Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä ei hyväksy välivuotta

Vierailija
07.08.2019 |

Olen väitöskirjaa vaille valmistunut nuori aikuinen kuten hänkin. En ole ikinä vaihtanut vapaalle vaan opinnot ja työt ovat vieneet ajan, ja olen elänyt harkiten ja säästäen. Nyt olen kypsytellyt ajatusta välivuodesta jolloin matkustaisin säästöillä Aasiaan ja keräisin uutta puhtia väitöskirjan tekoon. En halua havahtua myöhemmin siihen etten ikinä revitellyt ja viettänyt aikaa ihan itseni kanssa ennen vakiintumista ja perhettä. Miesystäväni tyrmäsi ajatuksen ja sanoi että olen hullu jos käytän rahat välivuoteen kun voimme nyt vaan valmistua ja ostaa yhteisen asunnon. Hänellä ei ede ole mitään säästöjä vaan opintolainaa ja nyt hän odottaa minusta taloudellista turvaa asunnon takia? Ollaan oltu lukiosta asti yhdessä niin tuntuu väärältä ettei hän tue minua vaikka hän itse oli vaihdossa ja siitä ei edes keskusteltu
vaan oltiin vaan kaukosuhteessa ja se toimi. Miten saan hänet puolelleni?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pidät välivuoden mistä? Opiskeluista eli väitöskirjan teosta vai parisuhteesta vai sekä että?

Jos parisuhteesta niin kyllä siihen on sanomista sillä toisellakin osapuolella.

Kuten sanoin niin opinnoista ja hänen vaihdon aikana oltiin kaukosuhteessa niin miksei nyt? Silloin koko asiaa ei kyseenalaistettu mutta nyt hän haluaa asunnon ja että asetutaan aloilleen. En ole siihen valmis.

Ap

Vierailija
22/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa asioissa saat häneltä tukea?

Ihan normaalissa arjessa, opintojen takia luulin että ollaan

tosi samanmielisiä mutta se sai nyt ekan kolauksen vaikka ollaan tunnettu näin kauan.

Ap

Et edelleekään tunne miestä vaan teet oletuksia hänestä opintojen perusteella?

En tajua mitä tarkoitat. Pitääkö mun luetella kaikki tyyliin lohduttaa kun tarvii, tuo kukkia kun oon kipeä, haluaa perheen kuten minä jne. tukemiset?

Ap

Ihmettelen vain että tuo asia tulee esille vasta nyt, jos hän kuitenkin samankaltaisissa asioissa (siinä miten päätät taloudestasi) on sinua tukenut aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävän sanomisilla ei ole väliä. Jos olisi puoliso niin sitten ehkä enemmän.

Vierailija
24/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidät välivuoden mistä? Opiskeluista eli väitöskirjan teosta vai parisuhteesta vai sekä että?

Kuten sanoin niin opinnoista ja hänen vaihdon aikana oltiin kaukosuhteessa niin miksei nyt? Silloin koko asiaa ei kyseenalaistettu mutta nyt hän haluaa asunnon ja että asetutaan aloilleen. En ole siihen valmis.

Ap

Tyypillistä erilleenkasvua. Olette olleet kakarasta asti yhdessä, nyt alkaa oikea aikuisuus. Ja sen myötä huomaatte, että haluattekin elämältä eri asioita.

Hänen ei ole pakko jatkaa nuoruuden haahuilua, mutta yhtä vähän sinun on pakko asettua aloilleen asuntolainoineen päivineen.

Istukaa alas ja pohtikaa millaisen elämän kumpikin haluaa. Voi johtaa eroon, tai sitten ei. Mutta ei kannata elää toisen elämää.

Vierailija
25/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä et ole lähdössä vaihtoon. 

Vierailija
26/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vuoden täysi irtiotto elämästä vaikuttaa myös läheisiin, etenkin puolisoon.

Mies on tottunut että sinä olet vastuullinen aikuinen ja ollut aina kenties suorittaja tyyppiä. Nyt (kolmekymppisenä?) keksit yhtäkkiä ”välivuosi-idean”, joka on tyypillistä siinä 19 vuoden kohdalla.

En oikein ymmärrä miksi laitat vastakkain asunto/vakityön ja välivuosi/aasiaan reppureissaamaan vastakkain. Haluat matkustaa? Miksi et ole aiemmin matkustanut? Opiskelut ei ole syy siihen, koska moni opiskelija matkustelee ainakin jonkin verran. Miehesi varmasti pelkää tällaista yllättävää muutosta ja tuntee että olet muuttunut.

Ei väikkärin valmistuminen tarkoita sitä että nyt on elämä ohi. Matkustaa ja elää monet ”aikuisetkin”. Ota hyvä ihminen vastuuta elämästäsi ja tee mitä huvittaa. Mutta älä syyttele opintoja elämättömyydestä ja sysää vastuuta miehellesi.

Vuosi on pitkä aika. Jos itse havahtuisin tilanteessasi elämättömyyteen, ottaisin kesäloman (vaikka onkin syksy). Kuukauden lomamatka nyt ja toinen mokoma tai vähän pitempi ensi kesänä.

Eikä asuntoakaan ole pakko ostaa eikä vakityöhön noin vain mennä.

Vierailija
27/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa (paitsi provolta myös) siltä että haluat välivuoden seurustelusta. Olette olleet nuoresta yhdessä ja kuten usein käy, olette kasvaneet erilleen. Ota harkintatauko, jos se tarkoittaa reppureissaamista niin senkus lähdet matkaan. Mutta ei vuodeksi, se on liian pitkä aika. Pelkästään jo siksi että tiput Suomen sosiaaliturvan piiristä. Kolme kuukautta ei syö koko kassaa, saat vedettyä henkeä ilman että joudut mahdollisesti hankaluuksiin palattuasi. 

Jos lähdet niin muista hyvä, kattava vakuutus, siitä ei tingitä! Otapa sekin huomioon että reppureissajiin aletaan kaukoidässä olla totaalisen kyllästyneitä eli kiva hengailu ei välttämättä olekaan niin kivaa. 

Vierailija
28/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmiset kateellisia, vai miksi noin moni kuulostaa jopa katkeralta siitä että heille tuntematon ihminen harkitsee vuoden matkustelua? Ihan kuin kyseessä olisi jotenkin kamalan tuomittava asia, että aikuinen lapseton ihminen omilla rahoillaan matkustaa vuoden. Hirveää, kun joku ei haluakaan toteuttaa sokeasti Sitä Ainoaa Oikeaa Elämänkäsikirjoitusta opiskelu-tyo-asunto-lapset?

Vierailija
29/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä et ole lähdössä vaihtoon. 

Pidemmäksi aikaa toiseen maahan. Miksi vaihto on niin eri asia?

Ap

Vierailija
30/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa asuntoasiaan.

KAi ymmärrät että kukaan ei voi eikä saa painostaa sua ostamaan asuntoa tai mitään muutakaan jos et itse halua. Äläkä anna painostaa itseäsi omistussuhteen jakamiseen jollei poikkis myös maksa osuuttaan. Tosin kerrotun perusteella en suosittele isojen investointien tekemistä vähään aikaan, teillä on ero tulollaan.  

Vierailija
31/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa ottaa kantaa väitöskirja-asioihin, mutta isot ratkaisut elämässä pitää tehdä oman pään mukaan, eikä luopua tärkeistä haaveistaan jonkun muun mielipiteen perusteella. Eli sinun pitää miettiä itse, mitä haluat, se ei ole poikaystävän päätettävissä oleva asia.

N51

Naulan kantaan. Kyllä miehet määrää joka asian, jos niiden antaa tehdä niin. Usein tähtäimessä on vain oma etu.

N52

Vierailija
32/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vuoden täysi irtiotto elämästä vaikuttaa myös läheisiin, etenkin puolisoon.

Mies on tottunut että sinä olet vastuullinen aikuinen ja ollut aina kenties suorittaja tyyppiä. Nyt (kolmekymppisenä?) keksit yhtäkkiä ”välivuosi-idean”, joka on tyypillistä siinä 19 vuoden kohdalla.

En oikein ymmärrä miksi laitat vastakkain asunto/vakityön ja välivuosi/aasiaan reppureissaamaan vastakkain. Haluat matkustaa? Miksi et ole aiemmin matkustanut? Opiskelut ei ole syy siihen, koska moni opiskelija matkustelee ainakin jonkin verran. Miehesi varmasti pelkää tällaista yllättävää muutosta ja tuntee että olet muuttunut.

Ei väikkärin valmistuminen tarkoita sitä että nyt on elämä ohi. Matkustaa ja elää monet ”aikuisetkin”. Ota hyvä ihminen vastuuta elämästäsi ja tee mitä huvittaa. Mutta älä syyttele opintoja elämättömyydestä ja sysää vastuuta miehellesi.

Vuosi on pitkä aika. Jos itse havahtuisin tilanteessasi elämättömyyteen, ottaisin kesäloman (vaikka onkin syksy). Kuukauden lomamatka nyt ja toinen mokoma tai vähän pitempi ensi kesänä.

Eikä asuntoakaan ole pakko ostaa eikä vakityöhön noin vain mennä.

En ole matkustanut kun olen tehnyt töitä ja säästänyt siihen (vuosi on pitkä aika ilman tuloja, kyllä). Tahdoin myös opinnot suht valmiiksi.

Ap

Vierailija
33/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eiköhän mies tuon vuoden aikana löydä uuden kumppanin joka arvostaa parisuhdetta. Mukavaa reissua ap:lle.

Vierailija
34/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 jatkaa asuntoasiaan.

KAi ymmärrät että kukaan ei voi eikä saa painostaa sua ostamaan asuntoa tai mitään muutakaan jos et itse halua. Äläkä anna painostaa itseäsi omistussuhteen jakamiseen jollei poikkis myös maksa osuuttaan. Tosin kerrotun perusteella en suosittele isojen investointien tekemistä vähään aikaan, teillä on ero tulollaan.  

Hyviä pointteja. Tuntuu absurdilta ajatella eroa kun on oltu nuoruus yhdessä mutta olen yllättynyt siitä ettei hän tue yhtään.

Ap

Vierailija
35/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmiset kateellisia, vai miksi noin moni kuulostaa jopa katkeralta siitä että heille tuntematon ihminen harkitsee vuoden matkustelua? Ihan kuin kyseessä olisi jotenkin kamalan tuomittava asia, että aikuinen lapseton ihminen omilla rahoillaan matkustaa vuoden. Hirveää, kun joku ei haluakaan toteuttaa sokeasti Sitä Ainoaa Oikeaa Elämänkäsikirjoitusta opiskelu-tyo-asunto-lapset?

En minä ainakaan ole katkera, jos joku haluaa ulkomaille vuodeksi. Tervemenoa. Sitä kyllä ihmettelen, että jos oikeasti on tieteelliset julkaisut kasassa ja puuttuu enää se väikkäri (eli parin kuukauden työ), niin mikä ihmeen järki on siinä kohtaa mihinkään lähteä?? Vuoden päästä saa aloittaa sen kirjoitustyön täysin nollasta, kun kaikki asiat on pyyhkiytyneet pois muistista. Itse tekisin sen väikkärin valmiiiksi ja lähtisin sitten "palkinnoksi" reissuun. (ja olen siis itse väitellyt, joten ihan omakohtaista kokemusta on asiasta.)

Vierailija
36/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden irtiotto parisuhteesta tarkoittaa, että maistellaan ruohoa aidan toiselta puolelta ja katsotaan vieläkö kiinnostaa palaaminen yhteen. Jollekin se voi toimia, mutta kertoohan se nyt ainakin sen, ettet ole sitoutunut parisuhteeseesi. Mies ilmeisesti haluaisi siirtyä elämässä kohti aikuisuutta ja sinä kaipaat teini-iän villiä vapautta. Ehkä on parempi että mies etsii uuden kumppanin, jonka kanssa vakiintuu. 

Miehenä vastaan, että lähde jos siltä tuntuu, mutta en lupaa odottaa paluutasi.

Vierailija
37/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eiköhän mies tuon vuoden aikana löydä uuden kumppanin joka arvostaa parisuhdetta. Mukavaa reissua ap:lle.

Arvostaa parisuhdetta? Voihan AP myös arvostaa parisuhdetta. Mutta ei parisuhde saa olla vankila, jossa toinen päättää molempien puolesta mitä halutaan ja tehdään. Varsinkin kun toisella on vain opintolainaa ja toisella säästöjä.

Kumppanin pitäisi arvostaa myös toisen haaveita ja toiveita. Ei ainoastaan omia suunnitelmiaan.

Vierailija
38/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väikkärin jättäminen keskeneräisenä odottamaan on tuttua. Omani on odottanut sitä viimeistä rypistystä n. 23 vuotta… mahtaisiko jostain vielä löytyä korppuasema, jolla saa tiedostot auki...

Vierailija
39/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koko vuosi? Mielestäni se on liioiteltu aika ja jonkun ehdottama 2-3 kk olisi jo todella hyvä irtiotto kaikesta. Opiskeluja ja sen antamaa rytmiä en antaisi mennä hukkaan nyt, sillä siihen pääseminen vie aikaa paljon ellei sitten ole oikeasti todella innostunut, mutta sinä et todellakaan kuulosta olevasti kiinnostunut asiasta.

Poikaystävän mielipide on periaatteessa vain hänen mielipide, koska te molemmat tiedätte, että vuoden humputtelun jälkeen suhde ei ole enää samanlainen jos se edes kestää siihen saakka.

Itse lähdin aikoinaan pitämään välivuoden, mutta siitä tulikin neljä välivuotta. Sen jälkeen en palannut enää vanhaan, vaikka mahdollisuudet olisivat olleet. Aloitin kaiken uudestaan täydellisen eri alalta ja hyvin se menikin, mutta ihan sellaista en suunnitellut.

Vierailija
40/114 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvostaa parisuhdetta? Voihan AP myös arvostaa parisuhdetta. Mutta ei parisuhde saa olla vankila, jossa toinen päättää molempien puolesta mitä halutaan ja tehdään. Varsinkin kun toisella on vain opintolainaa ja toisella säästöjä.

Kumppanin pitäisi arvostaa myös toisen haaveita ja toiveita. Ei ainoastaan omia suunnitelmiaan.

Kiitos!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi