Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
261/2119 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin molemmilla syyt ihan selvät jos vaan haluaa tunnustaa. Laiskuus ja mukavuuden halu. Liikuntaa ihan liian harvoin ja oikeastaan pelkästään uinti. Ja kuinka houkuttelevaa on viettää muka ansaittua herkuttelu iltaa tv:tä katsellen .

Vierailija
262/2119 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa köyhät kuolevat aliravitsemukseen. Suomessa on ihmisiä, jotka sanovat olevansa köyhiä, mutta ovat kuitenkin lihavia. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän syyt on ihan selvät . Jatkuva istuminen arkiliikunnan vähyys.

Vierailija
264/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi suuri syy:

Kaikki on helppoa.

Katsokaa vaikka tyypillistä autolla ajelijaa. Ajaa autollaan töihin, kauppaan, takaisin kotiin ja ajaa autollaan jopa pitkät matkat päästäkseen jonnekin tiettyyn paikkaan liikkumaan, jos sinne muilta kiireiltä ennättää lähteä.

Hyötyliikuntaan, siis siihen että liikutaan kaiken ikää ja aikaa, ei yksinkertaisesti ole enää monellakaan mitään tarvetta. Liikunnasta on tullut suorotus mistä pitäisi erikseen maksaa tai mille pitää mukamas varata aina aikaa. Väärin. Suurin osa liikunnasta on ilmaista ja tapahtuu pienissä erissä pitkin päivää.

Vierailija
265/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän syyt on ihan selvät . Jatkuva istuminen arkiliikunnan vähyys.

Ei suinkaan, vaan väärä ravinto on syy.

Vierailija
266/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sopeutunut ihan täysin erilaiseen ympäristöön. Ihmisen geneettinen perintö on siis maladaptiivinen nykyisessa runsasenergisessä ja vähän fyysistä ponnistelua vaativassa yhteiskunnassa. On mahdotonta korjata asiaa syylistämällä yksittäisiä ihmisiä, vaan ympäristöä tulisi muokata terveellisemmäksi. 

Vierailija
267/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.

Kyllä tässä on perää

Olin lapsi ja nuori 70- luvulla ja vaikka perheeni oli tavallinen verrattuna muihin niin ei kaapissa useinkaan ollut oikein mitään mitä napostella.

Ruoka laitettiin mutta ei se aina niin kummoista ollut , että kyllä nälkäänsä söi mutta ei huvittanut santsata.

Välipaloihin ei ollut useinkaan mitään.

Söin joskus näkkileipää ja sivelin sinapilla kun muuta ei ollut.

Jos pakastimessa oli jäätelöä ei sitä voinut ottaa kun se jaettiin tarkasti tasan.

Oli helpompi pysyä normaalipainossa.

Ruokahalun laukaisee hormoonit. Jojo-laihduttajista huomaa että ihminen voi tietoisesti kontrolloida syömisiään vain väliaikaisesti. Laihat pysyvät laihoina koska heillä on huonompi ruokahalu ja heidän kehonsa varastoi vähemmän rasvaa. Kehonrakentajat ja urheilijat ovat poikkeus koska heidän ammattinsa vaatii tietynlaista ruokavaliota ja heistäkin moni lihoo kun lopettavat kilpailun.

Harhaluulo. Kyllä minä joudun neuroottisesti tarkkailemaan syömisiäni jatkuvasti pysyäkseni hoikkana. Samoin puolisoni. Sitten vielä jotkut kanssaihmiset hokee että kyllähän sinä voit syödä sitä ja tätä kun kerran olet noin laiha. No en olisi jos söisin.

Samaa mieltä.

Ei kannata ostaa mitään lihottavaa kotiin, ei herkkuja, ei pitsoja, jos haluaa pysyä normaalipainoisena / laihtua. Kotiruokaa kohtuuannoksin, ei välipaloja. Iltasyömisen voi unohtaa. 

Vierailija
268/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Kotiruokaa kohtuuannoksin, ei välipaloja. Iltasyömisen voi unohtaa. 

Ei nää kyllä ole mitään kiveenkirjoitettuja sääntöjä. Itse olen hoikka ja syön nimenomaan valtavia annoksia kotiruokaa ja isoin ateria vieläpä ennen nukkumaanmenoa. Joilllekin sopii sitten kohtuullisemmat annokset. Minut ne tekee vain vihaiseksi.

Vierailija
269/2119 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.

Kyllä tässä on perää

Olin lapsi ja nuori 70- luvulla ja vaikka perheeni oli tavallinen verrattuna muihin niin ei kaapissa useinkaan ollut oikein mitään mitä napostella.

Ruoka laitettiin mutta ei se aina niin kummoista ollut , että kyllä nälkäänsä söi mutta ei huvittanut santsata.

Välipaloihin ei ollut useinkaan mitään.

Söin joskus näkkileipää ja sivelin sinapilla kun muuta ei ollut.

Jos pakastimessa oli jäätelöä ei sitä voinut ottaa kun se jaettiin tarkasti tasan.

Oli helpompi pysyä normaalipainossa.

Ruokahalun laukaisee hormoonit. Jojo-laihduttajista huomaa että ihminen voi tietoisesti kontrolloida syömisiään vain väliaikaisesti. Laihat pysyvät laihoina koska heillä on huonompi ruokahalu ja heidän kehonsa varastoi vähemmän rasvaa. Kehonrakentajat ja urheilijat ovat poikkeus koska heidän ammattinsa vaatii tietynlaista ruokavaliota ja heistäkin moni lihoo kun lopettavat kilpailun.

Harhaluulo. Kyllä minä joudun neuroottisesti tarkkailemaan syömisiäni jatkuvasti pysyäkseni hoikkana. Samoin puolisoni. Sitten vielä jotkut kanssaihmiset hokee että kyllähän sinä voit syödä sitä ja tätä kun kerran olet noin laiha. No en olisi jos söisin.

Samaa mieltä.

Ei kannata ostaa mitään lihottavaa kotiin, ei herkkuja, ei pitsoja, jos haluaa pysyä normaalipainoisena / laihtua. Kotiruokaa kohtuuannoksin, ei välipaloja. Iltasyömisen voi unohtaa. 

Höpöhöpö, toistat vain median kertomia vinkkejä ilman totuuden häivää.

Vierailija
270/2119 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en panis pahaksi, vaikka sama suuntaus jatkuisi. Näkis entistä enemmän muodokkaita naisia .

Vierailija
271/2119 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ruokaa tarjolla. Akvaariossa elävät kalatkin pamahtavat halki itsensä syötyään.

Eliöt syövät lautasen ns. puhtaaksi.

Sama tapahtuu kasvimaalla, kun tuholainen iskee.

Ihminen tällä hetkellä syö maapalloa tyhjäksi, kun ei voi oikeasti mitään asialle.

Ihmisellä ei oikeasti ole omaa tahtoa. Valehtelun taitoa on ja selittelyä. Toiset tulee kylläisiksi helpommin kuin toiset.

Se että sanoo että syö sen verran ja sen verran on potaskaa. Eliö syö mitä on tarjolla. Se on sisään rakennettu mekanismi. Sama pätee lisääntymiseen.

Toki ehkäisyllä voi itselleen valehdella että minä olen VELA ja minä minä minä.

Sinä et ole mitään muuta kuin eliö ja et päätä oikeasti elämästäsi ja jos on omaisuutta kertynyt, niin sillä ei ole mitään tekemistä erinomaisuutesi kanssa. Olosuhteet ja ympäristö antoi ne sinulle.

Tämä pitäisi huomata erinomaisuudessaan ja tajuta rehellisesti. Ihminen on viettien vietävissä ihan kuin mitkä tahansa yksisoluiset oliot.

Vierailija
272/2119 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallinen ruokavalio lihottaa.

Miten se voi lihottaa, kun ei kukaan sitä noudatakaan?

Päiväkodista lähtien jokainen laitosruokailu on virallisten ohjeiden mukainen. Yläasteella on kotitalouden tunnit, joissa virallisia ohjeita tuputetaan. Siinä iässä ei osaa kyseenalaistaa. Siellä siis opitaan, mitä itse kaupasta ostetaan. Kaupan kassalla huomaa, että ylivoimainen enemmistö (ainakin 90%) syö pääosin virallisten suositusten mukaisesti. Rasvattomat maitotuotteet, sokeroidut jugurtit, helvetisti leipää, hedelmiä, makeita mehuja, rypsiöljyä, jne. Vegaanit ja karppaajat ovat todella vähissä medianäkyvyyteen nähden.

Ihan virallisen tutkimustiedon mukaan alle 10 % suomalaisista syö edes jotakuinkin virallisten suositusten mukaan. Se, miten pihalla suosituksia moittivat ihmiset ovat siitä, mitä suositukset oikeasti sisältävät, käy hyvin ilmi esim. sinun kommentistasi: helvetisti leipää, sokeroidut jogurtit, makeat mehut jne. eivät kuulu ravitsemussuosituksissa suositeltuun päivittäiseen ruokavalioon. Lue ne suositukset ja mene sen jälkeen uudestaan katsomaan, kuinka harvan ruokakori siellä kaupan kassalla sisältää edes hitusen siitä, mitä ravitsemussuositusten mukaan sen pitäisi sisältää.

Vierailija
273/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietämme yhä enemmän aikaa sisällä. Siksi.

Ihmisillä on huono fyysinen kunto ja siksi liikunta antaa väärän kuvan suorituksen rasittavuudesta.

Vierailija
274/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivinen elämäntapa, istumatyöt, ylenmääräinen syöminen, napostelu ja alkoholilla lutraaminen. Minun lapsuudessani karkkia haettiin 5 eurolla pieni pussi kioskilta joskus. Nykyään sitä mätetään kilokaupalla prismasta säkkiin kun on tarjouksessa. Kaikki on mega-pussia ja mega-kokoa. Onneksi ei sentään vielä Amerikan malliin. Ihmiset ei jaksa itse laittaa ruokaa vaan hakee mättöä jatkuvasti. Ihmiset addiktoituvat ruokaan. Lopulta hormonit sekoaa, tulee insuliiniresistenssiä, rasvamaksaa, metabolista oireyhtymää ja sitten se oikeasti onkin jo vaikeaa.

Vierailija
275/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kantaa vain loppukaneettiin.

Syömällä hautaan voi päätyä, mutta myös syömättä sinne päätyy, ja jokainen ennen pitkää sinne päätyy vuorenvarmasti.

Vierailija
276/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempiin vuosikymmeniin verrattuna pääongelma on hyötyliikunnan väheneminen. Liikuntaa ei saa, ellei sitä itse hanki.

Vierailija
277/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallinen ruokavalio lihottaa.

Miten se voi lihottaa, kun ei kukaan sitä noudatakaan?

Päiväkodista lähtien jokainen laitosruokailu on virallisten ohjeiden mukainen. Yläasteella on kotitalouden tunnit, joissa virallisia ohjeita tuputetaan. Siinä iässä ei osaa kyseenalaistaa. Siellä siis opitaan, mitä itse kaupasta ostetaan. Kaupan kassalla huomaa, että ylivoimainen enemmistö (ainakin 90%) syö pääosin virallisten suositusten mukaisesti. Rasvattomat maitotuotteet, sokeroidut jugurtit, helvetisti leipää, hedelmiä, makeita mehuja, rypsiöljyä, jne. Vegaanit ja karppaajat ovat todella vähissä medianäkyvyyteen nähden.

Ihan virallisen tutkimustiedon mukaan alle 10 % suomalaisista syö edes jotakuinkin virallisten suositusten mukaan. Se, miten pihalla suosituksia moittivat ihmiset ovat siitä, mitä suositukset oikeasti sisältävät, käy hyvin ilmi esim. sinun kommentistasi: helvetisti leipää, sokeroidut jogurtit, makeat mehut jne. eivät kuulu ravitsemussuosituksissa suositeltuun päivittäiseen ruokavalioon. Lue ne suositukset ja mene sen jälkeen uudestaan katsomaan, kuinka harvan ruokakori siellä kaupan kassalla sisältää edes hitusen siitä, mitä ravitsemussuositusten mukaan sen pitäisi sisältää.

Tutkimuksista en tiedä, mutta mututuntumalla olen ihan samaa mieltä. Monesti niissä teksteissä, joissa kritisoidaan virallisterveellistä hoetaan, että katsokaa nyt miten lihaviksi ihmiset ovat tulleet virallisterveellisellä ruokavaliolla. Ei tarvitse kuin mennä kauppaan ja katsoa niitä mielettömiä karkki-, limsa- ja sipsihyllyjä niin näkee, ettei niitä tuotteita osteta vain satunnaiseen sallittuun herkutteluun (jolloin hyllyt olisivat pienempiä), vaan pitkin viikkoa muuten vaan. Toki virallisterveellistä voi asiallisesti kritisoida, tervettähän se vain on, ja eikös niitä suosituksia tässä joskus muutettukin. Ainakin lapsuudessani pyramidin perusta oli viljatuotteet, olisiko nykyisin kasvikset? Mutta jos joku kehottaa minua syömään omenan ja syön munkin ja lihon, en voi syyttää omenaa lihomisesta.

Vierailija
278/2119 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tankkaavat pikaruokaa ja syövät ulkona paljon enemmän kuin ennen. Monet annokset ovat järkyttävän suuria kaloripommeja vaikka olisi salaattiin (kastikkeet jne.) Makean syönti on monella ryöstäytynyt käsistä.

Vierailija
279/2119 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä makean syönti ja annoskoot. Pahin kuitenkin etttei monikaan enää välitä vaikka kiloja tulee.

Vierailija
280/2119 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

noku pakko syödä ettei verensokeri laske !   tuo kuultu satatuhatta kertaa ja sitten se pulla suuhun.

Näin naisvaltasella alallla..