Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
En kyllä muista mitään joditabletteja saaneeni.
On jäänyt vain se mieleen, että istuskeltiin nurmikolla koulun pihalla, ja mietittiin kaverin kanssa että ei pitäs varmaan istua siinä, kun nurmikkokin on saastunut. Noustiin varmaan pois siitä. Vai tultiinkohan meille sanomaan ettei saa maata nurmikolla. En ole varma. Ainoastaan tämä on jäänyt mieleen, koulunpiha ja nurmikolla istuskelu.
Vuonna - 86 oon ollut 14vee.
Oon ehkä jo laittanutkin tämän muiston tähän ketjuun, en muista yhtään.
Assburger kirjoitti:
Sitkeässä on myytti, että SUOMEN viranomaiset panttasivat tietoa jopa viikon.
Kyllähän asiasta tiedotettiin hyvin pian, ensin ruotsalaiset epäilivät, että heillä Forsmarkin(?) voimala vuotaa.
Uutisissa esitettiin epäily Neuvostoliitosta ennen kuin he itse myönsivät.
Kaikki löytyy youtubesta kyllä.
STUK:in asiantuntijoiden haastattelut myös saivat tavallisen kansan puhumaan salailusta, koska nämä asiantuntijat eivät olleet mitään esiintymisen ammattilaisia, puhuivat viileää asiatekstiä.
Meidän Suomesta Ruotsiin töiden takia muuttanut tuttavaperhe asui vielä aika lähellä tuota Forsmarkia! :o Heidän kanssa olivat soitelleet että mitä tapahtuu. Olin niin nuori vielä tuolloin etten muista kaikkea tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään muista tuollaisia. Olin 10 v. Olen kirjoittanut päiväkirjaan, ettei saa leikkiä ojissa 😄. Oisko ollut sadevesissä laskeumia tms?
Tai ihan vaan, ettei se ojissa leikkiminen muutenkaan ole hirveen fiksua?
Ai miksei?
Ojat ja ryteiköthän oli parhaita leikkipaikkoja.
Ja tekeekö lapset nykyään edes risumajoja tai puroja? Nehän oli parasta viihdettä keväällä ja, syksyllä, kun tehtiin monimutkaisia purorakennelmia.
Ainakin meiän korttelin kakarat harrastivat näitä 80-luvulla.
N50
Olin armeijassa silloin. Ei kerrottu yhtään mitään paitsi muuten kuin annettiin yksi tehtävä säteilymittareiden kanssa. Mitattiin maastossa lukemia ja kirjattiin ylös. Sitten mitattiin kaupunkiympäristössä myös sadevesirännien putousputkien alta lukemat (siellä mittari veti pohjat).
Ei tehty mitään suojaustoimenpiteitä eikä meno mitenkään poikennut normaalista.
Myöhemmin on vitsailtu että säteily ei ollut vaarallista sillä se oli YYA sopimuksen perusteella ystävällismielistä säteilyä.
Tulin pikanmaalla töistä kotiin ja satoi vettä. Ihmetteli kuinka sade on lämmintä, se ikäänkuin lämmitti kehoa. Siskoni tuli illalla kotia ja ihmettelin asiaa hänelle, sanoi tehneensä saman havainnon kävellessään sateessa hämeenkadulla bussiin. Vasta joidenkin päivien päästä asiat selvisivät. Kommunismin teorioista, kieltämisen kieltäminen toteutui venäjällä jälleen kerran.
Olin Englannissa.
Siellä asia noteerattiin pikku-uutisena. Vasta kun palasin Suomeen sain kuulla että onnettomuus oli ehkä ollut hieman huolestuttava. Mutta ihmiset elivät normaalisti, eikä mikään muuttunut.
Kuten tavallista, Ruslandia vähätteli ja salaili tapahtunutta ja Suomessa hyssyteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulin pikanmaalla töistä kotiin ja satoi vettä. Ihmetteli kuinka sade on lämmintä, se ikäänkuin lämmitti kehoa. Siskoni tuli illalla kotia ja ihmettelin asiaa hänelle, sanoi tehneensä saman havainnon kävellessään sateessa hämeenkadulla bussiin. Vasta joidenkin päivien päästä asiat selvisivät. Kommunismin teorioista, kieltämisen kieltäminen toteutui venäjällä jälleen kerran.
Höpöhöpö...
Jos säteily aiheuttaisijotain fyysisiä tuntemuksia, paskoisit hetken päästä verta ja kuolisit.
Olin silloin 14 v. En muista että olisi tehty mitään tavallisesta poikkeavaa. Ihan samalla tavalla ihmiset jatkoivat elämistään. Kävivät töissä ja koulussa.
Jonkun verran porukat naureskelivat siitä miten säteily oli kiertänyt Suomen ja mennyt suoraan Ruotsiin. Ei siitä meillä julkisuuteen tullut edes mitään tietoa ennenkuin Ruotsissa alkoivat hätäilemään. Ja sitten kun tietoa tuli, niin "Suomeen ei kohdistunut mitään vaaraa eikä haitallisia säteilytasoja."
Vierailija kirjoitti:
Olin Englannissa.
Siellä asia noteerattiin pikku-uutisena. Vasta kun palasin Suomeen sain kuulla että onnettomuus oli ehkä ollut hieman huolestuttava. Mutta ihmiset elivät normaalisti, eikä mikään muuttunut.Kuten tavallista, Ruslandia vähätteli ja salaili tapahtunutta ja Suomessa hyssyteltiin.
Kun katsoo -86 ajankohtaislähetyksiä aiheesta, ei kyllä voi yhtyä tähän väitteeseen hyssyttelystä.
Oltiin vaan syömättä marjoja ja sieniä. Seuraavanakaan vuonna ei paljon niitä käytetty. Mutta ei oikeastaan muuta tehty, ehkä vähän ihmeteltiin kun joissain puissa ja pensaissa oli sinä kesänä valtavat lehdet, joissain oli isoja ruskeita pilkkuja lehdissä.
Mutta kyllä se siitä, syöpiä alkoi ilmaantua parinkymmenen vuoden kuluttua sukulaisiin, sellainenkin joka asui maalla eikä koskaan polttanut, sai keuhkosyövän.
Vierailija kirjoitti:
https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-lask…
Tuolla näkyy tilanteet niissä kunnissa missä asuitte siihen aikaan.
Luulen että Itä- ja Pohjois-Suomessa ei ollut mittauspisteitä joten laskeumatieto puuttuu. Samoin Ruotsin pohjoisosissa.
Armeijassa mitattiin säteilyä omilla varikkoalueilla Itä-Suomessa mutta tulokset olivat liian suuria joten STUK ei ottanut niitä vastaan vedoten mittausvirheeseen. Siksi epäilen tuota STUK:n karttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehty mitään, kun eihän koko onnettomuudesta kerrottu tai sen laajuutta myönnetty kuin vasta päivien päästä. Niistä marjojen ja sienien syönnistä tietyiltä alueilta varoiteltiin myöhemmin. Olin 12-vuotias.
Ei niin, ei aiheuttanut minkäänlaisia toimia - ei joditabletteja eikä muutakaan.
Onnettomuus huomattiin ihan ensiksi Ruotsissa, jossa ydinvoimalan ympärillä nousi säteilytaso hieman.
Suomessa jossain päin sienien ym keräily/syönti rajoituksia, mutta mitää ydinviittaa ei ulos mennessä tarvinnut, johten juuri siitä, ettäi onnettomuudesta tiedotettu kuin 2-3 päivän päästä. Kiitos huomaamisesta menee Ruotsille, hehän sitä ensin ihmettelivät, kun säteily nousi. Tsernosta ja sen saasteista oli joskus netissä karttakin, jossa oli Suomen säteilyt lääneissä - Hämeessä taisi olla aika raju, jos oikein muistan. Olin 22v.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa. Soivatko pommitussireenit ja ryntäilivätkö ihmiset pommisuojiin ja apteekkeihin hamstraamaan jodia?
Tuohon aikaan ei tainnut olla internetiä joten virallisen median varassa mentiin.
Eikös nämä nyky sopulit ryntää apteekkiin tai nettiin ja osta jodit, kunhan joku sanoo vain sanan ydin?
Jodi tabletin ottaminen on aivan turhaa puuhaa, jos sitä ei ota juuri oikeaan aikaan. Siksi sen ostaminen on turhaa - valtakunta jakaa tabletit, jos niille on tarvetta. Tsernobyl ei sitä aiheuttanut - siitä ei tiedetty.
Assburger kirjoitti:
Kyllähän asiasta tiedotettiin hyvin pian, ensin ruotsalaiset epäilivät, että heillä Forsmarkin(?) voimala vuotaa.
STUK:in asiantuntijoiden haastattelut myös saivat tavallisen kansan puhumaan salailusta, koska nämä asiantuntijat eivät olleet mitään esiintymisen ammattilaisia, puhuivat viileää asiatekstiä.
Mistään ei tullut käskyä ottaa joditabletteja. Mikä on kovin erikoista.
Olin 9v. Rapakoissa ja ojissa ei saanut leikkiä. Marjoja ei poikkeuksellisesti poimittu vaikka oltiin muuten kovia marjastajia
Olin tanssipaikan avajaisissa Vappuna kuskina. Seisoskeltiin sateessa.
Eräs tuttu sairastui oltuaan yöllä töissä sateessa. Lääkäri naureskeli että "sulla on klassisen cesiummyrkytyksen oireet mutta eihän se ole mahdollista." Koska ei säteilyä ei ongelmaa. Myrkky on kuitenkin myrkkyä.
Olin 6 vuotias. Äiti oli varmaan hakenut minut vaan tarhasta ja mentiin kotiin äiti laittoi radion päälle mitä ei normaalisti muuten tehnyt. En muista että ois muuten mitään omituista. Asuttiin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.
Syöpiin on kuoltu jo ennen kuin ydinvoimaloita oli edes keksitty.
Radon säteily, paikkakunta kohtaisesti ihan maaperästä, vaikuttaa näihin tilastoihin.
En kyllä muista tuollaista ollenkaan. Missähän tuollaiset määräykset on annettu?
Itse muistelisin ettei tarvinnut olla paniikissa, ja jossain vaiheessa myöhemmin jotain esim metsäsieniin kertyneestä saasteesta kirjoiteltiin, mutta siinäkään ei mitään paniikkihenkeä nostatettu.
Mahtavatko nuo joditablettien ottamisesta kirjoitelleet kertovan ihan oma-aloitteisia paniikkitoimiaan. Tai sitten jakoivat tahallista valhetta.