Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (422)

Assburger

Tuubista löytyy Ajankohtainen Kakkonen, jossa Neuvostoliiton ydinvoima-asiaa ja onnettomuudesta tiedottamista kyllä käsitellään aika kriittisesti.

Mitä olisi Suomen poliitikkojen pitänyt tehdä?

Lentää Moskovaan ja kiskoa neukkujohtajia kravatista?

Eikös väestönsuojelu tukeutunut asiantuntijoihin ja tehnyt sen, mitä aiheelliseksi katsoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kirjoitin 80-luvulla muutaman vuoden Garfield-kalenteriini lyhyesti kulloisenkin päivän tapahtumista. Lyhyesti siksi, että kunkin päivän kohdalla oli vain pieni viivasto tapahtumia varten, ja joskus jouduin ottamaan sivun alalaidan lisäksi, varsinkin viikonlopun päiville, vaikka minulla olikin - ja on edelleen, vaikka en juuri enää käsin kirjoita - ns. pieni käsiala. Kirjoitin englanniksi, koska rakastin englannin kieltä ja se sopi kalenterin tyyliin muutenkin (sivujen ylälaidassa kulki englanninkielinen Garfield-strippi).

Maanantai 28.4. 1986. Olin 20-vuotias ja sinä viikkona töissä meidän kunnan kirjastoautossa, vaikka tietysti vapunpäivä katkaisi työviikon torstaina. Maanantaille olin kirjoittanut mm. näin:

There's been an accident in a nuclear power plant in the Soviet Union and a little of the fallout has drifted over to Scandinavian countries, also to Finland, and over to this area as well. The authorities say it's not dangerous for health. But who knows... It was a HOT day. The temperature was about 23 degrees and inside the bus it was terrible: at least 28 degrees! As there's no air conditioning we had to drive along the roads with the doors open. WEIRD. And of course it was sunny. The weather forecast says it will be much cooler tomorrow, though. Well, so what else is new...

Seuraava päivä, tiistai, olikin sitten kylmempi, vain viitisentoista astetta ja sadekuurokin päivään mahtui. Illalla lämpötila putosi entisestään, kirjaukseni mukaan hyvin lähelle nollaa.

Näin siis meillä Lounais-Suomessa huhtikuun viimeisellä viikolla 1986. Muita kommentteja Tsernobylistä en päiväkirjastani löydä, vaikka totta kai siitä meillä puhuttiin niin tv:ssä kuin sanomalehdissäkin. Asia ei vain sillä tavalla henkilökohtaisesti koskettanut, koska säteilyä ei voinut nähdä, kuulla eikä haistaa, ja silloin se paikka oli vielä niin kaukanakin, koska ei ollut tuota internettiä, joka maailman on kutistanut paljon pienemmäksi kuin se oli vielä 80-luvulla. Se on jäänyt mieleen, että jotkut amerikkalaiset rockyhtyeet jättivät sinä vuonna suunnitellut Euroopan kiertueet väliin, koska pelkäsivät ydinlaskeumaa ja Libyan Gaddafin pommi-iskuja - kai Gaddafi sitten oli sinä vuonna jonkin iskun Euroopassa tehnyt, koska näin tuon asian muistan?

(mikä muuten tämä-lomake-on-vanhentunut-ja kopioi-vastauksesi etc -juttu  nyt oikein on? olen törmännyt tähän jo muutaman kerran, kun olen vähän pitempää tarinaa naputellut. kuka on tämän uudistuksen takana ja miksi?)

Hyvä sarja kyllä

Vähän tuntuu että menee fakta ja fiktio sekasin, kun joku mainitsee että Sosnovyi Borin 1993 onnettomuuteen reagoitiin voimakkaasti. Itse olin 18v lukiolainen, enkä muista puhutun yhtään mitään. Piti oikeen kysyä frendeiltä jotka samanikäsiä ja vähän vanhempia, niin ei kukaan muista mitään vouhotusta, hyvä jos tapausta.

Vierailija

Hyvä sarja kyllä kirjoitti:
Vähän tuntuu että menee fakta ja fiktio sekasin, kun joku mainitsee että Sosnovyi Borin 1993 onnettomuuteen reagoitiin voimakkaasti. Itse olin 18v lukiolainen, enkä muista puhutun yhtään mitään. Piti oikeen kysyä frendeiltä jotka samanikäsiä ja vähän vanhempia, niin ei kukaan muista mitään vouhotusta, hyvä jos tapausta.

Sosnovyi Bor oli 1992, tässä uutisotsikoita seuraavan päivän (25.3.1992) Helsingin Sanomista:

Ydinvoimalassa vuoto Suomenlahden rannalla
Tiedonkulku kangerteli Suomessa
Venäläiset ilmoittivat: Sosnovyj Borin vuoto saatiin kuriin
Stuk: Tieto pelkästä kaasupäästöstä ei pidä paikkaansa
Reaktorin uraani vaurioitui
Virallinen ilmoitus tuli nyt nopeasti
Joditabletit loppuivat monista apteekeista
Euroopan yhteisö seuraa tilannetta huolissaan
Hallitus helpottunut mutta huolestunut
Kotkalaiset kokivat vakavana varoituksena
Lapset ja koululaiset varmuudeksi sisätiloissa
Säteilyn ei havaittu kohonneen Virossa
Olkiluodon ympäristön asukkailta ydinvoiman vastainen adressi
Ruotsissa ei ryhdytty tiistaina varotoimiin
Saksan ympäristöministeri: Tshernobyl-reaktorit suljettava

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa. Soivatko pommitussireenit ja ryntäilivätkö ihmiset pommisuojiin ja apteekkeihin hamstraamaan jodia?

Tuohon aikaan ei tainnut olla internetiä joten virallisen median varassa mentiin.

Ja virallinen media toimi ihan justiinsa samoin kun nyt noiden Vienanmerellä ja muualla venäjällä tapahtuneiden posahdusten suhteen.

Hiljaista oli silloin ja hiljaista on nyt. Ensi viikolla voi sitten joku kertoa totuuden siitä mitä on tapahtunut. Tai siis max puolet siitä, koska myöhäistähän se jo onkin niin turha enää on ihan kaikkia yksityiskohtia mainita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Jotkut hamstrasivat jodi-tabletteja vuoden 1999 lopussa. Ne muistaakseni loppuivatkin joistain apteekeista. 

Dina

Itse olin silloin alle kouluikäinen, ja olin perheeni kanssa tulossa Sotsista lomalta, kone joutui tekemään välilaskun, ja se pestiin. Matka jatkui Helsinkiin. Omat muistikuvani ovat hämäriä, mutta vanhempani kertoivat, että heillä oli pahoinvointia noin kaksi viikkoa lennon jälkeen, ja silloin noin vuoden ikäinen veljeni, sai jonkinsortin märkärupia heti tämän jälkeen. Voi toki olla sattumaa, mutta samainen veljeni sai kilpirauhaskasvaimia aikuisiällä. Voi toki sekin olla sattumaa.

huhtikuu 1986

Eipä juuri mitään ihmeellistä.

Duunikaveri huomasi taustasäteilyn kohonneen parkkipaikalla mutta alan ihmisenä ymmärsi ettei mistään suuronnettomuudesta Suomessa ole kyse. Vastaavan laisia (ehkä vähän pienempiä) päästöjä tuli 60-70 luvuilla muttei niistä ollut poliittisesti korrektia puhua. Tulivat silloin Novaja Zemljan ydinkoealueelta (tuosta on STUK:n tilastoja olemassa mutta silloiset suomettuneet politiikot olivat hiljaa kuin k... sukassa).

Seuraavana päivänä uutisoitiin, että silloisessa NL.ssa oli jotakin tapahtunut. Naapuri kielsi asian vielä pitkään. Tämä siis huhtikuussa 1986, jolloin olin nuori opiskelija

oho

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Jotkut hamstrasivat jodi-tabletteja vuoden 1999 lopussa. Ne muistaakseni loppuivatkin joistain apteekeista. 

13 vuotta myöhemmin?

Vierailija

Assburger kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olentatuoitujätkä kirjoitti:
Meille ostettiin kokonaisen poron lihat, kun sitä sai halvalla. Käristystä piisasi pitkäksi aikaa.

Minkä takia  poronlihaa myytiin halvalla? Eihän se laskeuma ylettynyt Pohjois-Suomeen lainkaan.

Kyllä ylettyi, mutta vähäisempänä.

Jäkälä kerää tehokkaasti cesiumia ja poro syö lähinnä jäkälää.

Talvella jos ei muuta ole. Syyskesästähän poroilla on miltei bakkanaalit kun vetävät sieniä sen minkä nassu kestää ja joskus vähän ylikin.

Sienet ovat toinen radioaktiivisten aineiden imuri.

Nyt faktaa peliin - vain osa metsäsienistä kerää säteilylaskeumaa, löytyy mm. vanhaoilta Eviran sivuilta

Vierailija

Dina kirjoitti:
Itse olin silloin alle kouluikäinen, ja olin perheeni kanssa tulossa Sotsista lomalta, kone joutui tekemään välilaskun, ja se pestiin. Matka jatkui Helsinkiin. Omat muistikuvani ovat hämäriä, mutta vanhempani kertoivat, että heillä oli pahoinvointia noin kaksi viikkoa lennon jälkeen, ja silloin noin vuoden ikäinen veljeni, sai jonkinsortin märkärupia heti tämän jälkeen. Voi toki olla sattumaa, mutta samainen veljeni sai kilpirauhaskasvaimia aikuisiällä. Voi toki sekin olla sattumaa.

Sori mutta kertomuksesi ei tunnu uskottavalta että se johtuisi Tsernobylin onnettomuudesta. Syöpien määrä todennäköisesti lisääntyi mutta on mahdotonta sanoa mikä tai mitkä liittyivät tuohon laskeumaan.

Vierailija

Neuvostoliitto pimitti tietoa. Säteilyarvot kuitenkin huomattiin Suomessa ja tietysti muuallakin. Mielestäni ei oikein osattu varoa mitään. Vahinko oli jo tapahtunut.  Sienien ja poronlihan syömiseen tuli rajoituksia.

Vierailija

oho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää.

Ap

13 vuotta myöhemmin?

Jotkut varmaan pelkäsivät, että tietokoneet menevät sekaisin vuoden 2000 alussa ja jokin ydinvoimala posahtaa sen vuoksi.

Vierailija

Olin silloin tokaluokkalainen. En muista mitään dramaattista tavallisuudesta poikkeavaa. Hämärästi muistelen, että olisiko lapsia varoiteltu märkään metsään menemisestä kun sade tietysti toi sen laskeuman maahan. Lapsuudesta jäänyt tuollainen varoitus mieleen vaikka itse tykkään liikkua kosteassa metsässä kun on raikas kostea ilma. Sen muistan, että tekniikan alan harrastelehdissä oli lähivuosina ohjeita tee-se-itse -rakennussarjojen säteilymittarien kokoamiseen.

Vierailija

Luin juuri kirjaa, jossa kerrottiin onnettomuudesta. Sehän tapahtui pe-la välisenä yönä. Sunnuntaina säteilymittarit värähtivät Suomessa ja Ruotsissa. Suomessa siihen ei reagoitu, sillä mittari oli temppuilut aiemminkin. Vasta Ruotsin reaktio sai suomenkin viranomaiset miettimään varoituksia.
Itse olin tuolloin 6vuotias enkä muista mitään. Kouluumme tuöi joskus 90luvulla vierailulle tsernobylin lapsia, joilla kaikilla oli jokin syöpä, sairaus tms. Muistan kun vähän pelotti että jos se tarttuu.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että lisääntyneet rintasyövät ja eturauhassyövät ovat ydinlaskeumasta johtuvia

Vierailija

Meni pitkän aikaa, että mitään tietoja sai tiedotusvälineistä.

Itse tuona yönä tultiin kaverin kanssa sateessa baarista kotiin, diskovaatteet märkinä, siis. = mahdollista laskeumaa jo sateessa.

Mitään tiedotusta ei kunnolla tullut. Myöhemmin itse ensin järkeiltiin, että pitäisiköhän ne vaatteet nyt pestä? Siitä vähän myöhemmin, että kyllä ne roskikseen pitää viedä!

Tällä tasolla ja tällä mallilla oltiin silloin,  enkä sen kummempaa odota tulevaisuudessakaan.

Päättäjämme eivät kansalaisistaan välitä.

Vierailija

Muistan ainoastaan, että isä kielsi sadevesitynnyriin koskemisen. Otettiin siitä usein leikkeihin vettä. Muistan, että tuijotin tynnyrissä ollutta vettä ja mietin että samalta tuo näyttää kuin aiemminkin. Olin 8-vuotias.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat