Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MARRASMAMIT JA MA-KE JUTUT

29.05.2006 |

Heipä hei kaikille täältä Irlannista. Täällä ollaan kohta kuukausi asuttu ja nyt vasta sain aikaiseksi kirjoitella. Lueskelin tuossa viikonloppupinoa ja siellä näytti ruoista olevan keskustelua. Meillä syödään aamulla luumukaurapuuro klo 8:30, 12:00 liha-ateria, 17:00 kasvisateria ja illalla klo 21:00 aprikoosi- tai päärynäkaurapuuro. Olen innostunut itse tekemään ruoan ja pakaste on pullollaan kaiken näköisiä mössöjä. Jotenkin kivempi, kun kaupan jutuissa meni osa roskikseen ja aina piti seurailla niitä millon on avannut jne. Nyt vain ottaa päiväannoksen kätevästi edellisenä iltana sulamaan ja siinä se tuupi sitten onkin =) Ostin kirjan Superfoods for Babies and Children, kirjoittaja Annabel Karmel ja siinä on kivasti kirjoitettu mitä mikäkin ruokalaji sisältää esim. kuivatut aprikoosit (ei keltaiset, koska niihin on lisätty väriainetta vaan ruskeat) sisältävä runsaasti rautaa ja kuituja, vitamiineja unohtamatta. sitten vain liotan niitä keitetyssä vedessä jonkin aikaa, mössään sauvasekoittimella ja pakastan jääkuutiorasiassa, josta siirrän ne sitten muovipussiin. Otan aina kaksi kerralla sulamaan tai itseasiassa ne jäähdyttää kivasti puuron jäisenä eli heitän ne vain kaurapuuron sekaan ja nam, maistuu jopa mullekkin =) Anteeksi, mutta kuten huomaa olen todella innostunut asiasta. Tänään ostin muuten puoli lohta ja keitin sitä 15 minuuttia kattilassa, lisäsin tilliä sekaan ja hyvin uppos poitsulle, toinen leppari on rosmariini kana. Eilen oli muuten eka päivä, kun huomasin poitsun tunnistavan banaanin ja ilmaisevan haluavansa sen. Aloitin itse syömään banaania ja söin sitä pojan edessä ja sitten käännyin lähtiäkseni keittiöön, niin hirmu vinkuminen ja huuto alkoi, kun käännyin takaisin levis hymy ensi kasvoille ja sitten pikku suu aukes ammolleen ja poju tuijotti mun banaania =) Kyllä nauratti.

Ostin muuten tripp trapp syöttötuolin, hieman ollaan kokeiltu, mutta kun tyynyt ja turvavyöt ei ole vielä tulleet, niin en uskalla sen enempää käyttää. Konttaamista meillä harjoitellaan, että avustan pojua nostamalla rintakehää ylös ja sitten se heiluu innoissaa eteen taakse ja kiljuu riemusta.

Okei pitänee lopetella, että ette heti kyllästy mun lorinoihin. Sori, jos tuli kirjoitusvirheitä, mutta en jaksa tarkistaa tekstiä enää, kun veny näin pitkäksi.

Hirmusti terkkuja kaikille. Mun mies sai muuten töitä jo nyt. Hieno homma.

Le Cheile ja Kaapo Einari 6 kktta ja 1 vko

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiät oli jo poistettu kasvulistaltakin, näköjään harvoin tulee enää käytyä! Eipä se haittaa. Voin kertoa että kasvulistaan oisi tullut huonot lukemat, meillä kun Topi on LAIHTUNUT kuukauden aikana 20g... =( Epäilin jo itekin että maito taitaa olla vähissä tai laihaa evästä kun toinen alko asua tissillä jatkuvasti, jatkoin kuitenkin imetystä suositukset täyteen. Syöminen kun on meillä melkoinen ongelma. Tähän asti on tullu melkoset ihoreaktiot perunasta, bataatista, kaurasta ja ruusunmarja-vadelmasta. Näiden lisäks on vasta ehitty maistaa riisi, aprikoosi ja päärynä ja nää sopii. Eli riisipuuroa menee aamua iltaa ja siinä lisänä sitten noita hedelmäsoseita. Nyt pitäis saada päivään kaks kasvissosetta ja sehän on hankalaa kun pottu eikä bataatti käy, ne kun on perinteisesti ollu lisukkeita joihin muita makuja sekotetaan. Pitää yrittää maissia ja jotain vastaavaa.

" Kiva" kuulla että on muitakin joilla syöminen ei suju lautasittain. Täällä on taistelun tulosta että suuhun asti saadaan mitään ja sekin sitten syljetään pitkin pöytiä kaaressa. Tosin poju on osottautunu sitten yliherkäksi kyseisille ruoka-aineille, ainoastaan riisipuuro uppoaa ilman sylkemistä ja sepä muuten sopiikin sitten. Imetystä oon lopettamassa, Topi alko purra niin että itku pääsi äitiltä. Tuumin että homma ei vastaa tarkotustaan ja aloin pumpata maitoa korvikkeen jatkoksi. Nyt on jo saatu menemäänkin ihan hyviä määriä 1:1 seoksella. Muutenkin oon menossa töihin jo elokuussa ja imetys pitää siihen mennessä olla loppu.

Mitäs muuta... Konttaaminen ei ota onnistuakseen ahkerasta yrityksestä huolimatta. Terkkarin mukaan tosin pitäis istuakin jo tuetta ja jokeltamisessa pitäis olla selkeitä tavuja. Tuli niin paha mieli koko käynnistä kun Topi ei vielä istu kuin sylissä ja jokeltelu on vaan ääh-plääh-höö tyyppistä tavutonta ölinää.

No mitäpä tässä valittelemaan. Kiva oli kuulla muistakin pitkästä aikaa ja hienoa että Le_Cheile on asettunut taloksi Irlantiin. Siellä on tähän aikaan todella kaunista! Toivotaan kaunistuvaa säätä tännekin ja hyvää alkukesää tasapuolisesti kaikille.

Vierailija
22/81 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=purple] Kittykatti: Mietin muutaman kerran, että mitens on poistetaanko teijät mutta en ole kuullu mitään.. (tai voi olla että en ole ite kerenny lukea) Ethän suutu :)

Ajattelin huvin vuoksi päivitellä tuota listaa ja poistin kaikki, joilta puuttui 5kk mitat.

Laita ihmeessä mitat niin lisätään listaan sinut takaisin.

En ole vielä vienyt näädän paikkaa tossa päivittelyssä, eli älä sinäkään pahastu.

Mutta, taidan mennä nukkumaan, huomenna aikainen herätys, kun on soittoja heti aamusta!

terveisin 10kaks, joka toivoo ettei hänen toimistaan loukkaannuta.

ps. kaikki listalta poistetu on tallennettu toiselle tiedostolle, eli älkää peljätkö että olette unholaan joutuneet.

Öitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyselin koirasta, se tuli viikkoa ennen lentäen tänne. Mieheni siskon mies oli sitä Lontoossa vastassa. Jos tuo lemmikinsä Lontoon kautta, niin ei tartte karanteenia, mutta jos lentää suoraan, niin sitten eläin joutuu 6 kkden karanteeniin. Eiks oo hassua, mutta tää lukee Irlannin virallisilla sivuilla. Mieheni selitti, että maan täytyy maksaa joku ihmeen maksu, että eläimiä saa tuoda suoraan ja Irlanti ei sitä ole tehnyt vaan kertoo suoraa, että tuokaa Englannin kautta niin ei tarvitse =) Kaikessa ne säästääkin.

Soseista kyseltiin myös. Itse olen keitellyt porkkana, parsakaali, kukkakaali soseita minigrip pikku pusseissa pakkaseen ja perunan keitän joka päivä niiden kyytipojaksi. Lihaa olen tehnyt kana-rosmariini (kanaa pilkotaan pieniksi paloiksi, laitetaan rosmariiniä sekaan ja keitetään 10 minuuttia, jonka jälkeen soseutetaan sauvasekoittimella, lisään tuota kanan keitinlientä sekaan, kun muuten tulis niin tökköä) ja lohi-tillisosetta (lohta keitän 15 minuuttia vedessä, jossa on tilliä seassa ja soseutan käyttäen keitin vettä mukana), sit vain pakastan nää lihajutut jääpalarasioissa 1-1,5 teelusikallista per kuutio. Hedelmiä olen tehnyt tuota luumua ja aprikoosia puuron sekaan kuten eka viestissäni tässä pinossa kerrottu ja omena-päärynää välipalaksi (keitän vedessä ja soseutan ja laitan jääpalarasiaan jälleen, josta siirrän ne aina muovipussiin). Ollaan myös kokeiltu kukkakaalta ja palsternakkaa, mutta palsternakassa on aika vahva maku eli en ole paljoa tätä sekaan sotkenut. Ai niin banaani ollaan sitten raaputettu lusikalla suoraa banaanista suuhun =)

Suosittelen kokkaamista itse, on kiva katsoa miten ne sitten maistuu pikkuiselle.

Le Cheile

Vierailija
24/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää mamma nousi väärällä jalalla sängystä ja oli ensimmäisen tunnin ajan kauhea känkkäränkkä. Jäi unet pahasti kesken kun poika heräsi jo kuudelta. Yritin nukuttaa poikaa vielä tissille, muttei onnistunut ja kaiken lisäksi poika pissasi meidän sänkyyn. Vaippa oli siis jo niin täynnä ettei imenyt enää yhtään pissiä itseensä vaan kaikki tuli kyljen kautta lakanalle. Ja just olin viikonloppuna vaihtanut meidän sänkyyn puhtaat petivaatteet. Mur.

Ketutus vaan kasvoi kun aamutoimien aikana poika kerkes vetäistä vatsaansa kaksi ilkeää verinaarmua ja lisäksi maistaa sinkkivoidetta. Tuolla pojalla on sormet kuin sähikäiset eli heti kun sekunniksi selkänsä kääntää niin johan alkaa tapahtua. Oli tosiaan saanut sinkkivoidetuubin käsiinsä ja korkkia auki sen verran että leuka ja alahuuli olivat ihan valkoisenaan. Onneksi ei sentään kunnolla suuhun asti tahnat ehtineet. Kypsytti vaan silti oikein kunnolla, tuntui siltä että mä tahdon tästä pelistä pois, ei jaksa, ei huvita, ei kiinnosta. Tahtoo vaan nukkua ja olla rauhassa.

Nooh, nyt alkaa jo mieli kirkastua kun aurinkokin paistaa ulkona ja poika on antanut mulle hymyterapiaa. ;-) Aamupuurot ja -maidot on syöty ja poitsu alkoi jokunen tovi sitten ekoille päikkäreille. Munkin tekis mieli mennä nukkumaan, mutta on niin kova nälkä että tarvii varmaan mennä vuorostaan aamiaiselle.

Kittykatti: Oletteko te käyneet Topin kanssa allergiatesteissä? Me kun ollaan menossa Jessen kanssa pe-aamuna prick-testeihin ja verikokeisiin ja tätä äireetä jänskättää ihan kauheasti. Pelkään että poika huutaa kurkku suorana niiden testien ajan. Ajattelin että mahtaisko sulla olla kokemusta millaista " kidutusta" ne on. Etkös sinä ollut muuten ainakin jossain vaiheessa dieetillä eli maidottomalla, munattomalla jne? Käykö Topille lehmänmaito vai joutuuko käyttämään jotain erikoiskorviketta? Tuli vaan mieleen kun kerroit että oot alkanut antaa rintamaito-korvikesekoitusta. Nää kaikki kiinnostaa kovasti kun mietityttää että mille kaikelle meitin poika mahtaa olla allerginen kun iho niin oireilee... En ole siis missään vaiheessa löytänyt mitään logiikkaa pojan ihon lehahteluille. Vaikka samoja ruoka-aineita annettaisi, iho on välillä hyvä ja välillä huono.

Vaan nyt syömään...

Vierailija
25/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonkukka05: me ei olla käyty testeissä koska neuvola ei ota tosissaan meidän iho-ongelmia. Terkkari kun on sitä mieltä että alle 6kk iän tapahtuneita maisteluita ei oteta huomioon koska tuon maagisen iän jälkeen vasta alkaa virallinen kiinteiden syönti (mä kun imetin sen 6kk täyteen ja samalla maistatin kaikenlaista lusikallisen sillon ja toisen tällön 4kk iästä lähtien). Eli terkka on sitä mieltä että seuraavalla kerralla 2kk päästä palataan asiaan jos tuntuu ettei ruoat sovi! Hohhoijaa mitä kakkia tuommonen informaatio. Tässä nyt kokeilen systemaattisesti ruokia läpi ja jos tosiaan on niin että perusainekset ei sovi niin lähetään testeihin yksityisen kautta.

Mä tosiaan olin maidottomalla ja munattomalla dieetillä 2kk, sen aikana pojan mahavaivat anto periksi ja hiljokseen alotin maitotuotteet uudestaan. Alkuun tuli mahavaivaa mutta ne anto nopeasti periksi. Nyt oon antanu ihan tavallista korviketta ja kun eilen meni ekaa kertaa isompia annoksia, niin eiköhän viime yönä ollut itkuinen. Maha kurisee =( Täytyy kuitenkin jatkaa harjotuksia, haluan jo lopetella imetystä.

Tsemppiä prick-testeihin! Hyvin se menee, usko pois =)

Vierailija
26/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=Gold3] no ei täällä onneksi vettä sada.

Kello 16 on meillä neuvola ja sitten lähdemmekin pojun kanssa isin perään. Hän lähti eilen illalla äidille, sai töitä äitini asunpaikan läheltä.

Eli me asumme varmaankin heinäkuun puol väliin siellä, ihanaa.. vai onko.

auringonkukka: kuulosti niin koomiselta tuo teidän aamu, että :(

Itelläkin tuntuu, että jos joku menee pieleen niin sitten menee kaikki. Onneksi aurinko on kukalleenkin alkanut jo paistamaan :)

Allergiatesteistä: Jos neuvola ei ota tosissaan niin itse ainakin soittaisin esim. terveyskeskukseen ja vaatisin sieltä lähetettä. Allergioiden kanssa en ainakaan minä jäisi odottelemaan.

Tiedän kokemuksesta, miten kamalaa se on.

Itsellä pahaakin pahempi atooppinen iho+joitain allergioita.

mutta, että kerkiän laittaa huushollin kuntoon, niin lopettelen.

Äh, en sittenkään.

KittyKatti: Lisäsin tuohon uuteen päivitykseen teidät takaisin (siellä vanhan 29.5. päivityksen alla)

Le_Cheile: Tosi jännä systeemi :) Maksoko nyt paljonkin koiran lähettäminen, puhuit aika huikeista summista ennen muuttoanne.

Olen kyllä kade, kun kerroit teidän ihanista maisemista siellä!

Ja onneksi olkoon miehen työpaikasta.

Mitenkä siellä on työhön paluu (tai sinulla ei varmaankaan ole työpaikkaa siellä)? Mutta kuinka kauan siellä ruukataan olla kotona?

Mutta aurinkoista päivää täältä!

10kaks ja ukkelipukkeli

Vierailija
27/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kittykatti: Onpas teillä tylsä neuvola. Mitäköhän ne muka siinä menettää jos kirjoittaisivat lähetteen allergiatesteihin!?! Höh ja pöh.

Ja kiitoksia tsemppauksista niiden Jessen prick-testien suhteen! :-)

Gerda: Piti jo aiemmin kommentoida että olisi tosi mukavaa jos jaksaisit Helsingistä saakka tulla Tampereen äiti-vauva-treffeille, milloin ne nyt sitten ikinä onkaan. ;-) Jos vaikka silloin syssymmällä alettais niitä tosissaan järjestää... Sattuuko kukaan Nääsvilleläisistä asumaan Hervannassa tai lähimaastossa?

Poitsu on ollut tänään vähän vaativaisella tuulella, ei oikein viihdy itsekseen lattiallakaan mönkimässä, koko ajan pitäisi leikittää. Onneksi on nukkunut päikkäreitä ihan kivasti, että oon saanut vähän hengähtääkin. Ekat torkut 45min, toiset reilu 2h ja nyt on taas sängyssä odottamassa nukkumattia. Kävin äsken kurkkimassa ja silmät puolitangossa siellä lutkuttaa tuttia ja hypistelee sellaista pehmosydäntä. Voi miten suloinen! :-)

Vierailija
28/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

auringonkukka: tää on niin tätä aina välillä. Ja tuntuu, että ei sais niitä huonoja päiviä olla ollenkaan, ainakaan niistä ei sais ääneen sanoa tai het joku on syyllistämässä tai jotain muuta neg. saa kuulla. Joskus oikeesti tuntuu, että pois tästä ja äkkiä, viekää noi hirmut pois!!!! Onneks ne menee aina nopeeta ohi. =) Eihän työhommat tai muut aina huvita, vaikka ois kuinka unelmatyö.

Koitellaan vaan jaksaa ja kiva, että parempi fiilis :) mukavaa muuten, että tänään aurinko meitä ilahduttaa. Ja tsemppiä teille testeihin :) eiköhän se onnistu.

M@ggielle ja Le_Cheilelle kiitokset sosevastauksita. Minäkin tykkään värkätä itse. :) ja pertulle myös maistuvat. Kukka- ja parsakaalta, possua ja bataattia olen vasta tehnyt. Ja bataatti ei sovi, het tulipuna posket. Kanaa pitäis tänään tehdä. Ja nyt kun näistä vauvan pöperöistä oli puhetta, niin oisko heittää jotain kivoja ruoka vinkkejä muulle perheelle. Välillä makaroonilaatikot, perunamuussit tympi... Ideoita & reseptejä otetaan vastaan :)

kittykatti:olipas teillä kurja neuvokäynti. Hyvä ettei vielä sentään pyörällä tarttenu osata ajaa :) ja eiköhän paino ala nousta kiinteiden myötä ja löytyisi pojulle sopivaa syötävää. Mitä konttaamiseen tulee, niin pertulle ei edes yritystä siihen suuntaan. Tosin enemmän poika alkanut liikkumaan. Ja istumisesta, sylissä sujuu ja syöttötuolissa joten kuten. Jalkoja ois kovasti nostamassa sieltä pois ja osaa jaloilla pukkia pöytään, mutta nurin ei pääse, kun tuoli ahdingossa seinän ja pöydän välissä. Kun en hennonut tripp trappia ostaa, se kun ei kaatui. :(

Ja ei kantsi ottaa niitä neuvolatätskyn juttuja niin todesta, jotku vauvat tulee jälkijunassa, mutta pääsee silläkin :) olipas järkeväsi sanottu. Vielä ehdit monesti pojun perään juosta! Itse olen happynä, kun perttu on koko ajan ollu vauvempi kuin esikoinen. Poika lähteny ihan selkeesti isäänsä, rauhallisempi ja hiljasempi kaveri kuin minä ja tyttäremme. Poitsu ei kyllä turhia juttele, saati tavuja. Joskus innostuu oikeen itsekseen höpiseen, ja ja lauleleen ei muille. Tarkkailee vaan kovasti, mitä ympärillä tapahtuu.

noemalla ja onnilla vauhtia tuntuu riittävän! Ja vaarallisia tilanteitakin kohta jos ei vielä, niitä tahtoo olla, kun on vauhtia matkassa. Voin kuvitella ilmeen, kun onni vesikupille päässyt :) ja eiköhän lentomatka onnistu ihan sujuvasti.

Le_Cheile:vielä... Kuulostaa kyllä ihanalta paikalta :) kerrohan lisää, ei me hirmu kateellisia olla :) täälläkin kaunis kevät/kesä, aurinko ja lämmin vain puuttuvat, joskin tänään parempi ilma. Ja ihania, onkohan sitten tuomi tai jokin muu vastaava kukassa, kaunis kuitenki on =)

touko:jaksuja paljon paljon paljon paljon vauvan kanssa kaksin. =)

Pertulla suurin osa vaatteista 74 kokosia, muutama 80 on joukussa. Ja yhdet D&J :n housut on 62/68, kummallista.

Tämä äippä alkaa niin hyvin innostuneene hoitamaan koti hommia. =)

" Loppujen lopuksi ei ole aihetta valittaa. Minulla on ystäväni. Vasta eilen joku puhui minulle. Ja viime viikolla --vai oliko se edellisellä --

Kani törmäsi minuun ja sanoi: " Voi Harmi!" Se on sitä Seuraelämää. Aina sattuu ja tapahtuu."

Vierailija
29/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Auringonkukka, kuulostaa tutulta, niin tutulta :) Välillä kun kundi oikein viuhtoo, niin tekis vaan mieli alkaa itkeä loukkaantuneena ja juosta toiseen huoneeseen lyöden oven kiinni perässään. Käyttäytyä siis lapsellisesti tekisi mieli :D Tsempit sulle!

Kitty, onpa ääliö neuvo sulla, hö. Jos siis olisit aloittanut soseet jo 4 kk, niin silloin allergiaepäilysi otettaisiin todesta, mutta kun täysimetit 6 kk, niin sitä nuorempana ilmenneet maistelusta johtuneet allergiareaktiot eivät merkkaa mitään?! Aika kummallinen logiikka, juuri siksihän niitä ruokia aluksi vain maistellaan, että näkee, jos jollekkin on allerginen, aivan kuten olet tehnyt.

Olen hoitanut tänään asioita. Onnilla oli rokotetutkimuksen käynti ja sitten hain itselleni passin, edellinen oli mennyt vanhaksi pari kuukautta sitten. Mulla on huono tapa aina hakea passi viimetipassa ja silloin saa vain sen vuoden passin. Niillä kitkutan vuodesta toiseen ja aina vannon, että loman jälkeen haen heti 10 vuoden passin, mutta sitten se taas unohtuu. Tuo vuoden passi kun maksaa saman verran kuin kymmenen vuoden, eli ihan idiottimaista touhua taas minulta, mutta minkäs teet jos olet tällainen havupää.

Minä olen syntynyt ja kasvanut Tampereella! Jos olette Mansesterin mammat järjestämässä jotain kokoontumista, niin tulisin mielelläni myös! Jos siis sattuu sopivasti, että päästään Treelle silloin.

Oli muuten poliisilaitoksella taas totaalinen mussuttaja tiskin takana. Joka asiasta yritti vääntää riitaa. Oikea besserwisser! Aika usein juuri tähän ihmistyyppiin törmää valtion ylläpitämissä virastoissa. Toki poikkeuksia löytyy pilvinpimein, mutta minulle tuntuu siunaantuvan aina nämä " vitsiniekat" . No, kai niiden välityksellä mulle yritetään kasvattaa pitkää pinnaa, olen meinaan hiukan temperamenttinen :)

Vierailija
30/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sitten eka tarkastus täällä päin. Painoa oli 7,5 kiloa ja pituutta kertynyt 72,5 cm, päivitinkin ne tuonne listalle jo. Jännä oli, kun hoitaja täällä erikoisesti huomautti, että onpa kaunis ihon väri ja että ei ole ennen tällaista nähnyt. Otaksun, että se oli siksi, kun täällä vauvoilla on semmoinen hauraan valkoinen iho, niinkuin norsunluuta, kaunis sinänsä. Sitten poitsu hurmas kaikki naiset ravintolassa, jossa käytiin syömässä, ihanaa miten ihmiset tulee juttelemaan, siinnä vain pöydässä istuttiin, niin yksi nainen tuli matkalla vessaan heittään juttua, että kuinka suloinen lapsi teillä onkaan ja sitten naapuri pöydistä juteltiin sen minkä kerettiin =) Olin jo melkein unohtanut kuinka kivaa se on. Poika vielä lähtiissä heitti erittäin leveän hymyn tytöille ja jätti jälkeensä huokailevia naisia pinon =) Ihailija kaarti oli luotu =)

Sitten vielä. Kerroin miehelleni, että pakko mennä nettiin kertomaan mitä tapahtui. Ajeltiin normaalisti tietä pitkin ja yht' äkkiä lammas hyppäs pusikon takaa tielle ja ihan hädissään juoksi tietä pitkin meidän auton edessä. No mieheni pysäytti auton, että se ei juokse liian kauas sieltä mistä lähti ja minä nousin autosta katsomaan tilannetta. Huomasin sitten, että se menee yhtä kohtaa edes takaisin ja päätin mennä vilasemaan, no siellähän oli portti laitumelle missä sen kanssa kaverit rouskutteli heinää, eikun avasin portin ja väistyin kauemmaksi (tietysti oli riski, että kaikki lapaat ois juosseet rivissä ulos, mutta katsoin, että ne oli sen verran kauempana) ja eiköhän lammas reppana päästellyt tuhatta ja sataa pellolle, siellä sitten puuskutti ihan onnelisena ja väsyneenä. Oil kivaa pelastaa lammas. Ois varmaan liiskautunut jonkun auton alle kuitenkin. Täällä tapahtuu =)

Ai niin kerroinko, että ostettiin pojulle luumupuu? Tänään on istuttamis talkoot. Laitetaan se pysytyyn tontille minne suunnitellaan talon rakentamista. Käytiin myös katsomassa kahden bedarin taloa ja oli ihana, se mies aikoi soittaa tänä iltana, että saammeko sen vai ei. Pitäkää peukkuja.

Ruokareseptinä, laita lempi vihanneksia + mausteita + valkosipulia + jotain maustetuorejuustoa folio nyytin sisään, sulje folio ja laita uuniin tai girllille anna paistua about 35-45 minuuttia. Ohessa menee lohimedaljongit, päälle suolaa, pippuria, tilliä ja pilko tomattia kuutioiksi ja laita lohen päälle päällimäiseksi, johan on helppoa ja namia.

Le Cheile

Vierailija
31/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pyörtykö, mutta koko koiran kuljetus (lennättäminen hki-lon-dub) maksoi lopulta 1500 euroa. Noin tuo sai olla viimeinen kerta kun edes muistelen koko summaan, kyllä se sen verran kirpaisi.

Vierailija
32/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai yöhän se jo melkein on kun tyttö on nukkumassa:) Riennän itsekin nykyään perään viimeistään kympiltä että jaksan...

Oli niin ihana se nalle puh -pätkä että nauru tuli! Kiitos, olikos se hildaliina:))

Liki kateellisena luin, kun joillakin oli vetaistu kokonaiset yöt. Meillä vedeltiin vielä täysimetyksessä 5-8 tunnin eka unipätkä mutta ei enää. En tiedä mistä johtuu mutta eka syönti on nykyisin jo 3-4 tunnin päästä nukahtamisesta ja yössä herätään 2-4 kertaa. Otankin aamuyöstä aina viereen niin nukutaan yhdessä paremmin aamuun:) Toivottavasti vain jokin ohimenevä vaihe. Eihän tämä nyt paha vielä ole. Onko muilla yösyönnit lisääntyneet?

LeChile (toivottavasti meni likimainkaan oikein:)), saako olla utelias ja kysyä että mikä sai muuttamaan Irlantiin? Oletko sieltä päin pois?

Mitäs tänne muuta... Tyttö juttelee tosi kovasti:)) Tätätä äittäittäittä on päivän hitti. Liikkuu kierimällä, ei ryömi, ei konttaa. Istuu tuettuna tosi tiitterästi. Viime yönä kääntyi itse nukkumaan masullaan! Minä en tietenkään saanut nukuttua kun piti hengitystä tarkkailla, pää oli sen verran hassussa asennossa. Käänsin takaisin selälleenkin mutta väänsi täydessä unessa itsensä masulleen. Tyttö päätyi 1,5 tunnin päästä poikittain sänkyyn eikä mahtunut enää kääntymään, sieppasin viereen että sai itsekin taas unen silmään. Nukutaanko muilla masullaan?

Soseista on ollut juttua. Meillä menee nykyään pottu, porkkana, kukkakaali, aprikoosi, päärynä, persikka, luumu ja banaani. Kohta otan kyllä puuron aamuopetteluun. Josko sen lisääminen iltaan sitten pidentäisi unta, mene ja tiedä.

Ja vaatekoko on pääasiassa jo 74 vaikka tyttö onkon alle 70 senttinen. Kai se paksuus vaatii osansa:) Ja tykkään pitää hänellä enemmin vähän reiluja entä sinnillä olevia vaatteita.

Mahdollisille treffeille tuskin pääsen täältä pohjoisen perukoilta mutta näin virtuaalisesti on kiva treffailla:))

Öitä!

:)mammakka

Vierailija
33/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammakalle heti vastaus, kun vielä koneella huukin. Mieheni on täältä kotoisin eli siksi muutimme tänne ja olen itsekkin täällä aikaisemmin asunut ja tykännyt paikasta.

Vierailija
34/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä treffeistä on ollut puhetta ja mulle käy myös syksy,niin tai teen kyllä sitten päivätyötä mutta siihen on vielä aikaa...

Auringonkukka kyseli onko Hervannasta päin ketään,me ollaan Hallilasta ja lenkkiseura kyllä kelpais,me ollaan suhkoht ahkeria kulkeen tuolla metsäpoluilla..et jos kiinnostaa seura niin ilmottelehan :)

Allergiat on kyllä tosi kurjia,varsinkin vauvoilla :( Tsempitykset täältä että pienokaiset sais apua!!

Joku kyseli menkoista ja niin on täälläkin kohta kolme viikkoa myöhässä (yhet ollut synnytyksen jälkeen),eikä mahassakaan pitäis olla salamatkustajaa.Ärsyttäviä nää naisten vaivat..grr.

LeCheile,Sulla on kyllä mahtavat oltavat siellä!Kertoilehan kuulumisia,hauska se lammasjuttu :) ,olispa täälläkin ihmiset noin sosiaalisia ja ystävällisiä!

Kyllä mullakin välillä meinaa pinna olla kireellä,ainakin jos joudun herään turhan aikaisin (mulle klo.8.00 on melkein vielä yötä..hävettää..)...mutta kun tyttö hymyilee niin kaikki kiukut kyllä unohtuu...ainakin seuraavaan kiukkuun asti ;) Ymmärtääköhän kukaan mun sepustusta :)

Laitoin Annan nukkuun tunti sitten ja vieläkin on pitänyt muutaman kerran juosta rauhoitteleen,maitoo jne..millä sais tytön nukahtaan kerralla ja kunnolla.Maitookaan ei suostu tankkaan kerralla vaan herää vartin päästä syömään ja sittenkun on maha täys niin tuttia pitää laittaa muutaman kerran..tätä on jatkunut jo kauan.Lempeemmän puoleista unikouluakin oon kokeillu mutta tuntu olevan yhtä tyhjän kans..neuvoja kaivataan!!!

Nyt meen hetkeks vielä tuijottaan töllöö...palaamisiin

Vierailija
35/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt en kirjota romaania. :)

Pertulla myös nukahtaminen välillä vaikeeta. Aikasemmin oli niin helppoa, kun jätti pojan vaan sänkyyn, niin itsekseen nukahti. Nyt kitisee ja märisee vaan, kun sänkyyn laittaa ja sylissäkin vääntelle, en tiä missä ja miten ois hyvä. Ja yöllä heräillään, ei kyllä aamulla oikeen muista, et montako kertaa..liian monta. Maitoa annetaan korkeintaan kaks kertaa ja parisen kertaa tuttia. Mieskin onnex yöllä syöttää, niin aina ei itte tarttea nousta.

Tässäpä vielä yksi Nalle Puhin neuvo.

Valitse ystäväsi huolella

" Kani on sellainen että hänen kanssaan on mukava puhua. Hän puhuu järkevistä asioista. Hän ei käytä kummallisia ja vaikeita sanoja niin kuin Pöllö. Hän käyttää yksinkertaisia ja helppoja sanoja, sellaisia kuin: `Maistuisiko ruoka?` ja `Ole hyvä, Puh.`"

Vierailija
36/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii pari riviä kirjoittaa ennen kuin neloselta alkaa Allerginen elämälle-dokumentti. Saas nähdä onko kuinka järkyttävää tarinaa, kestänkö edes katsella. Hormonitasapaino kun on edelleen vähän sitä sun tätä eli tunteet kovin herkässä. ;-)

Odottelija76: No sepäs sattui että asutte noinkin lähellä, ilman muuta järkätään vaunuttelutreffit!!! :-) Tänäänkin vaunuttelin sinne Hallilaan päin; Hervannan vesitornilta alas metsäreitille jne. Ties vaikka oltais joskus törmätty. :-) Mulle voi laittaa meiliä osoitteeseen katjutska@gmail.com niin voidaan vaihtaa vaikka nummeroita ja sopia tarkemmin tärskypaikka.

Noema: Kivaa jos tekin pääsisitte mahdollisesti joskus järjestettäville Mansesteri-treffeille! Asuuko sun vanhemmat / sukulaisia edelleen täällä Tampereella? Tämä on kyllä mukava paikka asua. Itse oon täällä asunut " vasta" seitsemän vuotta ja kovasti oon tykännyt, paljon järviä ja metsää mutta myös sopivasti menoa ja meininkiä.

Menkoista oli puhetta. Mulle ei ole vielä ilmaantunut yksiäkään synnytyksen jälkeen, kai tuo imetys pitää ne loitolla. Yölläkin kun vielä pariin otteeseen imettelen. En ole kyllä sitä riesaa kaivannut, täytyy myöntää. :-)

Nyt taidan siirtyä hissukseen olkkarin suuntaan... Hyviä öitä ja huomiseen!

Vierailija
37/81 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei nukuta mahallaan. Selällään tai kyljellään ainoastaan.

La_Cheile: Ihanalta kuulostaa olemisenne siellä! Oikein mielessäni näen ne maisemat. Todella kaunista aluetta! Mahtava idea istuttaa puu lapselle.

Auringonkukka: Alunperin asuttiin koko jengi Tampereella. Sitten siskoni muutti Helsinkiin päästyään kauppakorkeaan ja pian äiti muutti perässä. Isäpuoleni, joka on ollut kuvioissa jo

15 vuotta, on Helsingistä (olen siis heilunut Tre-Hki välillä useita vuosia), joten äidin muutto tänne oli luonnollinen siirtymä. Vuoden päästä minäkin aloitin opiskeluni Helsingin yliopistossa ja siitä seurasi muutto Helsinkiin. Isäni asuu edelleen Tampereella äitipuoleni kanssa. Samoin mieheni vanhemmat asuvat Tampereella. Minä asuin koko Tampere-elämäni, eli 22 vuotta, Tahmelassa. Oli kyllä ihana paikka asua, turvallinen ja lämmin. Nyt kuitenkin viihdyn täällä Helsingissä mainiosti. Mutta eihän sitä koskaan tiedä miten elämässä käy. En siis ole poissulkenut mahdollisuutta, että joskus vielä löytäisin itseni asumassa Tampereella, vaikka se nyt epätodennäköiseltä tuntuukin.

Tultiin vasta tunti sitten kotiin, kun innostuttiin lähtemään veneilemään. Tuollaisella aurinkoisella säällä oli pakko! Päästeltiin keskustaan saakka. Odotan, että Onni tuosta hieman kasvaa ja oppii hahmottamaan juttuja: On se meinaan aika huima fiilis putputtaa omalla veneellä valtameriristeilijän rinnalla! Tuntee olonsa pieneksi, hyvin pieneksi :)

Vierailija
38/81 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein ensin

" Puh, kun aamulla heräät,

mitä sanot itsellesi ensimmäiseksi?"

kysyi Nasu viimein.

" Mitä tänään on aamiaiseksi?" sanoi Puh.

Oon tämmönen nalle puh fani, erityisesti tykkäään niistä alkuperäisistä. Ja muutenkin värssyistä. Niitä on kiva kortteihin ym. kirjotella.

Tuntuu, että kello on jo vaikka ja mitä. Mutta vasta ysi. Päivä tuntuu, kyllä huomattavasti pidemmältä, kun sen aloittaa jo kuudelta. Perttu sängyssä touhuilee ja unta yrittää etsiä, pojan kohdalla se tuntuu olevan niin hukassa. Vaikka kuinka väsynyt ois, niin taistella vaan täytyy vastaan. Itse ei tarttis edes etsiä, tallessa on. =)

Pertulla vähän lämpöä. Liekkö flussa vai hampaita tulossa. Vähän on tukkoinen ja räkänen ollut. Meillä ei hetkeen lapsilla flunssaa ole ollutkaan, niin ois varmaan jo aika :) Pertulla oli khden ensimmäisen kuukauden aikana useampi antibioottikuuri korvien takia ja lääkärit pelotteli, että varmasti korvakierre, mutta mun korvat saatiin kuntoon, niin ei ole tulehduksia ollut. Koputan puuta, eipä tarvi tullakaan. Esikoisella on melkeen aina korvatulehdus, kun flunssa iskee. Eipä hänelläkeen hirmu monta ole onneksi ollut. Koputan jälleen.

Pojalla joku kakkavaihe meneillään, kun parina päivänä sontinu, 5-6 kertaa ja tavallisesti kerran pari päivässä. Tänä aamunakin jo kaks kakkapyllyä pesty.

Illallisesta nelosen dokkarista. Hirveetä, että allergiat voi olla niin hallitsevia. Eipä omalle kohdalle toivo. Toivottavasti teidänkin vauvat pääsisi allergioista eroon, niin monella tuntuu oleva.

Nyt aamukahvin keittoon. Ihan kyllä ajattelin, että laitan ja juon, kun pertun saan unille. Ja tässä välillä jo sainkin, vartin yrittämisen jälkeen ja poika nukku viis minuuttia!!!!! Hermot meneee! Ja yhtä kitinää tämä elämä sitten on. Ja vielä...

" Juo maito ensin ja puhu sitten, neuvoi Kengu."

Silloin maitoaan juova Ruu yritti sanoa että hän pystyi tekemään molempia yhtaikaa...

jonka jälkeen häntä saatiin taputella ja kuivailla jonkin aikaa.

Vierailija
39/81 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green] jotenkin aivan ihanan hellyyttäviä.

[color=orange] Oli aivan kamala se eilinen dokumentti! Tai teki niin pahaa katsella kun se pieni vauva raapi itseään.

Ihmettelimme, että miksi ihmeessä ei ole aikaisemmin mietitty lehmänmaito-allergiaa. Omaan mieleeni olisi varmasti tullut heti epäillä, kun oli tuon näköistä ihottumaa.

Hyvähän se näin on puhua..

[color=blue] Olen aivan rättipoikkipuhki. Eilen oltiin pojan kanssa liikenteessä 7tuntia! Joka paikka oli herätessä aivan jumissa.

Onneksi poika tajusi nukkua sitten koko yön putkeen (yön ja yön, 24-7.30) Kamalan myöhäksi hän venyttää iltoja. Unikoulun paikka. oikeastaan rytmikoulun paikka. Ehkä jopa tällä äidillä.

[color=purple] jotain piti ihan varmasti kommentoida, mutten muista.. anteeksi siis kaikille!

kirjoittelemisiin ja hyvää keskiviikko päivää kaikille.

10kakkonen

Vierailija
40/81 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Le_Cheile:namilta kuulosti ruokavinkki, kiitokset. :) Pitää kokeilla, lohen päälle laitankin usein tomaattibasilikatuorejuustoa :) On se jännä, että helpoista ja tavallisista ruoka-aineista voi monenlaista tehdä ja hyvää on :) Ja luumupuu, ihanaa! Kuis talon kanssa kävi??? Tuntuupa oma elämä niin tylsältä, kun luen noita sinun juttujasi. `Kuulostat `kyllä oikein onnelliselta :)

Masullaan ei nukuta täällä päin. Mutta on se ihme homma, että poitsu ei voi nukkua niinku normaalisti pinniksessä. Vaan aina jostain rakosesta jokin raaja roikkuu ta poikittain yleensä nukkuu. Ja ihan hassuissa asennoissa. Oon välillä ottanu kuviakin, kun niin veikeen näköstä, ehkä pitäis laittaa poika poikittain kun nukkumaan vie, niin jospa unikin tulis paremmin. Vihdoin nukahti. Oli jo niin poikki, että muuta kuin sänkyyn laitto.

Tiskaillessa ajattelin, että mimmoset mielikuvat itsekullakin meistä mammoista on. Onpas nyt vaikee selittää :) nimimerkin ja juttujen perusteella. =)

Tein kanaporkkanasosetta. Ja naudan lihasta pitäis tehdä myös, kunhan kanasoseet on jäätyny, rajallinen määrä jääpalarasioita.