Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin
Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.
Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.
Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.
Auttakaa, av-mammat.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.
En viitsi, en tunne heitä. Miestä kyllä kehotin tekemään juuri niin, mutta on niin itsepäinen: ”TIETENKIN kutsu tarkoittaa molempia!”
Ap
Jos et tunne heitä, hekään eivät tunne sinua. Ehkä siksi eivät kutsuneet, "vierasta" ihmistä.
Oletko varma, että he tietävät että olet Matin avokki etkä vain joku seukkauskumppani (jollaisia kaikki eivät kutsu häihin)?
Jos et edes tunne hääpäria, on mahdollista että tarkoituksella kutsuivat vaan Matin. Koska et tunne heitä ja haluaisit häihin (tai Matti sinut sinne seurakseen haluaisi), Matin on kysyttävä, että oliko kutsu vain hänelle vai ottaako hän avokin mukaan. Hääparillahan on oikeus kutsua ketä haluavat, että siitä ei tarvitse kiukutella jos kutsuvat vain Matin.
Nämä jotka vaativat, että puolisot on aina kutsuttava juhliin yhdessä, ettekö oikeasti käy missään ilman puolisoa? Ette kavereidenne kanssa illanvietoissa tai esim. harrastusporukan menoissa? Oletteko niitä pariskuntia, jotka on kuin käsiraudoilla toisissaan kiinni 24/7?
Normaalit ihmiset säilyttävät nykyään itsenäisyytensä myös seurustelun tai avioliiton aikana, eikä ole mitään tarvetta mennä joka paikkaan yhdessä. Ei myöskään ole mitään tarvetta ottaa kutsuissa huomioon joidenkin mahdollista riippuvuutta puolisostaan. Jos joku ei halua tulla yksin, vaikka yksin on kutsuttu, niin jättäköön tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap ihan oikeassa, mutta koska kerroit että mies on vastannut että TE tulette ja häät on jo kohta, suosittelisin pakottamaan väkisin miehen kysymään hääparilta. Vaikka kutsu oli alun perin vain miehelle on hääpari saattanut kohteliaisuudesta lisätä sinut vähin äänin vieraiden joukkoon ja silloin heitä varmasti harmittaa kun et tulekaan kun ovat joutuneet sinut vieraaksi oikeastaan vasten tahtoaan laittaa😅
Kannattaa kuitenkin kysyä niin päin, että "Huomasin kutsun mainitsevan vain minut, kai tämä tarkoittaa että kutsu ei koske avecia eikö?". Tällä tavalla pari voi arvokkaasti kertoa kutsun koskevan vain miestä ilman että se kuulostaa kiusalliselta. Silloin saat ainakin varman vastauksen!
AP kirjoitti, että mies oli vastannut "Tulossa ollaan", jonka voi kyllä tulkita "olen tulossa" ihan yhtä hyvin kuin "olemme tulossa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.
Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?
Ainakin yhdeltä sain vahvistusta omiin mietteisiin. Kiitos. :)
No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.
No hyvänen aika. On kiva mennä juhlimaan oman miehen kanssa, tanssimaan, syömään, juomaan, pitämään hauskaa. Hääparia ei tapaa häissä juurikaan onnittelujen jälkeen. Ehkä kiertävät pöydissä vaihtamassa pari sanaa, niinhän se menee.
Eli sinä oikeastaan haluat ilmaisen illanvieton miehesi kanssa? Ja sitten pöyristyt kun sinua tuntematonta ei haluta kalliilla kestittää? Minäkin tykkäisin mennä ravintolaan syömään sinun kustannuksellasi, käykö se?
Miehen kaverin lapsen ristiäiset oli tässä muutama vuosi sitten. Yksi toinen kaveri oli lapsen kummiksi valittu, ja en tiedä mitä viestittelyä mieheni ja tämä kummi kävivät, mutta mies jäi käsitykseen että mekin menisimme niihin ristiäisiin! Jotka alkaisivat tunnin kuluttua. Ja ilman mitään kutsua. Yritin selittää ja vääntää rautalangasta että todellakaan, jos ei kutsua ole vanhemmilta, ei me sinne olla menossa. Mies tietenkin soitti tälle isälle ja jtn sönkötti että "oliko tarkotus että mekin tultais, kun *Pekka* jotain sellasta selitti". Miten nolo! Ja sitten tuliko puhelun jälkeen vielä viesti tältä isältä että "olisitteko halunneet ristiäisiin?" 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jääräpäät usko. Meillä mies oli vakuuttunut siitä, että kutsu koskee myös lapsia, vaikka kuoressa oli vain aikuisten nimet. Ei uskonut kun valistin, mutta totesi sentään, että kalliimman puoleinen ravintola ja ilta-aikaan järjestettävä juhla ei ollut sopiva aika ja paikka alle kouluikäisille, joten ilmoitti häihin vain minut ja itsensä, mutta antoi pitkän ja polveilevn selityksen siitä, miksi emme ota lapsia mukaan. Nolotti.
Hääpari ei aina osaa itse etikettiä, vaikka on sen mukaan toimivinaan. Olin juuri häissä, joka oli ilta-aikaan, yhtään alaikäistä lasta ei ollut kustuttu, vaan kutsuissa oli kaikkien kutsuttujen oma nimi, eli just matti ja piia, ei perheineen, ei lapsineen. No sinne tuli sitten sukulaisia, jotka jättivät lapset kotiin. Hääpari sitten kyseli että missäs näitä, jo lähes aikuisia lapsia on, niin olisi kuulemma ne lapsetkin voineet tietysti tulla hääjuhlaan, ettei olisi tarvinnut kotiin jäädä. Siis TIETYSTI olisivat lapset voineet tulla, mutta ei kuitenkaan niin tietysti, että olisivat viitsineen ihan kutsuun laittaa ;)
Hääparin omat lapset, alle-yli kouluikäiset siellä olivatkin sitten pääosassa "hauskuuttamassa" vieraita, niin siksikin oli vähän erikoista että lapsettomiin häihin otettiin ne omat lapset kuitenkin mukaan :p
Oliko A:n ja M:n häät?
Meillä suku ei tajua näitä kutsuja ollenkaan. Sain aikoinaan kutsun omalla nimelläni serkun häiden jatkoille, jotka olivat laivalla. Jälkeenpäin ihmeteltiin, miksi äitini ei ollut kun minun kutsuni kuulemma koski myös häntä. Olin n. 45-vuotias, äitini n. 75 ja asuttu 25 vuotta eri osoitteissa. Samoin jos minulle tulee joku kutsu, sen on oletettu koskevan myös aikuista, yli 30-vuotiasta poikaani, joka tietysti asuu omassa kodissaan. Huhhuh :)
Omissa häissäni oli jonkin verran kutsuttu molempien puolelta työkavereita. Kutsussa ei lukenut "+avec" ja se oli ihan tarkoituksella, emme kaivanneet ventovieraita ihmisiä juhliimme. Yksi miehen työkavereista toi silti vaimonsa (oli kyllä ennakkoilmoittanutkin), paheksuin sitä, mutta esitin ehtoisaa emäntää.
Jos mies vastaa "Tulossa ollaan!" niin vaikka siinä onkin monikko, niin ei se nyt suorastaan kerro, montako ihmistä on tulossa. Hyvin voisi yksi ihminenkin omasta puolestaan kirjoittaa tuollaisen puhekielisen viestin.
Itse olin just häissä, joihin minut oli kutsuttu, mutta vain kohteliaisuudesta, oli selvästikin oletettu etten tule. Niin yllättyneitä ja vaivautuneita olivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies vastaa "Tulossa ollaan!" niin vaikka siinä onkin monikko, niin ei se nyt suorastaan kerro, montako ihmistä on tulossa. Hyvin voisi yksi ihminenkin omasta puolestaan kirjoittaa tuollaisen puhekielisen viestin.
Itse olin just häissä, joihin minut oli kutsuttu, mutta vain kohteliaisuudesta, oli selvästikin oletettu etten tule. Niin yllättyneitä ja vaivautuneita olivat.
Siis olivat yllättyneitä ja vaivautuneita puhelimessa vai livenä? Kai nyt kerran olit ilmoittautunut, joten ei kai se mikään yllätys enää häissä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole monikko, se on passiivimuoto. "Koulutuksen tasoon ollaan tyytyväisiä", "Salille mennään treenamaan", "Naapurikunnasta ollaan tulossa tutustumiskäynnille".
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka vaativat, että puolisot on aina kutsuttava juhliin yhdessä, ettekö oikeasti käy missään ilman puolisoa? Ette kavereidenne kanssa illanvietoissa tai esim. harrastusporukan menoissa? Oletteko niitä pariskuntia, jotka on kuin käsiraudoilla toisissaan kiinni 24/7?
Normaalit ihmiset säilyttävät nykyään itsenäisyytensä myös seurustelun tai avioliiton aikana, eikä ole mitään tarvetta mennä joka paikkaan yhdessä. Ei myöskään ole mitään tarvetta ottaa kutsuissa huomioon joidenkin mahdollista riippuvuutta puolisostaan. Jos joku ei halua tulla yksin, vaikka yksin on kutsuttu, niin jättäköön tulematta.
Hääjuhla ja kavereiden keskinen saunailta on mielestäsi sama asia? No kaikkea sitä!
Minä en mene häihin ilman miestäni, eikä mieheni ilman minua. Mikäli joku sellainen on menossa naimisiin, jota puoliso ei tunne ollenkaan, niin hän ei ole silloin tarpeeksi läheinen jotta viitsisimme mennä sitten ollenkaan. Eli käymme vain läheisten ihmisten häissä, emme minkään random-työkamujen.
Harrastukset ja saunaillat eivät liity toisten häihin millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jääräpäät usko. Meillä mies oli vakuuttunut siitä, että kutsu koskee myös lapsia, vaikka kuoressa oli vain aikuisten nimet. Ei uskonut kun valistin, mutta totesi sentään, että kalliimman puoleinen ravintola ja ilta-aikaan järjestettävä juhla ei ollut sopiva aika ja paikka alle kouluikäisille, joten ilmoitti häihin vain minut ja itsensä, mutta antoi pitkän ja polveilevn selityksen siitä, miksi emme ota lapsia mukaan. Nolotti.
Hääpari ei aina osaa itse etikettiä, vaikka on sen mukaan toimivinaan. Olin juuri häissä, joka oli ilta-aikaan, yhtään alaikäistä lasta ei ollut kustuttu, vaan kutsuissa oli kaikkien kutsuttujen oma nimi, eli just matti ja piia, ei perheineen, ei lapsineen. No sinne tuli sitten sukulaisia, jotka jättivät lapset kotiin. Hääpari sitten kyseli että missäs näitä, jo lähes aikuisia lapsia on, niin olisi kuulemma ne lapsetkin voineet tietysti tulla hääjuhlaan, ettei olisi tarvinnut kotiin jäädä. Siis TIETYSTI olisivat lapset voineet tulla, mutta ei kuitenkaan niin tietysti, että olisivat viitsineen ihan kutsuun laittaa ;)
Hääparin omat lapset, alle-yli kouluikäiset siellä olivatkin sitten pääosassa "hauskuuttamassa" vieraita, niin siksikin oli vähän erikoista että lapsettomiin häihin otettiin ne omat lapset kuitenkin mukaan :p
Oliko A:n ja M:n häät?
Ei ollut, vaan V:n ja K:n. Juhla itsessään oli oikein kiva ja sääkin suosi.
Itse en menisi, vaikka olisi kutsuttu.
Miksi haluaisin lähteä täysin ventovieraiden ihmisten häihin?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.
Ja miksi tämän ei-kutsutun pitäisi tehdä mitään? Ukko selvittäköön, hänhän sinne on väkisin raahaamassa kutsumattoman vieraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhla ja kavereiden keskinen saunailta on mielestäsi sama asia? No kaikkea sitä!
Minä en mene häihin ilman miestäni, eikä mieheni ilman minua. Mikäli joku sellainen on menossa naimisiin, jota puoliso ei tunne ollenkaan, niin hän ei ole silloin tarpeeksi läheinen jotta viitsisimme mennä sitten ollenkaan. Eli käymme vain läheisten ihmisten häissä, emme minkään random-työkamujen.
Harrastukset ja saunaillat eivät liity toisten häihin millään tavalla.
Ok, sitten ette mene. Kun vielä ymmärtäisit, että teidän tapanne ei ole mikään standardi eikä mitenkään sido muita, niin kaikki olisi hyvin.
tietääkö hääpari, että olette vakipari? voihan olla, jos ette kovin hyvin toisianne tunne, että he eivät ole selvillä miehesi naiskuvioista. He saattavat luulla, että miehesi on edelleen sinkku.
itse en ole selvillä puolienkaan sukulaisteni naimatouhuista. En jaksa pysyä kärryillä jokaisesta serkunkumminkaimasta että onko aviossa/avossa, eronnut tai saanut lapsia yms.
itse en menisi jos ei kutsuta. Käskisin mieheni selitellä minua kaipaileville jotain ympäripyöreää jostain huipputärkeästä työmatkasta. En viitsisi nolata outoa morsiusparia tyyliin, "joo, ei kutsuttu", varsinkin jos he eivät edes välttämättä tienneet, että minunkaltaiseni "suuruus" on olemassa.
Kerran olen ollut häissä, joihin tuli kymmenen ylimääräistä. Se oli tupaten täyteen jo muutenkin ahdetussa juhlapaikassa pieni stressin aihe henkilökunnalle. Vieraita piti olla noin 120. Hieman ihmettelimme jotenkin sähköistä tunnelmaa alkuun, kuulimme myöhemmin näistä ylimääräisistä.
Morsian oli kutsunut kotipaikkansa naapurin mummon (asusteli yksinään) joka toi mukanaan lomailevia lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Ja häihin piti ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
tietääkö hääpari, että olette vakipari? voihan olla, jos ette kovin hyvin toisianne tunne, että he eivät ole selvillä miehesi naiskuvioista. He saattavat luulla, että miehesi on edelleen sinkku.
itse en ole selvillä puolienkaan sukulaisteni naimatouhuista. En jaksa pysyä kärryillä jokaisesta serkunkumminkaimasta että onko aviossa/avossa, eronnut tai saanut lapsia yms.
itse en menisi jos ei kutsuta. Käskisin mieheni selitellä minua kaipaileville jotain ympäripyöreää jostain huipputärkeästä työmatkasta. En viitsisi nolata outoa morsiusparia tyyliin, "joo, ei kutsuttu", varsinkin jos he eivät edes välttämättä tienneet, että minunkaltaiseni "suuruus" on olemassa.
Mitä morsiusparin nolaamista siinä on, että sanoo asian kuten se on? Kutsuhan oli kuitenkin vain yhdelle, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Jos kysymys esitetään juhlissa kaikkien edessä, niin kutsuttu, tässä tapauksessa ap:n avopuoliso, voi hyvin sanoa että kertoo syyn myöhemmin kahden kesken serkulleen. Tämä siis, jos miehellä on hiukkaakaan etiketti- ja tilannetajua. Ja sen asian voi sitten ilmaista serkulle niin, ettei hän loukkaannu omassa hääjuhlassaan, esimerkiksi näin: "sain sen käsityksen, että kutsu oli vain yhdelle, koska mainintaa avecista ei ollut." Samalla ap:n mies voi myös kertoa serkulleen, että kaikki on ok ap:n puolelta. Miksi pitäisi suotta lähteä valehtelulinjalle sepittämään juttuja huipputärkeästä työmatkasta? En ymmärrä!
Joo, kyllä kutsuisin lähtökohtaisesti, ja häihimme kutsuttiinkin. Totta kai riippuu monesta asiasta, eli oletettavasti häihin ei ylipäätään kutsuta niin paljon vain toisen tuntemia tyyppejä (kuten 8 työkaveria), että näiden puolisotkin ovat hääparille täysin tuntemattomia. Harvoista henkilöistä siis kyse. En sanonut todellakaan, että on mikään ainut oikea tapa, mutta ihan kohteliasta.