Eksä tekee kiusaa lasten vaihdon yhteydessä
Eksä tekee kiusaa lasten vaihdon yhteydessä ja lähettää uuden miehensä lapsia tuomaan tai ottamaan vastaan. Eksä selvästi välttelee näkemistäni. Voinko kieltäytyä luovuttamasta lapsia torspolle?
Kommentit (101)
viikko-viikko järjestely voi olla lapsille myös tosi rankka.. eli siihen ei välttämättä kovin innolla moni lähde. Melkein paras on se, että lapset asuu yhdessä paikassa, mutta tapaa säännöllisesti myös toista vanhempaa viikolla. Esim harrastuksiin viemiset ja hakemiset, päivällinen, leffassa käynti yms voi tapahtua sen etävanhemman kanssa myös muuten kuin viikonloppuna tai kahden viikon välein. Mutta lapselle voi olla hyvä se, että kuitenkin nukkuu yhdessä ja samassa paikassa.
Tosin riippuu niin lapsistakin, osa on joustavampia ja kestää pientä kaaosta, osa tarttee sitä selkeyttä ja pysyvyyttä.
Sori ap, mutta vaikutat suhtautuvan pakkomielteisesti ex-vaimoosi. Ilmeisesti haluaisit edelleenkin olla vaikuttamassa siihen, miten hän uudessa parisuhteessaan elää, ja käytät lapsiasi välineenä tähän. On hyvin mahdollista, että juuri tästä syystä exäsi ei halua tavata sinua lasten vaihdon yhteydessä ja sen vuoksi hänen uusi miehensä hoitaa tilanteet sun kanssasi. Lasten asioiden hoitaminen puhelimitse ja sähköpostitse eivät riitä sinulle ja vastustat myös ajatusta, että menisit exällesi ja hänen uudelle miehelleen kylään. Mulle valitettavasti tulee vain mieleen, että osaat olla varsin manipuloiva ja tiedät exäsi olevan haavoittuvaisempi silloin, kun hänen uusi miehensä ei ole paikalla, joten haluaisit tavata exääsi kahdestaan.
Sun olisi hyvä miettiä syitä, miksi exäsi halusi eron, ja ymmärtää, että hän ei halua eroon johtaneita asioita enää elämäänsä. Sun pitää hyväksyä teidän eronne ja se, että te elätte nyt kumpikin ihan omia elämiänne. Vaikka teillä onkin yhteiset lapset, et ole enää osa exäsi elämää vaan ainoastaan hänen lastensa elämää. Päästä siis jo tunnetasolla exästäsi irti ja etsi itsellesi uusi nainen.
Aika kylmää kyytiä on ap saanut. Haiskahtaa taas vähän kaksinaismoralismilta kun täällä jatkuvasti itketään etteivät isät osallistu ja pidä lapsiensa puolia niin nyt yhtäkkiä ap joka niin tekeekin on pakkomielteinen manipuloija ja stalkkeri.
Toivon että jokainen ap:ta täällä tölvinyt pääsee kokemaan vastaavan tilanteen etävanhemman näkökulmasta. Voisi moni kommentti muuttua toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää sinun nähdä lasten äiti. Onko kunnossa. Voiko olla humalassa j.n.e. Et voi jättää lapsia vieraalle ihmiselle. Eri asia, jos sovitte etukäteen, että uusi mies tulee lapsia vastaan.
Ei ole mitään syytä nähdä lasten äitiä. Tämän takia vaihdot kannattaisi hoitaa tarhan/koulun kautta jotta ei tarvitse ihmetellä että noh, onkos sillä exällä millaset vaatteet päällä, pääsiskö tekemään lasun kun on epätasainen ponnari - selvästi tunne-elämän häiriötä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko uusi mies on ollut naisen kanssa?
Pari vuotta. Tosin ei ole suostunut kertomaan itsestään juuri mitään kenellekään. Paitsi ehkä jos menisin nöyryyttämään itseni sinne eksän luokse jollekin sovintopäivälliselle tai vastaavalle jota tämä uusi mies innokkaasti ehdotti. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa hämärältä ja kovin temperamenttiseltä tyypiltä, myös lasten kertomana.
Kysyn vaan, että kuinka moni teistä menisi ex-miehen ja hänen uuden naisensa luokse päivälliselle keskustelemaan "yhteisistä asioista"?
Jos ex olisi sellainen kuin sinä, niin ei varmaan kukaan. Normaalin ihmisen kanssa kyllä voisin hyvinkin mennä. Yhteisiä asioitahan ne ovat ja lasten etua siinä ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta. Tosin ei ole suostunut kertomaan itsestään juuri mitään kenellekään. Paitsi ehkä jos menisin nöyryyttämään itseni sinne eksän luokse jollekin sovintopäivälliselle tai vastaavalle jota tämä uusi mies innokkaasti ehdotti. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa hämärältä ja kovin temperamenttiseltä tyypiltä, myös lasten kertomana.
Kysyn vaan, että kuinka moni teistä menisi ex-miehen ja hänen uuden naisensa luokse päivälliselle keskustelemaan "yhteisistä asioista"?
Jos ex olisi sellainen kuin sinä, niin ei varmaan kukaan. Normaalin ihmisen kanssa kyllä voisin hyvinkin mennä. Yhteisiä asioitahan ne ovat ja lasten etua siinä ajatellaan.
No tottakai menisit, jepjep. Ei yhtään haittaisi että eksällä olisi uusi nainen joka käyttäytyy omistavasti eksääsi ja lapsiasi kohtaan ja alentavasti sinua kohtaan. :D
Aivan uskomatonta tuubaa tänne suolletaan kirkkain silmin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmää kyytiä on ap saanut. Haiskahtaa taas vähän kaksinaismoralismilta kun täällä jatkuvasti itketään etteivät isät osallistu ja pidä lapsiensa puolia niin nyt yhtäkkiä ap joka niin tekeekin on pakkomielteinen manipuloija ja stalkkeri.
Toivon että jokainen ap:ta täällä tölvinyt pääsee kokemaan vastaavan tilanteen etävanhemman näkökulmasta. Voisi moni kommentti muuttua toiseen suuntaan.
Kylmää kyytiä saa koska tekstinsä on niin epämääräisen katkeria ja vaatii kohtuuttomia asioita. Ja toisaalta onhan tilanteeseen myös ratkaisuja, kuten menee tutustumaan kun kerran on kutsuttu. Tai tekee lasun jos on aito ja oikea huoli. Tai hoitaa lakimiehen kautta yhteydenpidon kun haluaa huoltajuuteen muutosta.
Lähtökohta, että on kiusaamista jos ei halua nähdä eksää, on kummallinen. Vaikea siinä on lähteä puoltamaan ja sanoa että "joo olet oikeassa, sun eksä on paha nainen", jos ainoa vika on se, ettei se halua tavata kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi keskustella suoraan asiasta eksän kanssa? Kysyä, miksi tekee noin ja sanoa, että et haluaisi antaa lasta vieraalle ihmisille. Eli ihan saman kerrot hänelle kuin täällä.
Ongelma on siinä että hän välttelee kasvokkain puhumista. Suostuu ainoastaan puhelimen välityksellä juttelemaan tai sähköpostin kautta eli siten etteivät hänen tunnereaktionsa näy ja hän pystyy tarvittaessa katkaisemaan yhteyden tai miettimään rauhassa (uuden miehensä kanssa?) vastausta asiaan.
Voin tietysti yrittää esittää asian neutraalisti kirjallisessa muodossa, mutta todennäköisesti siihen tulee vastaukseksi eksän näkökulmasta kirjoitettu pitkä teksti, jota on huolella mietitty yksin tai jonkun kanssa yhdessä, ja jossa torpataan kaikki minun näkökantani jollain verukkeella.
Itse asiassa olen tätäkin tainnut jo yrittää kun tarkemmin muistelen. Jos vetoan siihen etten tunne hänen uutta miestään, niin vasta-argumentti on, että tule heille syömään ja tutustumaan tähän uuteen mieheen, jotta voimme olla yhtä suurta uusperhettä.
Ei eksän tarvitse sua nähdä kasvokkain ja puhua hankalista asioista, jos ei siihen pysty. Jos joku tarttee etäisyyttä ja sähköpostikommunikaatiota niin sehän on tavallaan vain hyvä, ainakin joku tapa keskustella! Ja hyvähän se on harkita vastauksia, eikä riidellä ja älistä kasvotusten. Ja jos on pelko että sä haluat väkisin keskustella kun eksä yrittää vain hiljaa hakea lapset.. laita viesti, jossa lupaat ettei lasten hakemisen aikana tarvitse jutella mitään, tai sovitte etukäteen "käsikirjoituksen" lasten takia, että ne nakee äidin ja isän sanovan edes heippa toisilleen.
Itse en ole koskaan riidellyt lapsia viedessä tai hakiessa, vain esittänyt tosiasioita ja tietoa lasten elämästä. Jos olen jonkin kysmyksen esittänyt, niin olen sanonut ettei tarvitse heti vastata vaan voi miettiä rauhassa. Tosin naamasta yleensä olen nähnyt mitä mieltä hän oikeasti on ja nämä "vuodot" ilmeisesti haluaa blokata.
Minusta sähköpostilla viestiminen on todella rasittavaa, koska kokemuksen perusteella tiedän eksän kirjoittelevan vastauksiaan joko uuden miehensä kanssa tai sitten vastaavasti netistä erilaisia vasta-argumentteja rauhassa etsien (olivat ne argumentit sitten virheellisiä tai eivät). Ilmeisesti hän saa jotain tyydytystä jos onnistuu kirjallisessa viestinnässä "tyrmäämään" esittämäni asiat omilla vasta-argumenteillaan. Jos tähän lähdetään niin ihan sama minun sitten palkata juristi kirjeenvaihtoon eksän kanssa. Ehkä se saisi hänet heräämään miten voi käydä jos metsä vastaakin kuten sinne huudetaan.
Eli vaihtotilanteissa käyttäydyt henkisesti väkivaltaisesti?
Voitte pyytää valvottuja tapaamisia tai vaihtoja. En itsekään haluaisi tuollaisessa tilanteessa tavata sinua.
Exälläsi on lupa käyttää vaikka asianajajaa viesteihin vastaamisessa. Ei kuulu sinulle. Ehkä parempikin tosiaan viestiä vain sähköpostitse, niin jää kirjallinen versio viestinnästä.
En ole nähnyt ex-miestäni eron jälkeen, enkä haluakaan. Aikuinen poika kävi sitten myöhemmin moikkaamassa, oli kuulema raitistunut se exä. Jos on vakava syy erolle, ei kannata väkisin sinne lasta raahata. Näin saa rauhan aloittaa uuden elämän. Aina täällä näistä jaksatte jauhaa, antakaa niitten exien elää omaa elämää. Toi on jo tosi sekoilua. Muuta kauemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai menisit, jepjep. Ei yhtään haittaisi että eksällä olisi uusi nainen joka käyttäytyy omistavasti eksääsi ja lapsiasi kohtaan ja alentavasti sinua kohtaan. :D
Saisi käyttäyty omistavasti eksääni kohtaan. Eihän hän olisi enää minun kanssani. En olisi myöskään mustasukkainen lapsista, hyvä vain että on paljon aikuisia joita heidän elämänsä kiinnostaa. Jos kohtelisi todella alentuvasti pyrkisin selvittämään asiat pian ja lähtemään pian kotiin. Lasten takia kuitenkin pyrkisin pysymään hyvissä väleissä, koska he ovat ihan totaalisen syyttömiä aikuisten sotkuihin.
Ei se ole jäätävää tuubaa, vaan sinun on aika kasvaa aikuiseksi ja olla lapsillesi isä, eikä mikään mustankipeä teini-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmää kyytiä saa koska tekstinsä on niin epämääräisen katkeria ja vaatii kohtuuttomia asioita. Ja toisaalta onhan tilanteeseen myös ratkaisuja, kuten menee tutustumaan kun kerran on kutsuttu. Tai tekee lasun jos on aito ja oikea huoli. Tai hoitaa lakimiehen kautta yhteydenpidon kun haluaa huoltajuuteen muutosta.
Lähtökohta, että on kiusaamista jos ei halua nähdä eksää, on kummallinen. Vaikea siinä on lähteä puoltamaan ja sanoa että "joo olet oikeassa, sun eksä on paha nainen", jos ainoa vika on se, ettei se halua tavata kasvotusten.
Jos olisit lukenut keskustelun viestejä ja sisäistänyt luetun niin olisit huomannut, että eksä on kyykyttänyt ap:ta kaikenlaisilla erikoisilla ja ikävillä tempuilla joista tuo kommunikaatio on niistä pienin. Ehkä tosiaan ap:n kantsii käyttää juristia niin selviää jatkossa itse helpommalla ja eksä tajua ettei nyt venkoilut auta pitää olla faktaa eikä epämääräisiä eriäviä mielipiteitä.
Ainakin viestien perusteella suurin osa keskusteluun osallistuneista keskustelisi näköjään mieluummin juristin kuin eksänsä kanssa. Mitä se sitten kertonee heistä itsestään onkin veikeämpi juttu.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt ex-miestäni eron jälkeen, enkä haluakaan. Aikuinen poika kävi sitten myöhemmin moikkaamassa, oli kuulema raitistunut se exä. Jos on vakava syy erolle, ei kannata väkisin sinne lasta raahata. Näin saa rauhan aloittaa uuden elämän. Aina täällä näistä jaksatte jauhaa, antakaa niitten exien elää omaa elämää. Toi on jo tosi sekoilua. Muuta kauemmaksi.
Siis miten olisi lasten etu ap:n tapauksessa muuttaa kauemmas? Hänen tulisi jo päästä erosta yli ja antaa tämän uuden perheen olla, mutta lasten takia olisi hyvä pysyä inhimillisissä väleissä (pieniä lapsia) ja tarpeeksi lähellä ettei lasten matkat veny liian pitkiksi. Onko se niin kamalan vaikeaa olla aikuinen myös sen lasten siittämisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen käyttäytyy omistavasti omaa puolisoaan kohtaan. Ei kukaan mies eikä nainen ole halukas jakamaan puolisoaan tämän exien kanssa.
Mulla on oikein hyvät välit ex-mieheni uuden vaimon kanssa, mutta aika oleellinen asia oli alunperinkin, ettei mulla ollut mitään kiinnostusta heidän parisuhteeseensa. Mun lapseni on ollut tämän naisen kanssa lukuisia kertoja, kun exäni on ollut töissä. Ihan yhtä hyvin hän voisi tuoda ja viedä lastani. Hän ei suhtaudu alentuvasti minuun enkä minä häneen, mutta mä en myöskään puutu millään tavalla heidän elämäänsä. Mulla ei ole ollut mitään pakottavaa tarvetta tavata exääni enää eron jälkeen eikä me olla lapsen vaihdossa koskaan puhuttu mitään kovin tärkeää. Varmaan tärkeimmät on ollut silloin, jos lapsella on ollut antibioottikuuri ja siitä on pitänyt mainita. Kaikki muut lapsen asiat on voinut hoittaa puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi keskustella suoraan asiasta eksän kanssa? Kysyä, miksi tekee noin ja sanoa, että et haluaisi antaa lasta vieraalle ihmisille. Eli ihan saman kerrot hänelle kuin täällä.
Ongelma on siinä että hän välttelee kasvokkain puhumista. Suostuu ainoastaan puhelimen välityksellä juttelemaan tai sähköpostin kautta eli siten etteivät hänen tunnereaktionsa näy ja hän pystyy tarvittaessa katkaisemaan yhteyden tai miettimään rauhassa (uuden miehensä kanssa?) vastausta asiaan.
Voin tietysti yrittää esittää asian neutraalisti kirjallisessa muodossa, mutta todennäköisesti siihen tulee vastaukseksi eksän näkökulmasta kirjoitettu pitkä teksti, jota on huolella mietitty yksin tai jonkun kanssa yhdessä, ja jossa torpataan kaikki minun näkökantani jollain verukkeella.
Itse asiassa olen tätäkin tainnut jo yrittää kun tarkemmin muistelen. Jos vetoan siihen etten tunne hänen uutta miestään, niin vasta-argumentti on, että tule heille syömään ja tutustumaan tähän uuteen mieheen, jotta voimme olla yhtä suurta uusperhettä.
Ei eksän tarvitse sua nähdä kasvokkain ja puhua hankalista asioista, jos ei siihen pysty. Jos joku tarttee etäisyyttä ja sähköpostikommunikaatiota niin sehän on tavallaan vain hyvä, ainakin joku tapa keskustella! Ja hyvähän se on harkita vastauksia, eikä riidellä ja älistä kasvotusten. Ja jos on pelko että sä haluat väkisin keskustella kun eksä yrittää vain hiljaa hakea lapset.. laita viesti, jossa lupaat ettei lasten hakemisen aikana tarvitse jutella mitään, tai sovitte etukäteen "käsikirjoituksen" lasten takia, että ne nakee äidin ja isän sanovan edes heippa toisilleen.
Itse en ole koskaan riidellyt lapsia viedessä tai hakiessa, vain esittänyt tosiasioita ja tietoa lasten elämästä. Jos olen jonkin kysmyksen esittänyt, niin olen sanonut ettei tarvitse heti vastata vaan voi miettiä rauhassa. Tosin naamasta yleensä olen nähnyt mitä mieltä hän oikeasti on ja nämä "vuodot" ilmeisesti haluaa blokata.
Minusta sähköpostilla viestiminen on todella rasittavaa, koska kokemuksen perusteella tiedän eksän kirjoittelevan vastauksiaan joko uuden miehensä kanssa tai sitten vastaavasti netistä erilaisia vasta-argumentteja rauhassa etsien (olivat ne argumentit sitten virheellisiä tai eivät). Ilmeisesti hän saa jotain tyydytystä jos onnistuu kirjallisessa viestinnässä "tyrmäämään" esittämäni asiat omilla vasta-argumenteillaan. Jos tähän lähdetään niin ihan sama minun sitten palkata juristi kirjeenvaihtoon eksän kanssa. Ehkä se saisi hänet heräämään miten voi käydä jos metsä vastaakin kuten sinne huudetaan.
Voitte pyytää valvottuja tapaamisia tai vaihtoja. En itsekään haluaisi tuollaisessa tilanteessa tavata sinua.
Exälläsi on lupa käyttää vaikka asianajajaa viesteihin vastaamisessa. Ei kuulu sinulle. Ehkä parempikin tosiaan viestiä vain sähköpostitse, niin jää kirjallinen versio viestinnästä.
Ap on toistuvasti painottanut ettei ole käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti tai väkivaltaisesti, edes henkisesti, tapaamisten yhteydessä. Sitä henkistä väkivaltaa vaikuttaa käyttävän ennemminkin eksänsä. Lukeaa noita viestejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut keskustelun viestejä ja sisäistänyt luetun niin olisit huomannut, että eksä on kyykyttänyt ap:ta kaikenlaisilla erikoisilla ja ikävillä tempuilla joista tuo kommunikaatio on niistä pienin. Ehkä tosiaan ap:n kantsii käyttää juristia niin selviää jatkossa itse helpommalla ja eksä tajua ettei nyt venkoilut auta pitää olla faktaa eikä epämääräisiä eriäviä mielipiteitä.
Ainakin viestien perusteella suurin osa keskusteluun osallistuneista keskustelisi näköjään mieluummin juristin kuin eksänsä kanssa. Mitä se sitten kertonee heistä itsestään onkin veikeämpi juttu.
Olen lukenut jokaisen viestin. En saa ap:n teksteistä sellaista kuvaa, että eksä olisi tehnyt mitään pahaa. Sen sijaan ap tuntuu olevan loukkaantunut ja kokee että eksä toimii väärin ja on ilkeä. Kuitenkin käytännön esimerkkejä ap on antanut vain sellaisia, missä ei ole mitään ilkeää tai pahaa.
-eksä ei halua tavata kasvotusten tai puhua kasvotusten. Kuulostaa ihan fiksulta jos on vaikea tilanne, ei ole kyykytystä tai mitään syytä loukkaantua tästä.
-uusi mies hakee lapsia vaihtopäivänä. No tässä kävikin ilmi että on jo pari vuotta vanha parisuhde ja ilmeisesti asuvat yhdessä niin ei sinänsä mitään ongelmaa.
-eksä haluaa vain sähköpostiviestittelyä. Loistavaa! Molemmille jää todisteet ja muistiinpanot!
-eksä ei halua muuttaa huoltajuusjärjestelyä. Ikävä juttu, mutta asianhan voi viedä eteenpäin ja neuvotella. Ei se sopiminen muissakaan suhteissa niin helppoa ole, että yks-kaks viestiä ja homma on selvä ja lasten elämä muuttuu viikko-viikko järjestelyyn.
Ap:lla voi hyvin olla jotain oikeita huolia ja eksä on toiminut törkeästi, mutta näissä tän ketjun teksteissä se ei tule ilmi. Ehkä ap ei osaa ilmaista asiaa hyvin viesteissä tai ei jostain syystä halua kertoa edes suunnilleen mistä on kyse (esim onko joku päihdeongelma)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut jokaisen viestin. En saa ap:n teksteistä sellaista kuvaa, että eksä olisi tehnyt mitään pahaa. Sen sijaan ap tuntuu olevan loukkaantunut ja kokee että eksä toimii väärin ja on ilkeä. Kuitenkin käytännön esimerkkejä ap on antanut vain sellaisia, missä ei ole mitään ilkeää tai pahaa.
-eksä ei halua tavata kasvotusten tai puhua kasvotusten. Kuulostaa ihan fiksulta jos on vaikea tilanne, ei ole kyykytystä tai mitään syytä loukkaantua tästä.
-uusi mies hakee lapsia vaihtopäivänä. No tässä kävikin ilmi että on jo pari vuotta vanha parisuhde ja ilmeisesti asuvat yhdessä niin ei sinänsä mitään ongelmaa.
-eksä haluaa vain sähköpostiviestittelyä. Loistavaa! Molemmille jää todisteet ja muistiinpanot!
-eksä ei halua muuttaa huoltajuusjärjestelyä. Ikävä juttu, mutta asianhan voi viedä eteenpäin ja neuvotella. Ei se sopiminen muissakaan suhteissa niin helppoa ole, että yks-kaks viestiä ja homma on selvä ja lasten elämä muuttuu viikko-viikko järjestelyyn.Ap:lla voi hyvin olla jotain oikeita huolia ja eksä on toiminut törkeästi, mutta näissä tän ketjun teksteissä se ei tule ilmi. Ehkä ap ei osaa ilmaista asiaa hyvin viesteissä tai ei jostain syystä halua kertoa edes suunnilleen mistä on kyse (esim onko joku päihdeongelma)
Ap taisi yhdessä viestissä vihjata, että viranomaiset ovat eksän uuden perheen tilannetta seuranneet tai joitain huolia on herännyt. Ihan ymmärrettävää ettei halua jakaa yksityiskohtia. Suomi on niin pieni maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eksä ei halua muuttaa huoltajuusjärjestelyä. Ikävä juttu, mutta asianhan voi viedä eteenpäin ja neuvotella. Ei se sopiminen muissakaan suhteissa niin helppoa ole, että yks-kaks viestiä ja homma on selvä ja lasten elämä muuttuu viikko-viikko järjestelyyn.Ap:lla voi hyvin olla jotain oikeita huolia ja eksä on toiminut törkeästi, mutta näissä tän ketjun teksteissä se ei tule ilmi. Ehkä ap ei osaa ilmaista asiaa hyvin viesteissä tai ei jostain syystä halua kertoa edes suunnilleen mistä on kyse (esim onko joku päihdeongelma)
Ap taisi yhdessä viestissä vihjata, että viranomaiset ovat eksän uuden perheen tilannetta seuranneet tai joitain huolia on herännyt. Ihan ymmärrettävää ettei halua jakaa yksityiskohtia. Suomi on niin pieni maa.
Niin, voi olla ettei halua kertoa ettei tunnisteta. Tai ettei vain osaa ilmaista itseään.
Niin pieni maa Suomi ei kyllä ole, että joku tunnistaisi jos puhutaan tasolla "eksällä on ongelmia alkoholin kanssa", "eksä on ollut vieroistuksessa joskus", "eksä on puhunut itsetuhoisia asioita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä se kertoo heidän ex:istään?
Vaihtotilanne on lapselle aina stressi. Siihen ei pidä tuoda mitään sopimuksia, riitoja jne. Se on pelkkä vaihto, jossa on tärkeää, että lapsilla tulevat kaikki tavarat, annetaan halaukset ja aikuiset eivät temppuile. Vaihtotilanteet eivät todellakaan ole mikään keskusteluhetki.
Meillä on vaihtotilanteet hyvin stressaavia, koska ex käyttäytyy aggressiivisesti, vaikka ei käy päälle suoraan. Lapset aistivat tämän ja itseäni pelottaa nuo tilanteet. Mieluusti tekisin vaihdon päiväkodin tai koulun kautta, mutta tavarat eivät kulje. Exä on exä juuri tästä syystä, eikä mitään keskusteluja voi hänen kanssaan käydä muutenkaan suullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on toistuvasti painottanut ettei ole käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti tai väkivaltaisesti, edes henkisesti, tapaamisten yhteydessä. Sitä henkistä väkivaltaa vaikuttaa käyttävän ennemminkin eksänsä. Lukeaa noita viestejä!
Esimerkiksi väkisin (vaihtoon liittymätön) keskustelu tai sellaisen yritys on henkistä väkivaltaa sekä ex-puolisoa että lapsia kohtaan.
Varmasti onkin vaikeaa saada nopeita ja pysyviä päätöksiä sähköpostilla, kun keskustelussa on taukoja, aihe saattaa vaihtua seuraavassa viestissä yms. On se silti varmasti parempi laittaa niitä harkittuja viestejä, kuin yrittää kasvotusten saada jotain sovittua kun välit on huonot.
Kyllä sinuna palaisin asiaan edelleen sähköpostilla, ehdottaen tapaamista viranomaisten kanssa (kuka nyt hoitaa noita huoltajuusmuutoksia ja sopimisia), esim lastenvalvojan luona. Kun laitat viestejä niin sulla on silloin todisteita myös asioista joista on sovittu. Ja kun palaat uudestaan samaan asiaan niin eksäkin tietää että "ahaa, hän on tosissaan asian kanssa ja ei aio sivuuttaa tätä hommaa".
Kysy vaikka eksältä millainen tilanteen pitäisi olla, jotta teillä voi olla viikko-viikko järjestely. Jos kasvatusmetodit eroaa niin lähetä vaikka kevyt sopimuspohja kasvatustavoista, jonka kumpikin sitten allekirjoittaa tai muulla tapaa sitoutuu siihen. Onhan se hyvä että ne säännöt on edes about samalla linjalla molemmissa kodeissa, vaikken usko että pitää olla täysin samat (kun ei kuitenkaan koskaan ole identtiset ja se on ok). Tee asia eksälle helpoksi, kysy mitä hän haluaa jotta voisi neuvotella asiasta. Siis mitä haluaa lapsiin liittyen, onko jotain mistä hän on konreettisesti huolissaan, kuten että sun viikolla lapset on liian kaukana koulusta tai eivät pääse harrastuksiin tms oikeaa ongelmaa.