Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (962)

Vierailija
901/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti asiasta ilmoitettiin monen päivän viiveellä, kun ensin Ruotsissa mitattiin korkeita arvoja. Sattumalta iltalomat peruttiin armeijassa juuri tuona päivänä. 

Vierailija
902/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ne pysäyttävät uutislähetykset vuodelta 1986. Mitään hirveää paniikkia ei syntynyt, mutta sieniä ja marjoja välteltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olipa tosi pysäyttävää kun Suomen tv-uutiset kertoi asiasta 4 päivän päästä... Ei mitään, jatkettiin elämää normaalisti. 

Vierailija
904/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäinen olin silloin ja muistan, että seuraavana kesänä ihmeteltiin 4-5 lehtisiä apiloita, joiden lehdet oli kämmenen kokoisia. Ei osattu kyllä tuohon turmaan heti yhdistää. Myös kasvimaan vihannekset oli ihan kumman muotoisia esim.porkkanat.

Vierailija
905/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 11v ja en muista, että mitään olisi pitänyt tehdä sitä varten. Elettiin normaalia elämää.

Vierailija
906/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt mtitään. Luulin että räjähdys tapahtui Tseljabinskissä (uutislukija äänsi noin) ja ymmärsin että se on kaukana Siperiassa eikä Suomeen tule radioaktiivista saastetta.

Vierailija
907/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ne pysäyttävät uutislähetykset vuodelta 1986. Mitään hirveää paniikkia ei syntynyt, mutta sieniä ja marjoja välteltiin.

Minä välttelen vieläkin, kun siitä oli juttua, että suomlaisista sienistä löydetään vieläkin laskeumia.

Vierailija
908/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alakoululainen. Mielestäni arki ei muuttunut mitenkään eikä tehty mitään. Ei ole jäänyt ainakaan mieleeni. Mentiin kouluun, puuhailtiin ulkona jne

Vierailija
909/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pyykit ulkonarulla kuivumassa. Keräsin ne takaisin koneeseen pestäväksi. Vähän outo olo oli, minkä verran jäämiä?🙄 Marjoja ja sieniä en sinä kesänä kerännyt.  

Vierailija
910/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä tiedetty. Olin 6v ja taisi olla kiva sade, joten juoksentelin ulkona sateessa. Söin syksyllä sieniä ja marjoja paljon kuten ennenkin.

Sain leukemian 37v. En voi tietää, oliko tällä vaikutusta, mutta mitään altistavia seikkoja ei ollut. 

Vierailija
911/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tabletteja otettu eikä oltu sisällä kahta päivää normaalisti mentiin töihin.

Vierailija
912/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista että mitään erikoista ois tapahtunut. Meille lapsille ei luultavasti edes kerrottu siitä. Kuultiin vasta myöhemmin. Olin 11.

Et kuunnellut radiota tai katsellut televisiota tuohon aikaan?

Vierailija
913/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä syötti omenoiden siemeniä. On kuulemma jodia. Mutta taitaa olla syanidin sokeriyhdistettä siinä? Ei montaa kyllä kerralla syöty.

Vierailija
914/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 v silloin.  Muistan että sen jälkeen gynekologilla ja neuvolassa otettiin aina kilpirauhaskokeet,  ainakin seuraavat 10 v.

Vierailija
915/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään koska Neuvostoliiton hännystelijä Suomi ei kertonut meille ja samaan aikaan jo ruotsalaiset lopettivat porojaan. Neuvostoliitto oli esim. kommunistiopettajille suuri ja mahtava jossa ei tapahtunut onnettomuuksia.

Vierailija
916/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen viranomaiset pimittivät tiedon. Sain tietää aikaisemmin kaverilta jonka isä oli töissä säteilyturvakeskuksessa. Kansalaisille tiedoitettiin vasta kun Ruotsin TV oli paljastanut onnettomuuden.

Vierailija
917/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään erityistä. Olin 11 v. Asia tuntui kaukaiselta eikä pelottanut. 

Vierailija
918/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sanoi 6-v minulle että nyt ei saa mennä ulos, puhui jostain onnettomuudesta. Se päivä oltiin sit sisällä. En muista että olisi ollut mitään paniikkia perheellä vaikka huolestuneet ilmeet muistan.

Vierailija
919/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei kyllä vältelty muistaakseni. Vanhemmat ei olleet yhtään huolissaan. 

Vierailija
920/962 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1986 oli SDP Sorsa pääministerinä. Hänhän paljastui Neuvostoliiton kätyriksi. Suomi oli poliittisesti Neuvostoliiton sosialistinen alusmaa. Kreml määräsi mitä Suomessa sai kertoa julkisuuteen. Ydinturma salattiin.