Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesänjakamisesta tietäv8ä paikalla?

Vierailija
16.08.2019 |

Luin jostain, että jos vainaja on ollut kuollessaan naimisissa, niin leski hallitsee kuol8npesää siihen saakka, kunnes joku perillisistä vaatii perinnönjakoa. Ja mikä oleellisinta, että leski saa pesän tuotot (esim. vuokratulot) siihen asti.

Miten käytännössä se menee, jos haluaa ainoana perijänä tulojen karttuvan samantien itselle? Minne asiasta ilmoitetaan? En halua että leski saa tuloja, jotka itsekin voin saada, yhtään kauempaa kuin on pakko.

Tuntuu vain vähän hölmöltä, jos kuoleman jälkeisinä päivinä pitää heti tällainen jonnekin ilmoittaa.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa ahneutta ap:lta.

Karmiva ahneutta keskeltä. Mahtaneeko olla edes ap:n vanhempi?

Vierailija
42/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olet ainoa perillinen, ei koko tuotto kuulu sinulle. Leskelle kuuluu puolet pariskunnan yhteisestä omaisuudesta ja puolet sinulle. Näin siis jos ei ole avioehtoa. Nyt kannattaa keskustella lesken kanssa perunkirjoituksesta, siellä voit ilmaista että vaadit pesän jakamista. 

No selvitäpä sinäkn, mitä eroa on tuotolla ja omaisuudella, huoh. Ei ollut kysymys omaisuudenjaosta eikä osituksesta.

Ap

Koetapa itse tajuta että omaisuus ja sen tuotto käsitellään täysin samalla tavalla, huoh. Etkö osaa lukea? Huoh vielä kerran. 

Eihän käsitellä. Nimenomaan luki, että pesään tuleva tulo menee muualle kuin minulle niin kauan kun en vaadi pesän jakamista. Ei se pesän jakaminen tapahdu samalla hetkellä, kuin pesän _jakamisen vaatiminen_ tapahtuu. Etkö nyt tajua? Pesään voi siis mennä vuokratuloja kuukaisia, nnen kuin esim. ositus on valmis, jos en vaadi pesän jakoa ensin. Ja eiköhän ihmiset keskimäärin ensin hoida hautajaiset ja ala sitten vasta tehdä ositusta.

Ap

Ne tuotot menevät pesään, ei leskelle. Varaat perunkirjoituksen vaikka heti, aikana hautajaisten jälkeen ja siitä sitten ilmoittaa heti pesänjaosta.

Kukaan ei voi vetää itselleen sieltä kuolinpesästä yhtään mitään itselleen. Tai voi mutta takaisin ne joutuu maksamaan.

Onneksi ap ei kuulosta yhtään katkeralta. Suosittelen kääntymään asianajajan puheille.

Olen aivan syystäkin katkera, onneksi perintö on iso.

Ap

Mitä tarkoitat? Vähentääkö perinnön koko katkeruuttasi tai surua menetyksestä?

En ole moista rahakeskeisyyttä tavannut kenties koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan omaisuudesta kertyvät tulot, esim.osingot, vuokratulot (vain vainajan omistamasta kiinteistöstä) kuuluvat perikunnalle, eivät leskelle. 

Se vain, että oudoti kirjoitetaan jossain, että ”leski hallitsee kuolinpesää ja varoja kunnes jotain ja blaa blaa”, vaikka eihän hän tule olemaan edes kp:n ainoa osakas.

Ap

Hallitsee, eli hoitaa kuolinpesän asioita. Hukkaamisoikeutta hänellä ei ole. Ja tämänkin vain sen aikaa, että kuolinpesä "järjestäytyy" eli saadaan nimettyä kuolinpesälle hoitaja.

Ok, tämä kuulostaa ihan hyvälle. Miten pian se yleensä nimetään? Isä on ollut sairas jo pitkään, en usko, että tämä, että hän kuolee on järkytys varsinaisesti meistä kummallekaan. Ennemminkin asia on niin, että koska elämä ei ole enää pitkään ollut elämää, josta isä nauttii, vaan hän varmastikin päinvastoin kärsii, elämän on parempi jo loppua. Kun sitä ei katsokaas ole valintapatteristossa, että hän olisi hyvinvova ja terve, niih.

Ap

Yleisesti ottaen perunkirjoituksen tekeminen mahdollisimman nopeasti on kaikkien etu. Monien asioiden hoito on nimittäin melko hankalaa ennen perunkirjoitusta. Esim. vainajan pankkitilit on "jäädytetty" eikä niihin pääse käsiksi. Siksi mm. vainajalle tulevien laskujen maksu voi olla myös hankalaa tänä aikana.

Vasta perunkirjoituksen jälkeen päästään asioita hoitamaan kunnolla.

Vierailija
44/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siitä saatte k*skaria te, joiden mielestä isäni ei elä vain 3-5 vuotta, kuten palstalla 2015 arvelin. Siitä on nyt kulunut neljä vuotta, ja ruoan antaminen suun kautta on muutamia vuorokausia sitten lopetettu, että miettikääpä siitä, kauanko isä vielä voi hyvin ja porskuttaa.

Ap

Vierailija
45/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että siitä saatte k*skaria te, joiden mielestä isäni ei elä vain 3-5 vuotta, kuten palstalla 2015 arvelin. Siitä on nyt kulunut neljä vuotta, ja ruoan antaminen suun kautta on muutamia vuorokausia sitten lopetettu, että miettikääpä siitä, kauanko isä vielä voi hyvin ja porskuttaa.

Ap

No nyt meni sitten jo aika skitsoksi...

Vierailija
46/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet oikein ap. Ulkopuoliselle ei kuulu suvun omaisuus tai sen tuotto. Edes naimisen kautta. Kun naimiset on loppu, loppuu myös rahantulo.

Vierailija
47/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olet ainoa perillinen, ei koko tuotto kuulu sinulle. Leskelle kuuluu puolet pariskunnan yhteisestä omaisuudesta ja puolet sinulle. Näin siis jos ei ole avioehtoa. Nyt kannattaa keskustella lesken kanssa perunkirjoituksesta, siellä voit ilmaista että vaadit pesän jakamista. 

No selvitäpä sinäkn, mitä eroa on tuotolla ja omaisuudella, huoh. Ei ollut kysymys omaisuudenjaosta eikä osituksesta.

Ap

Koetapa itse tajuta että omaisuus ja sen tuotto käsitellään täysin samalla tavalla, huoh. Etkö osaa lukea? Huoh vielä kerran. 

Eihän käsitellä. Nimenomaan luki, että pesään tuleva tulo menee muualle kuin minulle niin kauan kun en vaadi pesän jakamista. Ei se pesän jakaminen tapahdu samalla hetkellä, kuin pesän _jakamisen vaatiminen_ tapahtuu. Etkö nyt tajua? Pesään voi siis mennä vuokratuloja kuukaisia, nnen kuin esim. ositus on valmis, jos en vaadi pesän jakoa ensin. Ja eiköhän ihmiset keskimäärin ensin hoida hautajaiset ja ala sitten vasta tehdä ositusta.

Ap

Minkälainen ihminen sinä olet, jos läheisen kuoleman jälkeen eniten mietityttää muutaman satasen vuokratulo? Sairasta.

Ihan tavallinen. Sinä sen sijaan olet muita arvosteleva ilkeilijä, jolla ei ole mitään oikeutta arvostella minua, mitä sä mistään mun asioistani mitään tiedät? Sen sijaan kehtaat siellä arvostella.

Ap

Ahne ja myrkyllinen sinä olet.

En ole, miten se, että ottaa omansa itselleen, on ahneutta?

Ap

Meillä on nyt läheinen kuollut, mutta sinä olet kiinnostunein pikkusummista, jotka eivät edes ole mitenkään sinun oman työsi ansiota, vaan pelkkää ansiotonta tuloa. Jos tämä ei ole ahneutta, niin ei mikään.

Vierailija
48/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ne tuotot menevät pesään, ei leskelle. Varaat perunkirjoituksen vaikka heti, aikana hautajaisten jälkeen ja siitä sitten ilmoittaa heti pesänjaosta.

Kukaan ei voi vetää itselleen sieltä kuolinpesästä yhtään mitään itselleen. Tai voi mutta takaisin ne joutuu maksamaan.

Onneksi ap ei kuulosta yhtään katkeralta. Suosittelen kääntymään asianajajan puheille.

Olen aivan syystäkin katkera, onneksi perintö on iso.

Ap

Mitä tarkoitat? Vähentääkö perinnön koko katkeruuttasi tai surua menetyksestä?

En ole moista rahakeskeisyyttä tavannut kenties koskaan.

Sen koko vähentää katkeruutta. Menetyksestä ei kannata puhua NYT, kun isä ei ole ollut terveenä ja antoisena ihmissuhteena elämässän vaikka olisin kaivannut, enää aika pitkään aikaan. Siihen taas vaimo on osasyyllinen. Menetykset ovat tulleet jo paaaaaljon aikoja sittn, eikä isä niissä muuttunut.

Ap

Vierailija
49/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minkälainen ihminen sinä olet, jos läheisen kuoleman jälkeen eniten mietityttää muutaman satasen vuokratulo? Sairasta.

Ihan tavallinen. Sinä sen sijaan olet muita arvosteleva ilkeilijä, jolla ei ole mitään oikeutta arvostella minua, mitä sä mistään mun asioistani mitään tiedät? Sen sijaan kehtaat siellä arvostella.

Ap

Ap

Meillä on nyt läheinen kuollut, mutta sinä olet kiinnostunein pikkusummista, jotka eivät edes ole mitenkään sinun oman työsi ansiota, vaan pelkkää ansiotonta tuloa. Jos tämä ei ole ahneutta, niin ei mikään.

Eivät ne ole olleet isoäitini eivätkä isänikään työn ansiota. Niin mitn ne tulevalle leskelle kuuluisivat? Eivät kuulu. Saan minä olla sitä mieltä ja olen sitäpaitsi siinä täysin oikeassa.

Ap

Vierailija
50/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno provo-otsikko meni pilalle asiallisesta tekstistä. Fingerpori saisi pesänjakamisesta hyvän stripin😂

Vierailija
51/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Eivät ne ole olleet isoäitini eivätkä isänikään työn ansiota. Niin mitn ne tulevalle leskelle kuuluisivat? Eivät kuulu. Saan minä olla sitä mieltä ja olen sitäpaitsi siinä täysin oikeassa.

Ap

Mitäs täällä kyselet kun kuitenkin tiedät asiat itse paremmin?

Vierailija
52/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mulle on vttuiltu siitä, että sanoin 2015, ettei isä elä luultavimmin enää kuin 3-5 vuotta. Että en muka mitenkään voi sitä tietää. Vaikka tietenkin voin sittää siitä noin miljardi kertaa valistunemman arvion tietyistä syistä, kuin arvostelija. Koska minä menin lukemaan, mitä isän sairaudesta sanotaan. Tämä arvostelija ei siltikään käsittänyt, etten puhu p*skaa. En ikävä kyllä. Joskin se on paljon pahmpaa, että isä ei saanut enää nauttia elämästä, kuin se, että miten palj9n sitä oli jäljellä.

Ap

Vierailija
53/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Mitäs täällä kyselet kun kuitenkin tiedät asiat itse paremmin?

En ole täällä kysynyt sitä, kenelle ne kuuluvat, niiiih...

Ap

Vierailija
54/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittää = esittää

Ap

Vierailija
55/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa ahneutta ap:lta.

Miten niin? Ne tulot ovat isäni perinnöstä hänen äidiltään, ne eivät kuulu leskelle millään lailla.

Ap

Jos ei ole avioehtoa eikä muita sopimuksia niin se perintö on isäsi varallisuutta ja menee pesään. Ei sitä korvamerkitty sukuun ole. Isäsi olisi eläessään pitänyt siirtää tu osuus sinulle.

Se on suvussa pitkään kulkenutta varallisuutta, että kyllä se ihan tiedossa on, mistä se on tullut. Ja ainakin isän varsinainen perintö äidiltään oli suojattu avio-oikeudelta. Samoin jotkin lahjoitukset (asunto-osakkeen tyyppiset).

Ap

Ihan sama kuinka kauan ja mistä tullut mutta jos ei ole suojattu niin jakoon se menee.

Kerran nyt sanot että ne on suojattu niin silloinhan asia on selvä.

Vierailija
56/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä kannattaa jakaa perunkirjoituksen jälkeen. Perinnön saajalle määrätään perintöverot. Jos asunto oli puolison kanssa yhteinen (lesken ei tarvitse edes omistaa asunnosta mitään), hän voi jäädä asumaan asuntoon elämänsä loppuun asti. Vuokratulot tulevat perilliselle, mutta lesken pitää maksaa asunnon mahdollinen vastike ja hoitaa asuntoa hyvin jne, jos hän asuu asunnossa.

Mieheni sai juuri arvonnoususta lisäperintöveroa, koska vero oli maksettu v. 1995 ja asunnon arvo oli noussut lesken kuolemaan asti.

Vierailija
57/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mulle on vttuiltu siitä, että sanoin 2015, ettei isä elä luultavimmin enää kuin 3-5 vuotta. Että en muka mitenkään voi sitä tietää. Vaikka tietenkin voin sittää siitä noin miljardi kertaa valistunemman arvion tietyistä syistä, kuin arvostelija. Koska minä menin lukemaan, mitä isän sairaudesta sanotaan. Tämä arvostelija ei siltikään käsittänyt, etten puhu p*skaa. En ikävä kyllä. Joskin se on paljon pahmpaa, että isä ei saanut enää nauttia elämästä, kuin se, että miten palj9n sitä oli jäljellä.

Ap

Tämä asia ei enää liity mitenkään perintöön joten sen äkkinäinen otto esiin oli kyllä aika outoa. Varsinkin tuollaisen skitsoilun kanssa.

Vierailija
58/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onpas ahne ihminen täällä kyselemässä.

Vierailija
59/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n jutun taso alkaa uhkaavasti muistuttaa kivikissaa...

Vierailija
60/152 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ap  siltä lakimieheltäsi tai sen tutulta. He tietävät tällaiset asiat ja hyvin.

Vaikutat tosi tyhmältä, kun useista samanlaisista vastauksista et käsitä yhtään mitään.

Perunkirjoitus voi olla vaikka samana päivänä kuin hautaus. Perunkirjoitus voi olla niin pian, kuin kaikki siihen tarvittavat paperit ja tiedot saadaan kasaan.

Kun pesän omaisuus ja velat on selvititetty voi vaatia perinnönjakoa.