Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
En ole koskaan ollut lihava enkä edes tiedä minkälaista on lihoa ja olla lihava.
Vähän tuntuu hullulle, että joku viitsii kerätä kyytiinsä ylimääräistä painolastia kuljetettavaksi.
Ei ole muita huveja kuin syöminen. Nostaa hetkellisesti serotoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeet ei lihota. Turha pistää omaa lihomistaan sen piikkiin.
Varmaan sekin on sattumaa, että yhden lääkkeen aikana laihduin 10 kiloa yrittämättä ja yöuni lyheni 2 tuntia? Ikävä kyllä pulssi ja verenpaine nous niin paljon, että oli pakko lopettaa :/
Suomalaiset maksavat kovaa hintaa karppaus- ja liikuntasalibuumista.
Hoikka kirjoitti:
Painon noustessa myös näläntunne nousee yhä nopeammin ruokailun jälkeen. Kierre pahenee ja lopulta jättilihava herää yölläkin syömään.
Varmaan joillakin noin. Mä olen lihava mutta en koskaan ole herännyt yöllä syömään. Ei maistu yöruoka, edes yövuorossa tai baarin jälkeen.
Varmaan ihan positiivinen asia.
Ei ole suinkaan suomalainen ilmiö, vaan maailmanlaajuinen.
Ja ylipainossa Eu-tilastossa Suomi on siellä häntä päässä, jos ei miehiä laskettaisi mukaan, nyt ollaan keskitasossa. Puhumattakaan Yhdysvaltojen ja Venäjän kansalaisten ylipainosta.
Eikä liika syöminen tai liikkumattomuus ole aina syynä, vaan esim. stressi, liian lyhyet yöunet, levon puute, kiireinen elämänrytmi, lääkkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.
Kyllä tässä on perää
Olin lapsi ja nuori 70- luvulla ja vaikka perheeni oli tavallinen verrattuna muihin niin ei kaapissa useinkaan ollut oikein mitään mitä napostella.
Ruoka laitettiin mutta ei se aina niin kummoista ollut , että kyllä nälkäänsä söi mutta ei huvittanut santsata.
Välipaloihin ei ollut useinkaan mitään.
Söin joskus näkkileipää ja sivelin sinapilla kun muuta ei ollut.
Jos pakastimessa oli jäätelöä ei sitä voinut ottaa kun se jaettiin tarkasti tasan.
Oli helpompi pysyä normaalipainossa.
Jännä, mulla ihan eri muistikuvat. Synnyin 70-luvulla ja kyllä muistan että äiti teki ihan herkullista ruokaa, spagettia bolognesea, lohikeittoa, pihvejä jne. Ja kaupasta sai karkkipäivänä samoja Pätkiksiä, Mars-patukoita, Kismettiä, Geishaa, sipsejä, juustonaksuja yms. kuin nykyäänkin. Lisäksi oli isot irtokarkkivalikoimat jo silloin. Joten muistan lapsuuteni ihan yltäkylläisenä. Tosin silloin ei ollut näitä valtavia isoja karkkipusseja ja laajaa valikoimaa mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Ja olin erittäin laiha lapsi kuitenkin. Johtui varmaan siitä, että olin ulkona leikkimässä ja juoksemassa melkein kaiken hereilläolo ajan, koko ajan leikittiin, laskettiin talvisin mäkeä ja oltiin aktiivisia. Ja ne makeat syötiin karkkipäivänä, ei koko ajan mussuttaen.
Ollaan me suomalaiset taas niin surkeita, lihavia ja sairaita, laiskoja työnvieroksujia, juoppoja ja vielä mitä muuta? Uudemmat suomalaisetkin alkavat näköjään heti lihomisen ja jättävät kuntoilun ja terveellisen ravinnon syömisen oitis kun Suomen kamaralle jalkautuvat. Huomio perustuu näköhavaintoihin kaduilla ja ostareilla..
Virallinen ruokavalio lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen ruokavalio lihottaa.
Vain jos sitä noudattaa. Tuskin kukaan edes voi syödä siten.
Vähäinen uni. Joillekin ihan ylpeydenaihe. Pistää metabolismin kunnolla sekaisin.
Kaiken maailman valmiseväät, ulkona syöminen, kahviloissa istuminen, mehut, limut jne. on nostanut energian saantia.
Sisäliikunta ja kuntosalit taas ovat johtaneet siihen, että paljon energiaa kuluttava liikunta on jäänyt paitsioon.
70-luvulla nykyajan pitsa olisi riittänyt aikuiselle koko päiväksi, toki syötynä osissa.
En käsitä. En käytä lääkkeitä. Lenkkeilen vauhdikkaasti n. tunnin lenkkejä lähes päivittäin. Työni on hyvin fyysistä, ei istumatyötä. Syön terveellisesti ja silti näytän pulskalta sovitukopin peilissä.
Eipä juuri kiinnosta terveys ja ulkonäkö. Miksi pitäisi? Siksi, kun sinä et tykkää katsoa tai sinun verorahat? Hahaha, nauran sinulle.
Tekosyyt ja itsekuri puuttuu hyvin monelta. Käytä portaita hissin sijaan, kauppaan voi mennä kävellen tai pyörällä jne. Valmista ruokasi itse. Terveisin rouva 48v. 159cm. ja 50kg.
Nykymaailmassa ei muuten lihomiselta voi aikuisena välttyä ellei jatkuvasti tarkkaile omia syömis, ruoka ja liikuntatottumuksia. Jotkut toki saattavat säilyä hoikkina ihan geeniensä puolesta mutta he ovat vähemmistö.
Jos menee mielitekojen mukaan, ei juurikaan liiku, elää kiireistä elämää ja vieläpä ehkä liian lyhyitä yöunia nukkuen niin se olisi suoranainen ihme ettei lihoaisi. Ruokaa on joka puolella, se on monesti todella energiapitoista, melko halpaa ja lisäksi on kaikenlaisia suolaisia ja makeita herkkuja ja juomia joista on helppo saada vaikka päivittäin satoja jopa tuhansia kaloreita liikaa energiaa per vuorokausi ihan tuosta noin vaan.
Siis pysyäkseen hoikkana, pitää ruokavalintoja tarkkailla, nukkua riittävästi, harrastaa edes vähän liikuntaa ja koko ajan pysyä kartalla missä mennään!
Ja sitten siihen ylipainoiseen läskiin isketään vielä tatuointeja sinne tänne. Kaukaa katsottuna näyttää joltain ihovauriolta.
Tää luurilla notkuminen sen sijaan että viittis nostaa ahterinsa ylös ja kävellä lampsia.
Mikset jumppaa lasten kanssa kotona? Niin minä teen.