Käyttääkö teidän viikit ja kuukit vielä sadevarusteita koulussa?
Jos on ihan tyylikkäät sadevarusteet, kuten hait ja goretakki. Meillä vaan viikille menevä ei vaan haluaisi pukea niitä, menisi tennareissa ja korkeintaan sateenvarjon kanssa. Mitenköhän sitten ensi vuonna...
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Pepi. kirjoitti:
Nautiskelija kirjoitti:
Miksi loukkaatte jyväskyläläisiä meidän murteesta? Meille nuo sanat on tuttuja jo lapsuudesta. On epäkohteliasta ja LAPSELLISTA nauraa niille vaikka kuinka kuulostaisi hassulta! Kyllä meidänkin korviin jotkut murteet kuulostaa oudoilta mutta murteita on erilaisia. Ei me niillä; eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki sanoilla huomiota haeta vaan ne ovat meille arkipäivää!!!!
Vitut ole.
Juuri näin. Noita sanoja käyttävät vain junantuomat, todennäköisesti Helsingin seudulta tänne tunkeneet muka hauskat kasvatustieteiden opiskelijat.
Me paljasjalkaiset jyväskyläläiset puhumme KIRJAKIELTÄ.
Juurikin näin.
Kuule mulla ei ole viikejä eikä kuukeja.
Ei edes koiraa.
Voisko tämän Jyvääskylää-trollin vain deletoida pois olemasta lapsellinen ja ärsyttävä?
Menin Viikin ohi. Ei ole kurahousuja vaikka keli kyllä vaatisi.
Miksi Jyväskylässä käytetään tällaisia sanoja?
Viikki ja Luukko kuulosta alta lintulajeilta, ei hajuakaan onko niillä erikoisia sadevarusteita. Varmaankaan ei?
Meillä nelkki ainakin pistää sadevaatteet mielellään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pepi. kirjoitti:
Nautiskelija kirjoitti:
Miksi loukkaatte jyväskyläläisiä meidän murteesta? Meille nuo sanat on tuttuja jo lapsuudesta. On epäkohteliasta ja LAPSELLISTA nauraa niille vaikka kuinka kuulostaisi hassulta! Kyllä meidänkin korviin jotkut murteet kuulostaa oudoilta mutta murteita on erilaisia. Ei me niillä; eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki sanoilla huomiota haeta vaan ne ovat meille arkipäivää!!!!
Vitut ole.
Juuri näin. Noita sanoja käyttävät vain junantuomat, todennäköisesti Helsingin seudulta tänne tunkeneet muka hauskat kasvatustieteiden opiskelijat.
Me paljasjalkaiset jyväskyläläiset puhumme KIRJAKIELTÄ.
Saanko vielä täsmentää. Suomen kauneinta kirjakieltä.
Kouluikäinen pärjää kyllä koulupäivän sateen kestävällä ulkoilutakilla.
Itse asiassa tämä aihe on niin kaukana minusta, etten voi neuvoa teille mitään siitä. Mutta jos sinulla on kysyttävää kolikkopeleistä, muista olla yhteydessä minuun, olen pelannut täällä jo 2 vuotta https://vulkanvegas.com/fi/category/card-games .
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuli telkasta joku pätkä missä
silminnähden ylpeänä ala-asteen rehtori toisti kuin
mantraa vissiin itse keksimiään lyhenteitä eri luokille:
eput
toput
koput
neput
viput
kuput
Annoin ylen silloin, mutta se paita on jo aikoja sitten pesty
Kiitos, nauroin ekaa kertaa ääneen muutamaan päivään.
Suomen kieli on niin kaunis. Miksi se pitää pilata keksimällä uusia ihan kamalia sanoja, voi viikkikuukki. Ei toimisi kyllä pääkaupunkiseudulla tällaiset lyhenteet. Viikki on tosiaan Helsingin kaupunginosa ja kuk on ruotsia ja tarkoittaa kyrp.... 😳😬😂
Mä en pysty ymmärtää miks pitää puhua noin kammottavalla tavalla? Kyllä, asun Jyväskylässä (mutta en ole täältä kotoisin) ja tuo lässyttäminen porautuu kyllä johonkin aivojen syvimpään hermopisteeseen. Voisin pitkin hampain hyväksyä, että joku käyttää vapaa-ajallaan näitä vajaita lyhenteitä, mutta... Tiiättekö mitä? Opettajat käyttää täällä kyseisiä lyhenteitä! Korkeakoulutetut lapsia opettavat henkilöt lässyttää tuolla tavoin. Se, jos mikä sattuu hermoon aina. Joka kerta. Näitä viljellään siis Wilma viesteihin ja vanhempainilloissa puhutaan kun meillä on niin taitava toppuluokka. Tämä mun puhelinkaan ei nyt ymmärrä mitä yritän lässyttää, kun väkisin korjasi tuota toppua. Ymmärrän kyllä puhelintani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jyväskylässä käytetään tällaisia sanoja?
Ne on vain murresanoja. En ole ikinä kuullut niiden alkuperästä. Jyväskylässä on muutamia todella harvoja erottuvia ja yleisessä käytössä olevia murresanoja, jotka tuntuvat ihmeellisesti kiristävän hermoja muualla. Ärsyttääkö tässä joidenkin väite siitä, että täällä puhuttaisiin neutraaleinta suomea? Ei sellaista ole olemassakaan. Joten eikö meillä saa olla oman seudun sanoja? Kyllä kaikki tyhmimmätkin vitsiniekat tuosta aloituksesta osasi päätellä, ettei siinä koirista puhuta. En minäkään kaikkia muiden murteiden sanoja tunnista, mutta eipä tule mieleenkään repiä pelihousujani sen takia. Itse olen aina puhunut viikeistä ja kuukeista (ja epuista, topuista, kolkeista, nelkeistä), koska niin me täällä ala-asteen luokka-asteita nimitettin jo 80-luvulla, kun itse kouluja kävin.
Kukaan ei muuten puhu kirjakieltä. Se kuulostaisi ihan hullulta. Kokeilkaa vaikka.
Meidän poika on yliopistossa. Panttaa kakkaa useamman päivän ja sitten kotosalla käydessän tikistää persehestänsä sellaset viipurinrinkilät pönttöön että soromnoo!
Meiän seekit ja kaakit käyttää kuriksii. Yykit vaa sontikkaa.
Anteeksi, nyt menee tosi ohi, enkä halua ketään loukata. Mutta itseä jotenkin puistattaa nämä lyhenteen. Alkaa vaan naurattaa, enkä edes aina tiedä mistä on kyse... Eikö voi vaan sanoa esim. ekaluokkalaiset, tokaluokkalaiset, kolmasluokkalaiset tai, jos villiksi heittäytyy niin kolmoset, neloset, vitoset?
Anteeksi tästä. :D
2.lk pojalle ostin HellyHansenin sadevaatteet. Eivät ole kumivaattet vaan tuulipukumainen kangas. Tretorn kumpparit myös käytössä Tosin tänään meni kevytuntuvatakilla koska aamulla ei satanut..... :/ Se kastuu helposti mutta todennäköisesti se ei ole hirveän pitkiä aikoja ulkona koulusta tullessaan koska kulkee bussilla kotiin.