Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
541/2119 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään vaikka ei ole oikea nälkä. Ruoasta on tehty ylihyvää, että ihmiset söisivät enemmän kuin olisi tarve.

Vierailija
542/2119 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyn näkee kun seuraa lihavien tapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsetkin pärjäsivät vähemmällä, vaikka liikkuivat paaaljon enemmän. Toki olivat hyväkuntoisia ennen.

Vierailija
544/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarvitsemme kunnon sheimaus kamppanian läskejä naisia kohtaan. Kamalaa katsella kun hesepulla selvästi maistunut. Hyi yök, oksettavaa!

Vierailija
545/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin ruuan ja herkkujen helppo saatavuus ja huono laatu. Olen ikäni ollut ali- tai vanhemmiten normaalipainoinen, bmi 22. Siitä huolimatta lapseni ovat ylipainoisia:(

On syöty normaalia kotiruokaa, yhdessä, herkkuja rajoitettu. Mutta jo kouluiässä alkoi lapsilla herkkujen ostaminen, kouluruoka ei kelvannut. Söivät salaa. Varsinkin fast food teki kauppansa. Nyt on sitten jo järkeä enemmän mutta liikakiloista on luonnollisesti hankala päästä eroon.

Vierailija
546/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvamaksa kirjoitti:

Enää ei edes 1,5 tunnin elokuvaa pärjätä ilman eväitä. :D Ja ne eväät ovat about 2 000 kcal...

Minulla on aina "evästä" mukana leffassa. Samoin usein bussimatkalla on karkkipussi, koska sitä on mukava syödä kirjaa lukiessa. 

Tällaiset irtonaiset hetket ja huomiot ovat siinä mielessä epärelevantteja, että leffassa syöminen ei tätä kansaa lihota. Taustalla on jotain muuta. 

Itse pidän väsymystä yhtenä tekijänä itselläni, jolloin ruokatottumukset lipsahtavat epäterveellisiksi. Jos ei vain jaksa kiinnittää huomiota omaan syömiseen, ei jaksa välittää myöskään siitä, mitä lapset laittavat suuhunsa. Totuus kun kuitenkin on, että nykypäivänä saa aika tavalla vahtia ja kieltää lapsia, jos haluaa, että he syövät pääsääntöisesti terveellisesti. Meillä se esimerkiksi tarkoittaa, että kaupasta ei koskaan osteta isompia karkkipusseja (100g rajana alakoululaisilla, paitsi poikkeuksiakin on), ei limsaa kuin kerran viikossa yhteiseksi 1,5litraa, ei vaaleaa leipää, ei muroja, ei kaupassa käymistä kavereiden kanssa omalla rahalla jne. 

80-luvulla, jolloin itse olin lapsi, ei tällaista kieltämistä ja rajoittamista edes tarvinnut. Nyt tuntuu, että vanhempana et tee muuta kuin vahdit lasten syömistä ja ruutuaikaa. Huoh. 

Juuri näin! AV:lla oli ketju, jossa vanhempi pyysi apuja ja keinoja, miten toimia ylipainoisen lapsen kanssa. Ehdotin ketjussa, että lapsen ei anneta ostaa omalla rahalla herkkuja, joku herkkuraja viikossa ja jos mummolassa on syönyt runsaasti herkkuja, kotona ei enää sillä viikolla esimerkiksi karkkia. Mutta ei, täällä kirjoittajat olivat sitä mieltä, että 12-vuotiasta ei voi vahtia ostaako hän omilla rahoillaan herkkuja vai ei, koska se olisi lapsen yksityisyyteen kajoamista. Minusta se taas on ihan terveyssyistä perusteltua. 

Vierailija
547/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

etätyöt ja kaljan tissuttelu

Vierailija
548/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta että ylipainoisten tarvitsee napostella yllättävän paljon.

Länsimaailman kulttuurista on tullut sellainen että valvotaan myöhään ja pitkitetään nukkumaanmenoa katsomalla sarjoja/leffoja ja samalla mussutetaan herkkuja.

Itsellä lähti paino laskuun kun lopetin illalla syömisen, niin paljon söin ennen väsymykseen (vaikka olen valmiiksi normaalipainoinen).

Elämä pyörii pikkasen liikaa syömisen ympärillä ja syitä tälle on varmasti monia. Tulee mieleen että henkiset ja hengelliset arvot vähenee ja tilalle tullutta tyhjiötä täytetään täyttämällä omia pinnallisia tarpeita tavaralla, elämyksillä ja fyysinen tarpeiden täyttämisellä johon sisältyy myös syöminen.

Vierailija
549/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset ovat yleensä aktiivisia ja hyvinvoivia. Köyhät on yleensä lihavia. Köyhyys tekee ihmisestä mielikuvituksettoman ja passiivisen. Siitä seuraa huonot elintavat, roskaruoka ja vähän liikuntaa. Eli köyhyyden lisääntyminen näkyyy katukuvassa. 

En tarkoita tätä pahalla, mutta on myös mahdollista, että tietyt luonteenpiirteet yms. määrittelevät sitä, tuleeko ihmisestä todennäköisesti köyhä vai ei ja samat luonteenpiirteet vaikuttavat siihen, kykeneekö ihminen määrätietoisesti valitsemaan terveelliset elintavat. Nykyään kun köyhyys ei tarkoita enää nälässä olemista, vaan päinvastoin.

Ja köyhyyttä on monenlaista, ei saisi niputtaa samaan kaikkia!

On pienituloisia työläisiä jotka tekevät joka päivä hyvää kotiruokaa ja huolehtivat itsestään ja lapsistaan, työ pitää heidät liikkeessä ja monet hoikkinakin. Useinmiten nämä rehelliset ja yrittelijäät ovat niitä köyhimpiä.

Sitten on tahtomattaan työttömät/lomautetut jotka yrittävät elää normaalissa aikataulussa ja rytmissä. Tämä pitää heidät toimeliaana mikä on taas terveellistä sekä ruumiille että päälle. Ruokaa laitetaan itse jolloin pystyy kontrolloimaan syökö hyvin vai ei.

Sitten on ne jotka ei välitä. Ei työstä, ei ravinnosta, ei lapsistaan eikä mistään. Miksi pitäisi - sossu maksaa laskut ja ruuat. Löhötään kotona ja tilataan ruuat valmiina tai syödään mikromättöä tms. Nämä ovat niitä henkisesti köyhiä joilla useinmiten on paino-ongelmia.

Vierailija
550/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ylipaino on merkittävää kun katselee katukuvaa. Lyhytjalkaiset, keskivartalolihavat eivät ole kovin miellyttävä näky, korostettuna halvoilla trikoovaatteilla. Ruokaa ja herkkuja on tarjolla liikaa ja terveellinen ateriarytmi hukassa. Syödään ja juodaan jopa kävellessä. Pullaa jai munkkeja kahvin kanssa päivittäin, kaljaa ja siidereitä. Sipsit ja limut, subit ja hampurilaisateriat ym. ovat tosi lihottavia. Osa kansasta ei liiku ollenkaan, nuorisollakin nyt kaikenmaailman sähköpotkulaudat, ettei edes kävelyä tule riittävästi.

Kyllä tähän tarvittaisiin oikein iso kampanja, ei syyllistävä mutta rehellinen ja kannustava. Meillä alkaa olla pian sama tilanne kuin jenkeissä, osa kansaa treenaa ja pitää itsestään huolta, osa lihoo hallitsemattomasti, kansanterveydellinen asia.

Vierailija
551/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapsillakin on sähköisiä kulkuvehkeitä kuten potkulaudat ja pyörät. Jotta ei saa sitäkään vähää hyötyliikuntaa. Karkki ei ole enää vain harvoin saatu herkku vain lähes jokapäiväistä. Jopa koulu ja päiväkoti itse syytää lapsille jatkuvasti jäätelöä ja karkkia. Aikaisemmin sai ehkä kerran vuodessa yhden jäätelön koulun toimesta. Ihmisillä muutenkin on varaa ostaa herkkuja ja tarjonta on loputon. Kaikki muu onkin sitten ylikallista.

Vierailija
552/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihminen söi elääkseen. Söi vain sen verran kuin oli tarpeen, sillä ruoan hankkiminen (kasvattaminen/metsästäminen) oli vaivalloista ja/tai kallista. Oltiin iloisia jos pärjättiin vähällä.

Nykyään ihminen elää syödäkseen. Käy lenkillä ja kuntoilemassa, jotta tulisi kalorivajetta ja voisi syödä enemmän. Ihan pähkähullua.

Vierailija
553/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaan sitä peltilehmää,sähkölautaa täyttämään ahneuden tarpeen ja vielä yrittää riistää lisää muilta kuntavaaleissa vaikka kuinka olisi jo tarpeeksi. ahneus näkyy huonossa liiketoiinnassa ja sitä kateutta yritetään pönkittää esim. perusteettoman katteen muodossa.

- John Doe -

Vierailija
554/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset ovat yleensä aktiivisia ja hyvinvoivia. Köyhät on yleensä lihavia. Köyhyys tekee ihmisestä mielikuvituksettoman ja passiivisen. Siitä seuraa huonot elintavat, roskaruoka ja vähän liikuntaa. Eli köyhyyden lisääntyminen näkyyy katukuvassa. 

En tarkoita tätä pahalla, mutta on myös mahdollista, että tietyt luonteenpiirteet yms. määrittelevät sitä, tuleeko ihmisestä todennäköisesti köyhä vai ei ja samat luonteenpiirteet vaikuttavat siihen, kykeneekö ihminen määrätietoisesti valitsemaan terveelliset elintavat. Nykyään kun köyhyys ei tarkoita enää nälässä olemista, vaan päinvastoin.

Saattaa ollakin, että luonteenpiirteet vaikuttaa, tuleeko ihmisestä köyhä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että valitsee "huonot" elintavat. Ei köyhyys tarkoita tyhmyyttä.

Kyllä se itse asiassa tarkoittaa :D

Mun vanhemmat oli köyhiä kouluttamattomia duunareita mutta eivät todellakaan tyhmiä:D He olivat poliittisesti aktiivisia, mukana perustamassa urheiluseuraa joka toimii edelleenkin 70v myöhemmin, lukivat paljon, kävivät teatterissa, kuuntelivat klassista musiikkia ja ymmärsivät lukemansa ja kuuntelemansa, jopa matkustelivat silloin kun se oli vielä harvinaista herkkua. Ystäväpiirissä paljon kirjailijoita ja taiteilijoita. He olivat suvaitsevaisia siihen maailmanaikaan kun rasismi ja esim homoviha oli vielä pahempia kuin nyt. Köyhyydestään huolimatta heillä oli aina tilaa niille joiden tilanne oli vielä huonompi, soppaan lisättiin vähän lientä ja taas saatiin jollekin lautasellinen. 

Vaikka ei ollut hienoa koulutusta sydämen sivistystä senkin edestä. 

Vastauksesi vuoksi kehottaisin katsomaan peiliin;)

Vierailija
555/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuminen, stressi, ravinnon laatu. 

Olen tätä nyt testaillut itselläni. Lihon yhtä paljon stressittömämmässä fyysisessä työssä kuin istumatyössä. Syy täytyy olla ravinnossamme.

Vierailija
556/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennuille tungetaan rahaa kouraan, ollaan kateellisia selfiessään ja samaistutaan johonkin laihaan roolimalliin. uusrikas yrittää kovasti lesota mutta nuppi on tyhmä kuin enon saapaat.

Vierailija
557/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E- pillerit ja kaikki hormoniaineet sekä mielialalääkkeet on syitä lihomiseen. Ihan oikeasti. Kannattaa miettiä kaksi kertaa käyttääkö vai ei. :D

Pelkkä E-pilleri ei "lihota" vaan korkeintaan kerää nestettä. E-pilleri itsessään ei sisällä kaloreita, vaan ne syödään aivan muuta kautta jos kyse on lihomisesta. Yleensä E-pillerit yhdistetään myös teini-ikään, ja suhteen alkamiseen joista molemmat yleensä tuppaavat kerryttämään kiloja.

T.18v On Off E-pillereillä, eikä kiloja tullut yhtään. 

Kyllähän e-pilleri sekottaa hormonitoimintaa. Siihenhän se perustuu.

Vierailija
558/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten fyysinen koko on kyllä suurentunut selvästi viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Olen ollut lähes samoissa mitoissa siitä asti kun olin teini ysärillä ja silloin minua ei pidetty missään mielessä hoikkana. Nyt nelikymppisenä kun katson ikäisiäni ja nuorempia niin olen sieltä pienimmästä päästä vaikka olen ihan normaalipainoinen bmi 22. Työssäni koulussa näen myös nuoria, jotka ovat jo seiskaluokalla lihavia ja huonokuntoisia mikä on todella huolestuttavaa. Tuo höttöruuan halpuus ja suuret pakkauskoot ovat varmasti yksi syy tälle lihomiselle.

Vierailija
559/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliossa liikaa hiilihydraatteja ja sokeria. Se on oikeastaan suurin syy ylipainoon. Liikunta on huono keino laihtua. Paljon helpompaa kun ruokavalio on kunnossa. Tietysti esim lihaskuntotreeniä on hyvä tehdä laihtuessa että paino ei lähde lihasmassasta, samalla kannattaa pitää proteiinin määrä ruokavaliossa sopivana.

Vierailija
560/2119 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten fyysinen koko on kyllä suurentunut selvästi viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Olen ollut lähes samoissa mitoissa siitä asti kun olin teini ysärillä ja silloin minua ei pidetty missään mielessä hoikkana. Nyt nelikymppisenä kun katson ikäisiäni ja nuorempia niin olen sieltä pienimmästä päästä vaikka olen ihan normaalipainoinen bmi 22. Työssäni koulussa näen myös nuoria, jotka ovat jo seiskaluokalla lihavia ja huonokuntoisia mikä on todella huolestuttavaa. Tuo höttöruuan halpuus ja suuret pakkauskoot ovat varmasti yksi syy tälle lihomiselle.

Niin, ei normaalipainon sisällä pysyttely meiltä ole vaatinut kuin sen, ettemme osta ja syö valmisruokia tai napostele ruokailujen välissä. Suolan määräkin pysyy samoilla keinoin kurissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän