Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Havahduin nyt kesän alussa kun näin pienellä paikkakunnalla viikon sisällä 3 sellaista ameriikan mittoihin päässyttä ihmistä, joiden siis oli jo vaikea kävellä. Sellaisiin mittoihin pääsee vain rajulla ylensyönnillä, täytyy syödä kolme kertaa enemmän kuin oikeasti tarvitsee, jotta paino pysyy.
Maissi lihottaa! Maissitärkkelys, maissijauhot, glukoosisiirappi, maissihiutaleet jne. Maissitärkkelystä löytyy jopa laihduttajien suosimasta skyristä. Lukekaa tuotesisältö! Seuraava teksti lainattu netistä:
Maissista valmistettava glukoosi-fruktoosisiirappi. Maissisiirappi ja tavallinen sokeri ovat rakenteeltaan melko samanlaisia mutta ne käyttäytyvät ihmisen elimistössä eri tavoin. Elimistömme ei ole tottunut käsittelemään fruktoosia sellaisia määriä kuin keskivertoihminen esimerkiksi Yhdysvalloissa sitä nykyään syö. Tämä aiheuttaa maksan rasittumista ja sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriytymistä. Tällä hetkellä riippumattoman tiedeyhteisön enemmistö näkeekin, että maissisiirapin runsas käyttö on selvästi yhteydessä kakkostyypin diabeteksen ja liikalihavuuden lisääntymiseen.
Siirapin valmistaminen on edullista ja siitä on siksi tullut hyvin yleinen ainesosa monissa herkuissa ja valmisruuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin iltapäivälehden sivuilla esiteltiin kurvikasta rantamuotia. Kyllä siellä oli toki näitä ns. kurvikkaitakin mutta joukossa omi myös sairaanloisen lihavia ihmisiä, jotka tarvitsivat apua, eivätkä missään tapauksessa ihailua! Kohta joku on vinkumassa jotain ylipainonpuolustelua tähän, mutta fakta on se, ettei tuollaisia sairaita ihmisiä pidä ihannoida! Jos alkoholistista olisi samanlainen juttu nousisi hirvittävä haloo.
Siitä, että ylipainoisille on tarjolla ihmismäisiä vaatteita on vielä pitkä matka ylipainon ihannointiin.
Lähtökohtaisesti on havaittavissa ilmiö, että lihavuudesta tehdään normaalia https://www.is.fi/mystyle/art-2000006544215.html niin kuin tässäkin. Ei ei ei. Miettikääpä tuohon samaan narkomaaneja ja alkoholisteja samalla otsikolla.
Se nyt on totuus, että lihavuus on nykyään hyvin normaalia. Se on asia mikä ei sormia näpäyttämällä tai toteamuksella että pitäisi lopettaa olla lihava muutu. Siksi pitäisi kai olla normaalia, että sellaisillekin ihmisille riittää vaatteita eikä vain parjata siitä koosta. Usko pois, sitä parjausta he ovat kyllä aivan riittäviin kuulleet. Alkoholismin ja narkkauksen rinnastaminen tähän nyt on vain typerää.
Miksi tuo rinnastaminen muihin riippuvuuksiin on typerää? Useasti taustalla jopa samoja syitä. Tavoitellaan helppoa ja nopeaa mielihyvän tunnetta, etsitään sitä jotakin joka puuttuu. Ajan myötä muodostunut sitten päivittäiseksi toimintatavaksi. Etenkin jos puhutaan ns. "tunnesyömisestä", niin ollaan täysin saman tyyppisissä juurisyissä kuin alkoholin tai huumausaineiden väärinkäytön kanssa.
Ja yhteiskunnalliset vaikutuksetkin hyvin samanlaisia, sairauksia, työkyvyn heikkenemistä jne. Ainoa ero oikeastaan noissa on, että epäterveellinen ruoka on täysin laillista vauvasta vaariin, myös sen markkinointi ja siellä syömisen liittäminen tunteisiin on erittäin yleistä. Alkoholin jakelu ja markkinointi hieman sääänneltyä, huumausaineet kielletty.
On se sinällänsä typerää, ja kerron ihan oikean elämän esimerkin:
Minä olen lihava. Ystäväni alkoholisti. Entinen kaverini alkoi käyttää huumeita. Minä olen lihavana ollut koko ajan työelämässä, eikä mua olla lähetetty kesken päivän töistä kotiin koska olen läski, toisin kun kävi alkoholistiystävälleni joka sai lopulta potkut kun tuli liian usein pää täynnä töihin. Minun lihavuuteni ei ole muuttanut käyttäytymistä, toisin kuin alkoholiystäväni kenen lapsetkin kärsivät äidin jatkuvasta juomisesta ja kokevat sen pelottavana. Minä en ole tehnyt rikoksia kustantaakseni sipsipussia, toisin kuin narkkikaverini kuka rötösteli kustantaakseen annoksensa. Minä olen edelleen se sama välittävä ihminen, toisin kuin he ketkä haluavat vain oman pään sekaisin.
Jostain syystä tuntuu että mulla on silti vaikeinta, koska minun addiktioni näkyy kaikille heti päälle päin, enkä voi peittää sitä minttupastillilla ja aurinkolaseilla 🤷🏼♀️
Hyvätuloiset ovat yleensä aktiivisia ja hyvinvoivia. Köyhät on yleensä lihavia. Köyhyys tekee ihmisestä mielikuvituksettoman ja passiivisen. Siitä seuraa huonot elintavat, roskaruoka ja vähän liikuntaa. Eli köyhyyden lisääntyminen näkyyy katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset ovat yleensä aktiivisia ja hyvinvoivia. Köyhät on yleensä lihavia. Köyhyys tekee ihmisestä mielikuvituksettoman ja passiivisen. Siitä seuraa huonot elintavat, roskaruoka ja vähän liikuntaa. Eli köyhyyden lisääntyminen näkyyy katukuvassa.
En tarkoita tätä pahalla, mutta on myös mahdollista, että tietyt luonteenpiirteet yms. määrittelevät sitä, tuleeko ihmisestä todennäköisesti köyhä vai ei ja samat luonteenpiirteet vaikuttavat siihen, kykeneekö ihminen määrätietoisesti valitsemaan terveelliset elintavat. Nykyään kun köyhyys ei tarkoita enää nälässä olemista, vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Taidan lähteä tästä lenkille. Päivän ensimmäinen ateria on klo 12: grillattua kanaa ja kesäsalaatti. Illalliseksi pihviä ja parsakaalia wokattuna.
Ei lihavuusongelmaa!
Ps. On surullista, että aiheena lihavuusepidemia olisi massiivisen tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun kannalta, mutta se osoittautuu jatkuvasti aivan mahdottomuudeksi mielensäpahoittajien osalta.
Täällä yksi mielensäpahoittja ilmoittautuu. Olen 47 v ja ollut reipaasti ylipainoinen noin viimeiset 15 vuotta elämästäni. Olen lihonut syömällä herkkuja yksinäisyyteeni. Siitä tuli ikävä kierre, söin lohduttaakseni itseäni huonossa parisuhteessa ja eron jälkeen -> lihoin, enkä halunnut enää lähteä mihinkään, vähitellen kaverit kaikkosi ja sosiaalinen elämä kuihtui (skippasin mm. sekä parhaan ystäväni että siskoni häät, koska häpesin ulkonäköni niin paljon) -> olin surullinen ja yksinäinen -> söin lisää.
Olen tässä vuosien mittaan kuullut ventovierailta ihmisiltä (pääsääntöisesti miehiltä) aamulenkillä, keskellä kirkasta päivää puistossa, kaupan kassajonossa, yöelämässä eli oikeastaan ihan missä vaan mm. että kaikki lihavat naiset pitäisi t-a-p-p-a-a, olen ymäristömyrkkyä, haisen hiivalle (en haise), autonikkunasta huudettuna, että luuleeko toi l-ä-s-k-i muija ihrojensa sulavan auringonpaisteessa POLJE POLJE, hyi v**u, ei kai toi l-ä-s-k-i meinaa tulla tänne, jne.
Te ikänne hoikat tai vain vähän ylipainoiset ihmiset ette voi oikeasti kuvitellakaan, minkälaista törkyä porukka päästelee suustaan ihan päivänvalossa selvin päin. Että minkälaista on miettiä ja pelätä joka kerta ulos lähtiessään, ihan vaan vaikka lähikauppaan, että mitähän tällä kertaa tulee ja kenen suusta.
Viimeiset 5 vuotta olen tehnyt elämäntaparemonttia. Syön äärettömän terveellisesti, enkä käytä alkoholia enää kuin 1-2 krt vuodessa. Käyn salilla 3-4 krt/vko, muina päivinä lenkkeilen 30-60 min kerrallaan, yhtenä päivän viikossa lepään ja teen pilatesta tai venyttelen. Kaikki arvoni (kolesteroli, verenpaine, verensokeri jne) on erinomaiset, samoin kuin fyysinen kuntoni. Olen viimeksi ollut flunssa 4 vuotta sitten, muitakaan sairauksia ei ole ollut. Painan silti edelleen noin 100 kg.
Joten joo, pahoittelen, että en ole vastaanottavainen keskustelulle, jossa kerrotaan minun olevan yhteiskunnalle räjähdysherkkä kuluerä, kun todellinen syy suurimmalla osalla ihmisitä näissä painokeskusteluissa on se, että heidän esteettistä silmäänsä häiritsee muiden paino ja siihen liittyvä ärtymys siitä, ettei joku omaa yhtään itsekuria jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita tätä pahalla, mutta on myös mahdollista, että tietyt luonteenpiirteet yms. määrittelevät sitä, tuleeko ihmisestä todennäköisesti köyhä vai ei ja samat luonteenpiirteet vaikuttavat siihen, kykeneekö ihminen määrätietoisesti valitsemaan terveelliset elintavat. Nykyään kun köyhyys ei tarkoita enää nälässä olemista, vaan päinvastoin.
Saattaa ollakin, että luonteenpiirteet vaikuttaa, tuleeko ihmisestä köyhä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että valitsee "huonot" elintavat. Ei köyhyys tarkoita tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan lähteä tästä lenkille. Päivän ensimmäinen ateria on klo 12: grillattua kanaa ja kesäsalaatti. Illalliseksi pihviä ja parsakaalia wokattuna.
Ei lihavuusongelmaa!
Ps. On surullista, että aiheena lihavuusepidemia olisi massiivisen tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun kannalta, mutta se osoittautuu jatkuvasti aivan mahdottomuudeksi mielensäpahoittajien osalta.
Täällä yksi mielensäpahoittja ilmoittautuu. Olen 47 v ja ollut reipaasti ylipainoinen noin viimeiset 15 vuotta elämästäni. Olen lihonut syömällä herkkuja yksinäisyyteeni. Siitä tuli ikävä kierre, söin lohduttaakseni itseäni huonossa parisuhteessa ja eron jälkeen -> lihoin, enkä halunnut enää lähteä mihinkään, vähitellen kaverit kaikkosi ja sosiaalinen elämä kuihtui (skippasin mm. sekä parhaan ystäväni että siskoni häät, koska häpesin ulkonäköni niin paljon) -> olin surullinen ja yksinäinen -> söin lisää.
Olen tässä vuosien mittaan kuullut ventovierailta ihmisiltä (pääsääntöisesti miehiltä) aamulenkillä, keskellä kirkasta päivää puistossa, kaupan kassajonossa, yöelämässä eli oikeastaan ihan missä vaan mm. että kaikki lihavat naiset pitäisi t-a-p-p-a-a, olen ymäristömyrkkyä, haisen hiivalle (en haise), autonikkunasta huudettuna, että luuleeko toi l-ä-s-k-i muija ihrojensa sulavan auringonpaisteessa POLJE POLJE, hyi v**u, ei kai toi l-ä-s-k-i meinaa tulla tänne, jne.
Te ikänne hoikat tai vain vähän ylipainoiset ihmiset ette voi oikeasti kuvitellakaan, minkälaista törkyä porukka päästelee suustaan ihan päivänvalossa selvin päin. Että minkälaista on miettiä ja pelätä joka kerta ulos lähtiessään, ihan vaan vaikka lähikauppaan, että mitähän tällä kertaa tulee ja kenen suusta.
Viimeiset 5 vuotta olen tehnyt elämäntaparemonttia. Syön äärettömän terveellisesti, enkä käytä alkoholia enää kuin 1-2 krt vuodessa. Käyn salilla 3-4 krt/vko, muina päivinä lenkkeilen 30-60 min kerrallaan, yhtenä päivän viikossa lepään ja teen pilatesta tai venyttelen. Kaikki arvoni (kolesteroli, verenpaine, verensokeri jne) on erinomaiset, samoin kuin fyysinen kuntoni. Olen viimeksi ollut flunssa 4 vuotta sitten, muitakaan sairauksia ei ole ollut. Painan silti edelleen noin 100 kg.
Joten joo, pahoittelen, että en ole vastaanottavainen keskustelulle, jossa kerrotaan minun olevan yhteiskunnalle räjähdysherkkä kuluerä, kun todellinen syy suurimmalla osalla ihmisitä näissä painokeskusteluissa on se, että heidän esteettistä silmäänsä häiritsee muiden paino ja siihen liittyvä ärtymys siitä, ettei joku omaa yhtään itsekuria jne.
Minua kylläkin tasan tarkkaan häiritsee pelkästään yhteiskunnallinen kuluerä, jota lihavat ovat. Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ulkonäkö.
Enemmistö (n. 70%) väestöstä on vähintäänkin ylipainoisia, joten hiljalleen kaikki rakentuu lihaviin mukautuen. Teitähän on enemmistö!
Maksan jatkuvasti enemmän ja enemmän vain veroja, jotta voidaan kustantaa diabeteslääkitys koko hemmetin kansalle sen sijaan, että olisivat itse vastuussa itsestään ja eläisivät paremmin. Työkyvyttömyyseläkkeet ovat vain kasvussa ja kasvussa, ja masennuksen takia, ja viimeisin tutkimustieto kertoo, että LIHAVUUS AIHEUTTAA MASENNUSTA EI TOISINPÄIN.
Lihavuusepidemia osoittaa, ettei näillä yksilöillä ole kykyä itse ottaa vastuuta itsestään; silloin se on tehtävä yhteiskunnan toimesta. Sama kävi tupakan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa ollakin, että luonteenpiirteet vaikuttaa, tuleeko ihmisestä köyhä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että valitsee "huonot" elintavat. Ei köyhyys tarkoita tyhmyyttä.
Matalasti kouluttautunut, epäsivistynyt ihminen on laiska ja määrätiedoton. Tämä johtaa välittömään mielihyvähakuisuuteen roskaruoan, herkkujen ja laiskuuden merkeissä ja siten lihavuuteen.
Ei nyt kaunistella näitä asioita.
Monet lääkkeet voivat lihottaa, alkoholi, hormonit, väärä ruokavalio,liian vähän liikuntaa, liian vähän unta, kuljetaan autolla joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet lääkkeet voivat lihottaa, alkoholi, hormonit, väärä ruokavalio,liian vähän liikuntaa, liian vähän unta, kuljetaan autolla joka paikkaan.
Mikään lääke EI LIHOTA. Hormonit toki voivat lisätä painoa, mutta niidenkin toimintaan vaikutetaan syödyllä ruualla.
Ai että vain köyhät olisivat lihavia? Huutonaurua.
Miten selitetään korkeasti kouluttautuneiden, päämäärätietoisten ihmisten lihavuus? Lihavuus voi johtua myös mielenterveys ongelmista ja väitätkö siis, etteivät korkeasti koulutetut ihmiset kärsi niistäkään? Alkoholi voi lihottaa ja siinäkään ei taida sivistyksen taso ratkaista kenelle se kertyy vyötärölle?
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. En itse ole huomannut ilmiötä enkä oikeastaan katsonut edes. Oletko ap matkustellut paljon? Jos matkustelisit niin huomaat, että sitä lihavuutta on samalla tavalla muissakin maissa.
T: hoikka
Missähän olet matkustanut? Brittein saarilla? Kyllä suomalaiset lapset ja nuoret aikuiset ovat todella lihavia verrattuna moniin muihin Euroopan kansoihin. Miksi AP kirjoittaa naisista ja lapsista, niin tilastollisestikin Suomessa suurempi osa lapsista ja naisista on ylipainoisia kuin miehistä. Miehissä Suomi kuuluu kategoriaan 15-24.9% ylipainoisia, kun taas naisissa ollaan kategoriassa 25-100%.
Kyllä Suomessa monet meistä naisista olemme lihavia. Liikaa ruokaa, liikaa makeaa, liikaa alkoholia. Siinäpä ne syyt yksinkertaisuudessaan. Ei välitetä vaikka ollaan lihavia. Jotenkin ollaan välinpitämättömiä ja puuttuu sitä kuuluisaa sisua tehdä muutoksia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkkeet lihota. Voivat lisätä ruokahalua ja se liika ruoka on se lihottaja. Mutta saahan sitä itselleen valehdella :)
Vierailija kirjoitti:
Miten selitetään korkeasti kouluttautuneiden, päämäärätietoisten ihmisten lihavuus? Lihavuus voi johtua myös mielenterveys ongelmista ja väitätkö siis, etteivät korkeasti koulutetut ihmiset kärsi niistäkään? Alkoholi voi lihottaa ja siinäkään ei taida sivistyksen taso ratkaista kenelle se kertyy vyötärölle?
Ihan samalla kuin muidenkin. Saivartelet yhdyssanavirheinesi aivan turhaan, koska keskustelun perimmäisin tarkoitus on kuitenkin keskustella väestötason lihavuusongelmasta. On faktatieto, että sosioekonominen luokka korreloi lihavuuden ja terveydentilan kanssa. Viestisi on sangen yhdentekevä keskustelun kannalta.
Alkoholi kertyy aivan jokaikisellä ihmisolennolla vyötärölle pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalasti kouluttautunut, epäsivistynyt ihminen on laiska ja määrätiedoton. Tämä johtaa välittömään mielihyvähakuisuuteen roskaruoan, herkkujen ja laiskuuden merkeissä ja siten lihavuuteen.
Ei nyt kaunistella näitä asioita.
Palstan lihavat lähihoitajat ja sairaanhoitajat ottivat nokkiinsa kommentistasi :DDDD totta se kuitenkin on.
Maailma lihoo sillä nykyään liikutaan liian vähän ja syödään liian paljon kaikkea.
Ennen vanhaan tehtiin kovaa työtä ja oli tapana sanoa että työmies tarvitsee yhden tukevan aterian päivässä, nykyään liikutaan vähemmän työn ollessa vähemmän raskasta, mutta siitä huolimatta sanotaan normi aikuisen tarvitsevan kolme ateriaa ja ties mitä välipaloja.
Aikoinaan työmiehiä rekryttiinkin joka valtiossa lupaamalla se yksi tukeva ateria.
Ylipaino aiheuttaa näläntunnetta ja ylensyömistä.
Mulle stressi aiheuttaa kyvyttömyyden kontrolloida syömistä. Olen erittäin tietoinen ylipainon huonoista terveysvaikutuksista ja lähes 20v ajan opiskellut syvällisesti ravitsemukseen liittyviä asioita. Kyse on määrätyllä tavalla riippuvuudesta ruokaan, epäterve suhde, johon voi yhdistyä lukuisia rinnakkaissyitä. Jonkun mielestä kyse on selkärangattomuudesta, mutta tähän en itse usko kuin osaksi. Erittäin rajulla itsekontrollilla asiaa pystyy pitämään kurissa, mutta kaiken tahdonvoiman valjastaminen tähän asiaan vie virtaa muista tärkeistä asioista. Sen määrä kun on valitettavan rajallinen ja raju käyttö kuluttavaa.
Lihavuutta on sinänsä turha puolustella, se on yksiselitteisen huono asia kun mennään yli 30 painoindeksiin. Asia on vaan niin valtavan tunnepitoinen ja aiheuttaa monelle valtavaa häpeä sekä itsetunnon laskua. Ihmisarvoa lihavuus ei tietenkään vähennä pätkääkään, mutta elämässä vaikuttaa lähes kaikkeen negatiivisesti. Jaksaminen, terveys, parisuhdemarkkina-arvo, itsetunto jne. Se, että kieltää tämän, ei paranna tilannetta. Se, että myöntää asian itselleen ja harjoittelee elämään ylipainoisena, voi auttaa paljon. Vähenee häpeä ja itsetunto paranee. Laihduttaminen ei välttämättä pelkästään riitä parantamaan henkistä tilaa, koska vuosien mittaan on saattanut syntyä paha mielen epätasapaino.
Itse olen taistellut ylipainon kanssa vuosikymmenet, välillä ollut hyvässäkin tilanteessa. Nykyään mennään lievällä paskamahalla, hyvässä lihaskunnossa, kohtalaisessa aerobisessa kunnossa ja kohtalaisella itsetunnolla.