Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
201/2119 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen se oli kauneusihanne

Vierailija
202/2119 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet ei lihota. Turha pistää omaa lihomistaan sen piikkiin.

Lihottaa. Fimea: https://sic.fimea.fi/2_2013/psyykenlaakkeet_voivat_aiheuttaa_ongelmia_i…

"Mirtatsapiini aiheuttaa sedaatiota, lisää ruokahalua ja aiheuttaa lihomista. Se voi aiheuttaa myös jalkojen turvotusta, puutumista tai pistelyä, yleensä iäkkäillä."

ET-Lehti https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nyt_se_on_todistettu_masennusl…

"Lihoitko, kun söit masennuslääkkeitä? Et ole taatusti ainoa. Lääkkeiden lihottava vaikutus on nyt todistettu tutkimuksessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/2119 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen on jokaisen ihmisen oma valinta.

Joskus on myös on niin, että vähävaraiset ihmiset lihovat paljon. Johtuu siitä, että he syövät halpaa ja runsaasti hiilihydraattipitoista ruokaa, kuten perunoita ja kastiketta.

Vähävaraisilla ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa, joka maksaa todella paljon. Esimerkikis olut ruokajuomana on jo paljon halvempaa kuin maito, kivennäisvesi tai piimä. Vettä köyhät juovat muutenkin jo ihan tarpeeksi, vesi onkin köyhien ainoa ilmainen ruokajuoma, vaikka ei ihan ilmainen, vedestäkin täytyy maksaa, vesimaksuina

Halpaa ruokaa ovat perunat, lantut ja muut juurekset, rasvainen ja huonolaatuinen liha, leipä ja halvat margariinit ja tarjouksessa oleva olut.

Näihin vähävaraisten rahat riittää. Ei ole rahaa ostaa kuhaa, lohta tai muutakaan arvokalaa, joskus voi ostaa muikkuja ja silakoita.

Älkää aina arvotelko,  ajatelkaa joskus, miksi ihmiset lihoo.

Olen osittain samaa mieltä. Itse yritän ja syönkin terveellisesti, mutta kriteerinä on myös se, että sen pitää aidosti myös maistua hyvältä ja olla monipuolista. Kyllä se tulee kalliiksi, koska se tarkoittaa avokadoja, pähkinöitä, runsaasti erilaisia hedelmiä ja kasviksia (kasvikset tosin halpoja, mutta kaikki hedelmät ei), bataattia, täysjyvätuotteita, kauraleipää, kalaa kaksi kertaa viikossa (inhoan pakasteseitä, vaikka sitäkin kyllä pakotan itseni syömään) jne. 

Jos minä syön terveellisesti eli vaikka sen avokadon päivässä ja kourallisen pähkinöitä, samaa on tarjottava kolmelle lapselle ja miehelle. Kyllä silloin tulee kalliiksi jo pelkästään nuo kuukauden aikana. Pähkinöihin saa uppoamaan kivasti rahaa, jos niissäkin pyrkii monipuolisuuteen. Avokadojen syömistä olen vähentänyt eettisistä syistä. 

Kaiken kruunaa terveellisemmät herkut. Joskus teen hyviä herkkuvoileipiä perheelle (graavilohta yms.) viikonloppuisin. Jos vertaa sipsipussiin, niin kalliimmaksi nekin tulee. 

Vierailija
204/2119 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan enemmän energiaa kuin kulutetaan. Siinäpä se, sama laki pätee kaikilla.

Vierailija
205/2119 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että joku lääke lisää ruokahalua, ei tarkoita että sitä ruokaa on ihan pakko syödä jatkuvasti.

minullakin tuli ruokahalua, mutten alkanut ahminmaan eikä paino noussut.

Vierailija
206/2119 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa ettei ylipaino ole kenenkään henkilökohtainen ongelma. Lihoaminen johtuu vain geeneistä, yhteiskunnasta, markkinataloudesta ja kaikesta mikä on inhimillisen kontrollin ulkopuolella. Sillä mitä suuhunsa ahmii ei ole mitään vaikutusta. Lihavuus on aina jonkun muun syy.

Ai jaa, mistä sun tieto on peräisin? En ole koskaan kuullut yhdenkään lihavan sanoneen, ettei olisi oma syy, kun on ylipainoinen. "Ruoka on liian hyvää" on mm. yksi aika yleinen kommentti. Ja tunnen todella paljon lihavia ihmisiä. TV-dokkareitakin tulee melkein päivittäin, ja niin löytyy sieltäkin näitä, jopa melkein 300 kiloisia, jotka ihan suoraan sanovat itkien, kuinka on pakko syödä, kun on koko ajan nälkä.

He mässäilevät ruualla, millä sinä mässäilet? Muiden vakavilla ongelmilla? Ei pyyhi hyvin sinullakaan...

Pitäiskö sun kuitenkin vielä tarkastella ja tutkia asiaa? Tai ehkä kuitenkin jättää mielipiteesi omaan tietoosi vain.

”Pakko syödä kun on nälkä, ruoka on liian hyvää.” Eli ei oma vika kun syö vaan sen ruuan.

Jokainen voi valita syökö yhden runebergin leivoksen vai kolme kiloa jäävuorisalaattia. Energiamäärä on kutakuinkin sama. Yllättävän moni valitsee runebergin.

Sillä ei ole mitään merkitystä, jos kerran vuodessa syöt runebergintortun ja kerran laskiaispullan ja synttäreillä kakkupalan. Nämä herkut mahtuvat ihan hyvin ruokavalioon, vaikka sitten syömällä sinäpäivänä muuten vähän vähemmän illalliseksi. Joku jäävuorisalaattia on ihan turhaa syömistä. Sen ravintoarvot on nollassa.

Mutta moni syö paljon koska heillä on nälkä ja kun he syövät niin ne ruuat maistuvat heistä hyviltä. Koska niihinkään ruoka maistuu, kun on kova nälkä. Kaikki tietävät miltä nälkä tuntuu ja olisihan se kauheaa, kun se tunne olisin 2 tunnin välein. Vaikeaa sitä ruokaa varmasti olisi vastustaa päivä ja vuosi toisensa jälkeen.

Ihmisillä, joilla on harvoin nälkä ei yleensä ole paino-ongelmaa. Heidän ei tarvitse koskaan käyttää tahdonvoimaansa ruuan vastustamiseen. Mutta maailmaan mahtuu sitä toista ääripäätä myös, he joilla on aina nälkä. Mutta sitä ei jotenkin haluat uskoa ja hyväksyä. Meitä manipuloidaan koko ajaan, jotta nälän tunne tulisi esille. Kuvilla, hajuilla ja tuoksulla sekä teksteillä. Jopa äänillä. Mainoksiin laitetaan kuinka liha tirisee grillillä ja tölkki sihahtaa auki. Kaupoissa paistopiste on sinua vastassa ihanine tuoksuineen ja matkana varrella tarjotaan maistiaisia, jotta ruokahalusi lähtisi liikkeelle.

Pikavipit laitettiin kuriin lainsäädännöllä, mutta ihmisille ruokaa ja sen syömistä pyritään tarjota ostettavaksi ja syötäväksi aina vaan aggressiivisemmin.

Vierailija
207/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien pitäisi ymmärtää, että ylipaino kerryttää rasvaa kasvoihin ja se vääntää suupielet TODELLA tympeän näköisiksi. 

Lihavasta syntyy kuva, että tämä on jatkuvasti todella tympääntynyt ja pahalla tuulella, vaikka asia ei todella näin olekaan.

Vierailija
208/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 70-luvulla juoksu oli suosittu harrastus ja silloin sykemittari ei jarruttanut ihmisten vauhtia. Vauhtivihamielisyys tuli suomalaiseen juoksukulttuuriin 20 vuotta myöhemmin.

Vierailija
209/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintaso

Varakkaammat ovat terveempiä ja hoikempia. Elintaso ei ole vastaus.

Varakkaat myös usein ovat älykkäämpiä ja heillä on itsehillintää.

Vierailija
210/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaurailla asuinalueilla ei näy lyllertäviä lihavia ikinä. Mitä tämä kertoo.

Vierailija
211/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan puhua omasta puolestani, eli minulla vaikuttaa perimä, ikä ja ennen kaikkea kalorit.

Olen lapsesta saakka syönyt kaiken täysrasvaisena ja sokerisena. Ei siis mitään kevytjuttuja vaan voita, täysmaitoa jne. Olin lapsena hoikka kuten muutkin 70-lukulaiset; luokassa oli vain 1-2 ylipainoista lasta. Ruoka kyllä oli hyvää, kasvoin Pohjois-Lapissa ja pöydässä oli kalaa, poroa ja pottua, mutta ei käytännössä koskaan muita kasviksia kuin enintään lanttua ja/tai porkkanaa. Marjoja tietysti silloin, kun niiden aika oli. Liikuttiin luonnossa ja kotihommissa, mutta meno oli melko rentoa, kun oli aikaa ottaa aina nokosetkin ruoan päälle. Ruokarytmi oli se, että aamulla syötiin leipää ja teetä päällisillä, sitten varsinainen ruoka iltapäivällä, ja illalla vain jotain ihan pientä. Lounaaksi ehkä mannapuuroa, jos sitäkään. Ei naposteltu muuta kuin kuivalihaa tjms. Makeaa sai kerran viikossa kylällä kaupassa käydessä, eli yleensä se kolmen desin lasipullo limukkaa, ehkä yksi suklaapatukka + lakritsipatukka. Karkkipussi, jos sellainen ostettiin, jaettiin pitemmälle ajalle. Keksejä (norjalaisia) oli joskus kaapissa, leivonnaisia tehtiin ajoittain, mutta nekin riittivät pitkään. Suvussani vain yksi oli ylipainoinen, hänkin merkittävästi, vaikka teki enemmän kotitöitä kuin muut eikä syönyt yhtään sen enempää.

Teininä minulla todettiin kilpirauhasongelmia ja sain tyroksiinit. Söin mielestäni paljon, nykystandardien mukaan vähän. Ei ollut pizzoja eikä hampurilaisia ennen kuin 80-luvun lopussa, silloinkin hyvin harvoin. Olin hoikka kuin varpu, vaikka liikuin varsin vähän.

Kun olin parikymppinen, lääkäri teki mokan ja otti tyroksiinit pois, vaikka kilpirauhasen tulehdukseni oli kroonista sorttia. Paino alkoi hissukseen nousta, vaikka en syönyt aiempaa enempää, ikäkin varmaan jo lopulta vaikutti.  En kuitenkaan lihonut massiiviseksi vaan painoa tuli kymmenisen kiloa yli normaalin painon. Kolmekymppisenä sain tyroksiinit takaisin, mutta paino ei laskenut pelkästään niillä, vaan lopulta aloin tarkkailemaan kaloreita. En edelleenkään liikkunut teini-ikää enempää, mutta en vähempääkään.

Nyt olen yli nelikymppinen. Syön 1300-1500 kcal päivässä mitä huvittaa. Ts. välillä pizzaakin, mutta kaikki yhä täysrasvaisina. Makea ei maistu edelleenkään kuin harvoin. Punnitsen kaiken ja lasken kalorit taulukkoon. Olen tehnyt näin jo yli kymmenen vuotta, enkä koe sitä mitenkään vaivalloiseksi. Paino on kuitenkin pudonnut tosi hitaasti, mihin vaikuttanee se, että istun nykyisin paljon tietokoneella, sekä tietysti ikä. Minulla on nyt noin 5 kg ylipainoa (162 cm/70 kg), ja nykyisillä kaloreilla vaikuttaa siltä, etten pääse siitä eroon ihan lähiaikoina. En oikein tiedä, kuinka vähän minun pitäisi syödä, että paino laskisi edes alle sen maagisen 65 kilon. Liikunnan lisääminen lisäisi myös nälkää, koettu on. Eli olen ehkä mieluummin lievästi ylipainoinen kuin rääkkään itseäni turhaan. Veriarvot ovat ok, verensokeri on vähän turhan korkea mutta ei liian, kolesteroli tosi matala (perimä).

Ja juu, ihmettelen itsekin kaupungilla päivittäin, mitä ihmisille on tapahtunut eli miksi ylipainoisia on niin valtavan paljon. Naisilla etenkin keskivartalolihavuus tuntuu räjähtäneen käsiin täysin. Itse olen tiimalasin muotoinen, eli vatsaa ei ole juuri ollenkaan vaan paino on melko tasaisesti kropassa naiselliseen malliin. Enkä osaa neuvoa mitenkään muuten kuin että vähentäkää sitä syömistä, mutta silloin kun syötte, syökää kunnon ruokaa! Ja iän myötä kalorinkulutus laskee, eli joko on lisättävä liikuntaa tai sitten vaan vähennettävä syömistä entisestään. Ja jos maistuu, niin kannattaa rouskuttaa kasviksia, koska niitä mahtuu vähäisiinkin kaloreihin paljon. Itse en rehuista edelleenkään tykkää, mutta se on minun valintani, eli sovitan syömiseni sitten sen mukaan.

Vierailija
212/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lihotti stressaavasta elämäntilanteesta johtuva sokerikoukku. Tuhosi samalla myös purukaluston aika näppärästi. Vedin 4 isoa kokispulloa viikossa, joskus enemmänkin. Siihen päälle saattoi mennä karkkipussi ja suklaalevy. Söin myös paljon sipsejä, viikossa saattoi mennä yli kaksi pussia. Sitten vielä jokapäiväinen rasvainen, hiilareilla kyllästetty ruoka ja ei juuri ollenkaan kasviksia, saati sitten liikuntaa. Olen aina ollut ylipainoinen, mutta tuon kyseisen parin vuoden aikana lihoin varmaan 40kg. Havahduin kun huomasin että kuukautiset häiriintyivät ylipainon vuoksi.

Nyt on elämäntapamuutos käynnissä ja kesän aikana painoa on tippunut 23kg <3 pitkä matka vielä edessä, mutta luottavaisin mielin edetään t. 160cm/104kg, lähtöpaino 127kg...

Vierailija
213/2119 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekurin puutetta & heikkoutta.

-Entinen läski

Vierailija
214/2119 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan suomalaisnaisten KESKIVARTALOLIHAVUUS on lisääntynyt, rasva kerääntyy nykynaisilla vatsaan ihan kuin miehillä. Ihan hirveän ruman näköistä.

Ihmekös, että yhä useampi suomalaismies hakee vaimonsa Aasiasta.

Vierailija
215/2119 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa ettei ylipaino ole kenenkään henkilökohtainen ongelma. Lihoaminen johtuu vain geeneistä, yhteiskunnasta, markkinataloudesta ja kaikesta mikä on inhimillisen kontrollin ulkopuolella. Sillä mitä suuhunsa ahmii ei ole mitään vaikutusta. Lihavuus on aina jonkun muun syy.

Ai jaa, mistä sun tieto on peräisin? En ole koskaan kuullut yhdenkään lihavan sanoneen, ettei olisi oma syy, kun on ylipainoinen. "Ruoka on liian hyvää" on mm. yksi aika yleinen kommentti. Ja tunnen todella paljon lihavia ihmisiä. TV-dokkareitakin tulee melkein päivittäin, ja niin löytyy sieltäkin näitä, jopa melkein 300 kiloisia, jotka ihan suoraan sanovat itkien, kuinka on pakko syödä, kun on koko ajan nälkä.

He mässäilevät ruualla, millä sinä mässäilet? Muiden vakavilla ongelmilla? Ei pyyhi hyvin sinullakaan...

Pitäiskö sun kuitenkin vielä tarkastella ja tutkia asiaa? Tai ehkä kuitenkin jättää mielipiteesi omaan tietoosi vain.

”Pakko syödä kun on nälkä, ruoka on liian hyvää.” Eli ei oma vika kun syö vaan sen ruuan.

Jokainen voi valita syökö yhden runebergin leivoksen vai kolme kiloa jäävuorisalaattia. Energiamäärä on kutakuinkin sama. Yllättävän moni valitsee runebergin.

Sillä ei ole mitään merkitystä, jos kerran vuodessa syöt runebergintortun ja kerran laskiaispullan ja synttäreillä kakkupalan. Nämä herkut mahtuvat ihan hyvin ruokavalioon, vaikka sitten syömällä sinäpäivänä muuten vähän vähemmän illalliseksi. Joku jäävuorisalaattia on ihan turhaa syömistä. Sen ravintoarvot on nollassa.

Mutta moni syö paljon koska heillä on nälkä ja kun he syövät niin ne ruuat maistuvat heistä hyviltä. Koska niihinkään ruoka maistuu, kun on kova nälkä. Kaikki tietävät miltä nälkä tuntuu ja olisihan se kauheaa, kun se tunne olisin 2 tunnin välein. Vaikeaa sitä ruokaa varmasti olisi vastustaa päivä ja vuosi toisensa jälkeen.

Ihmisillä, joilla on harvoin nälkä ei yleensä ole paino-ongelmaa. Heidän ei tarvitse koskaan käyttää tahdonvoimaansa ruuan vastustamiseen. Mutta maailmaan mahtuu sitä toista ääripäätä myös, he joilla on aina nälkä. Mutta sitä ei jotenkin haluat uskoa ja hyväksyä. Meitä manipuloidaan koko ajaan, jotta nälän tunne tulisi esille. Kuvilla, hajuilla ja tuoksulla sekä teksteillä. Jopa äänillä. Mainoksiin laitetaan kuinka liha tirisee grillillä ja tölkki sihahtaa auki. Kaupoissa paistopiste on sinua vastassa ihanine tuoksuineen ja matkana varrella tarjotaan maistiaisia, jotta ruokahalusi lähtisi liikkeelle.

Pikavipit laitettiin kuriin lainsäädännöllä, mutta ihmisille ruokaa ja sen syömistä pyritään tarjota ostettavaksi ja syötäväksi aina vaan aggressiivisemmin.

Otin tahallisesti Runebergin tortun esimerkiksi, koska se on varsinainen energiapommi ja se on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana yhden päivän juhlatuotteesta kausituotteeksi. Ei niitä olisi kaupoissa paria kuukautta myynnissä, ellei niitä kukaan ostaisi. Sama pätee tietysti laskiaispulliin, konvehteihin yms.

Vierailija
216/2119 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat naiset rannalla kirjoitti:

Nimenomaan suomalaisnaisten KESKIVARTALOLIHAVUUS on lisääntynyt, rasva kerääntyy nykynaisilla vatsaan ihan kuin miehillä. Ihan hirveän ruman näköistä.

Ihmekös, että yhä useampi suomalaismies hakee vaimonsa Aasiasta.

Eihän se ihme, kun ihmiset eivät osaa sanoa ei. Tänä päivänä tarjoukset ovat tyyliin pari kolme jättipussia sipsejä, 6 täyttä levyä suklaata tms. Jos on persoutta herkuille, takuuvarmasti ostokset eivät jää homehtumaan kaappiin. 70-luvulla yksi suklaalevy kolmen lapsen perheelle oli harvinaista herkkua. Lihavat ovat sokeutuneet sille mitä pistävät kurkusta alas.

Vierailija
217/2119 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on jollakin tylsää, kun pitää tämmöisestä voivotella 😛

Ei mua ainakaan jaksa kiinnostaa kenenkään kilot 🙈

Vierailija
218/2119 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

katselin eilen lidl kassalla perhettä: isoäiti äiti ja pieni lapsi;

kaikki (lasta myöten) reilusti ylipainoisia.

Ostivat hirveät määräät sokerilimsaa, valkoista paahto ranskanleipää, suklaata, chipsejä...

Ei tarvitse ihmetellä jos on rasvaa kropassa kun pelkkää sokeria, hiilaria työntää suusta sisään.

Vierailija
219/2119 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon noustessa myös näläntunne nousee yhä nopeammin ruokailun jälkeen. Kierre pahenee ja lopulta jättilihava herää yölläkin syömään. 

Vierailija
220/2119 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaurailla asuinalueilla ei näy lyllertäviä lihavia ikinä. Mitä tämä kertoo.

Syövät laadukasta ruokaa .Köyhät mussuttavat hiilihydraattivoittoista ruokaa ja halpaa kasvirasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi