MARRASMAMIT JA MA-KE JUTUT
Heipä hei kaikille täältä Irlannista. Täällä ollaan kohta kuukausi asuttu ja nyt vasta sain aikaiseksi kirjoitella. Lueskelin tuossa viikonloppupinoa ja siellä näytti ruoista olevan keskustelua. Meillä syödään aamulla luumukaurapuuro klo 8:30, 12:00 liha-ateria, 17:00 kasvisateria ja illalla klo 21:00 aprikoosi- tai päärynäkaurapuuro. Olen innostunut itse tekemään ruoan ja pakaste on pullollaan kaiken näköisiä mössöjä. Jotenkin kivempi, kun kaupan jutuissa meni osa roskikseen ja aina piti seurailla niitä millon on avannut jne. Nyt vain ottaa päiväannoksen kätevästi edellisenä iltana sulamaan ja siinä se tuupi sitten onkin =) Ostin kirjan Superfoods for Babies and Children, kirjoittaja Annabel Karmel ja siinä on kivasti kirjoitettu mitä mikäkin ruokalaji sisältää esim. kuivatut aprikoosit (ei keltaiset, koska niihin on lisätty väriainetta vaan ruskeat) sisältävä runsaasti rautaa ja kuituja, vitamiineja unohtamatta. sitten vain liotan niitä keitetyssä vedessä jonkin aikaa, mössään sauvasekoittimella ja pakastan jääkuutiorasiassa, josta siirrän ne sitten muovipussiin. Otan aina kaksi kerralla sulamaan tai itseasiassa ne jäähdyttää kivasti puuron jäisenä eli heitän ne vain kaurapuuron sekaan ja nam, maistuu jopa mullekkin =) Anteeksi, mutta kuten huomaa olen todella innostunut asiasta. Tänään ostin muuten puoli lohta ja keitin sitä 15 minuuttia kattilassa, lisäsin tilliä sekaan ja hyvin uppos poitsulle, toinen leppari on rosmariini kana. Eilen oli muuten eka päivä, kun huomasin poitsun tunnistavan banaanin ja ilmaisevan haluavansa sen. Aloitin itse syömään banaania ja söin sitä pojan edessä ja sitten käännyin lähtiäkseni keittiöön, niin hirmu vinkuminen ja huuto alkoi, kun käännyin takaisin levis hymy ensi kasvoille ja sitten pikku suu aukes ammolleen ja poju tuijotti mun banaania =) Kyllä nauratti.
Ostin muuten tripp trapp syöttötuolin, hieman ollaan kokeiltu, mutta kun tyynyt ja turvavyöt ei ole vielä tulleet, niin en uskalla sen enempää käyttää. Konttaamista meillä harjoitellaan, että avustan pojua nostamalla rintakehää ylös ja sitten se heiluu innoissaa eteen taakse ja kiljuu riemusta.
Okei pitänee lopetella, että ette heti kyllästy mun lorinoihin. Sori, jos tuli kirjoitusvirheitä, mutta en jaksa tarkistaa tekstiä enää, kun veny näin pitkäksi.
Hirmusti terkkuja kaikille. Mun mies sai muuten töitä jo nyt. Hieno homma.
Le Cheile ja Kaapo Einari 6 kktta ja 1 vko
Kommentit (81)
Tyttö kieppuu sylissä mut jotain yritän rustata...
Auringonkukka,laitoin sulle s-postia...
Vettä alkoi sataan...plääh kun luulin että tänään tulis nätti päivä...ehkä se kesä vielä tulee.
Niin kaikilla on varmaan oma mielikuva meistä kaikista nimimerkkien takana.Mä tykkään ainakin että on mukavan tuntoista porukkaa,reiluja ja ystävällisiä,maailman parhaita äitejä ;)
Lyhyeks jää kirjottelu...mkl.kn s hbs hb b nm niinpä kun tääläistä kuuluu meitin tytsälle :)....siinä luki " äiti vie mut nukkuun tai lopeta ainakin tuo napsutus" Heips!
[color=Indigo] piti kanssa jo eilen kysellä, että mitens kävi!?
terveisin totaalisen kade teijän asuin paikasta :D
[color=aqua] Onhan sitä tullut luotua monestakin mielikuvia.
Eiköhän paljasteta millaisia, tai ei sittenkään.
[color=pink] täällä paistaa aurinko lähes pilvettömältä taivaalta.. ja minä istun koneella.
[color=blue] odottelija: terkkuja teijän tytsylle!
Meilläkin poika tykkää nukkua poikittain sängyssä ja jalat työntää myös pinnojen välistä, siinä ne lepää mukavasti pinnasuojan päällä. Kai se on sitten hyvä asento kun muidenkin vauvat tuntuu samaa harrastavan. ;-) Yleensä kyllä työntelen jalat sängyn puolelle takaisin kun poika on nukahtanut kun pelkään että jalat vääntyy jotenkin hassusti kun poika vaihtaa asentoa. Vatsallaan ei meilläkään nukuta, kyljeltä kyljelle tuo sahaa ja selällään myös " kuorsaa" .
Oli kyllä aika järkky se eilinen dokkari. Mä väänsin itkua kun katselin kun se pieni vauva raapi itseään ja miehellä teki myös pahaa. Meilläkin Jesse raapii kutisevaa ihoaan, mutta iho ei ole lähellekään noin pahassa kunnossa kuin dokumentin vauvalla. Onneksi. Ja toivottavasti ei ikinä menekään!!! Itse yritän aina estää Jessen raapimiset, lykin jotain lelua käteen tai viihdytän muuten niin että raapiminen unohtuu. Tai jollei muu auta, pidän käsistä kiinni. Aamu- ja iltarasvaukset hoidetaan miehen kanssa yleensä yhdessä niin että toinen rasvaa ja toinen pitää poikaa käsistä kiinni kun muuten poitsun kädet vispaa siellä rasvan seassa ja kohta rasvaa on suussa ja silmissä ja kaikkialla missä sitä ei pitäisi olla.
Kittykatti eilen jutusteli siitä miten vauva puree tissiä ja mielessäni kauhistelin että milloinkohan meidän sälli keksii saman metkun. No tänäänhän tuo sitten puri mua kolme kertaa melkein peräkkäin samaan nänniin ja siihen loppui sen kertainen imetystuokio. Auts-auts-auts! Huudahdin joka kerta puremisen jälkeen AU ja poika sitä säikähti niin että itkuunkin hetkeksi parahti. Tiedä sitten menikö jo kolmannen huudahduksen jälkeen jakeluun että kipeää tekee kun tuntia myöhemmin yritettiin uudelleen niin kiltisti söi eikä purrut kertaakaan. Tai sitten ei ollut vaan riittävän nälkäinen silloin ekalla imetyskerralla ja syöminen meni leikkimiseksi. Jessellä on jo kuusi hammasta, alhaalla kaksi ja ylhäällä neljä. Ylähampaat ovat tosin vasta ihan pieniä (mutta teräviä!). Toivottavasti ei ota sitä puremista tavaksi, muuten loppuu tämänkin mamman imetys pian. Maitokin varmaan loppuu jos tarvii alkaa sitä puremista stressaamaan.
Odottelija: Kiitos sähköpostista! Sulle on vastaus odottamassa. :-)
Nyt syömispuuhiin kun poika on unilla. On ihanaa syödä välillä ihan rauhassa ja lueskella lehtiä samalla. :-)
eli saimme sen talon. Ihanaa. Nyt voi sitten hieman rentoutua, kun on paikka missä asua ja miehellä töitä. Kyllä se aina helpottaa olotilaa.
Täällä on erittäin kaunis sää klo 10 oli mittarissa jo 20 asetta. Aloitin päiväni juomalla kahvia ulkona auringonpaisteessa ja syöttämällä hevosille porkkanoita ja omenoita. Tässä meidän tai mieheni vanhempien naapurissa on aasi saanut varsan ja se on aivan lutuinen pitkinen korvineen. Semmoisen pikku hömpän näköinen olis varmaan paras kuvaus =) Ihana ihana ihana.
Meillä poitsu nukkui viime yönä koko yön, heräten aamulla nälkäisenä kuin pieni karhu =) Sitten vain poitsukin aurinkoon, aurinkorasvat tietenkin kehiin ekaksi. Poikakin tuntuu nauttivan olotilastaan.
Ollaan menossa tänään Corkiin, joka on kaakois-Irlannissa. Ystäväni asuu siellä (suomalainen) ja käydään vähän kyläilemässä. Samalla käydään kasomassa yhtä show housea (ruotsalainen puutalo), josko rakennettais sellainen meille tänne. Suomalaisia täällä ei ole kuin honkarakenne ja nekin rakentaa vain hirsimökkejä ja aivan sellaista en haluais, joten ruotsalainen on sitten hyvä vaihtoehto. Jos jotakin kiinnostaa, niin tässä on linkki:
http://www.sjodalshus.se/sjovik.html
Yläkerta varmaankin pysyis semmoisenaan, mutta alakertaa tulis muutoksia, kun haluan ehdottomasti saunan =)
Nyt lähden pakkailemaan. Jutellaan taas pari päivän päästä. Jos teitä ei haittaa, niin kertoilen aina kuulumisia välillä, siis muutakin kuin vauvajuttuja =)
Le Cheile ja Kaapo Einari
Tytsä kiittää terkuista :)
Ruoan laitto meneillään...nälkä kurnii jo masussa.Mullakin meinaa tuo imetys takkuilla muttei johdu että neiti puris kun ei oo vielä yhtään hammasta mutta kun ei meinaa huolia tissiä päivällä,yöllä kyllä syö hyvinkin.Oon antanut tänäänkin maitoa kerran pullosta että sais nestettäkin meneen,saas nähdä lopettaako tissin syönnin piankin...toisaalta ei haittais kun elokuulta pitäis mennä jo töihinkin.
Mä en kattonutkaan eilen ollenkaan sitä dokumenttia kun niin väsytti,ehkä hyvä niin...välillä oon kans vielä niin itkuherkkä.
Jaaha,taas padan ääreen...bye bye :)
Täällä päin ei ole kuukautisia näkynyt vielä, varmaan johtuu tuosta imetyksestä.
Pureminen: meillä kans poitsu yritti nännejä pureskella, mutta kiljuin pari kertaa silkasta tuskasta ja sitten luin jostain, että kannattaa tukkia nenä, joka kerta, kun vauva puree, niin se päästää nännistä irti ja oppii, että tisua ei purra. Meillä ainakin toimi, ei ole sen jälkeen yrittänyt ja viesti meni perille jo eka kerralla.
Le Cheile
lapset päikkäreillä, vihdoin!
Le_Cheile:Onnea talosta! =) En voi muuta sanoa kuin ihanaa, vaikka hevosista en niin pidäkään. =) Taidan tulla teille alivuokralaiseksi, ehkä 10kaks lähtee messiin. =) Huhuilen 10kahta siivoushommista :) Kerro vaan lisää ja mukava niitä on lueskella. Ja hyvää reissua. Ja täällä suomenmaassa on kymmenisen astetta kuuma ja niin raikasta vettä satelee. =) aurinkoisenharmaata sanoisin.
odottelija: meillä oli tissin kanssa sama homma reilu kuukausi sitten. Ei millään enää kelvannu pojalle tissi, siirryttiin pulloon. Saapa itsekin enemmän " lomaa." Ja mieskin voi syöttää yöllä. Illalla just sille ehdottelin, että eiks ois nyt sen vuoro hoitaa kaikki yösyötöt, kun minä 5kk imetin, päivät yöt. =)
auringonkukka:veikeetä, että teidän vaavilla jo kuusi hammasta, kun meidän ei yhtään. =) niin nämä vaavit on erilaisia.
Ja mukavia vaunulenkkejä teille odottelijan kanssa. =)
ni vähän väliä muustakin.
Niin ja tosiaan mukavaa porukkaa täällä pyörii. Monilla muilla on homma räjähtänyt käsiin ja tapellaan milloin mistäkin, mutta täällä saa kukin tehdä tavallaan ilman valituksia ja apua saa aina tilanteeseen kuin tilanteeseen. Marraksisissa on siis valiojoukko koolla :)
Noista mielikuvista. Mulla on sellainen fiilis, että Auringonkukalla on vaaleat pitkät hiukset (puoleen selkään). Kymppikaks on taas mun mielessä tumma ja lyhythiuksinen. Tintta-Liisalla on ruskeat polkkahiukset ja Hildaliinalla vaalean ruskeat keskipitkät. Le_Cheilellä on lyhyehköt, vaalean ruskeat hiukset. Jeon hiuset ovat vaaleat ja pitkät, Maggien myös vaaleahkot, mutta lyhyet. Äitykkä80 on ehdottomasti tumma mielessäni, juu ja Tamatu myös, jolla lisäksi lyhyt tukka. Marrasfantti on pitkätukkainen ja väri on punertava. Touko79 on myös vaalea ja hiukset ovat keskipitkät. Gerda79 on punatukkainen, niin ja hiukset ovat pitkät. Hertta05 on lyhyt- ja tummatukkainen. Kitty on ristiverinen ja pitkähiuksinen. Mammaka on tumma ja hiukset on malliltaan polkkatukka. Tällaisina teidät näen mielessäni :) Kertokaas menikö harakoille! Oho, alan jo kuulostaa av:n Näkijältä :D
Hui! Olenkin jo pelännyt valmiiksi tuota tissin puremista, auts! Ikävä ilmiö.
Mun kohdalla osui napakymppiin =)
No nyt kyllä lähden jo =)
unohdit miut :) olihan siinä jo pitkä liuta nikkejä...olis kiva jos kuvailisit millaisena mut näät,hauskaa :)
Mä veikkaan että sulla on tummahkonruskeat puolipitkät suorat hiukset..?
10kaks,oon kuvitellut myös että sulla on tummat lyhyet hiukset?
noema: melkein napakymppi! :) Ruskeat on, mutta puolipitkät ja kerroksittain leikatut.
Pitänyt päivisin nyt niin kiirettä etten ole ehtinyt koneelle pariin päivään. Lotta kun on nukkunut tosi lyhyitä päiväunia. En jaksanut nyt lukea kaikkia juttuja ....
Le_Cheilelle onnittelut talosta!!
Meillä ilmeisesti eilinen peruna-porkkanasose sai päivällä Lotalle kauhean huudon aikaan, vartin huusi melkein suoraa huutoa :((( Äidilläkin tuli ihan tippa linssiin ku toiseen selkeesti sattui.
Mun tekemät soseet ei kelpaa Lotalle, joten toistaiseksi taidan pysyttäytyä kaupan soseissa. Muuten sinä (en muista nickiä, sori), jolle neuvola suositteli vellien antoa, oletko antanut? Itse ostin eilen maissivellipurkin, josko tällä viikolla joku päivä testais. En vaan tiedä paljonko sitä saa ekalla kerralla antaa ... muutama lusikallinenko taas?
Mitäs muuta, en tiedä onko tulossa lisää hampaita Lotalle kun on niin kärttyinen ja sormet koko ajan suussa.
Tv:n katselusta: jos meillä on telkkari päällä niin Lotta sitä ainakin katselee aika tiiviisti, kuinka muilla?
Koti-asut: missä vaatetuksessa itse olette päivisin? Mulla pakkaa olemaan iänikuisen vanhat verkkarit ja joku t-paita :( Jos vieraita tulee tai johonkin lähdetään niin sitten vedän farkut jalkaan :))
Muuten oon aika naturellissa olotilassa päivisin ...
Yritän tulla illemmalla uudestaan koneelle kun Lotta on yöunilla ja lukea sivut läpi ja kommentoida muutakin.
minun mielestä olet pieni kokoinen ja porkkanan punaset lyhyet hiukset :)
Nyt kun vielä muistaisi mitä kaikkea piti kommentoida!
Ainakin omaa vaatetusta, heh! Se onkin hauskaa... mulla parit mustat golleget (ostettu raskausainaka lindexistä, kokoa 50 tai jotain sinnepäin) niin niitä pidän kotona jalassa ja sit on erivärisiä t-paitoja.. heh! Tosi hehkeetä. Yhdet siistimmät kahisevat urheiluhousut, joita pidän kun kotiin tulee vauva vieraita. Sitten on parit mustat suorat housut ja pellavahousut mitä puen päälle kun lähdetään jonnekin. Paidoista vähän pulaa.. kun vatsa näyttää niin isolta kaikissa...
Meillä on alkanut soselakko! Siis mitä ihmettä tämä on?? Ennen soseita + aamu/iltapuuroa meni tosi hyvin, nyt viikon verran on saanut hurjaa showta pitää, että saa edes muutaman lusikallisen suuhun.. kauanko tätä voi jatkua? Ei sylje ruokaa pois jos saa suuhun sitä menemään, mutta kun jätkä ei avaa suuta, virnuilee vaan!
Öitä meillä ei nukuta vieläkään.. olen yrittäny vettä antaa, kai tässä joku huutounikoulu kohta täytyy pitää, kohta 7kk. olen tätä rumbaa jaksanutkin.
Olipas mukava lukea muidenkin " vanhojen" kuulumisia!
Ollilla käytetään vaatekokoa 68/74. Bamse merkkiset vaatteet suht isoja, muuten lindexin little baby vaatteet pientä kokoa. Parit naperon bodyt ostin cittarista ja voi kun olivat huonoa laatua. H&M vaatteista olen tykännyt.
Pääkaupunkiseudun tapaamiseen voisin minäkin osallistua :)
Tänään olisi kaunis ilma lähteä sauvakävelylle kuhan mies töistä tulee.
Vellistä en osaa sanoa, meiilä ei ole annettu ollenkaan.
itse tykkään lindexin vaatteista ja h&m:n, mutta täällä ei viel ole henkkamaukan liikettä, mutta mutta syksyllä on =) =) =)
Minäkin yhden napero bodyn olen ostanut ja neppari kohdissa kangas meni rikki eli siis reiät vain kohdissa, joissa pitäis olla nepparit. mutta lahjax sai toisen naperon body ja oli paksumpaa kangasta ja siittä kyllä pidin. ja tytölle olen aikoinaan ostanu 80 ja 86 kokosia paitoja ja housuja ja niistäkin tykkäsin.
Kerronpa vähän meiän kuulumisia. Noora sairasti to-ma välin vauvarokkoa ja nyt on jo onneksi terve. Meillä käytetään vaatekokona 68cm housuja (käy näin kesänaikana polvihousuina) ja paidat/bodyt on 74-80cm. Ja sukat ei pysy jalassa olleskaan :)
Tyty meinaa ihan tosissaan lähtee konttaamaan, nyt menee ja pysyy konttausasennossa pitkiä aikoja hytkytellen ja lopulta tehdään syöksyharjoituksia mahalleen.. ja pieni keino päästä vähän eteenpäin.
Syöttötuolia meillä on käytetty nyt kuukauden verran ja nyt alkaa sujumaan istuminen siinä ja maissinaksut maistuu :)
Soseita meillä syödään laidasta laitaan, herkkuja tosin on peruna-kukkakaali, peruna-parsa ja kasvis-possu. Ja tietysti jätski maistuu kanssa, tosin vain pienenpieninä annoksina. Mummi opetti herkuille..
Noora on oikea ilopilleri, aina nauraa hekottaa. Kiljumista ja omia höpinöitä harrastaa kovasti ja sanoista äittä tulee aika usein. Neuvolassa kysyivätkin, että miten jaksan kun noora ei nuku juurikaan päiväunia ja on kokoajan touhuamassa jotakin. Ei hetkeäkään paikoillaan. Syntymästään lähtien on ollut olevinaan " isompi" kuin muut. Mutta onneksi nukkuu yöllä hyvin.
Menkat alkoi mulla 4kk synnytyksen jälkeen ja tullut säännöllisesti.
Mutta eipä tässä tän kummempia..
t.nia ja noora
http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=1527173
Tossa taas toi linkki, kun taannoin taisi mennä ohi, jos joku tahtoo laittaa... Yksi " tuttu" siellä ainakin oli mutta ei oo enää...
On kyllä tää salaperäisyyskin oikeastaa kivaa kun voi tosiaan vaan arvailla ulkonäköä jne...
Ihanan paljon juttuja kertynyt!
Ja kommentoida piti vaikka mitä kun nyt muistais....
Meillä ollaan pinniksessä suht suorassa, ei oo vissiin vielä huomannu että tilaa on, kun pari viikkoa sit nukkui vielä kehdossa.
Äh.. Heräsi... Palaan taas!
Noema osuit oikeaan, mulla on luonnostaan vaaleat hiukset ja tällä hetkellä puolipitkät. Tosin nyt olen värjännyt niitä tummemmiksi. Parturi on varattu kesäkuulle, katsotaan josko välillä tulis taas vähän vaaleammaksi.
Kotivaatteista: Mäkin käytän kotona yksiä H&M vanhoja raskaushousuja ja jotain väljähtäneitä puseroita. Ärsyttää kun olin jo tuossa muutama kuukausi takaisin melko hoikassa kunnossa (siis aikaisempaan verrattuna), mutta nyt on tullut kiivaan makeansyönnin jälkeen taas pyöreyttä lisää, lempifarkut ei mahdu ei, no ei ne kyllä mahtunut ennen raskauttakaan, mutta mutta...
Kyllä mullakin on välillä sellainen fiilis, ettei huvittais jonain päivänä olla äiti laisinkaan, sais laiskotella vaan ja tehdä mitä huvittaa. No tälläistä se arki on.
Luin uudesta vauvalehdestä isistä, että suurimmassa osassa perheissä äiti hoitaa 75 % ja isä 25 % ja että äidillä on kaikki velvollisuudet. Näin meilläkin on ainakin tällä hetkellä, olis joskus mukavaa jos lukemat olivat hetken toisinpäin :)
Mun piti kysäistä noista matkasängyistä, mitä olette käyttäneet, onko hyvä vai oletteko kylässä nukuttaneet viereen vaan. Täällä olis kaupassa tarjouksessa Emman sänky 55 ¿, vähän tuota Samsoniten Popup:ia katselin, mutta en tiedä maltanko hankkia mitään.
[color=green] Eilinen 7h oli ihan tarpeeksi tälle kropalle :) Tänään vaan siivoskellaan täällä äidilläni.
[color=orange] hiltsu: Meijän poika vääntelee samalla lailla itteään. On se vaan veikeen näköstä välillä. Toisinaan pitää pelätä, että koska satuttaa itseään.
Jere tykkää erityisesti nostaa jalat " orelle" eli pinnasuoja päälle. Siinä on sitten hyvä nukkua.
[color=red] Siivous jatkuu, poju on päikkäreillä vielä.