Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä ei hyväksy välivuotta

Vierailija
07.08.2019 |

Olen väitöskirjaa vaille valmistunut nuori aikuinen kuten hänkin. En ole ikinä vaihtanut vapaalle vaan opinnot ja työt ovat vieneet ajan, ja olen elänyt harkiten ja säästäen. Nyt olen kypsytellyt ajatusta välivuodesta jolloin matkustaisin säästöillä Aasiaan ja keräisin uutta puhtia väitöskirjan tekoon. En halua havahtua myöhemmin siihen etten ikinä revitellyt ja viettänyt aikaa ihan itseni kanssa ennen vakiintumista ja perhettä. Miesystäväni tyrmäsi ajatuksen ja sanoi että olen hullu jos käytän rahat välivuoteen kun voimme nyt vaan valmistua ja ostaa yhteisen asunnon. Hänellä ei ede ole mitään säästöjä vaan opintolainaa ja nyt hän odottaa minusta taloudellista turvaa asunnon takia? Ollaan oltu lukiosta asti yhdessä niin tuntuu väärältä ettei hän tue minua vaikka hän itse oli vaihdossa ja siitä ei edes keskusteltu
vaan oltiin vaan kaukosuhteessa ja se toimi. Miten saan hänet puolelleni?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos olet jo maisteri, niin onhan se jo loppututkinto.

Haaveesi välivuodesta on sinun juttusi ja mikset sitä toteuttaisi?

Täällä palstalla on ihan sama, jos nyt kertoisit, että haluaisit lapsen ja voisitkohan sen varjolla lykätä väikkärin aloitusta / panna sen hyllylle joksikin aikaa. Samat "hyvät ohjeet" saisit.

Kertomalla haaveistasi annat muille tilaisuuden laukoa hetken mielijohteitaan kuin jotain kuukausia mietittyjä ratkaisuja vakavaan probleemaan.

Tosiasia on, että sinä olet se, joka on tätä asiaa miettinyt jo pitkään.

Kuten kirjoitit, haluaisit välivuoden pitkään suoritusputkeen. Välivuoden aikana saisit miettiä elämääsi, saattaisit jopa kypsytellä väitösaihettasi. Jos se jotenkin muuttuisi, niin todennäköisimmin parempaan suuntaan.

Suhde mieheen on nyt käännekohdassa, mikä suunta tästä eteenpäin sitten lieneekin. Luopumalla välivuosihaaveesta, se saattaa jäädä ikuisiksi ajoiksi piikkinä yhteiseen lihaanne. Jos lähdet ja mies jää, eikä hyväksy, voi tulla jopa ero.

Vierailija
42/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väikkärin jättäminen keskeneräisenä odottamaan on tuttua. Omani on odottanut sitä viimeistä rypistystä n. 23 vuotta… mahtaisiko jostain vielä löytyä korppuasema, jolla saa tiedostot auki...

Kaneli- vai sokerikorppuasema?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele kenellekään miehelle naisen välivuosien, opiskelun yms. tukemista. Itse aikanaan tuin rahallisesti ja omaa tutkintoa viivästyttämällä vaimon valmistumista ja mitä sain kiitokseksi kun oli minun vuoroni saada tukea oman tutkinnon loppuunsaattamiseen? Eron kun nainen oli saavuttanut mitä halusi. Kyllä ne opiskelut ja välivuodet pitää omilla resursseilla hoitaa ja kustantaa tai sitten erota jos on erimielisyyksiä.

Vierailija
44/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

27 jatkaa asuntoasiaan.

KAi ymmärrät että kukaan ei voi eikä saa painostaa sua ostamaan asuntoa tai mitään muutakaan jos et itse halua. Äläkä anna painostaa itseäsi omistussuhteen jakamiseen jollei poikkis myös maksa osuuttaan. Tosin kerrotun perusteella en suosittele isojen investointien tekemistä vähään aikaan, teillä on ero tulollaan.  

Hyviä pointteja. Tuntuu absurdilta ajatella eroa kun on oltu nuoruus yhdessä mutta olen yllättynyt siitä ettei hän tue yhtään.

Ap

Ei siinä ole mitään kummallista tai absurdia. Normaalin kehityskaaren päätös. Nuoruus on päättymässä ja aikuisuus alkamassa. Siis oikea aikuisuus, ei täysi-ikäisyys. Välitilinpäätöksen aika.

Vierailija
45/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden irtiotto parisuhteesta tarkoittaa, että maistellaan ruohoa aidan toiselta puolelta ja katsotaan vieläkö kiinnostaa palaaminen yhteen. Jollekin se voi toimia, mutta kertoohan se nyt ainakin sen, ettet ole sitoutunut parisuhteeseesi. Mies ilmeisesti haluaisi siirtyä elämässä kohti aikuisuutta ja sinä kaipaat teini-iän villiä vapautta. Ehkä on parempi että mies etsii uuden kumppanin, jonka kanssa vakiintuu. 

Toistan itseäni: "Hirveää, kun joku ei haluakaan toteuttaa sokeasti Sitä Ainoaa Oikeaa Elämänkäsikirjoitusta opiskelu-tyo-asunto-lapset"

Aikuisuus = tekee niinkuin kuuluu tehdä, ei niinkuin oikeasti haluaisi? Surullista. Juuri näistä niitä katkeria ihmisiä tulee, kun "tehdään kaikki oikein niinkuin kuuluu", ja sitten ei ollakaan onnellisia. Vielä pahempi, jos näkee jonkun toisen toteuttavan unelmiaan; ihan kuin käsikirjoituksen seuraaminen ei olisikaan pakollista :o! Eihan se voi olla oikein!!!11

Vierailija
46/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla olisi väitöskirja kesken, (eli olisit väitöskirjaa vaille valmis) tietäisit hyvin, että sitä 4-5 vuoden puserrusta EI kannata loepttaa kesken vuodeksi, koska a) sen jölkeen tieteellinen osuus käytännössä alkaa alusta ja b) rahoitusta on entistä vaikeampi saada jatkokaudelle. Jos sulla todella on tällainen tilanne, puhu ihmeessä ohjaajiesi kanssa myös.

Jos taas olet joku amis, joka sekoittaa gradun ja väitöskirjan, suosittelet, että tutustut faktoihin ennen provoilua. (Ihminen voi tosiaan olla gradua vaille valmis. Silloin häneltä puuttuu maisterintutkinnosta noin puolen vuoden työ, mutta en ole koskaan kuullut eurooppalaisesta jatko-opiskelijasta, joka olisi ”väitöskirjaa vaille valmis, kun täällä jatko-opinnot kåytännössä koostuvat isosta väitöskirjasta. USAssa on joitain yliopistoja, joissa jatko-opinnot koostuvat pääasiassa kursseista ja viimeisenä vuonna kirjoitettavasta kevyestä väitöskirjasta; siellä on työmarkkinoille yrittämässä myös ”All But Dissertation”-ihmisiä, mutta heillä ei ole asiaa USAn ulkopuolelle ennen kuin koko tutkinto on valmis.)

Miksi tieteellinen osuus alkaisi alusta, jos ei kyse jostain syövän huippututkimuksesta? Ja miksei saisi rahoitusta?

Väikkäriä miettivä

Vierailija
47/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väikkärin jättäminen keskeneräisenä odottamaan on tuttua. Omani on odottanut sitä viimeistä rypistystä n. 23 vuotta… mahtaisiko jostain vielä löytyä korppuasema, jolla saa tiedostot auki...

Kaneli- vai sokerikorppuasema?

23-vuoden jälkeen on kohta lerppuasema

Vierailija
48/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinulla kesken GRADU (maisterintutkinto) vai VÄITÖSKIRJA (tohtorintutkinto)? En ole ikinä kuullut että tohtorikoulutettava voisi lähteä vuodeksi vain huitelemaan, kun se 4/5 vuoden urakka on loppusuoralla ja koulutettava on muutenkin mukana yliopiston arjessa julkaisuneen ja opetettavineen.

Vastaatko ap nyt ihan selkeästi mitkä opinnot olet jättämässä kesken.

Vierailija
49/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tarvi miesystävältäsi taloudellista tukea välivuotesi pitämiseen, niin sen kun pidät. Mies häipyy jos hänelle asia on niin vakava, mutta epätodennäköistä on että niin tekee jos teillä ei ole muita ongelimia suhteessa. Eiköhän se ymmärrä että sinäkin tarvitset jotain pientä vaihtelua kuten hänkin on aikoinaan ottanut vahdossa olemalla, ennen kuin astut siihen asuntovelkaisen oravanpyörään.

Voi vttu näitä juttuja. Oravanpyörä sitä ja oravanpyörä tätä 😴 Ei kaikilla ole asuntolainaakaan. Minäkin asun erillistalossa ilman euroakaan pankin rahaa.

Vierailija
50/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla olisi väitöskirja kesken, (eli olisit väitöskirjaa vaille valmis) tietäisit hyvin, että sitä 4-5 vuoden puserrusta EI kannata loepttaa kesken vuodeksi, koska a) sen jölkeen tieteellinen osuus käytännössä alkaa alusta ja b) rahoitusta on entistä vaikeampi saada jatkokaudelle. Jos sulla todella on tällainen tilanne, puhu ihmeessä ohjaajiesi kanssa myös.

Jos taas olet joku amis, joka sekoittaa gradun ja väitöskirjan, suosittelet, että tutustut faktoihin ennen provoilua. (Ihminen voi tosiaan olla gradua vaille valmis. Silloin häneltä puuttuu maisterintutkinnosta noin puolen vuoden työ, mutta en ole koskaan kuullut eurooppalaisesta jatko-opiskelijasta, joka olisi ”väitöskirjaa vaille valmis, kun täällä jatko-opinnot kåytännössä koostuvat isosta väitöskirjasta. USAssa on joitain yliopistoja, joissa jatko-opinnot koostuvat pääasiassa kursseista ja viimeisenä vuonna kirjoitettavasta kevyestä väitöskirjasta; siellä on työmarkkinoille yrittämässä myös ”All But Dissertation”-ihmisiä, mutta heillä ei ole asiaa USAn ulkopuolelle ennen kuin koko tutkinto on valmis.)

Miksi tieteellinen osuus alkaisi alusta, jos ei kyse jostain syövän huippututkimuksesta? Ja miksei saisi rahoitusta?

Väikkäriä miettivä

Riippuu varmaan alasta, jollakin humanistisella alalla aika on pysähtynyt joten ei hätää sen suhteen, mutta esim. tekniikan, eräiden luonnontieteiden ja lääketieteen alalla kehitys laukkaa koko ajan hurjaa vauhtia eteenpäin.

- ohis

Vierailija
51/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies nelkytvee kirjoitti:

En suosittele kenellekään miehelle naisen välivuosien, opiskelun yms. tukemista. Itse aikanaan tuin rahallisesti ja omaa tutkintoa viivästyttämällä vaimon valmistumista ja mitä sain kiitokseksi kun oli minun vuoroni saada tukea oman tutkinnon loppuunsaattamiseen? Eron kun nainen oli saavuttanut mitä halusi. Kyllä ne opiskelut ja välivuodet pitää omilla resursseilla hoitaa ja kustantaa tai sitten erota jos on erimielisyyksiä.

Totta. Toinen tulee poimimaan ne maukkaimmat rusinat valmiista pullasta ja siihen mennessä toinen on kyntänyt pellon, kasvattanut viljan, korjannut sen, leiponut jne.

Rusinoiden ja pullan syömisen jälkeen toinen onkin tyytyväinen ja täynnä tarmoa aloittamaan nyt sen arjen ja unohtaa, että toinen eli sitä arkea yksin koko ajan ja hän tarvitsisi myös hieman lepoa ja omaa aikaa. Sitä ei vain silloin enää saa, koska ikä ja kaikki alkaa painamaan päälle, eläkkeellä ollessa ehtii sitten levätä!

Ei, parempi on kun eroatte ja teette niin kuin itse haluatte. Älä siis ap sotke poikaystävääsi oman pääsi sisäisiin ongelmiin!

Vierailija
52/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei liity asiaan.

Ap on jo.tukenut miehen välivuotta, mutta mies ei nyt tue hänen välivuottaan.

Vierailija
53/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi joka haluaa levyttää vuoden auringossa ja palata Suomeen valittamaan, ettei löydy hommia.

Vierailija
54/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee väitöskirja loppuun ja lähde. Ota sitten rauhassa ja mieti, mitä elämältä haluat.

Vierailija
55/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hämmentää se, että puhut opiskelusta. Väitöskirjaa tehdään joko kokopäiväisesti, jolloin se on tutkimustyötä josta joku maksaa palkkaa tai apurahaa, tai sitten harrastuksena työn ohessa. Oletko siis nyt työtön ja aiot käyttää kaikki säästösi lorvailuun ulkomailla? En ihmettele ettei miehesi pidä sitä hyvänä ideana... Opiskelijavaihto on täysin eri asia.

Vierailija
56/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei liity asiaan.

Mies hengannut muuten vain välivuotenaan, vaan oli vaihdossa. Miehellä vaihdosta oli todella hyötyä tulevaa ajatellen, mutta vuoden reppureissaaminen jossakin Thaikkulassa ei ole hyödyllinen ammattia ajatellen.

Vierailija
57/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opiskelijana samaa mieltä.. Jos osajulkaisut on kasassa, väikkärin kirjoitus vaiheessa ja väitös edessä niin ei kukaan siinä ota vuotta vapaaksi. Jokainen tohtoriopiskelija on Suomessa "väitöskirjaa vaille valmis" siitä hetkestä asti kun opinnot aloittaa. Ap on ehkä vaan vasta aloittanut tutimuksen. Joko näin eli termit sekaisin tai sitten provo.

Vierailija
58/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei liity asiaan.

Missä niin muka mainittiin? Ap:n mies oli vaihdossa ja yleensä vaihdossa suoritetut opinnot voi sisällyttää tutkintoon mukaan. Täysin eri asia kuin joku reppureissausloma vuodeksi Aasiaan.

59/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on pelkkää lainaa, miten ihmeessä hän kuvittelee saavansa asuntolainan? Omaa rahaa pitää olla vähintään 15% asunnon arvosta.

Totta kai teet itse tienaamillasi rahoilla ihan justiinsa mitä haluat!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
60/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei liity asiaan.

Mies hengannut muuten vain välivuotenaan, vaan oli vaihdossa. Miehellä vaihdosta oli todella hyötyä tulevaa ajatellen, mutta vuoden reppureissaaminen jossakin Thaikkulassa ei ole hyödyllinen ammattia ajatellen.

Ei ehkä ammatia ajatellen, mutta kas kun elämässä ja hyvinvoinnissa on paljon muustakin kiinni kuin työstä ja ammatista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi