En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia
Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!
Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.
Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.
Kommentit (324)
Laittaa vaan valehtelumielessä kaiken parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyseltiin tuota lapsen mennessä seiskaluokalle. Kaiken lisäksi vanhemmat haluttiin mukaan terveystarkastukseen koululle. Lievää holhoamista.
Veikkaan minäkin, että niiden lapsia, jotka jättää vastaamatta aletaan syynätä tarkemmin.
Ihan ilmaiseksi jokaiselle suomalaiselle lapselle ja perheelle näitä palveluita tarjotaan. Jotta olisi tasa-arvoisempi maa ja lapset saisi parhaan lähtökohdan terveenä tulevaisuuteen. Ootko koskaan miettinyt siltä kannalta? Mutta itke toki kun on niin paljon vaivaa lähteä kuuntelemaan lapsen terveysasioita ja sitä kun sinunkin hyvinvoinnista joku on kiinnostunut.
Ihan kuule verovaroillamme ne kustannamme. Ei ne ole ilmaisia.
Ja silti muuten maksan myös vakuutukset.
Kyllä niin kustannamme, ja ihan ihan hemmetin paljon halvempaa on tämä kustannus, jolla edistetään lasten terveyttä. Sen vaikutukset on kauaskantoiset. Pystytään puuttumaan ajoissa, jos tarvetta on. Tämä on todella paljon halvempaa kuin hoitaa sairastuneita, syrjäytyneitä yms. Säästyy kuule loppupeleissä sunkin verorahoja muuhun käyttöön.
Siinä taas yksi kananpersetukkainen tunika-legginsi-hapannaama, joka koittaa neuvoa muita ihmisiä ja puhua "järkeä" meidän paljon tyhmempien päähän. Eikö vain, että olet juuri näitä "lastensuojelussa ei ole mitään pelättävää jos asiat on kunnossa"-lampaita?
Bä-ä-ä-äää!
Vähän meni väärin. Olen oikein elämäniloinen ja just sattuu olemaan mekko päällä. Koulutukseltani olen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyseltiin tuota lapsen mennessä seiskaluokalle. Kaiken lisäksi vanhemmat haluttiin mukaan terveystarkastukseen koululle. Lievää holhoamista.
Veikkaan minäkin, että niiden lapsia, jotka jättää vastaamatta aletaan syynätä tarkemmin.
Ihan ilmaiseksi jokaiselle suomalaiselle lapselle ja perheelle näitä palveluita tarjotaan. Jotta olisi tasa-arvoisempi maa ja lapset saisi parhaan lähtökohdan terveenä tulevaisuuteen. Ootko koskaan miettinyt siltä kannalta? Mutta itke toki kun on niin paljon vaivaa lähteä kuuntelemaan lapsen terveysasioita ja sitä kun sinunkin hyvinvoinnista joku on kiinnostunut.
Ihan kuule verovaroillamme ne kustannamme. Ei ne ole ilmaisia.
Ja silti muuten maksan myös vakuutukset.
Kyllä niin kustannamme, ja ihan ihan hemmetin paljon halvempaa on tämä kustannus, jolla edistetään lasten terveyttä. Sen vaikutukset on kauaskantoiset. Pystytään puuttumaan ajoissa, jos tarvetta on. Tämä on todella paljon halvempaa kuin hoitaa sairastuneita, syrjäytyneitä yms. Säästyy kuule loppupeleissä sunkin verorahoja muuhun käyttöön.
Siinä taas yksi kananpersetukkainen tunika-legginsi-hapannaama, joka koittaa neuvoa muita ihmisiä ja puhua "järkeä" meidän paljon tyhmempien päähän. Eikö vain, että olet juuri näitä "lastensuojelussa ei ole mitään pelättävää jos asiat on kunnossa"-lampaita?
Bä-ä-ä-äää!
Vähän meni väärin. Olen oikein elämäniloinen ja just sattuu olemaan mekko päällä. Koulutukseltani olen lääkäri.
Oletko muuten koskaan miettinyt onko tämä nykyinen tapa tehokkain, ovatko palvelut perheistä hyödyllisiä ja olisiko mitään vaihtoehtoisia toimintamalleja jotka toimisivat paremmin. Lue tämä ketju ihan ajatuksella ja huomaat kuinka suuri osa vastailee ahdistuksissaan kyselyihin mitä odotetaan. Ah, mutta nämä ovat verovaroin kustannettuja palveluita, joiden toimintaa ei voi kyseenalaistaa olematta "itsekäs." Mielestäni kynnys on todella korkea oikeasti puhua ongelmista niillä, joilla ongelmia on.
Jos ei ole mitään salattavaa, niin miksei voi vastata? Lapsen etuhan tuossa on kyseessä. Ei vanhempien päihteiden käyttöä voi kokonaan kieltää, mutta liikakäyttö on lapsen edun vastaista. Päihdevanhemmat tarvitsevat apua ja tukea.
Millä luokalla lapsesi on? Oletko varma että kysely oli sinulle eikä lapsellesi? Meillä on lapsi vastannut samantyyppiseen kyselyyn koulussa koulupäivän aikana ja se oli koko luokka-asteelle se kysely. Ei vanhemmille.
Minä mietin mitä ne haluu kuulla ja vastaan sen. Helpointa.
Menee vähän ohi, mutta muistan kun työhyvinvointikyselyssä osastomme (hoitoala) työntekijät vastasivat rehellisesti alkoholinkäytöstään. Tulokset huuti punaista. Pomo kun sai yhteenvedon tuloksista, hän nauroi että todellako olette kaikki masentuneita alkoholisteja 😂
Tästedes vastaan kaikkiin kyseleihin sen, mitä halutaan kuulla. Oli kyse työnantajasta, koulusta tai mistä vaan. Helpoimmalla pääsee.
Tuo on todella hyvä että kouluista kysellään vanhempien alkon käytöstä. Mikään ei ole riittävää sen varmistamiseksi ettei yksikään lapsi joutuisi kärsimään kodissaan vanhempien alkoholinkäytöstä. Tuo voi toimia pienenä interventiona mikäli perheessä olisikin liiallista alkon käyttöä.
Tässä maassa on liian paljon lapsia, joiden elämä ja tulevaisuus on uhattuna vanhempien alkoholin käytön vuoksi. Se on niin väärin.
Miksi perheitä pitää katsoa koko ajan jostain "huoliluupista" ja yrittää standardoida kaikki samaan laariin? Miten ihmeessä muualla Euroopassa ihmiset pystyy elämään kun pullot nököttävät ruokakaupan hyllyillä ja lapsetkin ne näkevät? Miksi kohtuullisuuttakin pitää paheksua ja siitäkin herätellä huolta? Parempi ois jos ihmiset saisivat apua kun tarvitsevat ja nimenomaan matalalla kynnyksellä, leimaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella hyvä että kouluista kysellään vanhempien alkon käytöstä. Mikään ei ole riittävää sen varmistamiseksi ettei yksikään lapsi joutuisi kärsimään kodissaan vanhempien alkoholinkäytöstä. Tuo voi toimia pienenä interventiona mikäli perheessä olisikin liiallista alkon käyttöä.
Tässä maassa on liian paljon lapsia, joiden elämä ja tulevaisuus on uhattuna vanhempien alkoholin käytön vuoksi. Se on niin väärin.
Kun luet tätäkin ketjua niin aatteletko ihan tosissasi että vanhemmat vastaa jos ottavat päivittäiset lärvit että "joo, kyllä lähtee lapasesta usein" tai että "käytän varmaan liikaa". Kuinka naiiveja voi ammattilaiset olla?
Mun lapsi on nyt kakkosluokalla, eikä ole tullut tuollaista kyselyä.
Ei se oikein koululle kuulukaan ja jos jossain perheessä päihdeongelmia onkin, niin tuskin ne rehellisesti noihin kyselyihin vastaavat.
Päihdeongelmaiset yleensäkin vähättelevät päihteidenkäyttöään.
Käyttäjä10012 kirjoitti:
Käsittääkseni kyseessä on joku THL:n tutkimus, pitkittäisseuranta tms. Tuskin yksittäistä perhettä seurataan sinänsä
Meinaat, että kyseessä on THL:n tutkimus, mutta osallistujat eivät tiedä osallistuvansa tutkimukseen? Melkoinen tutkimus mahtaa olla. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koulussa töissä, enkä ole koskaan kuullut, että tuollaisia koulu kyselisi. En tiedä, mitä kaikkea lomakkeita kouluterveydenhuollosta oppilaille jaetaan, mutta nehän eivät kuulu meille opettajille, koska ovat terveysviraston asioita.
Et tiedä?? Tiedätkä sitäkään että alakouluissa lapsille lyödään nenän eteen vanhemmilta kysymättä lappuset, joihin lasten pitää kirjoittaa vanhempiensa päihteidenkäyttö. Suutuin niin saatamasti opettajalle, ja otatin lapseni lapun pois pinosta, ja tuhosin. Oikein olisi ollut kysyä minulta asiaa, eikä seläntakana pieneltä lapselta, joka ei välttämättä osaa, eikä ymmärrä mitä on tekemässä. Voi tulla ihan huuhaatietoja, ja ne säilytetään sitten hamaan tappiin.
Aika moneen on kalikka kalahtanut...
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ne alkoholisoituneet vanhemmat laittavat rehellisesti että joo yli 10 annosta menee joka päivä. Eli ei noilla kyselyillä ole mitään merkitystä.
Tämähän tässä se ongelma on. Ja mä olen siis siis sitä mieltä, että voi kun jotain saisi tehtyä joidenkin vanhempien päihteiden käytölle. Hirveä suru ja huoli niiden lasten puolesta. Mut audit-lappuihin ei taatusti tule ongelmavanhemmilta rehellisiä vastauksia.
Lastensuojelun tarkoitushan pitäisi olla, että apua tarvitsevat perheet tunnistetaan ja saavat apua ei se, että kytätään kaikkia ja puututaan jokaiseen pieneenkin epäkohtaan. Kuullostaa todella kummalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun tarkoitushan pitäisi olla, että apua tarvitsevat perheet tunnistetaan ja saavat apua ei se, että kytätään kaikkia ja puututaan jokaiseen pieneenkin epäkohtaan. Kuullostaa todella kummalliselta.
No kun eihän ne tunnista edes omaa kättään. Tällaista yleistä huolisoppaa sitten hämmennellään.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin mitä ne haluu kuulla ja vastaan sen. Helpointa.
Kuvitteleppa oikeat vastaukset? Siellä olisi huolinutturoilla nitrot huulessa eikä riittäiskään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä10012 kirjoitti:
Käsittääkseni kyseessä on joku THL:n tutkimus, pitkittäisseuranta tms. Tuskin yksittäistä perhettä seurataan sinänsä
Meinaat, että kyseessä on THL:n tutkimus, mutta osallistujat eivät tiedä osallistuvansa tutkimukseen? Melkoinen tutkimus mahtaa olla. :D
Joo, kyllä tutkimuksiin kysytään osallistujien suostumus. Ja tietojen tallentamiseen tarvitaan myös suostumus. Nämä kyselyt ovat nimenomaan mini-interventioita, joilla herätellään miettimään. Ei niitä mihinkään tallenneta. Enempi kannattaa olla huolissaan mitä tietojansa tallentelee itse facebookkiin, pilviin yms. jos yksityisyydestään on huolissaan.
Mitä mä just luin??? Siis koulu lähettelee kotiin AUDIT-kyselyitä ja jollakulla oli ihan th soittanut kotiin kun nuori oli sanonut ettei ole kotiintuloaikoja! Voi hyvää päivää taas! Siinähän olisivat soitelleet minunkin perääni kun luuhasin kavereilla myöhään iltaan ja menin niin kuin lystäsin - tulee mieleen että annetaan ymmärtää niin kuin vastaaja 152 kirjoitti että jos hiukankaan poikkeat normista huoli herää.....anna mun kaikki kestää!
Onneksi vanhempani olivat sen verran viisaita ettivät yrittäneet rajoittaa menemisiäni. Ihan kunnon kansalainen minusta tuli mutta pitäkää vanhemmat vaan puolenne älkää vastatko kaikkeen ihan rehellisesti-Pääsette vähemmällä niin kuin joku jo sanoikin. Itsellä on kokemus työpaikalla tehdystä AUDIT-kyselystä ja olin niin tyhmä että vastasin rehellisesti. Tulos: minulla voi kuulemma olla alkoholiongelma - minulla joka otan alkoholia noin kerran puoleen vuoteen. Etsilleenvaan....