Miesystävä ei hyväksy välivuotta
Olen väitöskirjaa vaille valmistunut nuori aikuinen kuten hänkin. En ole ikinä vaihtanut vapaalle vaan opinnot ja työt ovat vieneet ajan, ja olen elänyt harkiten ja säästäen. Nyt olen kypsytellyt ajatusta välivuodesta jolloin matkustaisin säästöillä Aasiaan ja keräisin uutta puhtia väitöskirjan tekoon. En halua havahtua myöhemmin siihen etten ikinä revitellyt ja viettänyt aikaa ihan itseni kanssa ennen vakiintumista ja perhettä. Miesystäväni tyrmäsi ajatuksen ja sanoi että olen hullu jos käytän rahat välivuoteen kun voimme nyt vaan valmistua ja ostaa yhteisen asunnon. Hänellä ei ede ole mitään säästöjä vaan opintolainaa ja nyt hän odottaa minusta taloudellista turvaa asunnon takia? Ollaan oltu lukiosta asti yhdessä niin tuntuu väärältä ettei hän tue minua vaikka hän itse oli vaihdossa ja siitä ei edes keskusteltu
vaan oltiin vaan kaukosuhteessa ja se toimi. Miten saan hänet puolelleni?
Kommentit (114)
Minkälaisissa asioissa saat häneltä tukea?
Miksi et mene maisterina töihin ja tee väikkäriä myöhemmin?
Jos et tarvi miesystävältäsi taloudellista tukea välivuotesi pitämiseen, niin sen kun pidät. Mies häipyy jos hänelle asia on niin vakava, mutta epätodennäköistä on että niin tekee jos teillä ei ole muita ongelimia suhteessa. Eiköhän se ymmärrä että sinäkin tarvitset jotain pientä vaihtelua kuten hänkin on aikoinaan ottanut vahdossa olemalla, ennen kuin astut siihen asuntovelkaisen oravanpyörään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene maisterina töihin ja tee väikkäriä myöhemmin?
Koska haluan matkustaa ja valmistua?
Ap
Valmistu ensin ja humputtele sitten. Ei niihin koulutöihin kannata liikaa myöskään omistautua. Ei niiden laatua kukaan työelämässä enää katsele.
Jos sulla olisi väitöskirja kesken, (eli olisit väitöskirjaa vaille valmis) tietäisit hyvin, että sitä 4-5 vuoden puserrusta EI kannata loepttaa kesken vuodeksi, koska a) sen jölkeen tieteellinen osuus käytännössä alkaa alusta ja b) rahoitusta on entistä vaikeampi saada jatkokaudelle. Jos sulla todella on tällainen tilanne, puhu ihmeessä ohjaajiesi kanssa myös.
Jos taas olet joku amis, joka sekoittaa gradun ja väitöskirjan, suosittelet, että tutustut faktoihin ennen provoilua. (Ihminen voi tosiaan olla gradua vaille valmis. Silloin häneltä puuttuu maisterintutkinnosta noin puolen vuoden työ, mutta en ole koskaan kuullut eurooppalaisesta jatko-opiskelijasta, joka olisi ”väitöskirjaa vaille valmis, kun täällä jatko-opinnot kåytännössä koostuvat isosta väitöskirjasta. USAssa on joitain yliopistoja, joissa jatko-opinnot koostuvat pääasiassa kursseista ja viimeisenä vuonna kirjoitettavasta kevyestä väitöskirjasta; siellä on työmarkkinoille yrittämässä myös ”All But Dissertation”-ihmisiä, mutta heillä ei ole asiaa USAn ulkopuolelle ennen kuin koko tutkinto on valmis.)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalissa arjessa, opintojen takia luulin että ollaan
tosi samanmielisiä mutta se sai nyt ekan kolauksen vaikka ollaan tunnettu näin kauan.
Ap
Vai aasiasta puhtia opiskeluun, sallikaa mun nauraa.
Oletko varma että tarvitse tosiaan kokonaisen vuoden tuohon reissaamiseen? Ymmärrän hyvin että se tuntuu miehestäsi tuossa elämäntilanteessa pitkältä ajalta. Ehkäpä haaveesi voisi toteuttaa jollain hieman vähemmän radikaalilla tavalla. Esim. 2-3 kk ulkomailla on jo varsin pitkä aika ja siinä ehtii tehdä kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tosi samanmielisiä mutta se sai nyt ekan kolauksen vaikka ollaan tunnettu näin kauan.Ap
Et edelleekään tunne miestä vaan teet oletuksia hänestä opintojen perusteella?
Ei elämässäkään voi pitää välivuotta!
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla olisi väitöskirja kesken, (eli olisit väitöskirjaa vaille valmis) tietäisit hyvin, että sitä 4-5 vuoden puserrusta EI kannata loepttaa kesken vuodeksi, koska a) sen jölkeen tieteellinen osuus käytännössä alkaa alusta ja b) rahoitusta on entistä vaikeampi saada jatkokaudelle. Jos sulla todella on tällainen tilanne, puhu ihmeessä ohjaajiesi kanssa myös.
Jos taas olet joku amis, joka sekoittaa gradun ja väitöskirjan, suosittelet, että tutustut faktoihin ennen provoilua. (Ihminen voi tosiaan olla gradua vaille valmis. Silloin häneltä puuttuu maisterintutkinnosta noin puolen vuoden työ, mutta en ole koskaan kuullut eurooppalaisesta jatko-opiskelijasta, joka olisi ”väitöskirjaa vaille valmis, kun täällä jatko-opinnot kåytännössä koostuvat isosta väitöskirjasta. USAssa on joitain yliopistoja, joissa jatko-opinnot koostuvat pääasiassa kursseista ja viimeisenä vuonna kirjoitettavasta kevyestä väitöskirjasta; siellä on työmarkkinoille yrittämässä myös ”All But Dissertation”-ihmisiä, mutta heillä ei ole asiaa USAn ulkopuolelle ennen kuin koko tutkinto on valmis.)
Mikä sun ongelma on? Väitöskirjaa vaille valmis tarkoittaa että loppurutistus on tekemättä. Piste. Ellei koko kanssaopiskelijoista koostuva kaveriporukkani ole väärässä.
En osaa ottaa kantaa väitöskirja-asioihin, mutta isot ratkaisut elämässä pitää tehdä oman pään mukaan, eikä luopua tärkeistä haaveistaan jonkun muun mielipiteen perusteella. Eli sinun pitää miettiä itse, mitä haluat, se ei ole poikaystävän päätettävissä oleva asia.
N51
Siis pidät välivuoden mistä? Opiskeluista eli väitöskirjan teosta vai parisuhteesta vai sekä että?
Jos parisuhteesta niin kyllä siihen on sanomista sillä toisellakin osapuolella.
Ehdottomasti lähde jos siltä tuntuu, ja jos ajattelet että kadut myohemmin jos nyt et lähde. Vakituisesta tyosta ei niin vain vuoden vapaita saa, joten voi mennä pitkään ennen kuin tuohon on seuraavan kerran mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tosi samanmielisiä mutta se sai nyt ekan kolauksen vaikka ollaan tunnettu näin kauan.Ap
Et edelleekään tunne miestä vaan teet oletuksia hänestä opintojen perusteella?
En tajua mitä tarkoitat. Pitääkö mun luetella kaikki tyyliin lohduttaa kun tarvii, tuo kukkia kun oon kipeä, haluaa perheen kuten minä jne. tukemiset?
Ap
Miehesi on oikeassa.
Et sä sieltä Aasiasta mitään puhtia opiskeluun löydä. Korkeintaan löydät liudan tekosyitä olla hoitamatta opiskeluasi loppuun.
Mitäs jos säästät tuota matkaa itsellesi palkinnoksi valmistumisesta?