Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Prismassa irtokarkki maksaa 4e/kg! Ei mulla muuta.
Jotenkin ihan naurettavaa, että tavallisessa ruokakaupassa karkkien määrä edes mitataan kiloissa
Vierailija kirjoitti:
E- pillerit ja kaikki hormoniaineet sekä mielialalääkkeet on syitä lihomiseen. Ihan oikeasti. Kannattaa miettiä kaksi kertaa käyttääkö vai ei. :D
Kun käytin pillereitä olin 55 kg ja 171 cm, joten teoriasi ontuu. Kyllä se paino tulee siitä leukalihasten ahkerasta käytöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E- pillerit ja kaikki hormoniaineet sekä mielialalääkkeet on syitä lihomiseen. Ihan oikeasti. Kannattaa miettiä kaksi kertaa käyttääkö vai ei. :D
Kun käytin pillereitä olin 55 kg ja 171 cm, joten teoriasi ontuu. Kyllä se paino tulee siitä leukalihasten ahkerasta käytöstä
Kuinka kauan käytit e-pillereitä?
Mikä saa ihmisen yksinään kököttämään rannalle ja ihan ajankulukseen töllöttämään ja arvostelemaan muita ihmisiä. Omahyväisenä ilman elämää ihmettelee. Kyllä ovat itsekeskeisyydessään tyhjää täys ja pimeetä puolillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve lihava on myytti, eikä liikunta kumoa ylipainon haittoja.
Sumopainijat ovat terveitä niin kauan jatkavat painiuraansa. Mutta sitten kun lopettavat, alkaa heille kertymään ylipainon aiheuttamia sairauksia elleivät laihduta massaansa pois.
Miten selität tämän ilmiön jos liikunta ei kumoa ylipainon vaikutuksia.
Se riippuu millä tavalla terveitä nuo on. Nivelet ainaki paukkuu jokaisella nuista. En usko että tekee sydämelle hyvää myöskään. Nuiden elinikä ainaki 20-25v lyhempi kuin muilla .Eli se siitä terveellisyydestä vaikka liikkuukin.
Mutta turha pohtia tuollaisen marginaaliryhmän takia asiaa, lihavuus ei ole terveellistä se on selvää.
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit ei lihota ketään,nykyään varsinkaan. Nuissa pikku murto-osa niistä hormoneista mitä oli 50 vuotta sitte , ja silloinkaan naiset ei lihoneet.
toisia lihottaa e-pillerit, toisia parisuhde ja kolmansia vielä istumatyö. Mitäs teet kun olosuhteet on pskoja ;)
Ja sitten osa ovat mystisesti niin terveysterroristeja että vahtivat joka suupalaa niin siksi he pysyvät hoikkana( sarkasmivaroitus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.
Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.
Keho muuttaa liiallisen imeytyneen energian rasvaksi. Oli se sitten hiilareista, proteiinista tai rasvasta. Mutta ylimääräisestä proteiinista voidaan varastoida kaikkein pienin osuus energiaa, sillä aminohappojen muuntaminen triglyserideiksi kuluttaa eniten energiaa. Ja tutkimuksissa nimenomaan korkeaproteiininen ruokavalio korreloi matalamman painoindeksin kanssa, sillä makroravinteista juuri proteiini johtaa parhaiten kylläisyydentunteeseen.
Liiallinen proteiinin syönti, mitä lihaanit harrastavat, on haitaksi munuaisille.
Höpö höpö. Ilman proteiinijauheita tai muita vastaavia ei kukaan terve henkilö pilaa munuaisiaan lihaa syömällä. Proteiinia täytyy syödä useita satoja grammoja per päivä, ennen kuin haittoja alkaa edes näkyä.
Olet vain niin koukussa lihan ahmimiseen että keksit kaikenlaisia tekosyitä. Sinulla ei vaan ole itsekuria olla edes yhtä päivää syömättä lihaa tai eläintuotteita. Surullinen, veltto tahdonvoima antaa periksi lihanhimolle :( hedonismi, oma herkuttelunhimo voittaa heikon mielen.
Olet kyllä sinäkin tämän kirjoittanut jotenkin hyvin henkisesti sairas ihminen. Tai jotenkin persoonallisuushäiriöinen.
Öö sanoo ihminen joka hyväksyy eläinten tappamisen herkkuttelutarkoituksiin? Ja jolla on pakkomielle haukkua ylipainoisia 50 sivun verran ahmijoiksi jotka eivät osaa hillitä mielihalujaan?
Oletko jotenkin yksinkertainen vai muuten vaan hullu? Sinulle on tässä lainausketjussa vastattu, että lihaa syömällä ei voi saada liikaa proteiinia. Kukaan ei sellaista määrää pysty syömään. Proteiinijauheet on aivan eri asia. Ja sinä sen kun jatkat typerää jankutustasi, että sekasyöjät ovat himojensa orjia.
Sekasyönti, johon kuuluvat myös eläinperäiset tuotteet, on aivan normaali ruokavalio. Se ei ole mitään epämääräistä ahmintaa. Liha ei lihota sen enempää kuin "terveellinen" kasviöljykään, kun sitä ei syö yli kulutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa jos seuraa ruokakanavia niin järjestään kaikki lyhytvideot ovat yhtä burgeria, uppopaistoa ja ramen-nuudelia. On itselläni paljon Aasian-kanaviakin seurannassa, mutta eteläkorealaisetkin vloggarit tuntuvat syövän TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä ja ovat silti laihoja. En tiedä onko siellä muutakin, mutta itse näen jostain syystä tällaista sisältöä.
Mietin onko se kimchi ja tuoreet kasvikset jotka kuitenkin vaikuttavat hyvällä tavalla suoliston toimintaan...no, ostin kimchiä ja sen jälkeen venäläistä hapankaalta. Ainakin nyt kesällä laihtuu helposti kun kasvikset ovat halpoja.
Suomessa ei ollut tällaista ylipaino-ongelmaa 30 vuotta sitten vaikka kaupassa ei ollut kimchiä. Joten jos kasvikset tuntuvat kalliilta, kannattaa jättää kimchit ostamatta ja säästää rahat kasviksiin.
Pitääkö heti tehdä oletuksia muista ihmisistä? Olen onnistunut laihtumaan normipainoiseksi takaisin (kilpirauhasen vajaatoiminta toi painoa) ja olen näitä huomioita tehnyt somen tarjonnasta ja mainitsin vain, että kasvikset ovat kesällä halpoja. Jessus kun täällä ei voi mitään kirjoittaa ilman että keksitään vaikka mitä ylimääräistä kirjoituksista!
Sanoit että kesällä on helppo laihtua kun kasvikset ovat halpoja. Eli talvella ei ole. Arvioit myös kimchin terveysvaikutuksia tekstissäsi. Ei tuossa mitään keksittyä ollut.
Niin, kesällä ovat kasvikset halpoja ja talvella juurekset. Kesällä on siis helppo tehdä salaatteja ja talvella keittoja. Koska elämme kesää puhuin kesästä ja kasviksista. Kimchi ja hapankaali tekevät hyvää suolistolle ja ruoansulatukselle.
En puhunut että terveellinen syöminen on jotenkin mahdotonta muuten kuin kesällä ja että muuten täytyy sitten olla läski, mutta ei kai sitä sitten voi muuten ymmärtää. Huoh.
Huoh itsellesi. Sanoit että kesällä laihdutus on helppoa. Jos olisit tarkoittanut myös talvea, olisit sanonut vain että laihdutus on helppoa, ilman mainintaa vuodenajasta.
En muuten ymmärrä miksi pitää ylistää milloin minkäkin uuden ja kalliin ruoka-aineen terveysvaikutuksia. Ne ovat vain trendejä eikä yksittäinen ruoka-aine korjaa ruokavaliota kuntoon.
Okei eli ei saa mainita, että kesällä kasvikset ovat halpoja kun siitä on pakko vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä. Tuo kimchikin liittyi eteläkorealaisten vloggareiden ruokatottumuksiin kun syövät valtavia annoksia ruokaa ja ovat hoikkia. Pohdin liittyykö se kimchiin ja sen terveysvaikutuksiin.
Jooh, ruoassa on toki trendejä mutta josko jätettäisiin nyt kaikenlaisten johtopäätösten vetäminen asioista pois. Ei varmaan saa myöskään todeta, että kesällä on lämpimässä helppo treenata kun siitä vedetään johtopäätös, että talvella maataan sohvalla ja syödään sipsejä.
Aika erikoista että pelkäät noin hirveästi johtopäätöksiä. Kuitenkin vedät itse johtopäätöksen että helposti voi syödä valtavat määrät ruokaa lihomatta jos käyttää kimchiä, koska korealaiset hoikat ruokavloggaajat.
Tai anna kun arvaan: et tarkoittanut sitäkään?
Aloin koronan aikaan seurata noita eteläkorealaisia ja japanilaisia ruokavloggareita. Tekevät kiinnostavaa ruokaa, koska mukana on paljon aasialaisia elementtejä mutta myös uppopaistettua ja kaikenlaista epäterveellistä rasvaista ruokaa. Minusta tämä on kiinnistavaa ilmiönä kun tilastojenkin valossa länkkäreistä juuri eteläkorealaiset ja japanilaiset ovat hoikimpia mitä tulee BMI:hin.
Kuitenkin huomaan videoistaan, että syövät paljon kaikkea kasviperäistä ja lämpimässä ruoassakin on yli puolet ainesosista jotain kasviperäistä. Lisäksi on tuo kimchin käyttö joka edistää suoliston toimintaa.
Sitä ihmettelin tosiaan kun nämä ovat lähes kaikki hyvin hoikkia vaikka syömänsä annokset ovat valtavia. Syövät myös paljon makeaa. Mietin sitä mikä osuus tuossa on terveen suoliston syytä joka johtuu monipuolisesta kasvisvoittoisesta ruokavaliosta jossa syödään myös reippaasti lihaa.
Sinänsä en ole viettänyt aikaa miettien kuinka monta purkkia kimchiä täytyy varata kaappiin jotta voin kokeilla jotain kaiken sallivaa ruokavaliota jos sitä hait takaa. En hae mitään oikopolkuja syödä kuin possu ja elää laiheliinina, koska mitään sellaista höpöhöpöä ei ole olemassakaan. On silti kiinnostavaa miettiä erilaisia ilmiöitä vaikka huvikseen.
Ja jos löytää jostain jonkin terveellisen tavan niin miksei omaksuisi sitä? Aloin itsekin käyttää enemmän kasviksia lämpimässä ruoassa ja tekemään kunnon herkullisia mutta terveellisiä voileipiä töihin joissa on paljon salaattia.
Sinä vedit jotain omituisia johtopäätöksiä siitä että etsin oikoteitä ahmimiseen kun hei, en ole edes kiinnostunut ylensyönnistä. Jos kiinnostaa niin pätkäpaastoilen aamut, syön töissä lounaalla kotiruokaa evääksi ja illalla syön yhdestä kahteen lämmintä ateriaa tai lämpimän aterian ja ison salaatin. Siinä meikäläisen ateriat ja paino laskee koko ajan (koska teen myös fyysistä työtä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa jos seuraa ruokakanavia niin järjestään kaikki lyhytvideot ovat yhtä burgeria, uppopaistoa ja ramen-nuudelia. On itselläni paljon Aasian-kanaviakin seurannassa, mutta eteläkorealaisetkin vloggarit tuntuvat syövän TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä ja ovat silti laihoja. En tiedä onko siellä muutakin, mutta itse näen jostain syystä tällaista sisältöä.
Mietin onko se kimchi ja tuoreet kasvikset jotka kuitenkin vaikuttavat hyvällä tavalla suoliston toimintaan...no, ostin kimchiä ja sen jälkeen venäläistä hapankaalta. Ainakin nyt kesällä laihtuu helposti kun kasvikset ovat halpoja.
Suomessa ei ollut tällaista ylipaino-ongelmaa 30 vuotta sitten vaikka kaupassa ei ollut kimchiä. Joten jos kasvikset tuntuvat kalliilta, kannattaa jättää kimchit ostamatta ja säästää rahat kasviksiin.
Pitääkö heti tehdä oletuksia muista ihmisistä? Olen onnistunut laihtumaan normipainoiseksi takaisin (kilpirauhasen vajaatoiminta toi painoa) ja olen näitä huomioita tehnyt somen tarjonnasta ja mainitsin vain, että kasvikset ovat kesällä halpoja. Jessus kun täällä ei voi mitään kirjoittaa ilman että keksitään vaikka mitä ylimääräistä kirjoituksista!
Sanoit että kesällä on helppo laihtua kun kasvikset ovat halpoja. Eli talvella ei ole. Arvioit myös kimchin terveysvaikutuksia tekstissäsi. Ei tuossa mitään keksittyä ollut.
Niin, kesällä ovat kasvikset halpoja ja talvella juurekset. Kesällä on siis helppo tehdä salaatteja ja talvella keittoja. Koska elämme kesää puhuin kesästä ja kasviksista. Kimchi ja hapankaali tekevät hyvää suolistolle ja ruoansulatukselle.
En puhunut että terveellinen syöminen on jotenkin mahdotonta muuten kuin kesällä ja että muuten täytyy sitten olla läski, mutta ei kai sitä sitten voi muuten ymmärtää. Huoh.
Huoh itsellesi. Sanoit että kesällä laihdutus on helppoa. Jos olisit tarkoittanut myös talvea, olisit sanonut vain että laihdutus on helppoa, ilman mainintaa vuodenajasta.
En muuten ymmärrä miksi pitää ylistää milloin minkäkin uuden ja kalliin ruoka-aineen terveysvaikutuksia. Ne ovat vain trendejä eikä yksittäinen ruoka-aine korjaa ruokavaliota kuntoon.
Okei eli ei saa mainita, että kesällä kasvikset ovat halpoja kun siitä on pakko vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä. Tuo kimchikin liittyi eteläkorealaisten vloggareiden ruokatottumuksiin kun syövät valtavia annoksia ruokaa ja ovat hoikkia. Pohdin liittyykö se kimchiin ja sen terveysvaikutuksiin.
Jooh, ruoassa on toki trendejä mutta josko jätettäisiin nyt kaikenlaisten johtopäätösten vetäminen asioista pois. Ei varmaan saa myöskään todeta, että kesällä on lämpimässä helppo treenata kun siitä vedetään johtopäätös, että talvella maataan sohvalla ja syödään sipsejä.
Aika erikoista että pelkäät noin hirveästi johtopäätöksiä. Kuitenkin vedät itse johtopäätöksen että helposti voi syödä valtavat määrät ruokaa lihomatta jos käyttää kimchiä, koska korealaiset hoikat ruokavloggaajat.
Aloin koronan aikaan seurata noita eteläkorealaisia ja japanilaisia ruokavloggareita. Tekevät kiinnostavaa ruokaa, koska mukana on paljon aasialaisia elementtejä mutta myös uppopaistettua ja kaikenlaista epäterveellistä rasvaista ruokaa. Minusta tämä on kiinnistavaa ilmiönä kun tilastojenkin valossa länkkäreistä juuri eteläkorealaiset ja japanilaiset ovat hoikimpia mitä tulee BMI:hin.
Kuitenkin huomaan videoistaan, että syövät paljon kaikkea kasviperäistä ja lämpimässä ruoassakin on yli puolet ainesosista jotain kasviperäistä. Lisäksi on tuo kimchin käyttö joka edistää suoliston toimintaa.
Sitä ihmettelin tosiaan kun nämä ovat lähes kaikki hyvin hoikkia vaikka syömänsä annokset ovat valtavia. Syövät myös paljon makeaa. Mietin sitä mikä osuus tuossa on terveen suoliston syytä joka johtuu monipuolisesta kasvisvoittoisesta ruokavaliosta jossa syödään myös reippaasti lihaa.
Sinänsä en ole viettänyt aikaa miettien kuinka monta purkkia kimchiä täytyy varata kaappiin jotta voin kokeilla jotain kaiken sallivaa ruokavaliota jos sitä hait takaa. En hae mitään oikopolkuja syödä kuin possu ja elää laiheliinina, koska mitään sellaista höpöhöpöä ei ole olemassakaan. On silti kiinnostavaa miettiä erilaisia ilmiöitä vaikka huvikseen.
Ja jos löytää jostain jonkin terveellisen tavan niin miksei omaksuisi sitä? Aloin itsekin käyttää enemmän kasviksia lämpimässä ruoassa ja tekemään kunnon herkullisia mutta terveellisiä voileipiä töihin joissa on paljon salaattia.
Sinä vedit jotain omituisia johtopäätöksiä siitä että etsin oikoteitä ahmimiseen kun hei, en ole edes kiinnostunut ylensyönnistä. Jos kiinnostaa niin pätkäpaastoilen aamut, syön töissä lounaalla kotiruokaa evääksi ja illalla syön yhdestä kahteen lämmintä ateriaa tai lämpimän aterian ja ison salaatin. Siinä meikäläisen ateriat ja paino laskee koko ajan (koska teen myös fyysistä työtä).
Tarkoitin tässä sitten nimenomaan eteläkorealaisia vloggareita vaikka seuraan japanilaisiakin. Heillä on erilainen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta mulla läskeys liittyy näin nopeasti ajateltuna ainakin seuraaviin asioihin;
- Olen toimistotöissä eli istun suurimman osan hereilläoloajastani. Toki meillä on sähköpöydät ja mahdollisuus tehdä töitä satulatuolissa tai seisoen, mutta kun on jo valmiiksi tällainen läski, niin 8 tunnin työpäivä seisoen saa polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa.
- Mulla ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita, intohimoja tai harrastuksia, joten vapaa-aikani käytän yleensä nukkumalla, pelaamalla tai katsomalla elokuvia. En osaa olla ollenkaan itseohjautuva niin, että ykskaks lähtisin vaan lenkille tai uimaan.
- Monet juhlat ja muut sosiaaliset menot pyörivät ruoan ja/tai alkoholin ympärillä (varsinkin nyt kesällä, kun on häitä, valmistujaisia yms) ja tarjoiltavat harvoin ovat erityisen terveellisiä.
- Usein kun töissä lounaalla, ravintolassa tai juhlissa otan pelkän salaatin, pienemmän annoksen tai jotain vähän terveellisempää, niin ihmiset äimistelevät ja hämmästelevät ympärillä, että "tuollako meinaat pärjätä?" "ota nyt säkin jotain kunnollista, kun mäkin syön pizzan" "kyllä nyt välillä saa/pitää herkutella". Tietenkään muiden puheille ei pidä antaa liikaa painoarvoa omissa valinnoissa, mutta siis jos ilmapiiri ympärillä on tuollainen, niin se ei varsinaisesti kannusta terveellisempään elämään.
Ehkä kaikki ylipainon syyt voi tiivistää siihen, että läskeillä ei ole itsehillintää, ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Mutta toisaalta jos tuolla tavalla oiotaan mutkissa eikä ruveta sen syvemmin miettimään, että mistä noi asiat johtuu, ei siitä oikein ole apua. Voin sanoa, että kyllä me läskit tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän.
Ja joo, mun mielestäni kehopositiivisuus on ihan kiva juttu, mutta voin omasta puolestani sanoa, että kyllä vituttaa ja hävettää oma ulkonäkö/terveydentila/saamattomuus.
Pakko kyllä huomauttaa että jätit tuosta sen lihomisen syyn pois. Syy ei ole istumatyö, eivät satunnaiset juhlaherkut eikä työkavereiden lounasjutut. Aika monella muullakin on sama tilanne. Silti normipainossa pysyy kun syö arkiruokaa ja herkkuja kohtuudella.
En oikein tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tuo toteamus, että jotkut ihmiset, jotka elävät kuten minä tai huonommin, ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Toiset ihmiset lihovat helpommin kun toiset.
Mun tapauksessa lihominen ei ainakaan ollut mikään yksittäinen tapahtuma, johon olisi jokin erityinen yksittäinen syy. Mun lihomiseen on samat syyt kuin siihen miksi olen nyt pysynytkin läskinä eli paskat elämäntavat. Olin nuorempana hoikka ja aktiivinen, sitten vanhemmiten aineenvaihdunta hidastui ja olin vähemmän aktiivinen, joten painoa kertyi pikkuhiljaa.
Mainittakoon, että en ole mikään jenkkityylinen superläski vaan lähinnä tällainen tanakka.
Sitä lisäarvoa että mainitsemasi syyt olivat enimmäkseen sellaisia mihin ei itse voi vaikuttaa: juhlissa tarjotut herkut, istumatyö, työkavereiden jutut. Kun takertuu siihen mihin ei voi vaikuttaa, keskittyy aivan vääriin asioihin jos on tarkoitus saada muutosta aikaan. Pätee kaikkeen elämässä.
Alkuperäisessä viestissäni halusin lähinnä ottaa kantaa siihen miksi suomalaiset on niin läskejä. Tai ainakin miksi mä olen. Sun mielestäsi jätin viestistäni lihomisen syyn pois ja kerroit, että lihomiseni taustalla ei ole istumatyö ja muut mainitsemani asiat, koska jotkut ihmiset elävät kuten mä ja he eivät liho, kunhan syövät "arkiruokaa" ja herkuttelevat "kohtuudella".
Pidin siis tuota toteamusta epäolennaisena tämän keskustelun kannalta, koska puhuin lähinnä omista lähtökohdistani ja omasta tilanteestani, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei oikeastaan ole olennaista se, että miltä jonkun toisen henkilön vartalo näyttää jos tekee istumatyötä ja syö samalla tavalla kuin minä. Kuten todettu, lihomistaipumus on hyvin yksilökohtaista.
Tiedostan kyllä, että mun lihomisen taustalla on yksinkertaistaen se, että syön/juon enemmän kaloreita kuin kulutan. Mutta ajatus, että läskiyden taustalla olisi aina ylenpalttinen herkuttelu, on taas mutkien oikomista mielestäni. Kyllä sillä arkiruoallakin saa painoa kerrytettyä.
Seisominen muuten kuluttaa joku 9 kcal tunnissa enemmän kun istuminen. Tottakai hyödyttää seistä mutta se, että istuu työpäivän vs seisoo työpäivän ei nyt maata mullistavaa kuitenkaan ole. Kokonaisvaikutus on noin 1,5-2 viipaletta juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.
Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.
Keho muuttaa liiallisen imeytyneen energian rasvaksi. Oli se sitten hiilareista, proteiinista tai rasvasta. Mutta ylimääräisestä proteiinista voidaan varastoida kaikkein pienin osuus energiaa, sillä aminohappojen muuntaminen triglyserideiksi kuluttaa eniten energiaa. Ja tutkimuksissa nimenomaan korkeaproteiininen ruokavalio korreloi matalamman painoindeksin kanssa, sillä makroravinteista juuri proteiini johtaa parhaiten kylläisyydentunteeseen.
Liiallinen proteiinin syönti, mitä lihaanit harrastavat, on haitaksi munuaisille.
Höpö höpö. Ilman proteiinijauheita tai muita vastaavia ei kukaan terve henkilö pilaa munuaisiaan lihaa syömällä. Proteiinia täytyy syödä useita satoja grammoja per päivä, ennen kuin haittoja alkaa edes näkyä.
Olet vain niin koukussa lihan ahmimiseen että keksit kaikenlaisia tekosyitä. Sinulla ei vaan ole itsekuria olla edes yhtä päivää syömättä lihaa tai eläintuotteita. Surullinen, veltto tahdonvoima antaa periksi lihanhimolle :( hedonismi, oma herkuttelunhimo voittaa heikon mielen.
Olet kyllä sinäkin tämän kirjoittanut jotenkin hyvin henkisesti sairas ihminen. Tai jotenkin persoonallisuushäiriöinen.
Öö sanoo ihminen joka hyväksyy eläinten tappamisen herkkuttelutarkoituksiin? Ja jolla on pakkomielle haukkua ylipainoisia 50 sivun verran ahmijoiksi jotka eivät osaa hillitä mielihalujaan?
Oletko jotenkin yksinkertainen vai muuten vaan hullu? Sinulle on tässä lainausketjussa vastattu, että lihaa syömällä ei voi saada liikaa proteiinia. Kukaan ei sellaista määrää pysty syömään. Proteiinijauheet on aivan eri asia. Ja sinä sen kun jatkat typerää jankutustasi, että sekasyöjät ovat himojensa orjia.
Sekasyönti, johon kuuluvat myös eläinperäiset tuotteet, on aivan normaali ruokavalio. Se ei ole mitään epämääräistä ahmintaa. Liha ei lihota sen enempää kuin "terveellinen" kasviöljykään, kun sitä ei syö yli kulutuksensa.
Sinä ainakin olet karppihullu ja lukenut pelkkää Heikkilää. Valehtelet tosiasioista. Jokainen joka vähänkin seuraa aikaansa tietää että lihaa ei kannata ahmia joka aterialla, korkeintaan 70 g päivässä ja 500 g viikossa. Liika proteiini ja etenkin eläinproteiini aiheuttaa diabetes 2sta ja lisää
kuolleisuutta https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/57938754-bf7f-40fa-b41a-373b13a304…
etenkin lihajalosteet lisäävät syöpäriskiä
https://www.is.fi/terveys/art-2000001027473.html
Eli kyllä sinunkin kannattaa hillitä lihanhimojasi. Ilmeisesti tahdonvoimaa tähän ei löydy, sen verran tarmokkaasti ajat ideologiaasi. Tsemppiä.
Ihminen, joka päässään keksii teorioita muiden lihomiselle kuvitellen olevansa poikkeuksellisen älykäs
188cm/84kg...ikää 52v. Mies. Syönyt silloin kun ollut nälkä.
Röyh juuri söin marjoja niin paljon kuin jaksoin. Siksi olen ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit ei lihota ketään,nykyään varsinkaan. Nuissa pikku murto-osa niistä hormoneista mitä oli 50 vuotta sitte , ja silloinkaan naiset ei lihoneet.
toisia lihottaa e-pillerit, toisia parisuhde ja kolmansia vielä istumatyö. Mitäs teet kun olosuhteet on pskoja ;)
Ja sitten osa ovat mystisesti niin terveysterroristeja että vahtivat joka suupalaa niin siksi he pysyvät hoikkana( sarkasmivaroitus).
Olosuhteet eivät ole paskoja, sinä olet.
Käytetään margariinia voin sijaan. On hyvien rasvojen puute, joka aiheuttaa himon rasvaiseen roskaruokaan. Vitamiinien ym ravintoaineiden puute taas aiheuttaa syömähimon. Mätetään sitten roskaruokaa, vaaleata leipää, pastaa ym ravintoköyhää ruokaa, eikä nälkä silti lähde. Nälkä lähtee vain ravinnetiheällä kunnon ruolla ja sitä riittää vain pieni määrä, koska kylläisyyden tunne tulee nopeasti ravintoaineista!
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin näkyvät nämä vuosikymmeniä vanhat ajatusmallit. Tutkimus kertoo kuitenkin toista. Lihavuus ei johdu esimerkiksi itsekurin puutteesta. Teistä on vain mukava halveksua lihavia heidän kokonsa perusteella ja kuvitella, että olisitte jotenkin parempia ihmisiä, ihmisiä, joilla on itsekuria. Kai te ymmärrätte, että sairaalloisenkin lihava ihminen voi olla vuosia ilman roskaruokaa, sipsejä, karkkia, alkoholia yms. mikä olisi monille teistä täysi mahdottomuus?
Hoette aina, kuinka yksinkertaisesta asiasta on kyse: kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu riippumatta ruoan sisällöstä. Silti vuodesta toiseen toistelette, kuinka lihavat eivät liiku ja syövät sitä ja tätä, eli ette itse ymmärrä pointtianne. Sen sairaalloisen lihavan ihmisen elintavoissa on jokin ongelma, mutta hän voi silti syödä paljon kasviksia, liikkua päivittäin jne. vaikka kuinka haluatte uskoa muuta.
Ja te, jotka tarkkailette, mitä ylipainoiset "ystävänne" syövät: te ette tiedä, mitä ystävänne syövät päivän aikana tai mitä he ovat syöneet vaikkapa edellisen viikon aikana, joten on turhaa kiinnittää tuollaisiin asioihin huomiota.
Jos olisitte oikeasti huolissanne ihmisten terveydestä, olisitte huolestuneita ihmisten vähäisestä unesta, stressistä ja yksinäisyydestä, jotka ovat haitallisia ihmisen terveydelle ja vaikuttavat myös ihmisen muihin elintapoihin sekä kykyyn tehdä parempia valintoja arjessa.
En ota muuten kantaa keskusteluun, mutta mä ole normaalipainoinen ja mun syömistä kytätään aina ja kommentoidaan. En syö työpaikan kahvihuonepullia joka päivä, ja jo tämä aiheuttaa suurta ihmetyksen aihetta.
Ja mulle normaalipainoisena pysyminen ei ole mitään jatkuvaa valintaa ja ymmärrän, että tämä on tavallaan etuoikeus, koska mun ei vaan tee mieli jotain pullia, karkkeja, limuja, roskaruokaa jne. Mutta ei se todellakaan ole mulle mitään kyttäystä painon suhteen vaan normaalia elämää. Limua tekee ehkä kaks kertaa vuodessa mieli ja silloin ostan ja juon ihan täyssokerisena.
Oon aina tykännyt erilaisesta liikunnasta, joten mä mieluummin näen ystävän kanssa kävelyllä (tai joku muu laji) kuin kahvilassa, kävelen töihin, koska haluan raitista ilmaa ennen sinne tunkkaisee toimistoon istumista. Ymmärrän toki, että nämä on mahdollista, koska asun n. Parin kilsan päässä töistäni, eikä kaikille tosiaan mahdollista.
Mut pointti oli se, että ei mun elämä ole mitään kyttäystä tai kituuttamista, mä vaan tykkään eri asioista.
Niin ja lisätään vielä, että viihdyn pihalla. Vaikka en menis liikkumaan ja jos mulla on tylsää, niin meen sit vaikka vaan hengittää raitista ilmaa, katsoo vaateikkunoita tai geokätköilee, se vaan tulee mulle luonnostaan ja tulee tosi paljon hyötyliikuntaa näistä. Treenit on sit erikseen.
Kommentoija 1000