Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin

Vierailija
11.08.2019 |

Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.

Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.

Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.

Auttakaa, av-mammat.

Kommentit (205)

Vierailija
41/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli joku random miehen serkun poikaystävä, josta emme olleet ennen kuulleetkaan emmekä ikinä sen jälkeen nähneetkään. Se serkku meni myöhemmin naimisiin jonkun ihan muun kanssa.. no, ei kauheasti haitannut, koska juhlasaliin mahtui ja ruokaa riitti. Kutsut taisimme lähettää tyyliin ”täti se perheineen” -osoitteella.

Ymmärsin hyvin, kun serkkuni kutsui häihinsä vain sen verran ihmisiä kuin pieneen juhlapaikan mahtui istumaan, eli serkuista vain osa oli kutsuttu. Morsiamen täti (=minun äitini) oli hyvin hämmästynyt, kun minua ei kutsuttu. Harvoin olen sen serkun kanssa ollut tekemisissä, ja ko serkku on tavannut perheeni ehkä kahdesti.

Vierailija
42/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut. 

Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää. 

Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).

Tämmöinen on ainakin Pohjanmaalla ihan tavallista. Vaikka olisi asunut kymmenen vuotta omassa osoitteessa eri puolella maata, juhlakutsut menevät vain vanhemmille heidän nimellään. Ja sitten loukkaannutaan, kun suurin osa "perheestä" ei saavu paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan exän kanssa kävi niin, että exän ystäväpariskunta oli kutsunut häihin exäni ja exäni exän.

Häistä puhuttiin paikalla ollessani jne, mutta vasta ihan häiden kynnyksellä havahduttiin, että niin joo, sutkin on kutsuttu.

No ei hirveästi kiinnostanut koko häät, en mennyt :D

Vierailija
44/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.

Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.

Vierailija
45/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.

Miksi laittaa viestiä hääparille, kun kutsu on ihan selvä? Ap:tä ei ole kutsuttu ja sillä siisti. Sen ukon nyt pitäisi tajuta tämä. 

Vierailija
46/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa miehessä on samaa "vikaa" kuin ap:n puolisossa, että vänkää minua mukaan juhliin, joihin vain hänet on kutsuttu. En ole mennyt, enkä mene, eikä koskaan ole tullut ihmettelyjä "mikset tullut?".

Vierailija
47/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.

Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.

Minusta ihan ymmärrettävää, jos ei tunne kyseistä avo- tai aviopuolisoa. 

Itsekään en halua lähteä tuntemattomien ihmisten häihin. 

Vierailija
48/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran parikymppisenä mennyt miehen matkaan hänen ystävänsä häihin. Kutsu oli vain miehen nimellä, mutta mies jotenkin sai puhuttua mut ympäri.

Häissä selkis, että tietenkin mut kutsuttu.. Kiva kun tulin, kun suurin osa oli jättänyt tulematta. Vastaavasti lähetetty jollekin sukuhaaran "päälle" kutsu ja oletettu, että kaikki kolme sukupolvea tulee mukana. Siellä on runsaasti tyhjää tilaa.

Ja silti mulla oli siellä häissä olo että en kuulu sinne, kun ei kutsuttukaan. :D

Toinen sitten oli, kun äitini otti nokkiinsa mulle vuosi sitten, kun en lähtenyt serkkuni häihin. Äiti oli omalla nimellään saanut kutsun ja me ei ollenkaan, ei olla tekemisissä. Äiti loukkaantui niin pirukseen, että kuinka kehtaan olla menemättä!

Jälkeenpäin sitten kuuli, ettei meitä oltu kutsuttu, kun ei olla oikein oltu tekemisissä. Siitähän äiti sitten suuttui siskolleen, että miksi et ole hänen lastensa kanssa tekemisissä!?! (ihan kuin äiti olisi serkkujen kanssa muutoin... hänet varmaan on kutsuttu vaan tädin halusta)

Nää suomalaisten juhlat! :D

Vierailija
49/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan ymmärrettävää, jos ei tunne kyseistä avo- tai aviopuolisoa. 

Itsekään en halua lähteä tuntemattomien ihmisten häihin. 

Niin mutta siinähän sitä tutustuu sukuun, juuri häät ovat tilaisuuksia tutustua puolison sukuun. Avioliittomme alussa oli muitakin häitä aika paljon, menin mukaan alussa aika tuntemattomana ja vähitellen tutustuin miehen sukulaisiin. Sehän oli tosi hyvä, että on näitä sukua yhteen kokoavia juhlia, joissa tutustutaan. Muuten ei 20 kuluttuakaan tunne ketään, jos kumpikin puoliso kiertelee yksin sukunsa juhlissa!

Vierailija
50/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?

Ainakin yhdeltä sain vahvistusta omiin mietteisiin. Kiitos. :)

Vierailija
51/205 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni eli kaiketi sitten avopuolisoni.. kun yhdessä asutaan, niin veli meni naimisiin jokunen vuosi sitten ja vain hänet kutsuttiin häihin.Sekä sittten, kun tämä mieheni veli vaimoineen teki anopin mieliksi vauvan vain mieheni kutsuttiin ristiäisiin.

Että näin meillä. Ja sitten tulevat vain kylään meille kun jotain tarvivat..eikä mua pyydetä esim niille kylään vain miestä pyydetään

Vierailija
52/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri juhlat ovat niitä tilaisuuksia, jotka kokoavat sukua yhteen. Hiljattain sukuun tulleet tutustuvat niissä puolisonsa sukulaisiin. Jos kumpikin menee oman sukunsa tilaisuuksiin yksin syystä etteivät tunne puolisonsa sukua, niin milloin se siitä muuttuu?

Vierailija
53/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri juhlat ovat niitä tilaisuuksia, jotka kokoavat sukua yhteen. Hiljattain sukuun tulleet tutustuvat niissä puolisonsa sukulaisiin. Jos kumpikin menee oman sukunsa tilaisuuksiin yksin syystä etteivät tunne puolisonsa sukua, niin milloin se siitä muuttuu?

Kutsumatta meneminen ei kuitenkaan ole hyvä alku, ja tässä ketjussa on kyse siitä.

Vierailija
54/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin vaikeaa kysyä hääparilta?

Miksi kysyä päivänselvää asiaa? Jos ja kun kutsu on yhdelle, niin se on yhdelle, ei kahdelle. Ei kannata nolata itseään kyselemällä, hääparilla on varmaankin kutsuetiketti hallussa.

Vierailija
55/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?

No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.

Vierailija
56/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.

En viitsi, en tunne heitä. Miestä kyllä kehotin tekemään juuri niin, mutta on niin itsepäinen: ”TIETENKIN kutsu tarkoittaa molempia!”

Ap

Etsi sille äijällesi netistä joku käytöksen kultainen kirja peruskäyttäytymiseen ja tietenkään et itse ota kutsujiin yhteyttä, ei nyt kannata itseään nolata. En minäkään kutsuisi häihini ketään vieraita ja kustantaisi kalliit tarjoilut kaiken päälle.

Vierailija
57/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.

No hyvänen aika. On kiva mennä juhlimaan oman miehen kanssa, tanssimaan, syömään, juomaan, pitämään hauskaa. Hääparia ei tapaa häissä juurikaan onnittelujen jälkeen. Ehkä kiertävät pöydissä vaihtamassa pari sanaa, niinhän se menee.

Vierailija
58/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille pölvästeille kannattaa laittaa kutsuun vielä erikseen maininta"kutsu yhdelle", mahtaisko mennä perille.

Vierailija
59/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut. 

Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää. 

Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).

Meillä kävi ihan samoin. Ei tullut mieleenkään, että Matti Meikäläiselle (ainoastaan) tullut kutsu tarkoittasi myös Matin vaimoa, aikuisia lapsia ja heidän puolisojaan ja lapsiaan. Kauhean vihaisia olivat kun "puolet kutsutuista ei tullut vaikka olivat sanoneet tulevansa". Emme siis olleet ainoita, jotka eivät tienneet kutsuista ja kutsun saaneet olivat tietenkin ilmoittaneet tulevansa.

Maalaisten kesken on todella yleistä ettei näitä avec-sääntöjä tunneta ja näköjään myös se, että aikuisten lasten kutsut tulee vanhemmille. Ilmeisesti postimaksuissa halutaan säästää???

Itse saimme tänä vuonna kutsun häihin ja kutsu tuli nimillä äiti, isä, tyttö, poika. Molemmat lapset ovat kolmikymppisiä ja toinen on jo itse naimisissa. Olimme kaikki olettaneet, että aikuisten lasten puolisotkin kutsutaan ja vain minä ymmärsin jo kutsusta, ettei kutsu koskekaan heitä. Mies ei meinannut uskoa vielä silloinkaan kun näytin netti-ilmoittautumisjärjestelmästä, että voin ilmoittaa vain meidät neljä, en muita. Hän oli jo soittamassa sukulaiselleen ja kysymässä, kuinka lasten puolisot sitten ilmoitetaan. Lapset onneksi itse tajusivat tässä kohtaa jarruttaa. 

Vierailija
60/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä olisi puolestaan käsittämätöntä, ihan skandaali olla kutsumatta muuta kuin tuo ap:n tapauksen mies. Siinä tapauksessa hääparin pitäisi laittaa hänelle pöytädaamiksi joku muu eli naimisissa olevalle miehelle tulisi joku pöytädaami. Enemmän ei voisi avioparia loukata. Mutta Suomessa kai on sitten mahdollista tehdä jotain tällaista!?