Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Ap. Mieti tätä huttaan asti. Kysy sukukusi lihavimmalta miksi. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Onks joillakin oikeasti niin vähäpätöinen elämä et kyttää 24/7 toisten painoa ja ulkonäköä?:o no huh huh kantsis hakeutua hoitoon jos noin toisten läskit ahdistaa!
Tämä kertoo keskustelijan sivistystasosta. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin tuohon ilmiöön huomiota juuri eilen käydessäni ostoksilla eräässä kauppakeskuksessa n 50 km etäisyydellä pk-seudusta, ei mikään kovin suuri kunta kyseessä. Hellekelit ja hellepukeutuminen pajastivat järkyttävän näyn.
En nähnyt kauppakeskuksessa tai sen pihassa ainuttakaan normaalipainoista naishenkilöä. Ei ainuttakaan! Nuoresta varttuneeseempaan kaikki olivat järjestään ylipainoisia. Osa enemmän, osa vielä enemmän. Mammat vaappuivat kauhtanoissaan ja polvihousuissaan, hyllyvää valkohipiäistä lyllyä kaupan ja pihan täydeltä. Tuli hyvin kohonnut pullataikina mieleen. Ei ne ukotkaan tosin kovin hyvässä kunnossa näyttäneet olevan, mutta tilanne ei ollut ollenkaan niin karmaiseva kuin noiden emäntien kohdalla.
Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Miksei itsestä pidetä huolta?
Tiedätkö miksi miesten tilanne ei mielestäsi näyttänyt niin pahalta? Koska et tunnista lihavaa miestä. Miesten ylipaino on normalisoitu. Ihmiset uskovat aivan tosissaan että mies tarvitsee jopa kolminkertaisen annoksen ruokaa naiseen verrattuna. Miehet käyttävät rennosti kauluspaitoja vaikka pullottava maha kiristää kankaan niin että nappi on irrota. Tuo on niin normaali näky että harva ymmärtää sen kertovan todella runsaasta ylipainosta.
Tilastojen mukaan yli puolet miehistä on ylipainoisia. Se kannattaa pitää mielessä jos alkaa arvioida kaupassa muita ihmisiä. Todennäköisemmin se vastaan tuleva mies on lihava kuin normaalipainoinen.
Minun mielestä kannattaisi pitää mielessä se, että miehillä on n. 35% enemmän lihasmassaa naisiin verrattuna. Painoindeksihän en ota lainkaan huomioon tuota seikkaa, vaan vääristäen asettaa miehet ylipainoisiksi. Lisäksi naisilla on suoranainen pakkomielle tuoda tuo harhakäsitys AINA mukaan keskusteluihin, että lällätilää, miehetpä se vasta ylipainoisia ovatkin.
On siitä tavallaan paljon hyötyäkin, kun olette niin typeriä. Nykyisin tulee jopa laskettua ihmisiä sukupuolen mukaan ja totuus nyt vaan on se, että naisista n. 95% ovat jo reilusti läskejä. Ihmettelen miten ihratankkien miehet ovat pystyneet panemaan niitä kun kakaroitakin näyttää olevan.
Höpöhöpö. Tilastojen mukaan (lähde THL):
"Suomalaisista 2–16-vuotiaista tytöistä 18 prosenttia ja pojista 29 prosenttia on ylipainoisia (ml. lihavuus). Lihavia on saman ikäisistä tytöistä 4 ja pojista 9 prosenttia.
Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Saman ikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."
Hanki silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihovat, koska on omaksuttu amerikkalainen karmea ruokavalio: liikaa prosessoitua lihaa, liikaa sokerisia juomia, liikaa valkoista vehnäjauhoa.
Amerikkalaiset ovat kumma kansa, tuhoavat itseään joidenkin firmojen voitontavoittelun takia.
Eläpä yleistä. Lihaa en ole 30 vuoteen syönyt, limuja en juo ja valkoista vehnäjauhoa syön tosi harvoin. Kerropa omat eiliset ruoat, kuinka terveelliset on omat elintapasi?
Eiliset ruoat puuro, jogurttismoothie(ei sokeria)
pasta tofulla, papusalaatti
kasviksia, perunamuusia, kasvispyöryköitä
miinuskalorit -900 Liikuntana voimaharjoittelu ja tanssi
Näin saan painon pysymään kurissa. Mutta en laihdu.
Kamalaa!
Mikä on niin kamalaa? Kauhistuttaako hoikkaa terveellinen ruoka ja liikunta? Minusta ne on ihana asia. Suosittelen sullekin!
Kiitos vaan suosituksesta. Syön kyllä terveesti, mutta en samoilla ruuilla kuin sinä. Kerroin vain oman mielipiteeni noista sapuskoista. Ei tarvii ottaa itteensä.
Valehtelet itsellesi että muka söisit terveellisesti. Ahmit kuitenkin lihaa, makkaraa, kyljyksiä etkä voi hillitä lihanhimoasi. Anna kun arvaan. Et pysty edes yhtä ateriaa päivässä olemaan ilman lihaa! Sinulla on liha-addiktio. Kannattaisi syödä kilo kasviksia päivässä ja jättää punainen liha pois. Ja voisit hieman harkita liikunnankin harrastamista. Jo 20 min päivässä kävelyä voisi parantaa kuntoasi.
Sinulla on kummallinen fiksaatio lihaan. Siitä puhe mistä puute?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihovat, koska on omaksuttu amerikkalainen karmea ruokavalio: liikaa prosessoitua lihaa, liikaa sokerisia juomia, liikaa valkoista vehnäjauhoa.
Amerikkalaiset ovat kumma kansa, tuhoavat itseään joidenkin firmojen voitontavoittelun takia.
Eläpä yleistä. Lihaa en ole 30 vuoteen syönyt, limuja en juo ja valkoista vehnäjauhoa syön tosi harvoin. Kerropa omat eiliset ruoat, kuinka terveelliset on omat elintapasi?
Kamalaa!
Mikä on niin kamalaa? Kauhistuttaako hoikkaa terveellinen ruoka ja liikunta? Minusta ne on ihana asia. Suosittelen sullekin!
Kiitos vaan suosituksesta. Syön kyllä terveesti, mutta en samoilla ruuilla kuin sinä. Kerroin vain oman mielipiteeni noista sapuskoista. Ei tarvii ottaa itteensä.
Valehtelet itsellesi että muka söisit terveellisesti. Ahmit kuitenkin lihaa, makkaraa, kyljyksiä etkä voi hillitä lihanhimoasi. Anna kun arvaan. Et pysty edes yhtä ateriaa päivässä olemaan ilman lihaa! Sinulla on liha-addiktio. Kannattaisi syödä kilo kasviksia päivässä ja jättää punainen liha pois. Ja voisit hieman harkita liikunnankin harrastamista. Jo 20 min päivässä kävelyä voisi parantaa kuntoasi.
No tässä ketjussa syytetään lihavia ahmimisesta ja epäterveellisestä ruoasta ja itsehillinnän puutteesta. Nämä syyttelijät itse syövät epäterveellistä lihaa ja eläinrasvaa eivätkä pysty hillitsemään lihanhimoaan kun ei ole itsekuria.
Minun ruokani on terveellisempi kuin sinun vaikka olen satakiloinen. Heviä kilo päivässä ja muuta terveellistä vegaaniruokaa ilman höttöhiilareita ja huonoa rasvaa. Liikuntaa 4 h tänään. Tule sitten moittimaan minun elintapojani kun itse pystyt parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihava tarvitsee paljon ruokaa pysyäkseen lihavana.
Mä syön 1600-2500 kaloria päivässä terveellistä ruokaa. Kulutus on 3000-3600 päivässä liikuntojen kanssa.
Aamupuuro, smoothie
kasvispata pavuilla
salaatti, perunaa ja kasvispihviä
välipalana hedelmiä ja itsetehtyä proteiinileipää
En syö isoja annoksiakaan, ei mahdu mahaan enkä tykkää ähkystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa!
No tässä ketjussa syytetään lihavia ahmimisesta ja epäterveellisestä ruoasta ja itsehillinnän puutteesta. Nämä syyttelijät itse syövät epäterveellistä lihaa ja eläinrasvaa eivätkä pysty hillitsemään lihanhimoaan kun ei ole itsekuria.
Minun ruokani on terveellisempi kuin sinun vaikka olen satakiloinen. Heviä kilo päivässä ja muuta terveellistä vegaaniruokaa ilman höttöhiilareita ja huonoa rasvaa. Liikuntaa 4 h tänään. Tule sitten moittimaan minun elintapojani kun itse pystyt parempaan.
Kuinka sä jaksat vängätä, vaikka ketään ei naurata sun juttus?
En moiti sun elintapojasi, vaikka pystyn huomattavasti parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava tarvitsee paljon ruokaa pysyäkseen lihavana.
Mä syön 1600-2500 kaloria päivässä terveellistä ruokaa. Kulutus on 3000-3600 päivässä liikuntojen kanssa.
Aamupuuro, smoothie
kasvispata pavuilla
salaatti, perunaa ja kasvispihviä
välipalana hedelmiä ja itsetehtyä proteiinileipää
En syö isoja annoksiakaan, ei mahdu mahaan enkä tykkää ähkystä.
Missä se terveellinen osa on?
Ongelma näissä tilastoissa on se että ne on tehty kysely-menetelmällä. Suomalaiset eivät vastaa niihin rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa!
Kuinka sä jaksat vängätä, vaikka ketään ei naurata sun juttus?
En moiti sun elintapojasi, vaikka pystyn huomattavasti parempaan.
Etpäs pysty :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla 4 tunnin liikunta tarkoittaa 4 tuntia syömistä yhteen menoon.
Eipä. Sinulle se ehkä on sitä. Itselle tanssitreeniä, voimaharjoittelua, liikkuvuutta, ulkoilua, pyöräilyä jne. Opiskelen liikunnanohjaajaksi, liikkunut olen lapsesta lähtien monipuolisesti, koris, yleisurheilu, ratsastus, tanssi, voimistelu, pesäpallo.
Tänään olen syönyt 20 min ja 10 min. Oho päivällinen unohtunut syödä kun on täällä teidän höpinöitä lueskellut. Siitähän tulee vielä 10 min.
Menehän syömään grillimakkara ja otapa suklaatia päälle, ehkä vielä viineriä limsaa. Siinä sinun iltapala, lisäksi voit töllöttää telkkua. Mulla ei ole telkkua eikä sohvaa, niiden tilalla on liikuntalaitteita. Mulla odottaa kasviswokki nam. Lanttuviipaleita myös pakko saada kun täällä koko ajan tuossa palkissa niistä puhutaan, nami nami.
Vuokrattavat sähköskuutit tulivat kaupunkeihin. Ihmiset laiskistuvat entistä enemmän, kun eivät kävele edes lyhyitä matkoja, vaan käyttävät sähköskuuttia. Mistä vetoa, että lihavuus lisäntyy entisestään jokaisessa kaupungissa, missä on kaupunkiskuutit?
Ruokakulttuurin puute. Syöminen on vain nopeasti mahan täyteen ahmimista. Britit ovat myös yhä läskimpää kansaa, ja siellä on sama: ei minkäänlaista ruokakulttuuria, vain ihraisia piiraita perinteenä, että saadaan nopeasti ja helposti max paljon energiaa.
Itse lihon alkoholin takia, mutta tilanne ei vielä ole aivan karmea.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakulttuurin puute. Syöminen on vain nopeasti mahan täyteen ahmimista. Britit ovat myös yhä läskimpää kansaa, ja siellä on sama: ei minkäänlaista ruokakulttuuria, vain ihraisia piiraita perinteenä, että saadaan nopeasti ja helposti max paljon energiaa.
Itse lihon alkoholin takia, mutta tilanne ei vielä ole aivan karmea.
Vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla 4 tunnin liikunta tarkoittaa 4 tuntia syömistä yhteen menoon.
Eipä. Sinulle se ehkä on sitä. Itselle tanssitreeniä, voimaharjoittelua, liikkuvuutta, ulkoilua, pyöräilyä jne. Opiskelen liikunnanohjaajaksi, liikkunut olen lapsesta lähtien monipuolisesti, koris, yleisurheilu, ratsastus, tanssi, voimistelu, pesäpallo.
Tänään olen syönyt 20 min ja 10 min. Oho päivällinen unohtunut syödä kun on täällä teidän höpinöitä lueskellut. Siitähän tulee vielä 10 min.
Menehän syömään grillimakkara ja otapa suklaatia päälle, ehkä vielä viineriä limsaa. Siinä sinun iltapala, lisäksi voit töllöttää telkkua. Mulla ei ole telkkua eikä sohvaa, niiden tilalla on liikuntalaitteita. Mulla odottaa kasviswokki nam. Lanttuviipaleita myös pakko saada kun täällä koko ajan tuossa palkissa niistä puhutaan, nami nami.
Mikä lie se liikunnanohjaaja? Mutta lapset on läskistyneet hirmuisesti. Kouluihin tarvisi pakollisia liikuntatunteja aivan kaiken ikäsille ja siihen liikunnanopettajia, niitä tarvisi kouluttaa niin että joka lapsi liikuisi, tahtoi tai ei, tunnin koulupäivisin ja vähintään joka toinen päivä kesäisin edes tunnin. Lajit semmoisia mistä eivät äkästy, kuten jostain "itsepuolustuksesta"
Sähköpotkulaudat syytä kieltää.
Itse lihoin vasta aikuisena, vielä vähäisemmäksi jäi liikunta koronan tultua ja kuntosalikorttikin käyttämättä (ostin 2020 keväällä kun korona alkoi hiipua, en arvannut että niin suuri hinku oli valtiolla se tuoda joka kuntaan takaisin)
Höpö höpö, ei olla Euroopan lihavin kansa.
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/11581515/Overweight+pop…