Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla oli luokka (yläkouluikäisiä) liikuntatunnilla ulkona siihen aikaan kun säteily tuli sateen mukana Suomeen. Kyseisestä luokasta noin 5 oppilasta kuoli seuraavan kymmenen vuoden aikana syöpään.
Ja muita satuja. Lopettakaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikin just sillon hiekkalaatikolla ja äiti kielsi kun laitoin kiviä tai hiekkaa suuhun. Ei meillä mitään puhuttu mistään onnettomuudesta. Suomen viranomaisethan hyssytteli ettei saa kertoa. Jännästi vaan eniten syöpiä Karjalassa ja Savossa.
Ikävää pilata hyvä kuvitelma, mutta syövät ei lisääntyneet
https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobylin-on…
Milläs selität sen kun meillä päin satoi kovasti onnettomuuden jälkeen. Yhtä lukuunottamatta tuolloin ulkotöitä myrkkysateessa tehneet ovat kuolleet syöpään. Sanoivat sateen maistuneen metallille ja kirvelleen ihoa.
Satua.
Noin karuja tarinoita on Ukrainan ja Valko-Venäjän alueelta, mutta nekin on kyllä vanhemmilla ikäluokilla ne syöpätapaukset.
Kuuntelemaan STUK:in valheita, nooh kuunteleehan lampaat toki niitä vieläkin. Ei se meihin, ja ei se meillä. Taisivat ruottalaiset soittaa että mikä on kun mittarit meillä päin vinkuu punaista, teilläkö ei mitään näytä.
Säteilystä yy suomi ei halunnut kertoa...yle, hs ja sdp pyrki vaikenemaan kokoasiasta.
Heille tärkein oli moskovan etu, oma maa suomi ei.
Totisen wankka zenzuuri tästä aiheesta...viestini ei tule esiin, inqvisiittori m o d e estää täällä
...
Sotilaskodista kuulutettiin kasarmille, varuskunta määrättiin hälytystilaan. Oli puolustusministeriöstä tullut tieto että mahdollisesti USA on iskenyt ydinaseella Neuvostoliiton maaperälle.
Tämä hälytystila peruttiin alle kahdessa tunnissa, mutta tuo muutama hetki oli totista aikaa. Hävittäjät ilmaan,ilmatorjuntatykit kovat piipussa, raskaat kranaatinheittimet valmiina tuhoamaan määritellyt radat,tiet ja lentokentät joita vihollinen voisi käyttää. Hetken oli kiirettä.
Ei pidä vähätellä ihmisten kokemuksia.
Ihan kaikkea ei tarvitse sadunkerronnaksi määritellä.
Olin ekaluokalla. Asuimme ihan itärajan tuntumassa. Järven takana näkyi Neuvostoliiton raja. Meidän maailmamme päättyi rajavyöhykkeeseen. Koskaan ei käyty Neuvostoliitossa. Yhtenä päivänä ei päästy välitunneille. Muistaakseni seuraavana päivänä koulun pihalle tuli jotain tutkijoita säteilymittareiden kanssa. Sen jälkeen ulkoiltiin taas normaalisti. Marjat poimittiin ja syötiin niinkuin muinakin syksyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla oli luokka (yläkouluikäisiä) liikuntatunnilla ulkona siihen aikaan kun säteily tuli sateen mukana Suomeen. Kyseisestä luokasta noin 5 oppilasta kuoli seuraavan kymmenen vuoden aikana syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole satua, paikkakunta oli Ähtäri: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sateilyturvakeskus-tshernobylilla-t…
Miksi muuten STUK:in asiantuntija linkin jutussa väittää että säteily ei aiheuttaisi leukemiaa? Leukemian tunnettu riskitekijä on nimenomaan säteily.
Olin 18 v. Enpä muista muuta kuin että porot loisti. Ja sieniä ei saanu syödä niin joutu siirtyy lsdhen.🙂
Mä olin 11 v eikä me mitään poikkeavaa tehty tai jätetty tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Syöpiin on kuoltu jo ennen kuin ydinvoimaloita oli edes keksitty.
Totta.
WHO:n laajan tutkimuksen mukaan paras arvio 25 vuoden jälkeen oli, että Tsernobylin onnettomuuden vuoksi säteilyyn oli kuollut koko maailmassa siihen mennessä noin 50 henkilöä. Ei 50.000. Tai 50 miljoonaa.
Mukaan lukien kaikista voimala-alueella raivaustöissä olleista..!! Esim. HBO:n Chernobyl-minisarjan edes ne kolme sukeltajaa, jotka lähetettiin dramatisoidusti "varmaan kuolemantehtävään, melkein heti kuollaan" hajonneen reaktorin lähelle, eivät oikeasti kuoleet siihen. Yksi kuoli 2005 sydänkohtaukseen, noin 20 vuotta onnettomuuden jälkeen. Kaksi muuta olivat elossa ainakin vielä 2015.
Samaan aikaan fossiilisten polttoaineiden pienhiukkasiin on kuollut WHO:n arvion mukaan 7 miljoonaa ihmistä joka vuosi ja edelleen kuolee!!!!!! Tsernobylin onnettomuuden jälkeen yli 250 miljoonaa ihmistä fossiilisten polttoaineiden polttamisen pienhiukkasten vuoksi. Suuruusluokassa miljoona kertaa enemmän kuin maailmanhistorian pahimpaan ydinvoimalaonnettomuuteen, (joka johtui törkeästä voimalan käyttöohjeiden vastaisesta kokeilusta yhdistettynä 1960-luvun halpaan ja huonoon neuvostoliittolaiseen voimaladesigniin. Maailman ensimmäinen sähköä tuottava ydinvoimala tehtiin vasta 1950-luvulla).
Tämän lisäksi fossiiliset polttoaineet tuhoavat kasvihuoneilmiön myötä maapallon elinkelpoisuuden. Rakentamalla ydinvoimaa kasvihuoneilmiö olisi vältetty, mutta Tsernobylin vuoksi pelättiin säteilyä niin kovasti.
Ja lisävertailuna noihin 50 Tsernobylin vuoksi kuolleisiin: pikkuruisessa alle 6 miljoonan asukkaan Suomessa kuolee tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin noin 5000-6000 ihmistä vuodessa, kymmenisen ihmistä joka ainut päivä. Viikossa Suomessa kuolee tupakointiin se mikä WHO:n arvion mukaan Tsernobylin onnettumuuden säteilyn vuoksi 25 vuodessa koko maailmassa.
No eihän silloin mitään sen kummempaa tehty tai mietitty.
Muistan kuinka oli juuri satanut ja päivästä tuli Helsingissä aurinkoinen ja lämmin, olin pitkään ulkona, useita tunteja ja nautin lämmöstä viltin alla. Sehän oli kevättä. Alkoiko illalla huhuja liikkua, että on kuulemma säteilyä paljon, mistä niin kuulin, en enää muista. Eli huhut oli aiemmin liikkeellä kuin virallinen tiedotus, joka viivästyi , kun oltiin varovaisia. Vasta kun muut maat alkoivat reagoida, tuli Suomeltakin tiedote. Eipä siinäkään sinällään mitään ihmeellistä ollut. Ruotsiin, Puolaan ja jopa Saksaan ne ekana levisivätkin, eikä sielläkään niin hirveän kiirettä pidetty tiedottamisessa.
Sitten tulikin tiedottamista ja uutista joka tuutista. Eihän Suomeen koskaan mahdu kuin yksi iso uutinen kerralla. Paljon silloin peloteltiin, että kilppari- ja syöpätapaukset räjähtävät tulevina vuosina käsiin, mutta vähäistä se onneksi on ollut. Taisi monella paikkakunnalla olla luonnon oma taustasäteily suurempaa kuin Bylin laskeumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpiin on kuoltu jo ennen kuin ydinvoimaloita oli edes keksitty.
Samaan aikaan fossiilisten polttoaineiden pienhiukkasiin on kuollut WHO:n arvion mukaan 7 miljoonaa ihmistä joka vuosi ja edelleen kuolee!
Unohdit puun ja jätteiden pienpolton. Monet suomalaiset saunat ja asunnot lämpeävät puulla, jota vielä poltetaan monella tavalla väärin.
Olin silloin 20 v. ja mielessäni pyöri monet nuoria kiinnostavat asiat, enkä jaksanut koko Tsernobyl-tapaukseen hirveästi huomiota kiinnittää.
Taisi olla etelänmatka mielessä niihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin 14 vuotias. Ei meilläpäin tehty mitään. Menihän siinä jonkin aikaa, kun tietoon tuli, että näin oli käynyt... Sen jälkeen oli enää turhaa suojautua yhtään miltään.
Nyt sitten on tutkittu, että yleiset kilppariongelmat ei mitenkään liity tuohon aikaan. Juujuu.
Kilppariin vaikuttaa moni asia, esim kemikaalit pesuaineissa yms... Ja voisin väittää, että elämme huomattavasti laajemman kemikaaliarsenaalin keskellä, kuin Tsernobylin aikoihin. Eli en ihan noin vetäisi mutkia suoriksi.. Toki oma osansa laskeumalla on, mutta sen erottaminen kymmenistä, ellei sadoista muista syistä on aika vaikeaa. Jospa voit luotettavasti tuon erottelun ja syy-seuraussuhteen todentaa, olisit aika varma nobelisti.
Itselläni ollut jo useampikin kilpparin häiriö, mutta en lähtisi pelkästään syyttämään Tsernobylia yksinään, vaan enemmänkin perintötekijöitä, suorassa linjassa isovanhempi-vanhempi-minä(-ehkä lapseni) kun noita kaikkia löytyy. Laukaiseva tekijä on voinut olla anoreksia, hormonihoidot, raskaus, keliakia, mainitsemani kemikaalit niin vaatteissa, pesuaineissa, ruuassa, huonekaluissa kuin leluissa ja muissa joka päiväisissä tavaroissa....
Vierailija
</p>
<p>Unohdit puun ja jätteiden pienpolton. Monet suomalaiset saunat ja asunnot lämpeävät puulla, jota vielä poltetaan monella tavalla väärin.[/quote kirjoitti:Totta, ne tuottavat myös pienhiukkasia. Keskeisin huomio oli siinä, että fossiiliset polttoaineet ja muu palavan materiaalin polttaminen ovat olleet miljoona kertaa tappavampia kuin maailman pahin ydinvoimaonnettomuus. Eikä tuossa polttamisen luvuissa ole edes ilmastomuutoksen tuomaa tuhoa mukaan laskettuna.
Miljoona kertaa... noin suurta eroa on todella hankala hahmottaa... Vertailuja: auto-onnettomuus, jossa kuoli 6 henkilöä vai Hitlerin vainot, joissa menehtyi 6 miljoonaa juutalaista? Saat lahjaksi 50 euroa vai 50 miljoonaa euroa? Kymmenen minuuttia vai aika edellisen jääkauden loppumiseen, n. 11.000 vuotta?
Olin 30v asuin Helsingissä ei jouduttu tekemään mitään. Olin ko.iltana ulkona , sain terveen lapsen seuraavana vuonna ja olen edellern suht' terve, mitä nyt kankeampi, mutta se ei johdu ydin laskeumasta.
Marjat ja sienet oli pannassa syksyllä.