Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava tarvitsee paljon ruokaa pysyäkseen lihavana.
Mä syön 1600-2500 kaloria päivässä terveellistä ruokaa. Kulutus on 3000-3600 päivässä liikuntojen kanssa.
Aamupuuro, smoothie
kasvispata pavuilla
salaatti, perunaa ja kasvispihviä
välipalana hedelmiä ja itsetehtyä proteiinileipää
En syö isoja annoksiakaan, ei mahdu mahaan enkä tykkää ähkystä.
Syöt 1600-2500 kaloria päivässä, kulutat 3000-3600 ja pysyt silti lihavana vai? Onnittelut! Olet löytänyt tavan rikkoa termodynamiikan ensimmäistä lakia, fysiikan Nobel-palkinto odottaa!
Lisää lapsesta lähtien sähkölautoja ja sähköpyöriä, niin loppukin liikkuminen omalla lihasvoimalla katoaa.
Tämä nyt on näitä nykyaikaisen yltäkylläisyyden varjopuolia. Ruokaa on Suomessakin kaikille paitsi ehkä ihan köyhimmille saatavissa reilusti yli tarpeen jos vain maistuu. Arkinen liikunta on lisäksi koko ajan vähentynyt. Kaupassakaan ei tarvi enää käydä jos ei halua kun on kaikenlaisia lähettipalveluita, ja vähäinenkin omin lihaksin liikkuminen alkaa hävitä kaikenlaisten sähköpyörien ja sähköpotkulautojen myötä. Edes portaita ei jakseta kävellä kun hissit on keksitty.
Ehkäpä tähän tulee pian muutos, kun nykyiset kulutusbileet näyttää pikkuhiljaa kaatuvan omaan mahdottomuuteensa.
Huolestuttaa se, että, monet eivät nykyisin edes tajua olevansa lihavia, kun kaikki kaveritkin ovat ylipainoisia. Kolme nuorta äitiä lastenvaunuineen kahvilassa, kaikki todella isokokoisia, enkä tarkoita pituutta. Mikä on tulevaisuus, jos jo nuorena ollaan reilusti ylipainoisia. Tämä ei ollenkaan ole pelkkä ulkonäkökysymys, vaan todellinen terveysuhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla 4 tunnin liikunta tarkoittaa 4 tuntia syömistä yhteen menoon.
Eipä. Sinulle se ehkä on sitä. Itselle tanssitreeniä, voimaharjoittelua, liikkuvuutta, ulkoilua, pyöräilyä jne. Opiskelen liikunnanohjaajaksi, liikkunut olen lapsesta lähtien monipuolisesti, koris, yleisurheilu, ratsastus, tanssi, voimistelu, pesäpallo.
Tänään olen syönyt 20 min ja 10 min. Oho päivällinen unohtunut syödä kun on täällä teidän höpinöitä lueskellut. Siitähän tulee vielä 10 min.
Menehän syömään grillimakkara ja otapa suklaatia päälle, ehkä vielä viineriä limsaa. Siinä sinun iltapala, lisäksi voit töllöttää telkkua. Mulla ei ole telkkua eikä sohvaa, niiden tilalla on liikuntalaitteita. Mulla odottaa kasviswokki nam. Lanttuviipaleita myös pakko saada kun täällä koko ajan tuossa palkissa niistä puhutaan, nami nami.
Mikä lie se liikunnanohjaaja? Mutta lapset on läskistyneet hirmuisesti. Kouluihin tarvisi pakollisia liikuntatunteja aivan kaiken ikäsille ja siihen liikunnanopettajia, niitä tarvisi kouluttaa niin että joka lapsi liikuisi, tahtoi tai ei, tunnin koulupäivisin ja vähintään joka toinen päivä kesäisin edes tunnin. Lajit semmoisia mistä eivät äkästy, kuten jostain "itsepuolustuksesta"
Sähköpotkulaudat syytä kieltää.
Itse lihoin vasta aikuisena, vielä vähäisemmäksi jäi liikunta koronan tultua ja kuntosalikorttikin käyttämättä (ostin 2020 keväällä kun korona alkoi hiipua, en arvannut että niin suuri hinku oli valtiolla se tuoda joka kuntaan takaisin)
En kerro lajia, toimin oman lajini ohjaajana/opena. Et ole ainoa joka on lihonut vasta aikuisena. Itse olen lihonut 35 kahden vuoden sisällä kolmen sairauden myötä.
Siitä olen samaa mieltä, lapsi on luotu liikkumaan ja suorastaan pursuaa energiaa jota pitäisi kesken koulupäivänkin saada purkaa. Aika kova vaatimus on alaluokkalaisilta vaatia istumaan paikoillaan monta tuntia, ja epätervettä. Yhden koulun tiedän missä on jalkapallokenttä koulun pihalla ja siellä pojat juoksee välitunnit.
Etsi laji josta nautit, tanssi, uinti, pyöräily. Kotonakin voi tehdä vaikka mitä, itse tykkään kun korona-ajan myötä on tullut mahdolliseksi opiskella netissä ihan mitä vaan, myös liikuntaa. Olenkin ahminut erilaisia online-koulutuksia ja valmennuksia ja sertifikaatteja, amerikoista asti huippuopettajilta. Tämä ei ollut mahdollista ennen 2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava tarvitsee paljon ruokaa pysyäkseen lihavana.
Mä syön 1600-2500 kaloria päivässä terveellistä ruokaa. Kulutus on 3000-3600 päivässä liikuntojen kanssa.
Aamupuuro, smoothie
kasvispata pavuilla
salaatti, perunaa ja kasvispihviä
välipalana hedelmiä ja itsetehtyä proteiinileipää
En syö isoja annoksiakaan, ei mahdu mahaan enkä tykkää ähkystä.
Syöt 1600-2500 kaloria päivässä, kulutat 3000-3600 ja pysyt silti lihavana vai? Onnittelut! Olet löytänyt tavan rikkoa termodynamiikan ensimmäistä lakia, fysiikan Nobel-palkinto odottaa!
Niin minua ihmetyttää kans. Lihoin siis sairauksien, lääkkeiden ja hoitojen myötä lyhyessä ajassa. Sitä ennen olin hoikka. Minulla on lääke joka kerryttää soluihin rasvaa ja kehoon nestettä, lisäksi ödeemaa, samoin sairaus joka kerää nestettä. Myös hoito joka hidastaa aineenvaihduntaa.
Varmasti laihtuisin 0-dieetillä mutta ymmärtänet varmaan että sellainen ei ole terveellistä. Seuraan ravintosuosituksia jotka on annettu oman sairauteni edustajille.
Lasken syömiset grammatarkalla vaa'alla ja kulutusta olen seurannut kolmella sykemittarilla. Ei luulisi noiden tuhansia kaloreita heittävän.
Sinulle minä olen vain sylkykuppi ulkonäköni vuoksi, mutta itselleni ylipaino on vain yksi haitta, lisäksi elämääni rasittaa monet, monet, sietämättömän kestämättömät oireet eikä eliniästäkään ole mitään varmuutta. Toinen jalka haudassa kait.
Ystäväni laihdutti 100+ kiloisesta 52 kiloiseksi. Nyt ollu kohta 6 vuotta tervepainoinen. Muuttui kuin toiseksi ihmiseksi, paljon energisempi, itsevarmempi, iloisempi eikä mielialat heittele. Liikkuu nyt mielellään eikä joka välissä ahdista nälkä. Siis kuin olisi nuortunut 30 vuotta ainakin.
Itse kun pääsis samaan... huokaus.
Yhä useampi suomalainen hankkii itselleen ylipainon ja pallomahan syömällä ylimääräistä.
Itselleni ei ole auennut mikä idea tuossa ylipainossa on?? Siksi en ole vielä ryhtynyt tuohon itsensälihottamisvillitykseen.
Näin toissapäivänä aivan mielettömän upeakroppaisen naisen. Hän kulki neljän lapsen kanssa, ilmeisesti hänen. Näköjään pitää mennä Helsingistä 40 km pohjoiseen, että tällaisia alkaa tulemaan vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla 4 tunnin liikunta tarkoittaa 4 tuntia syömistä yhteen menoon.
Eipä. Sinulle se ehkä on sitä. Itselle tanssitreeniä, voimaharjoittelua, liikkuvuutta, ulkoilua, pyöräilyä jne. Opiskelen liikunnanohjaajaksi, liikkunut olen lapsesta lähtien monipuolisesti, koris, yleisurheilu, ratsastus, tanssi, voimistelu, pesäpallo.
Tänään olen syönyt 20 min ja 10 min. Oho päivällinen unohtunut syödä kun on täällä teidän höpinöitä lueskellut. Siitähän tulee vielä 10 min.
Menehän syömään grillimakkara ja otapa suklaatia päälle, ehkä vielä viineriä limsaa. Siinä sinun iltapala, lisäksi voit töllöttää telkkua. Mulla ei ole telkkua eikä sohvaa, niiden tilalla on liikuntalaitteita. Mulla odottaa kasviswokki nam. Lanttuviipaleita myös pakko saada kun täällä koko ajan tuossa palkissa niistä puhutaan, nami nami.
Mikä lie se liikunnanohjaaja? Mutta lapset on läskistyneet hirmuisesti. Kouluihin tarvisi pakollisia liikuntatunteja aivan kaiken ikäsille ja siihen liikunnanopettajia, niitä tarvisi kouluttaa niin että joka lapsi liikuisi, tahtoi tai ei, tunnin koulupäivisin ja vähintään joka toinen päivä kesäisin edes tunnin. Lajit semmoisia mistä eivät äkästy, kuten jostain "itsepuolustuksesta"
Sähköpotkulaudat syytä kieltää.
Itse lihoin vasta aikuisena, vielä vähäisemmäksi jäi liikunta koronan tultua ja kuntosalikorttikin käyttämättä (ostin 2020 keväällä kun korona alkoi hiipua, en arvannut että niin suuri hinku oli valtiolla se tuoda joka kuntaan takaisin)
Toisaalla pitkä ketju koululiikunnan traumoista , sitte lopetetaan kaikki liikkuminen koulun jälkeen.
Eikä koskaan edes haluta kokeilla mitään lajia enää.
Todellakin ruokakulttuurin puute. Yhdessä syöminen ja ruuasta hitaasti nauttiminen on harvinaista. Jokainen syö ajallaan yksin silloin kun on nälkä, perheiden aikataulut töiden ja harrastusten takia pirstaleisia, yhteisiä aterioita ei ole. Välipala- ja pikaruokakulttuuri, kuka tietää paljonko jossain subissa on kaloreita. Voisitte yllättyä.
Runsas alkoholin käyttö etenkin kesäisin. Syitä voisi jatkaa vaikka kuinka.
Ainakin töissä lihavat syövät jatkuvasti jotain.
Pitsaa, hampurilaista ja kebabia saa joka tuutista ja kahvilat päälle, mutta oikeaa ruokaa harvemmasta.
Miettikääs miltä suomalainen näyttää 2030-luvulla. Ehkä täälläkin on kohta paljon ylipainon takia liikuntakyvyttömiä ja he huristavat sähköisillä pyörätuoleilla ja mopoilla niin kuin jenkeissä yhä useampi.
Jokainen kantaa omat kilonsa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kantaa omat kilonsa.
jep ja ilmeestä päätellen se ei tunnu kivalle.
Ylen nettisivuilla oli uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan osalle ihmisistä liikunta on välttämättömyys painon pudottamiseksi ja pitämiseksi terveissä rajoissa.
Joku laitto tolle miinuksen :D Taitaa olla läski joka ei jaksa kävellä kilometrin vertaa, ei kait niillä pitempään jaksa ajella? Läskejä ukkoja näkynyt niillä ajavan, semmosia kuuskymppisiä ja tuhteja nuorempia tyttöjä, jotain on nyt mennyt vikaan pahemman kerran. Kaatumistakin nähnyt, taitaa olla enempi näin kesäsin käsiä ja jalkoja mennyt nykysin kuin ennen talvella?