Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesänjakamisesta tietäv8ä paikalla?

Vierailija
16.08.2019 |

Luin jostain, että jos vainaja on ollut kuollessaan naimisissa, niin leski hallitsee kuol8npesää siihen saakka, kunnes joku perillisistä vaatii perinnönjakoa. Ja mikä oleellisinta, että leski saa pesän tuotot (esim. vuokratulot) siihen asti.

Miten käytännössä se menee, jos haluaa ainoana perijänä tulojen karttuvan samantien itselle? Minne asiasta ilmoitetaan? En halua että leski saa tuloja, jotka itsekin voin saada, yhtään kauempaa kuin on pakko.

Tuntuu vain vähän hölmöltä, jos kuoleman jälkeisinä päivinä pitää heti tällainen jonnekin ilmoittaa.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leskellä ole oikeutta vainajan omaisuuden tuottoon (esim. vainajan osakkeista tulleeseen osinkoon), vaan ko. tuotto menee kuolinpesän tilille ja on kuolinpesän omaisuutta ositukseen ja perinnönjakoon asti.

Sinun kannattaa ilmoittaa perunkirjoituksessa, että vaadit kuolinpesän jakoa.

Vierailija
22/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B kirjoitti:

Jakoa voi vaatia heti kun perunkirjoitus on tehty. Huomioi, että leskellä on oikeus asua heidän yhteisesti omistamassa asunnossa niin kauan kuin haluaa.

Niinkö? Ja kuka saa vuokratulot sitä ennen, pesä vai leski? En tiedä voiko tapauksessamme perunkirjoitusta tehdä kovin nopeasti. Mietin nimittän riitauttaa ehkä joitain epäselvyyksiä lesken rahankäytössä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa ahneutta ap:lta.

Miten niin? Ne tulot ovat isäni perinnöstä hänen äidiltään, ne eivät kuulu leskelle millään lailla.

Ap

Vierailija
24/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B kirjoitti:

Jakoa voi vaatia heti kun perunkirjoitus on tehty. Huomioi, että leskellä on oikeus asua heidän yhteisesti omistamassa asunnossa niin kauan kuin haluaa.

Niinkö? Ja kuka saa vuokratulot sitä ennen, pesä vai leski? En tiedä voiko tapauksessamme perunkirjoitusta tehdä kovin nopeasti. Mietin nimittän riitauttaa ehkä joitain epäselvyyksiä lesken rahankäytössä.

Ap

Vuokratulot menevät kuolinpesälle.

Vierailija
25/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan omaisuudesta kertyvät tulot, esim.osingot, vuokratulot (vain vainajan omistamasta kiinteistöstä) kuuluvat perikunnalle, eivät leskelle. 

Se vain, että oudoti kirjoitetaan jossain, että ”leski hallitsee kuolinpesää ja varoja kunnes jotain ja blaa blaa”, vaikka eihän hän tule olemaan edes kp:n ainoa osakas.

Ap

Vierailija
26/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olet ainoa perillinen, ei koko tuotto kuulu sinulle. Leskelle kuuluu puolet pariskunnan yhteisestä omaisuudesta ja puolet sinulle. Näin siis jos ei ole avioehtoa. Nyt kannattaa keskustella lesken kanssa perunkirjoituksesta, siellä voit ilmaista että vaadit pesän jakamista. 

No selvitäpä sinäkn, mitä eroa on tuotolla ja omaisuudella, huoh. Ei ollut kysymys omaisuudenjaosta eikä osituksesta.

Ap

Koetapa itse tajuta että omaisuus ja sen tuotto käsitellään täysin samalla tavalla, huoh. Etkö osaa lukea? Huoh vielä kerran. 

Eihän käsitellä. Nimenomaan luki, että pesään tuleva tulo menee muualle kuin minulle niin kauan kun en vaadi pesän jakamista. Ei se pesän jakaminen tapahdu samalla hetkellä, kuin pesän _jakamisen vaatiminen_ tapahtuu. Etkö nyt tajua? Pesään voi siis mennä vuokratuloja kuukaisia, nnen kuin esim. ositus on valmis, jos en vaadi pesän jakoa ensin. Ja eiköhän ihmiset keskimäärin ensin hoida hautajaiset ja ala sitten vasta tehdä ositusta.

Ap

Ne tuotot menevät pesään, ei leskelle. Varaat perunkirjoituksen vaikka heti, aikana hautajaisten jälkeen ja siitä sitten ilmoittaa heti pesänjaosta.

Kukaan ei voi vetää itselleen sieltä kuolinpesästä yhtään mitään itselleen. Tai voi mutta takaisin ne joutuu maksamaan.

Onneksi ap ei kuulosta yhtään katkeralta. Suosittelen kääntymään asianajajan puheille.

Vierailija
27/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olet ainoa perillinen, ei koko tuotto kuulu sinulle. Leskelle kuuluu puolet pariskunnan yhteisestä omaisuudesta ja puolet sinulle. Näin siis jos ei ole avioehtoa. Nyt kannattaa keskustella lesken kanssa perunkirjoituksesta, siellä voit ilmaista että vaadit pesän jakamista. 

No selvitäpä sinäkn, mitä eroa on tuotolla ja omaisuudella, huoh. Ei ollut kysymys omaisuudenjaosta eikä osituksesta.

Ap

Koetapa itse tajuta että omaisuus ja sen tuotto käsitellään täysin samalla tavalla, huoh. Etkö osaa lukea? Huoh vielä kerran. 

Eihän käsitellä. Nimenomaan luki, että pesään tuleva tulo menee muualle kuin minulle niin kauan kun en vaadi pesän jakamista. Ei se pesän jakaminen tapahdu samalla hetkellä, kuin pesän _jakamisen vaatiminen_ tapahtuu. Etkö nyt tajua? Pesään voi siis mennä vuokratuloja kuukaisia, nnen kuin esim. ositus on valmis, jos en vaadi pesän jakoa ensin. Ja eiköhän ihmiset keskimäärin ensin hoida hautajaiset ja ala sitten vasta tehdä ositusta.

Ap

Minkälainen ihminen sinä olet, jos läheisen kuoleman jälkeen eniten mietityttää muutaman satasen vuokratulo? Sairasta.

Ihan tavallinen. Sinä sen sijaan olet muita arvosteleva ilkeilijä, jolla ei ole mitään oikeutta arvostella minua, mitä sä mistään mun asioistani mitään tiedät? Sen sijaan kehtaat siellä arvostella.

Ap

Vierailija
28/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ne tuotot menevät pesään, ei leskelle. Varaat perunkirjoituksen vaikka heti, aikana hautajaisten jälkeen ja siitä sitten ilmoittaa heti pesänjaosta.

Kukaan ei voi vetää itselleen sieltä kuolinpesästä yhtään mitään itselleen. Tai voi mutta takaisin ne joutuu maksamaan.

Onneksi ap ei kuulosta yhtään katkeralta. Suosittelen kääntymään asianajajan puheille.

Olen aivan syystäkin katkera, onneksi perintö on iso.

Ap

Vierailija
29/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minkälainen ihminen sinä olet, jos läheisen kuoleman jälkeen eniten mietityttää muutaman satasen vuokratulo? Sairasta.

Ihan tavallinen. Sinä sen sijaan olet muita arvosteleva ilkeilijä, jolla ei ole mitään oikeutta arvostella minua, mitä sä mistään mun asioistani mitään tiedät? Sen sijaan kehtaat siellä arvostella.

Ap

Ahne ja myrkyllinen sinä olet.

Vierailija
30/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B kirjoitti:

Ap

Luonnollisestikin pesä jos pesä omistaa yksin asunnon josta tuo vuokratulo saadaan. Jos taas sen omistaa leski ja vainaja yhdessä, kuolinpesälle kuuluu puolet tuotosta ja leskelle puolet.

Lesken rahankäyttö ei sinällään muuten kuulu perunkirjoitukseen jos hän ei ole käyttänyt kuolinpesälle kuuluvia varoja.

Vierailija
31/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin perunkirjoitus, josta näkee vainajan omaisuuden ja on tiedossa mahdolliset avioehdot ja testamentit. Sitten jako.

Ei tässä nyt siitä ollut kysymys, vaan JAON VAATIMISESTA. Ei itse jakamisesta. Että miten se ilmaistaan, että verottaja tai kuka ikinä tie5ääkin sitten, että kuoleman jälkeen varoista tulleet tulot eivät ole lesken tuloja vaan joko pesän tai minun, vaikka saisinkin ne vasta jakamisen jälkeen. Vai miten tämä koko homma menee?

Ap

Ensin perukirja. Tiedätkö edes mitä tämä lesken omistaa? Jos omistaakin kaiken eikä kuolinpesässä ole mitään.

Vierailija
32/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ahne ja myrkyllinen sinä olet.

En ole, miten se, että ottaa omansa itselleen, on ahneutta?

Ap

Vierailija
33/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leski ei ole perijä mutta hänellä on hallinta- ja asumisoikeus vainajan talossa, voiko jakoa tehdä?

Äitini kuoli, isäpuoli asuu talossa, mutta perijät olemme vain minä ja sisarukseni. Emme haluaisi jakaa, mutta pelkään että sisaruksen ulosottovelka pakottaa siihen. Tietääkö joku kuinka tämä menee?

Jako voidaan tehdä tässäkin tapauksessa. Kukin perijä saa asunnosta omistukseensa määräosan (esim. 1/4). Omistus ei kuitenkaan vaikuta siihen, että leskellä on edelleen oikeus asua talossa. Taloa ei siis voida ulosmitata yhden osakkaan velkojen takia.

Vierailija
34/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan omaisuudesta kertyvät tulot, esim.osingot, vuokratulot (vain vainajan omistamasta kiinteistöstä) kuuluvat perikunnalle, eivät leskelle. 

Se vain, että oudoti kirjoitetaan jossain, että ”leski hallitsee kuolinpesää ja varoja kunnes jotain ja blaa blaa”, vaikka eihän hän tule olemaan edes kp:n ainoa osakas.

Ap

Hallitsee, eli hoitaa kuolinpesän asioita. Hukkaamisoikeutta hänellä ei ole. Ja tämänkin vain sen aikaa, että kuolinpesä "järjestäytyy" eli saadaan nimettyä kuolinpesälle hoitaja.

Vierailija
35/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin perunkirjoitus, josta näkee vainajan omaisuuden ja on tiedossa mahdolliset avioehdot ja testamentit. Sitten jako.

Ei tässä nyt siitä ollut kysymys, vaan JAON VAATIMISESTA. Ei itse jakamisesta. Että miten se ilmaistaan, että verottaja tai kuka ikinä tie5ääkin sitten, että kuoleman jälkeen varoista tulleet tulot eivät ole lesken tuloja vaan joko pesän tai minun, vaikka saisinkin ne vasta jakamisen jälkeen. Vai miten tämä koko homma menee?

Ap

Ensin perukirja. Tiedätkö edes mitä tämä lesken omistaa? Jos omistaakin kaiken eikä kuolinpesässä ole mitään.

Tuskn omistaa. Iinä vaiheessa kun isällä alkoi ednvalvonta pesässä oli se, mitä pitikin olla. Ja edunvalvoja on lakimieheni vanha tuttava.

Ap

Vierailija
36/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ MINÄ TEILLE PESÄN JAKAMISET NÄYTÄN!

t. Rivo-Riitta, Fingerpori

Vierailija
37/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ne tulot ovat isäni perinnöstä hänen äidiltään, ne eivät kuulu leskelle millään lailla.

Ap

Jos ei ole avioehtoa eikä muita sopimuksia niin se perintö on isäsi varallisuutta ja menee pesään. Ei sitä korvamerkitty sukuun ole. Isäsi olisi eläessään pitänyt siirtää tu osuus sinulle.

Vierailija
38/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n tapauksessa kukaan edes vielä kuollut?

Vierailija
39/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hallitsee, eli hoitaa kuolinpesän asioita. Hukkaamisoikeutta hänellä ei ole. Ja tämänkin vain sen aikaa, että kuolinpesä "järjestäytyy" eli saadaan nimettyä kuolinpesälle hoitaja.

Ok, tämä kuulostaa ihan hyvälle. Miten pian se yleensä nimetään? Isä on ollut sairas jo pitkään, en usko, että tämä, että hän kuolee on järkytys varsinaisesti meistä kummallekaan. Ennemminkin asia on niin, että koska elämä ei ole enää pitkään ollut elämää, josta isä nauttii, vaan hän varmastikin päinvastoin kärsii, elämän on parempi jo loppua. Kun sitä ei katsokaas ole valintapatteristossa, että hän olisi hyvinvova ja terve, niih.

Ap

Vierailija
40/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ei ole avioehtoa eikä muita sopimuksia niin se perintö on isäsi varallisuutta ja menee pesään. Ei sitä korvamerkitty sukuun ole. Isäsi olisi eläessään pitänyt siirtää tu osuus sinulle.

Se on suvussa pitkään kulkenutta varallisuutta, että kyllä se ihan tiedossa on, mistä se on tullut. Ja ainakin isän varsinainen perintö äidiltään oli suojattu avio-oikeudelta. Samoin jotkin lahjoitukset (asunto-osakkeen tyyppiset).

Ap