia tuomaan tai ottamaan vastaan. Eksä selvästi välttelee näkemistäni. Voinko kieltäytyä luovuttamasta lapsia torspolle?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi keskustella suoraan asiasta eksän kanssa? Kysyä, miksi tekee noin ja sanoa, että et haluaisi antaa lasta vieraalle ihmisille. Eli ihan saman kerrot hänelle kuin täällä.
Ongelma on siinä että hän välttelee kasvokkain puhumista. Suostuu ainoastaan puhelimen välityksellä juttelemaan tai sähköpostin kautta eli siten etteivät hänen tunnereaktionsa näy ja hän pystyy tarvittaessa katkaisemaan yhteyden tai miettimään rauhassa (uuden miehensä kanssa?) vastausta asiaan.
Voin tietysti yrittää esittää asian neutraalisti kirjallisessa muodossa, mutta todennäköisesti siihen tulee vastaukseksi eksän näkökulmasta kirjoitettu pitkä teksti, jota on huolella mietitty yksin tai jonkun kanssa yhdessä, ja jossa torpataan kaikki minun näkökantani jollain verukkeella.
Itse asiassa olen tätäkin tainnut jo yrittää kun tarkemmin muistelen. Jos vetoan siihen etten tunne hänen uutta miestään, niin vasta-argumentti on, että tule heille syömään ja tutustumaan tähän uuteen mieheen, jotta voimme olla yhtä suurta uusperhettä.
Ei eksän tarvitse sua nähdä kasvokkain ja puhua hankalista asioista, jos ei siihen pysty. Jos joku tarttee etäisyyttä ja sähköpostikommunikaatiota niin sehän on tavallaan vain hyvä, ainakin joku tapa keskustella! Ja hyvähän se on harkita vastauksia, eikä riidellä ja älistä kasvotusten. Ja jos on pelko että sä haluat väkisin keskustella kun eksä yrittää vain hiljaa hakea lapset.. laita viesti, jossa lupaat ettei lasten hakemisen aikana tarvitse jutella mitään, tai sovitte etukäteen "käsikirjoituksen" lasten takia, että ne nakee äidin ja isän sanovan edes heippa toisilleen.
Itse en ole koskaan riidellyt lapsia viedessä tai hakiessa, vain esittänyt tosiasioita ja tietoa lasten elämästä. Jos olen jonkin kysmyksen esittänyt, niin olen sanonut ettei tarvitse heti vastata vaan voi miettiä rauhassa. Tosin naamasta yleensä olen nähnyt mitä mieltä hän oikeasti on ja nämä "vuodot" ilmeisesti haluaa blokata.
Minusta sähköpostilla viestiminen on todella rasittavaa, koska kokemuksen perusteella tiedän eksän kirjoittelevan vastauksiaan joko uuden miehensä kanssa tai sitten vastaavasti netistä erilaisia vasta-argumentteja rauhassa etsien (olivat ne argumentit sitten virheellisiä tai eivät). Ilmeisesti hän saa jotain tyydytystä jos onnistuu kirjallisessa viestinnässä "tyrmäämään" esittämäni asiat omilla vasta-argumenteillaan. Jos tähän lähdetään niin ihan sama minun sitten palkata juristi kirjeenvaihtoon eksän kanssa. Ehkä se saisi hänet heräämään miten voi käydä jos metsä vastaakin kuten sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse pienistä lapsista? Jos ei, toisen vanhemman näkeminen vaihtotilanteessa ei ole mitenkään pakollista. Lapset voivat vaikka itse kävellä autolle. Jos uusi kumppani on lapsille tuttu, mikä ongelma tuossa on?
Osa lapsista on vielä niin pieniä ettei heitä voi yksin päästää vaihtotilanteeseen. Isommat lapset eivät pidä eksän uudesta puolisosta ja se aiheuttaa turhaa draamaa näihin tilanteisiin.
No.. toivottavasti tilanne selviää.
Viestiesi perusteella vaikutat myös itse hankalalta tyypiltä, joten en lähtisi etsimään vikaa vain eksän puolelta.
Kuulostaa myös siltä, ettei se uuden miehen apu ole sinun kiusaamista, vaan ratkaisu ongelmaan joka eksällä on. Eli ei halua nähdä sua, olet ahdistava ja vaikea.
Lakimiesten kautta viestittely voi joskus olla ihan hyväkin ratkaisu. Ei tosin vain jos tahdot vain näpäyttää sillä tavalla.
Kauanko uusi mies on ollut naisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta. Tosin ei ole suostunut kertomaan itsestään juuri mitään kenellekään. Paitsi ehkä jos menisin nöyryyttämään itseni sinne eksän luokse jollekin sovintopäivälliselle tai vastaavalle jota tämä uusi mies innokkaasti ehdotti. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa hämärältä ja kovin temperamenttiseltä tyypiltä, myös lasten kertomana.
Kysyn vaan, että kuinka moni teistä menisi ex-miehen ja hänen uuden naisensa luokse päivälliselle keskustelemaan "yhteisistä asioista"?
Vierailija kirjoitti:
Viestiesi perusteella vaikutat myös itse hankalalta tyypiltä, joten en lähtisi etsimään vikaa vain eksän puolelta.
Kuulostaa myös siltä, ettei se uuden miehen apu ole sinun kiusaamista, vaan ratkaisu ongelmaan joka eksällä on. Eli ei halua nähdä sua, olet ahdistava ja vaikea.Lakimiesten kautta viestittely voi joskus olla ihan hyväkin ratkaisu. Ei tosin vain jos tahdot vain näpäyttää sillä tavalla.
Millä perusteella hankalalta? Ai siksi että olen huolestunut lapsieni hyvinvoinnista ja haluan olla perillä heidän kotioloistaan ja koulun käynnistä?
Jos lapsesi asuisivat ex-miehesi ja tämän uuden puolison luona samanlaisissa olosuhteissa kuin olen kuvannut, niin sinä vaan tyynesti antaisit asian olla ja eläisit elämääsi tyytyväisenä kunhan ei tarvitse olla lasten kanssa tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse pienistä lapsista? Jos ei, toisen vanhemman näkeminen vaihtotilanteessa ei ole mitenkään pakollista. Lapset voivat vaikka itse kävellä autolle. Jos uusi kumppani on lapsille tuttu, mikä ongelma tuossa on?
Osa lapsista on vielä niin pieniä ettei heitä voi yksin päästää vaihtotilanteeseen. Isommat lapset eivät pidä eksän uudesta puolisosta ja se aiheuttaa turhaa draamaa näihin tilanteisiin.
Isommille voi sanoa että nyt ei kiukutella, mars autoon. Jos teillä on jo valmiiksi vaikeaa niin älkää nyt lisäksi antako lasten määrätä tahtia ja luoda draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos niille naisille, jotka ovat vastanneet asiallisesti. Kaipaisin silti apua tuohon edelliseen kysymykseeni.
En oikein voi perustella asiaa eksälle sanoen suoraan, että haluan tarkistaa hänen kuntonsa tai tilanteen johon lapset palautan, koska siitä pääsisi taas kerran hel*etti valloilleen ja tuo kostettaisiin sitten jotain kautta lapsille. Voihan olla, että eksä vaan häpeilee homssuista olemustaan (kuka sitä nyt kotona jaksaisi olla täydessä tällingissä), mutta minua asia on alkanut vaivaamaan. En yleensä itsekään ole puku ja solmio päällä kun lapsia vien takaisin, joten en ymmärrä tätä ongelmaa eksän puolelta. Minusta se tuntuu kiusanteolta ja vähättelyltä. Kyllä lasten isä pitäisi pystyä kohtaamaan.
Oikeassa olet, mutta eksälle on ilmeisesti jäänyt katkeruutta erosta, eikä halua tavata sinua. Kumpi teistä teki aloitteen eroon? Jos sinä, niin varmaan siksi eksälle vaikeaa tavata sinua.
Kuten aiemmin kirjoitin niin eksä oli itse aloitteellinen erossa. En ole käyttäytynyt tapaamisissa tai avioliiton aikana uhkaavasti tai muutenkaan kohdellut häntä kohtuuttomasti. En ymmärrä miksi hän on katkera jos kerran itse lähti. Minunhan se kuuluisi olla katkera. Mutta jotain ilmeisesti on hampaankolossa.
Tai sitten hävettää ihan pirusti. Mutta kyllä minun mielestäni vanhemmat hoitaa tuollaiset, varsinkin silloin, kun lapset ovat pieniä. Kouluikäiset jo liikkuvat muutenkin itsekseen, eli siinä ei mitään luovuttajaa ja vastaanottajaa edes tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa myös siltä, ettei se uuden miehen apu ole sinun kiusaamista, vaan ratkaisu ongelmaan joka eksällä on. Eli ei halua nähdä sua, olet ahdistava ja vaikea.Lakimiesten kautta viestittely voi joskus olla ihan hyväkin ratkaisu. Ei tosin vain jos tahdot vain näpäyttää sillä tavalla.
Millä perusteella hankalalta? Ai siksi että olen huolestunut lapsieni hyvinvoinnista ja haluan olla perillä heidän kotioloistaan ja koulun käynnistä?
Jos lapsesi asuisivat ex-miehesi ja tämän uuden puolison luona samanlaisissa olosuhteissa kuin olen kuvannut, niin sinä vaan tyynesti antaisit asian olla ja eläisit elämääsi tyytyväisenä kunhan ei tarvitse olla lasten kanssa tekemisissä?
Sä et ole kuvannut mitään, mikä ei kuulosta sun omalta vihaiselta näkemykseltä. Jo se että pidät tota vaihtotilannetta "kiusaamisena" saa sut kuulostamaan.. kontrollifriikiltä, jota kiukuttaa kun ei itse pääse määräämään tilannetta ja tahtia. Ja kun eksä haluaa miettiä vastauksia (hyvä asia!) niin sekin on kamalaa ja väärin sua kohtaan, kun sun argumentit ei mene suoraan läpi. Ja jos eksä saa tukea uudelta mieheltä (vähän vainoharhaisena väität tietäväsi ettö yhdessä vastaavat) niin sekin on jostain ihme syystä tosi kamala asia.
Et kuulosta myös siltä, että yrität etsiä helpointa ja mukavinta tapaa toimia, mikä on lapsille hyväksi. Se tapa vois olla esim höllätä ja antaa eksälle tilaa. Sen sijaan oot itseesi keskittynyt kun SINUA nyt kiusataan tässä.
Ja muutenkin kirjoitat kireästi ja teet kärpäsestä härkäsen.
Ja mikset kerro kauanko mies on ollut kuvioissa? Kenties ei oo mikään lyhyt suhde? Asuuko ne jopa yhdessä?
Lasten asiat voi ja kannattaa sopia KIRJALLISESTI!!!! Ei missään hakutilanteessa.
Jos eksä tulee hakemaan niin älä itse tule siihen pihalle. Lähetä lapset ulos ja sulje ovi. Näin vältytte kohtaamasta, mutta voit sisältä kytätä onko eksällä viinapullo kädessä.
Millaisista asioista teidän pitäisi muka siinä hakutilanteessa sopia, tai siis miksi on välttämätöntä että juuri eksä tulee siihen eikä uusi kumppani?
En mäkään innosta hihkuisi, mutta jos se on jo kaks vuotta se uusi mies ollut lasten elämässä ja naisen kumppani... niin joo antaisin lapset sen kyytiin.
Toki paha sanoa kun ei tunne täsmälleen teidän tilannetta.
Sulla ei kuitenkaan ole mitään oikeaa lain tukea tma taustalla, että sulla on oikeus puhua kasvokkain eksälle ja sähköposti ei kelpaa. Erossa on noita ikäviä puolia aika paljon, joskus ne pitää vain hyväksyä.
Jos sä oikesti tiedät että eksällä on jiku päihdeongelma (?? Vai oliko se vaan random heitto) niin ei silti ole syytä että sun pitäisi asiaa kytätä, vaan se on viranomaisasia. Teet ilmoituksen jos on aito huoli ja jotain todisteita.
MIKSI sun pitäisi saada tavata ex-vaimosi? Jos sulla oikeasti on huoli lastesi hyvinvoinnista ja siitä, ettei exäsi olisi kykenevä heistä huolehtimaan, sulla varmaan on jotain perustelujakin asialle? Tai onko sulla jokin syy olettaa, ettei exäsi uusi mies olisi kykenevä huolehtimaan näistä lasten vaihdoista?
Oletko joko tietoisesti tai tiedostamattasi käyttäytynyt exääsi kohtaan tavalla, jonka hän voisi kokea henkisenä väkivaltana tai ahdisteluna? Vaikutat aika kontrolloivalta tyypiltä. Exälläsi on kuitenkin nyt uusi elämä uuden puolisonsa kanssa (etkä sinä kuulu enää muiden kuin lastesi elämään) ja lapsia koskevat asiat voi selvittää ihan puhelimitsekin tai sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Millaisista asioista teidän pitäisi muka siinä hakutilanteessa sopia, tai siis miksi on välttämätöntä että juuri eksä tulee siihen eikä uusi kumppani?
En mäkään innosta hihkuisi, mutta jos se on jo kaks vuotta se uusi mies ollut lasten elämässä ja naisen kumppani... niin joo antaisin lapset sen kyytiin.
Toki paha sanoa kun ei tunne täsmälleen teidän tilannetta.Sulla ei kuitenkaan ole mitään oikeaa lain tukea tma taustalla, että sulla on oikeus puhua kasvokkain eksälle ja sähköposti ei kelpaa. Erossa on noita ikäviä puolia aika paljon, joskus ne pitää vain hyväksyä.
Jos sä oikesti tiedät että eksällä on jiku päihdeongelma (?? Vai oliko se vaan random heitto) niin ei silti ole syytä että sun pitäisi asiaa kytätä, vaan se on viranomaisasia. Teet ilmoituksen jos on aito huoli ja jotain todisteita.
En voi tunnistamisen vuoksi kirjata tänne kaikkia yksityiskohtia, mutta minulla on ihan perusteltu syy olla huolissani. Viranomaisia en halua asiaan sotkea (enempää) ellei ole pakko, mutta saa nähdä onko sekin edessä.
Enkä välttämättä halua puhua eksän kanssa kasvotusten, mulle riittäisi että tuon lapset ovelle, hän avaa oven ja luovutan lapset. Muuten pystyn kyllä hoitamaan viestinnän kirjallisesti ja näin aion vastaisuudessa tehdäkin sillä olen kurkkua myöten täynnä eksän temppuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että haluat tietää lasten elämästä ja koulusta. En kuitenkaan ole samaa mieltä että ne asiat tarvitsee käydä läpi hakiessa tai tuodessa. Usein se on aika nopea prosessi ja tarkemmat asiat viestitellään. Myös siksi, että viesteissä saa samalla muistiinpanon, että milloinkas se kouluterkka olikaan ja missä luokassa on näytelmäkerho yms.
Minusta se hakutilanne pitää keskittyä lapsiin, moikataan ja halataan ja tarkistetaan että tavarat on mukana ja sitten lähdetään.
Minusta on hyvä merkki että he kutsuvat sinua kylään. Joo et varmaan halua mennä, mutta voisit jos haluaisit ja näkisit itse ne kotiolot. Voihan sitä aina sanoa että meillä tehdään niin ja näin, mutta on eri asia itse nähdä se tilanne. Ehkä pääsette joskus siihen pisteeseen, että vierailette toistenne luona ja pystytte keskustelemaan.
Jos on syy olla huolissaan niin sinä et silti voi eksää kytätä. Viranomaiset tarkistaa onko kaikki ok, ei eksä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on syy olla huolissaan niin sinä et silti voi eksää kytätä. Viranomaiset tarkistaa onko kaikki ok, ei eksä.
Eli sinun mielestä on parempi kirjailla lasuja aina jos epäilys herää sen sijaan, että voisi suoraan nähdä missä mennään kun lapset palauttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki paha sanoa kun ei tunne täsmälleen teidän tilannetta.Sulla ei kuitenkaan ole mitään oikeaa lain tukea tma taustalla, että sulla on oikeus puhua kasvokkain eksälle ja sähköposti ei kelpaa. Erossa on noita ikäviä puolia aika paljon, joskus ne pitää vain hyväksyä.
En voi tunnistamisen vuoksi kirjata tänne kaikkia yksityiskohtia, mutta minulla on ihan perusteltu syy olla huolissani. Viranomaisia en halua asiaan sotkea (enempää) ellei ole pakko, mutta saa nähdä onko sekin edessä.
Enkä välttämättä halua puhua eksän kanssa kasvotusten, mulle riittäisi että tuon lapset ovelle, hän avaa oven ja luovutan lapset. Muuten pystyn kyllä hoitamaan viestinnän kirjallisesti ja näin aion vastaisuudessa tehdäkin sillä olen kurkkua myöten täynnä eksän temppuilua.
Älä huoli, Suomessa on kymmeniä tuhansia eroperheitä ja kaikkien kohdalla on joskus huoli jostain. Kukaan ei tunnista sua vaikka kertoisit kaupungin ja ikäsi jopa (en tarkota että tarvitsee, vaan ettei näitä asioita kukaan linkitä suhun).
Eli voisit hyvin kertoa onko sun huoli esim
-eksä suunnittelee vievänsä lapset ulkomaille kysymättä sulta
-eksä on koukussa heroiiniin
-eksä lukitsee lapset kiinni patteriin jos eivät käyttäydy
-eksän uusi mies hakkaa eksää
-eksä ei anna lapsille reseptilääkkeitä, koska uskoo tanssin parantavaan voimaan
Tms
Olisi vain mielenkiintoista tietää miten tilanne olisi erilainen jos saisit kerran viikossa nähdä eksän vilaukselta ikkunan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä on parempi kirjailla lasuja aina jos epäilys herää sen sijaan, että voisi suoraan nähdä missä mennään kun lapset palauttaa?
No riippuu tilanteesta, mutta kyllä. Jos sulla on aito epäilys, ei mikään itse keksitty huoli, että eksä on vaarallinen lapsille ja huumekoukussa tms niin tietenkin sä teet lasun! Jos näät eksän 3 sekuntia viikossa niin eiköhän se sen ajan skarppaa, mikä todiste se nyt on.
Ja jos aidosti oot lapsista huolissasi, muttet silti halua tehdä lasua, niin mene käymään. Hehän ovat kutsuneet sinut kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta. Tosin ei ole suostunut kertomaan itsestään juuri mitään kenellekään. Paitsi ehkä jos menisin nöyryyttämään itseni sinne eksän luokse jollekin sovintopäivälliselle tai vastaavalle jota tämä uusi mies innokkaasti ehdotti. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa hämärältä ja kovin temperamenttiseltä tyypiltä, myös lasten kertomana.
Kysyn vaan, että kuinka moni teistä menisi ex-miehen ja hänen uuden naisensa luokse päivälliselle keskustelemaan "yhteisistä asioista"?
Onkohan syy exässä ollenkaan? Vai onko uusi mies sen verta mustis, että haluaa hoitaa tuon itse? Että ette vaan siinä lapsia luovuttaessanne verestä vähän vanhoja muistoja? Sinuna olisin yhteydessä ex:ään ja vaatisit tapaamista vaikka lastensuojelun läsnäollessa, ilman tuota nyxää, ja käytte läpi pelisäännöt keskenänne.