Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
861/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään erityistä eikä otettu joditabletteja. Kainuu.

Vierailija
862/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä 12-vuotiaalle ei kaikkea kerrottu. Onnettomuus tapahtui lauantaina aamuyöllä. Laskeuma saapui Ruotsiin sunnuntaina, jolloin sitä aluksi pidettiin Forsmarkin päästönä. Sunnuntaina mitattiin kohonneita arvoja myös Suomessa, jossa sitä pidettiin mittarivirheenä. Sunnuntaina arvioi Ruotsin puolustusministeriö päästöjen tulevan idästä, mutta mitään virallista tietoa ei ollut. Maanantaina kertoi STUK kyseessä olevan todennäköisesti ydinvoimalaonnettomuus.

Päinvastaisesta höpöuskomuksesta huolimatta Suomessa tiedotettiin onnettomuudesta aikaisemmin, kuin Ruotsissa. On merkillistä, miten väärin kansa voi muistaa. Yksi syy saattaa olla se, että Suomen kansa ei tietysti tietänyt yhtään mitään siitä, mitä Ruotsissa kerrottiin, ja milloin. Puhe "monien päivien salailusta" on silkkaa pötyä. Asia tuli selväksi viimeistään tiistaina, ajankohtaisessa kakkosessa.

Mutta ei nyt anneta tosiasioiden häiritä hienoa tarinaa...

Kyllä Neuvostoliitto salaili sitä. Täältä sanottiin että kuule kun meillä nämä mittarit sanoo näin, että onko teillä kenties joku siellä posahtanut, ja venäläiset oli vaan että ei täälä mitään ole, olkaa hiljaa idiootit. Ei kai kukaan väitä että suomalaiset olisivaat mitään salailleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppinen ja valmistauduin pääsykokeisiin. Oli ensimmäinen lämmin kevätpäivä ja menin lukemaan ulos aitan seinustalle. Muistaakseni onnettomuudesta alettiin uutisoida vasta seuraavina päivinä. Varmaan sitten paljon myöhemmin selvisi, minne Suomessa ne laskeumat osui pahiten. Tästä pelästyin sen verran, että olen pitänyt aina tuoreet joditabletit lääkekaapissa. Lähes koko aikuisikäni olen asunut erään ydinvoimalan lähistöllä.

Joditableteista on hyötyä ainoastaan alle 40v. ihmisille, aineen tarkoitus on täyttää kilpirauhanen ja estää siten kilpirauhassyövän mahdollisuus. Joditabletit pitää ottaa välittömästi onnettomuuden jälkeen 2-3 vrk:tta onnettomuuden jälkeen ei enää auta. Itse olin onnettomuuden aikaan 16v. ja tosiaan kyseisen päivä oli todella lämmin ja kirkas pks-alueella. Säteilyturvakeskus oli havainnut nousseita säteilymääriä mittareillaan, mutta epäilivät kyseessä olevan jonkinlainen virhe tai minivuoto Loviisan voimalasta, jota sitten selvittelivät. Neuvostoliitosta kielsivät täysin, että mitään olisi tapahtunut, vaikka kansainvälinen tarkkailujärjestelmä oli myös havainnut voimakkaat säteilymäärät, jotka tulevat ko. alueelta. Vasta sitten, kun Tshernobylin voimalan ydin alkoi sulamaan, myönsivät onnettomuuden, kun siinä vaiheessa tarvitsivat kansainvälistä apua, ettei katastrofi pääse pahenemaan. Jälkikäteen ilmatieteen laitoksen puolelta tekivät analyysit laskeuma-alueista Suomeen vallitsevien tuuli-olosuhteiden mukaan ja seurauksena on edelleenkin seuranta niillä alueilla mihin tulivat pahimmat laskeumat. Suomen kohdalla pahimmat laskeumat pks-alueella, Itä-Suomessa, sekä Suomen poikki kaakkois-luodesektorilla. Sieniä ja marjoja ei saanut kerätä tietyiltä alueilta muutamaan vuoteen ja edelleen tiettyjä sienilajeja esim. mustarouskua ei suositella ruokasieneksi, kun imee maaperästä edelleen näitä laskeumajäämiä. Lapin alueelta kiellettiin riista-eläinten syönti (poro-, hirvi jne.) myös muutaman vuoden ajaksi. Sen olen kuullut, että Suomessa kilpirauhasongelmien määrä on huomattava tietyllä ikäryhmällä, jotka olleet teinejä ko. onnettomuuden sattuessa.

Olet väärässä. Mikään sairaus ei lisääntynyt Suomessa ja sienien, marjojen ja muiden luonnontuotteiden säteilypitoisuudet ovat olleet kaikki vuodet niin alhaisella tasolla, että alittavat kaikki raja-arvot.

Valitettavasti minun on helpompi uskoa, että Suomessa ei nykypäivänäkään kauheasti tuotaisi esille tehtyjä virheitä, mm. vähättelyä, ja niiden seurauksia (varsinkaan sellaisia, joista voisi tulla mitään korvattavaa) kuin, että rehellisesti ihan oikeasti tiedotettaisiin ja tutkittaisiin kaikki. Eihän näin ole tehty edes koronan kohdalla, jopa maskeista tarkoituksella valehdeltiin, vieläpä tilattiin "tutkimuskin" ettei niistä olisi hyötyä, jotta niitä riittäisi hoitohenkilökunnalle paremmin. Tämänkin on myönnetty pitkin hampain ja hyvin pienellä julkisuudella suhteessa tekoon ja vain siksi kun piti myöhemmin saada ihmiset käyttämään niitä maskeja.

Koronainjektiot ovat vielä kymmeniä kertoja pahempi kansanterveydellinen terveyshaitta kuin Tsernobyl. Silti niitä annetaan vaan lisää, kun ei uskalleta myöntää virheitä.

Vierailija
864/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä 12-vuotiaalle ei kaikkea kerrottu. Onnettomuus tapahtui lauantaina aamuyöllä. Laskeuma saapui Ruotsiin sunnuntaina, jolloin sitä aluksi pidettiin Forsmarkin päästönä. Sunnuntaina mitattiin kohonneita arvoja myös Suomessa, jossa sitä pidettiin mittarivirheenä. Sunnuntaina arvioi Ruotsin puolustusministeriö päästöjen tulevan idästä, mutta mitään virallista tietoa ei ollut. Maanantaina kertoi STUK kyseessä olevan todennäköisesti ydinvoimalaonnettomuus.

Päinvastaisesta höpöuskomuksesta huolimatta Suomessa tiedotettiin onnettomuudesta aikaisemmin, kuin Ruotsissa. On merkillistä, miten väärin kansa voi muistaa. Yksi syy saattaa olla se, että Suomen kansa ei tietysti tietänyt yhtään mitään siitä, mitä Ruotsissa kerrottiin, ja milloin. Puhe "monien päivien salailusta" on silkkaa pötyä. Asia tuli selväksi viimeistään tiistaina, ajankohtaisessa kakkosessa.

Mutta ei nyt anneta tosiasioiden häiritä hienoa tarinaa...

Kyllä Neuvostoliitto salaili sitä. Täältä sanottiin että kuule kun meillä nämä mittarit sanoo näin, että onko teillä kenties joku siellä posahtanut, ja venäläiset oli vaan että ei täälä mitään ole, olkaa hiljaa idiootit. Ei kai kukaan väitä että suomalaiset olisivaat mitään salailleet.

Ruotsin ministeri väitti, että Suomi olisi salaillut ja siitä lähti väite elämään omaa elämäänsä. Tosiasiassa meillä oli jonkinlainen lakko silloin menossa, joka hidasti asioiden kulkua, mutta salailusta ei ollut kyse ja Ruotsin kanssa vaihdettiin tietoja reaaliajassa.

Vierailija
865/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti elettiin kun ei tiedetty koko onnettomuudesta kuin muutaman päivän päästä. Suomettunut Suomi oli rähmällään Neuvostoliiton edessä, pelko oli suurempi kuin huoli omista kansalaisista. Olin nuori opiskelija ja olin juuri kyseisenä päivänä paljon ulkona

jälkikäteen mietin sainko paljon laskeumaa kun jouduin sadekuuron alle.

Rähmällään Neuvostoliiton edessä? Eihän nyt siitä ollut kyse, täällähän puhuttiin uutisissa, että on havaittu säteilyä, ja että epäillään että venäläinen laitos on posahtanut, mutta Neuvostoliitto sen virallisesti kielsi monta päivää. Ei sinä päivänä kun se sattui ollut niin isoja säteilyjä että suomalaisten olisi pitänyt jotain tehdä, ne laskeumathan tuli päivien päästä sateiden mukana, niitäkään ei osattu ennustaa etukäteen koska virallisesti mitään ei ollut tapahtunut, eli venäläisiltä ei saatu mitään tietoja. Laskeumia tutkittiin sitten jälkikäteen.

Vierailija
866/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto yritti salailla, etenkin vakavuutta. Kaikki sen suht heti arvasi.

Suomessa ei salailtu, ja aika nopeasti oltiin kartalla, että mitä on meneillään.

Ei pommisuojia, eikä sadeviittoja. Ei liikkumisrajoituksia. Tarkkaan sitä seurattiin kyllä.

Ite olin reissussa, ja pari päivää mietittiin ja seurailtiin, että pitäiskö jäädä sinne vähän pidempään varmuuden vuoksi. Ei jääty, kun ei ollut aihetta kuitenkaan.

Vierailija
867/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri syntynyt 29.4. Onhan musta vähän omituinen tyyppi tullut.

Vierailija
868/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin juotiin ja paskannettiin aivan kuten ennenkin.

Vierailija
869/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain päiviä piti olla mielellään sisällä, sitten kun tieto turmasta aikoinaan tavoitti. Sadetta ei saanut pyydystää kielellä ja piti suojata iho ettei sada siihen. Lätäköissä ei saanut pomppia ainakaan vähään aikaan. Marjoja, sieniä ja kaloja suositeltiin syötäväksi vain tietty määrä, mielummin ei ollenkaan. Ei paniikkia, maalaisjärkeen käypiä ohjeistuksia. Syöpiä on ollut sittemmin paljon kotiseudullani.

Vierailija
870/892 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 27 ja naimisissa.Meidän tytär oli silloin kolmannella vuodella.Ei mitään rajoituksia ollut,asumme Pirkanmaalla.

Oliko jotain rajoituksia,ehkä sienistä jotain muttemme keränneet niitä muutenkaan.Marjoja kyllä kerättiin jos niitä tuli..

Ihmeteltiin vaan koko tapausta ja salailua sen tiimoilta.

Vierailija
871/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vastaani tällainen artikkeli netissä, vuodelta 2017:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/metsasienet-sateilevat-edell…

Vierailija
872/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 14 vuotias, joditablettia ei otettu eikä pitänyt ottaa. Ihmeteltiin vain, mutta mitään ei muuta tehty.

Vierailija
873/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on biologi ja äiti oli lääkäri. Tulin koulusta ja ne oli kotona!iti itki ja isä oli tosi huolestunut. Seurattiin tutkimusasemalla paikallisten isojen kalojen cesiumarvoja eikä syöty marjoja sieniä tms. Sinä päivänä pelotti, tuntui kuin jotain kamalaa ja peuuttamatonta olisi tapahtunut.

Vierailija
874/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko alkoi Kuopion tekussa säteilymittauksilla. Laitteiden kalibrointi, mittauksia vanhoista kelloista jonka jälkeen siirryimme tekemään mittauksia ulos. Ränneistä valuva sadevesi sai laitteet rätisemään inhottavasti.  - Samaa mittavirhettä näyttää olevan josta uutisissa puhuttiin, totesi fysiikan opettajamme.

Vierailija
875/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Keski-Suomessa ja sinä päivänä satoi. Olin jotain 16-v. Oltiin pihalla tekemässä jotain ja illalla kuultiin asiasta. Muistan hyvin kun seuraavina parina kesänä ihmeteltiin valtavan kokoisia neliapiloita ja pihan kukissa oli myös epätavallisen kokoiset lehdet. Marjoja ja sieniä ei saanut kerätä ja sekös suretti äitiä. Taisi se kuitenkin jotain marjoja poimia metsästä.

Vierailija
876/892 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että oltaisiin saatu joditabletit ja oltiin silloin jokunen päivä sisällä. Olin 6v ja tiedän useamman oman ikäisen, jolla on ollut kilpirauhasen syöpä.

Vierailija
877/892 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reinox pitää sinut ajan hermolla.

Vierailija
878/892 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki kulkivat ulkona parin kuukauden ajan sellaiset hassun näköiset "avaruuspuvut" päällä. Joillain köyhillä ei kai ollut varaa niihin, niin käyttivät sitten jotain ihan tavallista sadetakkia tms., mutta nämä kai kuolivat säteilyyn aika pian.

No höpönhöpön, joku saattaa uskoakin!

Vierailija
879/892 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaan anti saattoi jäädä syömättä,en muista muuta.

Vierailija
880/892 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava ydinturma oli neukkulassa 1970-luvulla,se salattiin ulkomaailmalta täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme