Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
961/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta mulla läskeys liittyy näin nopeasti ajateltuna ainakin seuraaviin asioihin; 

- Olen toimistotöissä eli istun suurimman osan hereilläoloajastani. Toki meillä on sähköpöydät ja mahdollisuus tehdä töitä satulatuolissa tai seisoen, mutta kun on jo valmiiksi tällainen läski, niin 8 tunnin työpäivä seisoen saa polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa.

- Mulla ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita, intohimoja tai harrastuksia, joten vapaa-aikani käytän yleensä nukkumalla, pelaamalla tai katsomalla elokuvia. En osaa olla ollenkaan itseohjautuva niin, että ykskaks lähtisin vaan lenkille tai uimaan.

- Monet juhlat ja muut sosiaaliset menot pyörivät ruoan ja/tai alkoholin ympärillä (varsinkin nyt kesällä, kun on häitä, valmistujaisia yms) ja tarjoiltavat harvoin ovat erityisen terveellisiä.

- Usein kun töissä lounaalla, ravintolassa tai juhlissa otan pelkän salaatin, pienemmän annoksen tai jotain vähän terveellisempää, niin ihmiset äimistelevät ja hämmästelevät ympärillä, että "tuollako meinaat pärjätä?" "ota nyt säkin jotain kunnollista, kun mäkin syön pizzan" "kyllä nyt välillä saa/pitää herkutella". Tietenkään muiden puheille ei pidä antaa liikaa painoarvoa omissa valinnoissa, mutta siis jos ilmapiiri ympärillä on tuollainen, niin se ei varsinaisesti kannusta terveellisempään elämään. 

Ehkä kaikki ylipainon syyt voi tiivistää siihen, että läskeillä ei ole itsehillintää, ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Mutta toisaalta jos tuolla tavalla oiotaan mutkissa eikä ruveta sen syvemmin miettimään, että mistä noi asiat johtuu, ei siitä oikein ole apua. Voin sanoa, että kyllä me läskit tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän.

Ja joo, mun mielestäni kehopositiivisuus on ihan kiva juttu, mutta voin omasta puolestani sanoa, että kyllä vituttaa ja hävettää oma ulkonäkö/terveydentila/saamattomuus. 

Vierailija
962/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ylltätys jos paljastuisi että esimerkiksi elintarviketeollisuus on lihottanut karjaa hormooneilla ja sama aine imeytyy nyt ihmisiin. Puolet kansasta ei voi olla lihavia tietämättömyyden, laiskuuden tai geenien takia.

Samasta syystä ihmiset ei myöskään lisäänny enää nykyisin (ympäri länsimaiden). Hormonit ovat sotkeneet luonnollisen "kemian", joka siis perustuu ---- hormoneihin.

Kyllä se ratkaisu löytyy tosiaan lautaselta. Eikä vain määrästä vaan paljon enemmän laadusta. Nykyisin lähes kaikki "ruoka" on kelvotonta. Myös ne terveellisiksi kuvitellut. Tarkoitan siis jopa HEVI osastoa.

Mitäpä sinun mielestäi siis pitäisi syödä?

Mietippä kuule sitä. Eikös kuulostakin huolestuttavalta, että tavallisen marketin hyllyt notkuu täynnä syömäkelvotonta sontaa, joka sairastuttaa sinut. Mutta ei ole vaihtoehtojakaan...

Eli syö siinä vain ihan rauhassa ja onnea tulevaisuudelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.

Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.

Keho muuttaa liiallisen imeytyneen energian rasvaksi. Oli se sitten hiilareista, proteiinista tai rasvasta. Mutta ylimääräisestä proteiinista voidaan varastoida kaikkein pienin osuus energiaa, sillä aminohappojen muuntaminen triglyserideiksi kuluttaa eniten energiaa. Ja tutkimuksissa nimenomaan korkeaproteiininen ruokavalio korreloi matalamman painoindeksin kanssa, sillä makroravinteista juuri proteiini johtaa parhaiten kylläisyydentunteeseen. 

Liiallinen proteiinin syönti, mitä lihaanit harrastavat, on haitaksi munuaisille.

Aivottoaanille tiedoksi, että mietihän eläimiä, jotka ei juuri muuta syökään kuin proteiinia.

Ihmisen elimistö ei ole kuin kissaeläimillä jotka syövät lihaa. Heillä on lyhyt lihansyöjän suolisto kun taas ihmisellä on pitkä suolisto. Siksi lihansyönnistä tulee suolistosyöpiä ihmiselle. Ihminen vertautuu enempi apinoihin joiden ruokavalio on pitkälti kasvisperäistä ja lihaa vain harvakseltaan.

Vain aivoton ihminen syö lihaa joka on vahingollista.

Teoriassa kyllä, mutta se ei ole noin yksinkertaista. Ihminen on tehnyt tuon virheen jo tuhat vuotta sitten. Kasvissyönnin lisäksi, ihminen alkoi syödä myös lihaa. Täten aivot kasvoivat. Sukupolvesta toiseen. Kasviksissa ei ollut tarpeeksi potkua asiaan, mutta lihassa ja varsinkin rasvassa oli. Samoin ihmisestä tuli myös viisaampi.

Nyt ne aivot on jo kasvaneet. Ei ihminen enää voi kääntyä takaisinkaan. On turha kuvitella, että voidaan elää kuin luolamies, kuitenkin nykyaikaisella kropalla ja pääkopalla. Suolisto on sitten se asia, mikä uhrautuu. Ei voi mitään.

Vierailija
964/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ylltätys jos paljastuisi että esimerkiksi elintarviketeollisuus on lihottanut karjaa hormooneilla ja sama aine imeytyy nyt ihmisiin. Puolet kansasta ei voi olla lihavia tietämättömyyden, laiskuuden tai geenien takia.

Sillon joskus 80-luvulla Argentiinassa (maailman suurimpia lihantuottajia) huomattiin että pojille kasvaa tissit. Jäljet johtivat naudoille syötettyyn, että karjasta tulisi lihaisempaa, estrogeeniin.

Estrogeeni lisääntynyt myös vesistöissä pyykinpesuaineiden sisältämien hormonien takia.

Kaikkialle ympäristöön on nyt vuosikymmeniä tungettu tolkuttomat määrät kemikaaleja.

Ja sit jengi vaan istuu tuijottamassa ruutuu ja mättää kaikkee shaissee ylettömiä annoksia.

Vierailija
965/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta mulla läskeys liittyy näin nopeasti ajateltuna ainakin seuraaviin asioihin; 

- Olen toimistotöissä eli istun suurimman osan hereilläoloajastani. Toki meillä on sähköpöydät ja mahdollisuus tehdä töitä satulatuolissa tai seisoen, mutta kun on jo valmiiksi tällainen läski, niin 8 tunnin työpäivä seisoen saa polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa.

- Mulla ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita, intohimoja tai harrastuksia, joten vapaa-aikani käytän yleensä nukkumalla, pelaamalla tai katsomalla elokuvia. En osaa olla ollenkaan itseohjautuva niin, että ykskaks lähtisin vaan lenkille tai uimaan.

- Monet juhlat ja muut sosiaaliset menot pyörivät ruoan ja/tai alkoholin ympärillä (varsinkin nyt kesällä, kun on häitä, valmistujaisia yms) ja tarjoiltavat harvoin ovat erityisen terveellisiä.

- Usein kun töissä lounaalla, ravintolassa tai juhlissa otan pelkän salaatin, pienemmän annoksen tai jotain vähän terveellisempää, niin ihmiset äimistelevät ja hämmästelevät ympärillä, että "tuollako meinaat pärjätä?" "ota nyt säkin jotain kunnollista, kun mäkin syön pizzan" "kyllä nyt välillä saa/pitää herkutella". Tietenkään muiden puheille ei pidä antaa liikaa painoarvoa omissa valinnoissa, mutta siis jos ilmapiiri ympärillä on tuollainen, niin se ei varsinaisesti kannusta terveellisempään elämään. 

Ehkä kaikki ylipainon syyt voi tiivistää siihen, että läskeillä ei ole itsehillintää, ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Mutta toisaalta jos tuolla tavalla oiotaan mutkissa eikä ruveta sen syvemmin miettimään, että mistä noi asiat johtuu, ei siitä oikein ole apua. Voin sanoa, että kyllä me läskit tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän.

Ja joo, mun mielestäni kehopositiivisuus on ihan kiva juttu, mutta voin omasta puolestani sanoa, että kyllä vituttaa ja hävettää oma ulkonäkö/terveydentila/saamattomuus. 

Pakko kyllä huomauttaa että jätit tuosta sen lihomisen syyn pois. Syy ei ole istumatyö, eivät satunnaiset juhlaherkut eikä työkavereiden lounasjutut. Aika monella muullakin on sama tilanne. Silti normipainossa pysyy kun syö arkiruokaa ja herkkuja kohtuudella.

Vierailija
966/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä huomauttaa että jätit tuosta sen lihomisen syyn pois. Syy ei ole istumatyö, eivät satunnaiset juhlaherkut eikä työkavereiden lounasjutut. Aika monella muullakin on sama tilanne. Silti normipainossa pysyy kun syö arkiruokaa ja herkkuja kohtuudella.

En oikein tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tuo toteamus, että jotkut ihmiset, jotka elävät kuten minä tai huonommin, ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Toiset ihmiset lihovat helpommin kun toiset.

Mun tapauksessa lihominen ei ainakaan ollut mikään yksittäinen tapahtuma, johon olisi jokin erityinen yksittäinen syy. Mun lihomiseen on samat syyt kuin siihen miksi olen nyt pysynytkin läskinä eli paskat elämäntavat. Olin nuorempana hoikka ja aktiivinen, sitten vanhemmiten aineenvaihdunta hidastui ja olin vähemmän aktiivinen, joten painoa kertyi pikkuhiljaa.

Mainittakoon, että en ole mikään jenkkityylinen superläski vaan lähinnä tällainen tanakka.

Vierailija
967/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve lihava on myytti, eikä liikunta kumoa ylipainon haittoja.

https://www.is.fi/terveys/art-2000005392062.html

Sumopainijat ovat terveitä niin kauan jatkavat painiuraansa. Mutta sitten kun lopettavat, alkaa heille kertymään ylipainon aiheuttamia sairauksia elleivät laihduta massaansa pois.

Miten selität tämän ilmiön jos liikunta ei kumoa ylipainon vaikutuksia.

Vierailija
968/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa jos seuraa ruokakanavia niin järjestään kaikki lyhytvideot ovat yhtä burgeria, uppopaistoa ja ramen-nuudelia. On itselläni paljon Aasian-kanaviakin seurannassa, mutta eteläkorealaisetkin vloggarit tuntuvat syövän TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä ja ovat silti laihoja. En tiedä onko siellä muutakin, mutta itse näen jostain syystä tällaista sisältöä.

Mietin onko se kimchi ja tuoreet kasvikset jotka kuitenkin vaikuttavat hyvällä tavalla suoliston toimintaan...no, ostin kimchiä ja sen jälkeen venäläistä hapankaalta. Ainakin nyt kesällä laihtuu helposti kun kasvikset ovat halpoja.

Suomessa ei ollut tällaista ylipaino-ongelmaa 30 vuotta sitten vaikka kaupassa ei ollut kimchiä. Joten jos kasvikset tuntuvat kalliilta, kannattaa jättää kimchit ostamatta ja säästää rahat kasviksiin.

Pitääkö heti tehdä oletuksia muista ihmisistä? Olen onnistunut laihtumaan normipainoiseksi takaisin (kilpirauhasen vajaatoiminta toi painoa) ja olen näitä huomioita tehnyt somen tarjonnasta ja mainitsin vain, että kasvikset ovat kesällä halpoja. Jessus kun täällä ei voi mitään kirjoittaa ilman että keksitään vaikka mitä ylimääräistä kirjoituksista!

Sanoit että kesällä on helppo laihtua kun kasvikset ovat halpoja. Eli talvella ei ole. Arvioit myös kimchin terveysvaikutuksia tekstissäsi. Ei tuossa mitään keksittyä ollut.

Niin, kesällä ovat kasvikset halpoja ja talvella juurekset. Kesällä on siis helppo tehdä salaatteja ja talvella keittoja. Koska elämme kesää puhuin kesästä ja kasviksista. Kimchi ja hapankaali tekevät hyvää suolistolle ja ruoansulatukselle.

En puhunut että terveellinen syöminen on jotenkin mahdotonta muuten kuin kesällä ja että muuten täytyy sitten olla läski, mutta ei kai sitä sitten voi muuten ymmärtää. Huoh.

Vierailija
969/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin tuohon ilmiöön huomiota juuri eilen käydessäni ostoksilla eräässä kauppakeskuksessa n 50 km etäisyydellä pk-seudusta, ei mikään kovin suuri kunta kyseessä. Hellekelit ja hellepukeutuminen pajastivat järkyttävän näyn.

En nähnyt kauppakeskuksessa tai sen pihassa ainuttakaan normaalipainoista naishenkilöä. Ei ainuttakaan! Nuoresta varttuneeseempaan kaikki olivat järjestään ylipainoisia. Osa enemmän, osa vielä enemmän. Mammat vaappuivat kauhtanoissaan ja polvihousuissaan, hyllyvää valkohipiäistä lyllyä kaupan ja pihan täydeltä.  Tuli hyvin kohonnut pullataikina mieleen. Ei ne ukotkaan tosin kovin hyvässä kunnossa näyttäneet olevan, mutta tilanne ei ollut ollenkaan niin karmaiseva kuin noiden emäntien kohdalla.

Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Miksei itsestä pidetä huolta?

Tiedätkö miksi miesten tilanne ei mielestäsi näyttänyt niin pahalta? Koska et tunnista lihavaa miestä. Miesten ylipaino on normalisoitu. Ihmiset uskovat aivan tosissaan että mies tarvitsee jopa kolminkertaisen annoksen ruokaa naiseen verrattuna. Miehet käyttävät rennosti kauluspaitoja vaikka pullottava maha kiristää kankaan niin että nappi on irrota. Tuo on niin normaali näky että harva ymmärtää sen kertovan todella runsaasta ylipainosta.

Tilastojen mukaan yli puolet miehistä on ylipainoisia. Se kannattaa pitää mielessä jos alkaa arvioida kaupassa muita ihmisiä. Todennäköisemmin se vastaan tuleva mies on lihava kuin normaalipainoinen.

Minun mielestä kannattaisi pitää mielessä se, että miehillä on n. 35% enemmän lihasmassaa naisiin verrattuna. Painoindeksihän en ota lainkaan huomioon tuota seikkaa, vaan vääristäen asettaa miehet ylipainoisiksi. Lisäksi naisilla on suoranainen pakkomielle tuoda tuo harhakäsitys AINA mukaan keskusteluihin, että lällätilää, miehetpä se vasta ylipainoisia ovatkin.

On siitä tavallaan paljon hyötyäkin, kun olette niin typeriä. Nykyisin tulee jopa laskettua ihmisiä sukupuolen mukaan ja totuus nyt vaan on se, että naisista n. 95% ovat jo reilusti läskejä. Ihmettelen miten ihratankkien miehet ovat pystyneet panemaan niitä kun kakaroitakin näyttää olevan.

Ne vatsalihaksethan siitä paidannappien välistä pullottaa :) Ei kai kukaan nyt kaupassa tms. arvioi sentään vastaan kävelevän ihmisen painoindeksiä vaan se läski siinä pistää silmään. 

Vierailija
970/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entisenä ylipainoisena tiedän sen että pelkästään se oma peilikuva ei ole tarpeeksi antamaan motivaatiota. Minulla se oli lapsettomuus, en tullut raskaaksi ylipainon takia. Estrogeenitasot mitattiin ja tulokset oli surkeat. Lääkäri antoi vaihtoehtoja, painon pudotus tai lapsettomuus. Halusin lapsia joten se oli itsellä suurin syy alkaa laihduttamaan, ei edes ulkonäkö. Painoni putosi 96 kg --> 72 kg.  Hormonitasot muuttuivat normaaliksi, tuosta on aikaa nyt 7 vuotta. Lapsia minulla on kaksi  ja terveelliset elämäntavat tulivat jäädäkseen. 

Vierailija
971/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä liho. 50+ ja painan edelleen sen 55kg mitä olen painanut koko aikuisikäni.

Te taidatte syödä liikaa kulutukseenne nähden. Ei aikuinen tarvitse niin kovin paljon ruokaa ja vanhemmiten vielä vähemmän.

Oon 49 ja painan saman verran. Suurin osa ikätovereistani on hoikkia tai normaalipainoisia. Tuntuu että meitä nuoremmat paisuvat enemmän!

Ps. Söin juuri loman alkamisen kunniaksi munia ja pekonia!

Painat siis 55 kg. Ahmit munia ja pekonia! Varmaan ehkä lisäksi suklaata, jätskiä ja alkoholia? Eikö sinua hävetä ahmia tuollaista mättöä? Itse en ole moista roskaa syönyt, pekonia en varmaan ikinä ja muniakin joskus lapsena. Itse herkuttelen lomalla vesimelonilla, ihanan värikkäillä salaateilla ja kasvisruoilla.

Ihminen on mitä syö ja siansyöjä on silloin ...?

N48, 99 kg

Eli jäätelön syöjä on mitä? Jäätelö?

Tuo sinun viimeisen lauseesi on ihan vaan jonkun ihmisen mielikuvituksen tuotetta, eikä perustu mihinkään todellisuuteen.

Pekoni ei ole sen ihmeellisempi liha kun muutkaan lihat. Ehkä vaan suolaisempaa kun monet muut ja paistettuna rapeampaa.

Ja aika hyvin olet onnistunut, jos et ole koskaan syönyt munia missään muodossa. Sitä on niin monessa tuotteessa. Jäätelöissä, pullassa, kakuissa jne.

Katsos kun en syö kananmunaa niin ei tule syötyä kaupan valmiita pullia tai kakkuja. Jäätelössä ei ole munia. Tässä nähdään miten mutu-tuntumalta haukutaan toisen ruokavaliota. Jäätelöitä on kaurasta mutta en usein syö sitäkään.

Jos haluan pullaa tai kakkua niin leivon itse. Yleensä kerran kesässä vegaanisen mansikkakakun ja jouluna chocochillin  vegaanisen viskitaatelikakun. 

Se että sinä mätät pullaa ja kakkua ja ostelet ja syöt niitä kaupoista ja kahviloista ei tarkoita sitä että minä ostaisin.

Tätä juuri tarkoitan, terveellisesti syövää ylipainoista tässä ketjussa moititaan epäterveellisen mätön syömisestä vaikka itse tehdään niin!

Tiedän mistä ylipainoni johtuu ja se ei ole pulla, ei kakku eikä jäätelö, ei sipsi eikä alkoholi.

Joku teistä ylipainoisten haukkujoista sen sanoi että me ylipainoiset ollaan mitä syödään. MInä olen porkkana, sinä sika.

Lihavalla meni tunteisiin. On se kumma, että olet lihava, vaikka syömisissäsi ei ole mitään vikaa.

Kyllä minua loukkaa että ylipainoisia solvataan liikuntaa vieroksuviksi ja mättöruokaa ahmiviksi.

Tiedän mistä oma ylipainoni johtuu ja se ei ole epäterveellinen ruoka, alkoholi tai liikunnan vieroksuminen. Ihmisillä on erilaisia elämänkohtaloita mutta sinä olet niin suuresti oman itserakkautesi pauloissa ja oman laihuutesi voitokkuudessa että älysi ei vain riitä siihen että kaikilla elämä ei mene niin pumpulissa että keho ei muuttuisi.

Ehkä sinäkin koet jonain päivänä niin vaikeita asioita että olet vain kiitollinen siitä että kehosi on elossa, viis siitä minkä painoinen se on.

Se selittääkin katkeruutesi. Lopeta itse muiden haukkuminen, niin sinuunkin suhtaudutaan positiivisemmin.

En hauku muita ihmisiä, mutta annan takaisin minun haukkujille. 

Joo, no sitähän muutkin ihmiset vain tekevät!

Luepa uudestaan tämä keskusteluketju. Kyllä täällä on asiattomasti puhuttu ylipainoisista ja haukuttu ja keksitty heistä valheita monta kymmentä sivua ennen kuin minä tulin tänne.

Oletpa aika raukka kun et kestä kun sinulle puhutaan samalla mitalla kuin itse kohtelet muita. 

Ohus mutta vaikka ruuan ainesosat olisivat terveellisiä, niin ei se ruokavalio ole terveellinen jos syöt itsesi satakiloiseksi (oletan että olet lyhyehkö nainen). Ja sairaudet eivät itsessään nosta painoa tai aiheuta lihavuutta (marginaaleja lukuunottamatta), vaikka joku lääke lisäisikin ruokahalua.

Minulla on sellainen hoito(syöpään) ollut joka hidastaa aineenvaihduntaa, minulla on myös lääke joka sotkee hormonitoimintaa ja ohjaa kehoa keräämään rasvaa ja olemaan luovuttamatta sitä. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta joka myös hidastaa aineenvaihduntaa eli lihottaa ja vaikeuttaa laihtumista. 2 lääkettäni myös kerää nestettä kehoon. Myös unettomuus lihottaa, eli vaikuttaa ihan kehon sokeritasapainoon joten sikäli valehtelet että sairaudet eivät lihottaisi. Minulla on myös lymfödeemaa jonka vuoksi kehon osaan kertyy nestettä ja rasvaa. Unettomuus ja stressi lihottaa silläkin lailla että ne lisäävät stressihormoneja kuten kortisolia.

Samalla ruokavaliolla pysyin hoikkana ennen sairauksia. Paino on noussut hujauksissa jopa 10 kg vajaassa 2 kuukaudessa enkä oikeasti syö mättöä enkä itseäni ähkyyn. Nyt en laihdu edes tiukalla dieetillä. Kyllä ne vaan sairaudet ja lääkkeet sotkevat ihmisen hormonitoimintaa ja aineenvaihduntaa, eikä lihavuus ole edes ainoa asia mistä kärsin, koko kehoni on ihan kärsinyt ja olot hirveitä.

En saa enää linkattua mutta esim. duodecim: lihavuuden ja unihäiriöiden oravanpyörä ja terveyskirjasto: unettomuuus.

Vierailija
972/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tuo toteamus, että jotkut ihmiset, jotka elävät kuten minä tai huonommin, ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Toiset ihmiset lihovat helpommin kun toiset.

Mun tapauksessa lihominen ei ainakaan ollut mikään yksittäinen tapahtuma, johon olisi jokin erityinen yksittäinen syy. Mun lihomiseen on samat syyt kuin siihen miksi olen nyt pysynytkin läskinä eli paskat elämäntavat. Olin nuorempana hoikka ja aktiivinen, sitten vanhemmiten aineenvaihdunta hidastui ja olin vähemmän aktiivinen, joten painoa kertyi pikkuhiljaa.

Mainittakoon, että en ole mikään jenkkityylinen superläski vaan lähinnä tällainen tanakka.

Sitä lisäarvoa että mainitsemasi syyt olivat enimmäkseen sellaisia mihin ei itse voi vaikuttaa: juhlissa tarjotut herkut, istumatyö, työkavereiden jutut. Kun takertuu siihen mihin ei voi vaikuttaa, keskittyy aivan vääriin asioihin jos on tarkoitus saada muutosta aikaan. Pätee kaikkeen elämässä.

Vierailija
973/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi lihottava tekijä on ollut alkoholi. Kun juon niin pieni määrä ei riitä vaan juon paljon. Se taas vaikuttaa nälänsäätelyyn kun kännätessä ei ole nälkä, mutta krapulassa senkin edestä. Olo on jotenkin hutera monta päivää ja yöunet huonot. Lisäksi alkoholi turvottaa ja en jaksa hoitaa kotia yms. Seuraa negatiivinen ketjureaktio.

Lisäksi masentaa ja on synkkiä ajatuksia, itsetunto laskee jne. Ikäviin fiiliksiin on myös helpompi sortua syömään ja katsomaan Netflixiä.

Onhan tuossa myös reippaasti kaloreita. Jos juominen ei edes jää siihen päivään niin viikonlopun aikana kerkeää juomaan tuhansia kilokaloreita. Vaikka miten laihduttaisi viikot niin ilman alkon poisjättöä se on täysin hyödytöntä.

Vierailija
974/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin loppu ja uupuneet elämässään, että syöminen on enää yksi harva asia, mikä tuo edes vähän iloa. Ihmisillä ei riitä voimavarat laihdutukseen.

Vierailija
975/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa rintasyöpää

Turha syyllistää. Sinäkin voit sairastua rintasyöpään. Itse olen sairastanut rinta-syövän ja käytän alkoholia keskivertoa vähemmän, en esim. lipittele viinejä ruoan kanssa vaan pari kertaa vuodessa juhlistan drinkillä tai jopa menee vuosikausia että en käytä alkoholia.

Sairauteni aikana tapasin lukuisia rs-potilaita eikä heistä kukaan ollut alkoholisti tai käyttänyt alkoholia sen enempi kuin sinäkään. Ihan tavallisia ja terveen oloisia naisia.

Vierailija
976/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.

Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.

Keho muuttaa liiallisen imeytyneen energian rasvaksi. Oli se sitten hiilareista, proteiinista tai rasvasta. Mutta ylimääräisestä proteiinista voidaan varastoida kaikkein pienin osuus energiaa, sillä aminohappojen muuntaminen triglyserideiksi kuluttaa eniten energiaa. Ja tutkimuksissa nimenomaan korkeaproteiininen ruokavalio korreloi matalamman painoindeksin kanssa, sillä makroravinteista juuri proteiini johtaa parhaiten kylläisyydentunteeseen. 

Liiallinen proteiinin syönti, mitä lihaanit harrastavat, on haitaksi munuaisille.

Höpö höpö. Ilman proteiinijauheita tai muita vastaavia ei kukaan terve henkilö pilaa munuaisiaan lihaa syömällä. Proteiinia täytyy syödä useita satoja grammoja per päivä, ennen kuin haittoja alkaa edes näkyä. 

Olet vain niin koukussa lihan ahmimiseen että keksit kaikenlaisia tekosyitä. Sinulla ei vaan ole itsekuria olla edes yhtä päivää syömättä lihaa tai eläintuotteita. Surullinen, veltto tahdonvoima antaa periksi lihanhimolle :(  hedonismi, oma herkuttelunhimo voittaa heikon mielen.

Olet kyllä sinäkin tämän kirjoittanut jotenkin hyvin henkisesti sairas ihminen. Tai jotenkin persoonallisuushäiriöinen.

Öö sanoo ihminen joka hyväksyy eläinten tappamisen herkkuttelutarkoituksiin? Ja jolla on pakkomielle haukkua ylipainoisia 50 sivun verran ahmijoiksi jotka eivät osaa hillitä mielihalujaan?

Vierailija
977/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa jos seuraa ruokakanavia niin järjestään kaikki lyhytvideot ovat yhtä burgeria, uppopaistoa ja ramen-nuudelia. On itselläni paljon Aasian-kanaviakin seurannassa, mutta eteläkorealaisetkin vloggarit tuntuvat syövän TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä ja ovat silti laihoja. En tiedä onko siellä muutakin, mutta itse näen jostain syystä tällaista sisältöä.

Mietin onko se kimchi ja tuoreet kasvikset jotka kuitenkin vaikuttavat hyvällä tavalla suoliston toimintaan...no, ostin kimchiä ja sen jälkeen venäläistä hapankaalta. Ainakin nyt kesällä laihtuu helposti kun kasvikset ovat halpoja.

Suomessa ei ollut tällaista ylipaino-ongelmaa 30 vuotta sitten vaikka kaupassa ei ollut kimchiä. Joten jos kasvikset tuntuvat kalliilta, kannattaa jättää kimchit ostamatta ja säästää rahat kasviksiin.

Pitääkö heti tehdä oletuksia muista ihmisistä? Olen onnistunut laihtumaan normipainoiseksi takaisin (kilpirauhasen vajaatoiminta toi painoa) ja olen näitä huomioita tehnyt somen tarjonnasta ja mainitsin vain, että kasvikset ovat kesällä halpoja. Jessus kun täällä ei voi mitään kirjoittaa ilman että keksitään vaikka mitä ylimääräistä kirjoituksista!

Sanoit että kesällä on helppo laihtua kun kasvikset ovat halpoja. Eli talvella ei ole. Arvioit myös kimchin terveysvaikutuksia tekstissäsi. Ei tuossa mitään keksittyä ollut.

Niin, kesällä ovat kasvikset halpoja ja talvella juurekset. Kesällä on siis helppo tehdä salaatteja ja talvella keittoja. Koska elämme kesää puhuin kesästä ja kasviksista. Kimchi ja hapankaali tekevät hyvää suolistolle ja ruoansulatukselle.

En puhunut että terveellinen syöminen on jotenkin mahdotonta muuten kuin kesällä ja että muuten täytyy sitten olla läski, mutta ei kai sitä sitten voi muuten ymmärtää. Huoh.

Huoh itsellesi. Sanoit että kesällä laihdutus on helppoa. Jos olisit tarkoittanut myös talvea, olisit sanonut vain että laihdutus on helppoa, ilman mainintaa vuodenajasta.

En muuten ymmärrä miksi pitää ylistää milloin minkäkin uuden ja kalliin ruoka-aineen terveysvaikutuksia. Ne ovat vain trendejä eikä yksittäinen ruoka-aine korjaa ruokavaliota kuntoon.

Vierailija
978/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh itsellesi. Sanoit että kesällä laihdutus on helppoa. Jos olisit tarkoittanut myös talvea, olisit sanonut vain että laihdutus on helppoa, ilman mainintaa vuodenajasta.

En muuten ymmärrä miksi pitää ylistää milloin minkäkin uuden ja kalliin ruoka-aineen terveysvaikutuksia. Ne ovat vain trendejä eikä yksittäinen ruoka-aine korjaa ruokavaliota kuntoon.

Talvella helppoa, hiihtoa ja pilkillä käyntiä.

Vierailija
979/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on ruma niin ei hän voi vaatia naiselta hoikkuutta.

Vierailija
980/2119 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei eli ei saa mainita, että kesällä kasvikset ovat halpoja kun siitä on pakko vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä. Tuo kimchikin liittyi eteläkorealaisten vloggareiden ruokatottumuksiin kun syövät valtavia annoksia ruokaa ja ovat hoikkia. Pohdin liittyykö se kimchiin ja sen terveysvaikutuksiin.

Jooh, ruoassa on toki trendejä mutta josko jätettäisiin nyt kaikenlaisten johtopäätösten vetäminen asioista pois. Ei varmaan saa myöskään todeta, että kesällä on lämpimässä helppo treenata kun siitä vedetään johtopäätös, että talvella maataan sohvalla ja syödään sipsejä.