Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia

Vierailija
17.08.2019 |

Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!

Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.

Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.

Kommentit (324)

Vierailija
221/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ap:n lasten vaatteet haista tupakille ja muille huimausaineille, siksi kysyvät.

Ketkä kysyvät, monikossa? Ketkä tahot mielestäsi kokoontuvat yhteen keskustelemaan perheestä? Missä tällaista yhteistyötä tehdään, onko se salaista, kun siitä ei tiedoteta minnekään? Missä vanhempien tietoja säilytetään kouluissa? Ketkä kaikki pääsevät niihin tietoihin käsiksi?

Vierailija
222/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa kysytään neuvolassa säännöllisesti. Lasten terveyden ja hyvinvoinnin seuranta siirtyy neuvolasta kouluterveydenhuoltoon ja perheen päihteidenkäyttö on yksi hälytysmerkeistä. Mitään takuutahan ei ole, että vastaukset vastaisivat totuutta, mutta onpahan edes yritetty.

Olen tehnyt itse hieman päihteiden vastaista vapaaehtoistyötä ja se vanhempien juominen ei jää lapsilta näkemättä. Lapset eivät ole tyhmiä ja huolestuvat vanhemmistaan eikä lasten tehtävä ole huolehtia vanhemmistaan vaan toisin päin. Yksikin lapsi sanoi huolestuneena osaamatta häpeillä tai suojella vanhempiensa yksityisyyttä koko luokan kuullen: "Mun isä juo korillisen kaljaa joka viikonloppu." Se liikakäyttö voi tulla koulussa ilmi ihan lasten suustakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kysytään neuvolassa säännöllisesti. Lasten terveyden ja hyvinvoinnin seuranta siirtyy neuvolasta kouluterveydenhuoltoon ja perheen päihteidenkäyttö on yksi hälytysmerkeistä. Mitään takuutahan ei ole, että vastaukset vastaisivat totuutta, mutta onpahan edes yritetty.

Olen tehnyt itse hieman päihteiden vastaista vapaaehtoistyötä ja se vanhempien juominen ei jää lapsilta näkemättä. Lapset eivät ole tyhmiä ja huolestuvat vanhemmistaan eikä lasten tehtävä ole huolehtia vanhemmistaan vaan toisin päin. Yksikin lapsi sanoi huolestuneena osaamatta häpeillä tai suojella vanhempiensa yksityisyyttä koko luokan kuullen: "Mun isä juo korillisen kaljaa joka viikonloppu." Se liikakäyttö voi tulla koulussa ilmi ihan lasten suustakin.

Ja mihin tää liittyy?

Vierailija
224/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen suunta alkaa olla sellainen että lapsia suojellaan vanhemmilta niin tarmokkaasti, ettei kukaan halua enää vanhemmaksi.

Samaan aikaan yhteiskunnan tarjoamat omat palvelut on törkeällä tasolla. Kummallisia opetussuunnitelmia, homeisia koulutilpja, epäpäteviä opettajia, ei avustajia, kirjat ja tietokoneet maksatetaan vanhemmilla, päivähoitopaikkoja ei ole, lääkäriin ei pääse...

Sen sijaan sosiaalipuolen kyttäyshenkilöstö paisuu kuin pullataikina.

Vierailija
225/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän alkoholia pari annosta kuukaudessa enkä tupakoi, mutta en todellakaan vastaisi tuollaisiin ”kyselyihin”. Lähettäisin vastineeksi saman kyselyn koulun henkilökunnalle, sillä olisihan vähintään yhtä perusteltua tietää millaisen päihdekäyttäytymisen omaavat ihmiset oppilaitosta pyörittävät.

Vierailija
226/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sitten valitettavasti velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus vanhemmista jotka ei tähän kyselyyn vastaa. Jos tuollaiseen ei voi vastata, niin oletus on että päihteet maistuu. Sitten lastensuojelun on selvitettävä, että mikä tilanne on kotona.

ei kai kukaan kuvittele että tuollainen testi auttaisi seulomaan yhtään mitään? Ei kukaan sitä täytä rehellisesti, varsinkaan sellaiset joilla oikeasti on joku ongelma.

Vierailija
227/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään salattavaa, niin miksei voi vastata? Lapsen etuhan tuossa on kyseessä. Ei vanhempien päihteiden käyttöä voi kokonaan kieltää, mutta liikakäyttö on lapsen edun vastaista. Päihdevanhemmat tarvitsevat apua ja tukea.

Vastaisikohan opettajat, jos vanhemmat lähettäisi kyselykaavakenipun? Minusta olisi kiva tietää minkälaisen ihmisen vastuulla lapseni on kaikki arkipäivät.

Ei ne opettajatkaan näitä lisätöitä (joihin ei ole koulutusta ja joista ei makseta palkkaa) aina niin arvosta.

https://www.suomenluokanopettajat.fi/lapset-puheeksi

Vierailija
228/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos lapsi tuo ilmi huolen se kuulukin ottaa vakavasti. Sen sijaan jokaiseen kotiin lähetettävä päihdekysely ei todellakaan auta löytämään ongelmaperheitä.

Vierailija
229/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tieto keräännykään koululle vaan terveystietoihin. Joihin juurikin esim Vantaalla myös sosiaalipuoli pääsee...

Terveystoimella on oikeus kerätä tietoja vain hoitosuhteessa.

Ja mikään instanssi ei ikinä riko lakia?

Se kouluterkka on suorassa yhteydessä terveyskeskukseen.

Ja Vantaan uusi tietokonejärjestelmä nimenomaan salli nyt tietojenhaun ristiin eli teeveyspuoli näkee sosiaalipuolen ja sosiaalipuoli terveyspuolen.

No sitähän juuri sanon että tuollaisella kyselyllä rikotaan lakia. Vanhemmat EIVÄT ole minkäänlaisessa hoitosuhteessa kouluterveydenhoitajan kanssa.

Vierailija
230/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jump to navigation

Valikko

Show notifications

Etusivu

Etsi

LUE DIGILEHTENÄ

TILAA

Melina, 38: ”Yllätyin siitä, että synnytin ilman puudutteita”

Vastaus

Virheviesti Lomake on vanhentunut. Kopioi kaikki tallentamattomat muutokset allaolevasta lomakkeesta ja lataa sivu uudelleen.

ALOITA UUSI KESKUSTELU

Vierailija

klo 14:27 | 17.8.2019

Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!

Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.

Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi

387

alas

71

ALOITA UUSI KESKUSTELU

Kommentti *

Onpa paljon ongelmaisia lapsiperheitä kun yksi kysely aiheuttaa näin suuren polemiikin. Sehän menee terveydenhoitajalle, joten ei sitä koko koulun opet lue.

Meillä on mies tavallaan alkoholisti, olutta menee joka päivä. Eikä siitä aiheudu perheelle ongelmia. Kyselyihin on vastattu asianmukaisesti, eikä niistä ole koskaan kotiin kuulunut mitään.

Kuten joku jo kirjoittikin, terveystarkastuksessa kysely on lähinnä silmäilty läpi ja todettu että homma on hanskassa. Itsekin olen kyselyn ottanut juurikin niin, että hyvä hetken miettiä kunnolla mitä toimimme perheenä, miten lapset kokee asiat jne. Eli tarvitseeko johonkin kiinnittää erityistä huomiota.

Koskaan näistä ei ole tullut mitään ongelmia meille, vaikka lappuset on täytettykin. Katsokaas kun yleensä ne ongelmat heijastuu sinne kouluunkin, jos perheessä on ongelmia. Harvemmin niitä vuosikausia pystyy peittelemään vaikka kyselyt jättäisi täyttämättä. Meillä on nähnyt, että lapset voi hyvin, koulu sujuu ja viihdytään perheenä, joten eipä mun sitä tarvi koululta salata vaikka alkoholiakin käytetään.

Usein palstaa lukiessa tulee mieleen, miten moni saa ison ongelman aikaiseksi ihan pienistä jutuista. Elämä on paljon helpompaa kun ei skitsoile niin paljon.

Vierailija
231/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koulusta kyseltiin vanhempien päihteiden käytöstä jollain kaavakkeella? Tämähän menee ihan kanadaksi koko homma. Ei kuulu koululle niin kauan kuin lapsella kaikki ok siellä koulussa.

Vierailija
232/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ahdistaa vanhemmuudessa tällainen yhteiskunnan kyyläys, yksi syy miksi en halua hankkia lapsia ainakaan Suomessa. Yksityisyys lähtee saman tien kun saa lapsia, aivan kaikki on yhtäkkiä vapaata riistaa jos joku vain saa sen päähänsä. Ja olen päihteetön, hyvin koulutettu ja työssäkäyvä ihminen.

Vierailija
233/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa, kopioitu siis ihan kaikki kun lähetys tökki. Tässä uusiksi, ampukaa vapaasti 😊

Onpa paljon ongelmaisia lapsiperheitä kun yksi kysely aiheuttaa näin suuren polemiikin. Sehän menee terveydenhoitajalle, joten ei sitä koko koulun opet lue.

Meillä on mies tavallaan alkoholisti, olutta menee joka päivä. Eikä siitä aiheudu perheelle ongelmia. Kyselyihin on vastattu asianmukaisesti, eikä niistä ole koskaan kotiin kuulunut mitään.

Kuten joku jo kirjoittikin, terveystarkastuksessa kysely on lähinnä silmäilty läpi ja todettu että homma on hanskassa. Itsekin olen kyselyn ottanut juurikin niin, että hyvä hetken miettiä kunnolla mitä toimimme perheenä, miten lapset kokee asiat jne. Eli tarvitseeko johonkin kiinnittää erityistä huomiota.

Koskaan näistä ei ole tullut mitään ongelmia meille, vaikka lappuset on täytettykin. Katsokaas kun yleensä ne ongelmat heijastuu sinne kouluunkin, jos perheessä on ongelmia. Harvemmin niitä vuosikausia pystyy peittelemään vaikka kyselyt jättäisi täyttämättä. Meillä on nähnyt, että lapset voi hyvin, koulu sujuu ja viihdytään perheenä, joten eipä mun sitä tarvi koululta salata vaikka alkoholiakin käytetään.

Usein palstaa lukiessa tulee mieleen, miten moni saa ison ongelman aikaiseksi ihan pienistä jutuista. Elämä on paljon helpompaa kun ei skitsoile niin paljon.[/quote]

Vierailija
234/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ahdistaa vanhemmuudessa tällainen yhteiskunnan kyyläys, yksi syy miksi en halua hankkia lapsia ainakaan Suomessa. Yksityisyys lähtee saman tien kun saa lapsia, aivan kaikki on yhtäkkiä vapaata riistaa jos joku vain saa sen päähänsä. Ja olen päihteetön, hyvin koulutettu ja työssäkäyvä ihminen.

Se kyyläys on runsaan sosiaalisen turvan kääntöpuoli. Tätä kannattaisi palstalaistenkin miettiä kun ajavat runsasta sosialismia maailmaan.

Vierailija
235/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo kyselythän on vanhemman terveystietoja... kuka on niistä vastaava terveydenhuollon ammattilainen?

Vierailija
236/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyhän menee lapsen tietoihin, ei koulun terkkari vanhempien tietoihin mitään lisää, kun joku tuolla asiaa ihmetteli. Voi yksinkertaisuus teidän kanssa. Laput palautetaan suljetussa kirjekuoressa, ettei ope sitä näe. Terkkarilla on vaitiolo niin kauan kunnes näkee että aihetta puuttua on.

Ihmeellistä panikointia yhden kyselyn takia. Enkä ole mikään absolutisti, mutta se että käytän, ei mun sitä salata tarvi.

Vierailija
237/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käyttö on yksi kysymys muiden joukossa. Kaavake on kartoitus lapsen elämästä. Sillä saadaan nopeasti käsitys, miten lapsi toimii, mitä vaikeuksia on ja miten häntä parhaiten autettaisiin. Kertokaa, miten itse hoitaisitte tällaisen kartoituksen? Miksi ette kysyisi esim. tupakoinnista, jos lapsi haisee tupakalle, polttaako hän itse vai kaverit jne? Tarkoitus on hyvä, onnistumisprosentti ei kyllä tarpeeksi hyvä, kuten tiedämme monen surullisen tapauksen kohdalta.

Kylläpä osui arkaan paikkaan.

Terveydenhoitaja tapaa lapseni kerran vuodessa, aina ei sitäkään. Lapsen vaikeudet hoitaa ihan muu taho, esim. erityisopettaja ja erikoissairaanhoito. Lapsen elämä on kartoitettu siellä riittävällä tavalla. Niinpä jätin kyselyt täyttämättä ja sanoin kasiluokkalaiselle että päätä itse täytätkö oman kyselysi, oli täyttänyt. Kumpikaan vanhempi ei päässyt mukaan terveystarkastukseen koska terkka ei löytänyt aikaa/ei suostunut sitä vaihtamaan. Mitä tästä seurasi? Ei yhtään mitään. Kerran kyseli wilmassa lippulappusia, vastasin ettemme palauta niitä.

Vierailija
238/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut koulun pihassa grillijuhlia ja monet vanhemmat toivat sinne viiniä, opettajakin joi. Täällä ei kytätä, vaan vietetään iloisesti aikaa keskenään, viiniäkin kuluu hui kamala...

- ulkosuomalainen

Vierailija
239/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopa, kopioitu siis ihan kaikki kun lähetys tökki. Tässä uusiksi, ampukaa vapaasti 😊

Usein palstaa lukiessa tulee mieleen, miten moni saa ison ongelman aikaiseksi ihan pienistä jutuista. Elämä on paljon helpompaa kun ei skitsoile niin paljon.

Omat vanhempani ovat aina olleet suurkuluttajia, saoisin jopa että suurkuluttsjan ja alkoholistin rajalla. He valehtelevat tuollaisiin kyselyihin, ja olisivat valehdeleet tuohon koulunkin kyselyyn. Mikään ei ole saanut heitä ajattelemaan alkoholin käyttöään, ei edes meidän lasten sanominen.

Toisaalta en olisi halunnut, että minut olisi huostaanotettu. Vanhempani ovat hyviä ihmisiä eikä meiltä puuttunut mitään muuta kuin selvät viikinloput.

En siis näe, mikä noiden kyselyjen hyöty on. Suurkulutuuajat ja alkoholistit valehtelee (jopa itselleen) ja vain pieni prosentti muuttaa tapojaan. Toisaalta en näe, mitä hyvää esimerkiksi meidän perheelle olisi ollut vaikkapa huostaanotosta, jos meidän lasten koko hyvinvointi olisi arvioitu pelkästään tuon alkoholin käytön kautta.

Vierailija
240/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut koulun pihassa grillijuhlia ja monet vanhemmat toivat sinne viiniä, opettajakin joi. Täällä ei kytätä, vaan vietetään iloisesti aikaa keskenään, viiniäkin kuluu hui kamala...

- ulkosuomalainen

Sosialistisessa hyvinvoinnissa normaali ajanviettokin on epäilyttävää. Eli äänestäkää sosialisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi