En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia
Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!
Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.
Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.
Kommentit (324)
Ei se tieto keräännykään koululle vaan terveystietoihin. Joihin juurikin esim Vantaalla myös sosiaalipuoli pääsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin käyttö on yksi kysymys muiden joukossa. Kaavake on kartoitus lapsen elämästä. Sillä saadaan nopeasti käsitys, miten lapsi toimii, mitä vaikeuksia on ja miten häntä parhaiten autettaisiin. Kertokaa, miten itse hoitaisitte tällaisen kartoituksen? Miksi ette kysyisi esim. tupakoinnista, jos lapsi haisee tupakalle, polttaako hän itse vai kaverit jne? Tarkoitus on hyvä, onnistumisprosentti ei kyllä tarpeeksi hyvä, kuten tiedämme monen surullisen tapauksen kohdalta.
Kylläpä osui arkaan paikkaan.
Lomakkeella kartoitetaan aikuisten alkoholin käyttöä eikä vastaajille kerrota, miten heidän tietojaan käsitellään koulussa, kun noita ei saa kerätä miten vain eikä opettajillakaan ole mitään suoraa pääsyä lasten terveystietoihin.
Tietojen kerääminen kertomatta mihin niitä käytetään ja säilytetään, on laitonta. Tietoturva.
Sitähän minä yritin sanoa. Yksi täällä luulee, että lomakkeella vastattaisiin lapsen alkoholinkäyttöön liittyviin kysymyksiin. Audit kuitenkin jaetaan nimenomaan vanhemmille eikä vanhemmille ole ehkä selvää säilytetäänkö heidän terveystietojaan koululla, muodostetaanko niistä rekisteri vai hävitetäänkö lomake heti, kun se on luettu. Nykykäytännön mukaan vanhemman alkoholin käytöstä saa mainita lapsen tiedoissa (jos se on tarpeellista). Ei kuulosta tarkoituksenmukaiselta että kaikkien huoltajien audit-tulokset kirjataan lapsen tietoihin tai arkistoidaan lapsen tietojen lomaan. Jos lapsen vanhemmilla on alkoholiongelma, niin koululla on joka tapauksessa velvollisuus tehdä ilmoitus siitä. Kun koulu kerää tietoja vanhemman terveydestä, jotta vanhemman ongelmiin voidaan puuttua ennaltaehkäisevästi, niin mennään sellaiselle alueelle, jossa koululla ei ehkä ole osaamista. Puuttuuko koulu siihen, jos esimerkiksi toinen vanhemmista käy kerta kuussa viihteellä, jos lapsen hoito on kunnossa eikä lapsi oireile? Koulun ei kuulu puuttua esimerkiksi vanhemman tupakointiin eikä koulun kuulla olla lähtökohtaisesti taho, joka kerää vanhempien terveystietoja.
Pelkkä kyselyhän on jo rekisterin muosostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tieto keräännykään koululle vaan terveystietoihin. Joihin juurikin esim Vantaalla myös sosiaalipuoli pääsee...
Terveystoimella on oikeus kerätä tietoja vain hoitosuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystoimella on oikeus kerätä tietoja vain hoitosuhteessa.
Ja mikään instanssi ei ikinä riko lakia?
Se kouluterkka on suorassa yhteydessä terveyskeskukseen.
Ja Vantaan uusi tietokonejärjestelmä nimenomaan salli nyt tietojenhaun ristiin eli teeveyspuoli näkee sosiaalipuolen ja sosiaalipuoli terveyspuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuosta tulee heti mieleen lähinnä, että jotain ongelmia perheessä on.
Olisithan voinut kaunistella vastauksiasi, jos totuus ei kestä päivänvaloa.
En ole aloittaja, mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei koulu ole se taho, jonka kuuluu tuollaisia kysellä. Enkä usko, että tuollaisella kyselyllä on mitään lastensuojelullista annettavaa.
Samaa mieltä. Jos joku käyttää huumeita tai juo liikaa, niin ei henkilö sitä tuohon lappuun kirjoita vaan valehtelee määrät. Ihminen peittää nuo ongelmat niin pitkälle kuin pystyy. Nähty on. En usko, että tuosta kyselystä on tuon takia juuri mitään hyötyä koulussa tai neuvolassa niiden perheiden kannalta, jossa ongelmia on ja jotka tarvisivat apua. Sama asia sen neuvolan voimavarat-kyselyn kanssa, jossa kysytään perheen sisäisestä fyysisestä ja henkisestä väkivallasta. Varmaan kerrotkin, että puolisisi hakkaa sinua, kun hän istuu vieressä, ja sitten menet kotiin ottamaan turpaan.
Ainoa hyöty voi olla, että ehkä tuo kysely saa pienen osan ajattelemaan omaa käytöstään ja ehkä jopa yrittämään muutosta.
Kop Kop Kop Lastensuojelusta päivää.....
Ette sitten kukaan nähneet tätä lapsen hyvinvoinnin kannalta, kaikki näitte tämän OMIEN paheiden rajoittamisena.
Kyllä se niin on että lapset tekee Suomessa ihan väärät henkilöt,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koulussa töissä, enkä ole koskaan kuullut, että tuollaisia koulu kyselisi. En tiedä, mitä kaikkea lomakkeita kouluterveydenhuollosta oppilaille jaetaan, mutta nehän eivät kuulu meille opettajille, koska ovat terveysviraston asioita.[/quote
Minä olen kyllä vuosittain jakanut noita kyselyitä oppilaille ja he palauttavat ne suljetussa kirjekuoressa ja vien ne terkkarille.
Naurettiin opehuoneessa, kun koulun alkkisope paasasi tästä kyselystä omien lastensa kohdalla ja uhmakkaasti kertoi, ettei vastaa siihen. Kaikki tiesimme miksi.
No eihän teilläkään koulu niitä tietoja kysele, vaan terveysvirasto.
Mihin ne tiedot tallennetaan. Minä haluan tietää? Saako koulun terveydenhoitaja käydä koululaisten vanhempien terveystiedoissa tallentelemassa mitään terveystietoa, myöskään lapsen tietoihin ei saa tallettaa vanhempien terveystietoa.
Onhan tuo koululta uuden henkilötietosuojalain puutteissa ihan väärin toimittu, että vanhemmille ei ilmoiteta, mihin tietoja kerätään ja miten niitä käsitellään.
Jotenkin turhaa ajankäyttöä. Eri asia, jos se tehtäisiin anonyymisti ja nämä tiedot syötettäisiin tilastoihin nähdäkseen, mikä tilanne on kokonaisuudessa valtakunnallisesti. Siitä datasta olisikin hyötyä, kun nähtäisiin oikeasti, miten perheiden välillä jakaantuu erilaiset päihde- ja mielenterveysongelmat. Sitä kautta voitaisiin ohjata rahaa paremmin oikeisiin kohteisiin. Koulussa sitten henkilökunta seuraa lapsen käytöksen ja ulkoisen siisteyden perusteella, onko huoleen aihetta. Noilla kyselyillä siitä ei ole suoraa hyötyä.
Mutta tuo pitäisi kertoa niissä lapuissa, miksi ja mihin kerätään. Nimettömänä.
Suomi alkaa olla regulatory **ll, kuten Rumppi sanoo. Yhteiskunta kertoo, miten sinun pitää elää elämääsi ja rahasi kuuluvat lähtökohtaisesti valtiolle. Sitten ihmetellään syntyvyys numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Audit-testissä on sekin ongelma että ne kysymykset ovat huonosti laadittuja. Moni kohtuukäyttäjäkin saa tarkasti ja rehellisesti vastaamalla korkeat pisteet.
esim.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana sinulle kävi niin, että et pystynyt lopettamaan alkoholinkäyttöä sen aloittamisen jälkeen?"
Jos joit kolme vaikka oli tarkoitus juoda kaksi niin tuosta kohdasta tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?"
Jos roskat jäi illalla viemättä, taas tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana tunsit syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen?"
Tästä saavat pisteitä ne jotka syyllistyvät herkästi, eivät huolettomat juopot.
"Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?"
Pienillä kolhuilla on pitkäaikaiset vaikutukset näissä kyselyissä.
"Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista"
Ihmisillä on suuria eroja siinä että mistä ovat huolissaan.
Määrien arviointi on myös hankalaa, koska kysytään kuukausittaista määrää. Saatan olla kolme kuukautta juomatta mitään, koska en tissuttele kotona. Sitten menen kerran kuussa juhlimaan ja juon koko illan aikana 9 annosta. Mitä vastaan niin,että olen rehellinen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä harrastetaan ns välimerellistä ruokavaliota, ja käytämme toisinaan viiniä ruuanlaitossa ja ruokajuomana, lähinnä parina päivänä viikossa. Humalassa meillä ei olla koskaan.
Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta vastata tuohon yksioikoiseen alkoholinkäyttökysymykseen 'kyllä'. Onko viininkäyttö em tavalla alleviivatusti "alkoholin käyttämistä"?
Jotenkin tuota kysymystä voisi vähän tarkentaa.
Vanhempien tupakointi ei kuulu koululle! (emme tupakoi, mutta ihmettelen tuotakin utelua).
Suomessa halutaan niin kovasti kontrolloida toisten elämää, ja silti ne todella apua tarvitsevat lapset jäävät liian usein huomaamatta. Eivät ne näillä uteluilla löydy.
Alkoholi on alkoholia, ajattelisi sitä miten hienosteluksi tahansa, ja elämäntavaksi. Eli teidän juomat viinilasilliset ruuan kanssa ovat ihan sama asia kuin saman verran alkoholia sisältävät saunakaljat. Ei se alkoholin käyttö muutu siitä miksikään, vaikka sen käärisi miten hienoon paperiin. En siis tarkoita että viinin juomisessa olisi mitään pahaa, mutta ei ole saunakaljoissakaan, jos kohtuudella käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kop Kop Kop Lastensuojelusta päivää.....
Ette sitten kukaan nähneet tätä lapsen hyvinvoinnin kannalta, kaikki näitte tämän OMIEN paheiden rajoittamisena.
Kyllä se niin on että lapset tekee Suomessa ihan väärät henkilöt,
Kop kop kop, järjen ääni täällä.
Tuolla keinolla ei jää yksikään ongelmakäyttäjä kiinni. Sen sijaan siinä taaaaaaas ahdistellaan kaikkia lapsiperheitä. Aivan turhaan. Ja tehdään vain sosiaali- ja terveyspuolen surkealle maineelle lisää hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun pirkanmaalla ja meille on myös jaettu tuo kysely osana isompaa terveyskyselyä. Meillä ei ole päihdeongelmia, joten ihan totuudenmukaisesti vastasin ja palautin lapun.
Tässä tulee juuri esille kyselyn paradoksi. Sinä täytit lapun totuudenmukaisesti, koska teillä ei ole päihdeongelmaa. Mutta kuka ikinä se onkin, joka lapun lukee ja sen tiedot jonnekin kirjaa ylös, ei voi tietää, kaunistelitko totuutta eli että teillä juodaan oikeasti aika reippaasti, mutta ethän sitä nyt koululle menevään lappuun herranen aika sentään totuudenmukaisesti kerrota.
Eli mitä hyötyä näistä kyselyistä on? Kuka kuvittelee, ettei alkoholiongelmia salailla, KAIKKI liikaa viiniä lipittävät kaunistelevat totuutta. Joten mitä järkeä kyselyssä on? Muka seuloa suurkuluttajat, what a joke! Suurkulutusta ei todellakaan aleta tilittää koululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Audit-testissä on sekin ongelma että ne kysymykset ovat huonosti laadittuja. Moni kohtuukäyttäjäkin saa tarkasti ja rehellisesti vastaamalla korkeat pisteet.
esim.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana sinulle kävi niin, että et pystynyt lopettamaan alkoholinkäyttöä sen aloittamisen jälkeen?"
Jos joit kolme vaikka oli tarkoitus juoda kaksi niin tuosta kohdasta tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?"
Jos roskat jäi illalla viemättä, taas tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana tunsit syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen?"
Tästä saavat pisteitä ne jotka syyllistyvät herkästi, eivät huolettomat juopot.
"Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?"
Pienillä kolhuilla on pitkäaikaiset vaikutukset näissä kyselyissä.
"Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista"
Ihmisillä on suuria eroja siinä että mistä ovat huolissaan.
Määrien arviointi on myös hankalaa, koska kysytään kuukausittaista määrää. Saatan olla kolme kuukautta juomatta mitään, koska en tissuttele kotona. Sitten menen kerran kuussa juhlimaan ja juon koko illan aikana 9 annosta. Mitä vastaan niin,että olen rehellinen?
Entäpä jos alkaisit elää omaa itsenäisen aikuisen elämääsi, etkä vastaisi kyselyyn mitään?
Mulla on kolme lasta ja olen täyttänyt tässä vuosien aikana useita kyselyitä koskien perheemme elämää. Olen aina kokenut ne sellaisiksi että siinä on tarkoitus laittaa minut ja mieheni miettimään millaista meidän perhe-elämä oikein on ja mikä meille on tärkeää. Samaisessa kyselyssä kysytään myös mitä teemme perheenä yhdessä., ruokailutottumuksista jne. Alkoholi ja tupakka on vain yksi kysymys muiden joukossa.
Ja sitten kun siellä terveystarkastuksessa olen lapsen kanssa ollut, on terveydenhoitaja tai lääkäri ehkä vilkaissut lappua, mutta en muista koskaan siihen sen enempää kiinnitettyä huomiota.
Kuten jo sanottu, täällä vanhemmat kokevat, että heitä kytätään vaikka lapsen parastahan tässä ajatellaan. Itse ainakin havahduin jossain kyselyssä, että yhteinen tekeminen perheenä oli lähes kadonnut ja tietoisesti jatkossa kiinnitin siihen huomiota ja keksittiin yhteinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta ja olen täyttänyt tässä vuosien aikana useita kyselyitä koskien perheemme elämää. Olen aina kokenut ne sellaisiksi että siinä on tarkoitus laittaa minut ja mieheni miettimään millaista meidän perhe-elämä oikein on ja mikä meille on tärkeää. Samaisessa kyselyssä kysytään myös mitä teemme perheenä yhdessä., ruokailutottumuksista jne. Alkoholi ja tupakka on vain yksi kysymys muiden joukossa.
Ja sitten kun siellä terveystarkastuksessa olen lapsen kanssa ollut, on terveydenhoitaja tai lääkäri ehkä vilkaissut lappua, mutta en muista koskaan siihen sen enempää kiinnitettyä huomiota.
Kuten jo sanottu, täällä vanhemmat kokevat, että heitä kytätään vaikka lapsen parastahan tässä ajatellaan. Itse ainakin havahduin jossain kyselyssä, että yhteinen tekeminen perheenä oli lähes kadonnut ja tietoisesti jatkossa kiinnitin siihen huomiota ja keksittiin yhteinen harrastus.
Olet joko sosiaalityöntekijä tai sosiaalipuolen ns malliasiakas. Tumpelo ja tyhmä. Kaikki ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä sitten Suomesta pois muuttaneena en voi kuin kauhistella sitä, millaiseksi holhoamiseksi elämä on mennyt siellä, eikä sitä pidetä näköjään edes pahana.
Taitaa ap:n lasten vaatteet haista tupakille ja muille huimausaineille, siksi kysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap:n lasten vaatteet haista tupakille ja muille huimausaineille, siksi kysyvät.
Ja ap on kaikkien vantaalaisten lasten äiti? Ja helsinkiläisten?
Pistäkää nippu opetusmisisteriöön ja kysykää että onko kysely asianmukaista toimintaa.
Ennenvanhaan koulujen piti rekisteröidtä vanhempien ammatit, mutta siitäkin luovuttiin tarpeettomana ja turhana ennakkoasenteiden aiheuttajana.
Ei ole koululla oikeus kerätä tuollaista tietoa.