Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada tällainen riita ratkaistua? (asiaa kummiudesta)

Vierailija
01.08.2019 |

Olen kaksivuotiaan pienen pojan kummi. Lapsen äiti on ollut vuosia hyvä ystäväni, ja siksi pyysi minua kummiksi lapselleen. Olen itse lapseton, vela, enkä ole kovin lapsirakas ihminen edes, mutta koska ystäväni niin minua pyysi ja tuntee tämän velataustani kuitenkin hyvin, niin suostuin kummiksi. Kolme kuukautta sitten kuitenkin ystäväni katkaissi välinsä minuun. Poisti kaikista someistaan minut ystävälistalta ja esti minut niissä, joten en pysty lähettämään hänelle enää viestejä niiden kautta. Tekstareihini hän ei ole vastannut. Hänen mies, lapsen isä, ei ole minulle kovin tuttu. Pyysin kaksi kuukautta sitten yhtä yhteistä ystäväämme sanomaan tälle kummipoikani äidille, että laittaisi minulle viestiä, mutta vieläkään ei ole mitään kuulunut ja olen yhä estettynä kaikissa someissa.

Ilmeisesti syy on se, että en ole ollut sellainen kummi kuin ystäväni halusi. Olen kyllä ostanut kummilahjat ja synttärilahjat ja laittanut nimipäiväkortin ym. muistamiset, mutta en osaa olla luontevasti kenenkään pienen lapsen kanssa (en ole koskaan osannut) ja jotenkin vierastan kaikkien lasten seuraa, joten en ole hoitanut tätä kummilastani koskaan. Heillä kylässä ollessa olen kyllä lapsen kanssa yrittänyt vähän leikkiä sen minkä osaan, mutta ymmärrän, että ei se paljoa ole. Nyt en enää sitten vain pysty tekemään mitään, kun minut on estetty ja minuun on katkaistu välit. Luulen, että syy on tuo kuvaamani, mutta se ystäväni ei koskaan minulle mitään syytä sanonut, kunhan esti vain eräänä päivänä 3 kk sitten sen jälkeen kun pyysi että voisinko hoitaa lasta ja kieltäydyin. Miten tällainen "riita" ratkaistaan? Kaduttaa koko kummiksi suostuminen. Ilman sitä oltaisiin varmasti vielä hyviä ystäviä.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa syyttää vanhempia siitä, että haluavat kummeilta vain lahjoja. Sitten kun vanhemmat mieluummin haluaisivat, että kummi oppisi tuntemaan kummilapsensa ja olisi muutenkin hänen elämässään läsnä niin sitäkään ei saa odottaa. Itse olin todella pettynyt, kun oaa huolella valituista kummeista ei välitäkään nähdä lastamme ikinä. Lahjat kyllä tulee, mutta niitä on jotenkin surullista saada/antaa lapselle tällaisessa tilanteessa. "Tämä on nyt siltä  (näkymättömältä) Tiina-kummilta. Hän toivottaa sinulle hyvää syntymäpäivää." :( Ja joo, on koetettu pyytää ihan kylässä poikkeamaan tai käyty itse kylässä lapsen kanssa, mutta kyllästyttiin täysin yksipuoliseen yhteydenpitoon.[/

Niin meilläkin, ei ole kummalla kiinnostusta nähdä lasta. Ehkä oma elämä niin haipakkaa.

Onhan se harmi.

Aapee...ei tuolle kai väkisin mitään mahda.

Ikävää, kun lapsista tulee vallanpidon väline...kummiudessa ja vanhemmuudessa.

Vierailija
82/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUMMIUS ON VAIN JÄÄNNE JOLLA HALUTTIIN ENNEN VARMISTAA LAPSEN USKONNOLLINEN KASVATUS EI MUUTA. MIKSI VATVOA LÄSNÄOLOSTA TAI LAHJOISTA YMS. EROTKAA KIRKOSTA JOS EI USKONTO KIINNOSTA. MIKSI VALITA KASTE, RIPPI, VIHKIMINEN, HAUTAAN SIUNAAMINEN SAKRAMENTTIT?

EI KUMMIUS TAI SUKULAISUUS OLE MIKÄÄN AUTOMAATTI LASTEN HOITOON TAI KIINTYMYKSEEN.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet tehnyt kaikkesi ja enemmän. Vanhempien vika, tyhmästi käyttäytyvät.

No totuus on, että en ole tehnyt kovin paljon kummina. En osaa olla lasten kanssa, joten en ole juurikaan ollut tämän kummilapseni kanssa. Totuus on myös, että en halua hoitaa ketään lasta, en kummipoikaani enkä ketään muutakaan. Ap

No en minäkään ole luonteva vieraiden lasten kanssa, vaikka kaksi omaa onkin. Minulle kummitus on juuri tuota, että on lähempi yhteys vanhempaan ja sitten muistaa lasta juhlapäivinä. En ole koskaan kummilapsia hoitanut. Kummin tehtävä on kristillinen kasvatus eikä hoitotyö. Sellaiset kouluikäiset kummilapset ovat olleet joskus yökylässä kun esim. vanhemmat lapsettomissa häissä vieraina.

Vierailija
84/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin loukkaavaa lopettaa pitkä ystävyyssuhde tuosta vain, veitsellä leikaten ilman minkäänlaista selitystä.  Viittaa suhteen lopettajalta mielenterveysongelmiin.  Tässähän ei ole kysymys mistään seksisuhteesta.

Minä olen kokenut saman.  Noin 30 vuotta olin ystävä eräälle henkilölle  ja en koskaan mielestäni käyttäytynyt mitenkään huonosti häntä kohtaan.  Ensin ei halunnut vastata puheluihin, sitten ei tekstiviesteihin, lopuksi pisti numeroonsa eston.  Minä en toidellakaan ole mikään häirikkö joka olisi jatkuvasti pommittanut viesteillä  ja puhelunkin otin muistaakseni 2-3 kertaa.  Tämä on ollut erittäin loukkaavaa ja vaivannut lähes päivittäin jo yli 3 vuoden ajan.

Vierailija
85/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä kuulostat ihanalta kummilta, kun olet muistanut kaikki tärkeät päivät.

Jos saamme puolisoni kanssa joskus lapsen, emme todellakaan oleta, että kummit ovat jotain ilmaisia lastenvahteja.

N22

Vierailija
86/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin velvollisuus EI ole hoitaa toisten lapsia.

Ystäväsi käytös oli outoa.

Vierailija
87/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut täältä ketjuja, joissa äiti valittaa uupumustaan pienen lapsen kanssa? Jokaisessa käsketään, että laita KUMMIT (ja mummit) hoitamaan välillä lasta, jotta saat hengähtää.

Vierailija
88/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUMMIUS ON VAIN JÄÄNNE JOLLA HALUTTIIN ENNEN VARMISTAA LAPSEN USKONNOLLINEN KASVATUS EI MUUTA. MIKSI VATVOA LÄSNÄOLOSTA TAI LAHJOISTA YMS. EROTKAA KIRKOSTA JOS EI USKONTO KIINNOSTA. MIKSI VALITA KASTE, RIPPI, VIHKIMINEN, HAUTAAN SIUNAAMINEN SAKRAMENTTIT?

EI KUMMIUS TAI SUKULAISUUS OLE MIKÄÄN AUTOMAATTI LASTEN HOITOON TAI KIINTYMYKSEEN.  

Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia. Kaste ja ehtoolinen.

Mutta joo, ei kummin tehtävä ole olla lastenhoitaja eikä lahja-automaatti.

Valitsikohan sut kummiksi, kun aatteli että tottakai oikeesti kaikki naiset pitää lapsia vaikka sanovat etteivät. Ja jos ei ole omia niin on aikaa olla se lapsenvahti ja pankki.

Lapselle kyl saa nimen maallisestikin, en ymmärrä miksi hälläväliäkirkkoonkuuluvat väkipakolla haluavat kasteen jos ei muuten kirkko kiinnosta?

Mä olen ollut niin onnellisessa asemassa et kaikki on tiennyt mun tilanteen, etten perusta lapsista enkä osaa olla heidän kanssa niin ei ole kysytty edes kummiksi. Nyt en toki enää edes kuulu kirkkoon, joten turha kysellä.

Vierailija
89/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut kummejani ollenkaan ja joku lahja tuli ripille pääsystä ja oli se noloa. Monilla vaihtuvat nuoruuden ystävät kun elämäntilanteet muuttuvat. Ei minullakaan enään sitten ollut perheellisiä ystäviä kun he enemmänkin hakeutuivat samanlaisessa tilanteessa olevien seuraa. Anna välien katketa äläkä väkisin ala painostamaan vaan pitää sitten hankkia muita ystäviä. Älä lähettele mitään lahjoja vaan hankkikoon ystäväsi uuden kummin. Suvuistahan ne yleesä hankitaan niin että kummallista että ystäväsi ja miehensä suvuista ei ketään löytynyt. Olikohan sukulaisilla sitten jo epäilys hoito automaatin virasta jos alkaa kummiksi. 

Vierailija
90/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole ilmainen hoitaja. Voit puhua lapselle Jeesuksesta, jos se äitiä helpottaa.

Olemme kaikki ns. tapauskovaisia, eli ihmisiä, jotka ei usko, mutta kuuluu (vielä) kirkkoon (koska ei ole jaksanut erota). Eli se kummiusjuttukin on siinä mielessä vähän niin ja näin. Ap

Eikös se kirkosta eroaminen hoidu netissä muutamalla klikkauksella?

Vierailija
91/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kummeja on monenlaisia. Odotukset on hyvä jokaisen kysyjän käydä läpi jo kysyessä, niin, että ei tule kiukuteltus sitten jälkikäteen. Itsekin olen välillä pettynyt kuopuksen kummeihin, kun vanhemman lapsen kummit muistavat, mutta nuoremman eivät. Toisaalta heillä on kiirettä, joten kukin rahkeittensa mukaan. Kummius on meille ehkä nimenomaan side, että tulisi hyviksi ihmisiksi ajateltuja ystäviä pidettyä edes harvoin arjessa mukana silloinkin, kun muutetaan eri paikkakunnille ja arki vie eri suuntiin. Itse en myöskään juuri oikeasti tunne kummilapsiani kunnolla, mutta yritän muistaa jollakin aina ajoittain, olla yksi aikuinen lisää olemassa. Yhden kanssa yhteydenpito on lisääntynyt aikuistumisen myötä, yhden kanssa kummius on ns hyvä peruste minun tukea pienissä jutuissa, kun vanhemmilla on nyt haastavaa. Tavan ystävänä olisi noloa jotenkin esim lähettää muksulle toivottu juttu, kummina se on ihan ok. Toki kysyn ensin vanhemmalta, saako laittaa.

92/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä joku kirjoitti tänne av:lle, että hän oli saanut kummilapseltaan tekstarilla kutsun rippijuhliin ja kummi oli ilmoittanut tekstarilla, että haluaisi kyllä tulla juhliin, mutta hänellä ei työttömyyden takia ole juuri nyt varaa ostaa mitään kallista lahjaa/antaa rahaa isoa summaa ja tähän kummilapsi vastasi, että eipä tarvitse sitten tulla ollenkaan juhliin

Vierailija
93/108 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kummius harvoin toimii niinkuin pitäisi. Ei niihin kummilapsiin ole pakko yhteyttä pitää, vaikka tätä sidettä ei voi enää purkaa. Jos multa kysytään, niin tää kummi-systeemi pitäisi muuttaa kokonaan, niin että niitä kummeja ei olisi edes pakko olla, jotta lapsi voidaan kastaa. Maailma muuttuu, eikä nykyaikainen elämäntapa ole pitää mitään kiinteää suhdetta sukulaisiin saati niihin kymmeihin, joita on vielä vaikea löytää, kun moni ei edes kuulu kirkkoon.

Vierailija
94/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummina oleminen on kristillisessä kasvatuksessa auttamista. Jos tätä ei halua tehdä tai ei tälläistä kummiutta halua oman lapsensa kummilta, kirkkoon ei ole lasta pakko kastaa. Nimen antamisella tätä ei tarvi perustella, lapsi saa nimen vaikka heti synnärillä ja maistraatin kautta virallisesti.

Vierailija
95/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuosta on hermostua. Itselleni kävi vähän samalla tavalla: olimme koulukavereita mutta emme mitään sydänystäviä, emme juuri tavanneet koulun ulkopuolella, koska kaverilla oli omat piirinsä. Yllättäen hän tuli koulun jälkeen raskaaksi ja vielä enemmän yllättäen pyysi minut kummiksi. Olin tuolloin ulkomailla yliopistossa ensimmäistä vuotta ja en ollut ikinä nähnytkään pikkulasta.

Niinpä koko kummius jäi toteutumatta. En tavannut kaveriani enkä lasta, miten olisin voinutkaan, kun asuin eri maassa emmekä muutoinkaan olleet tekemisissä. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt kieltäytyä koko hommasta.

Vierailija
96/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme odotuksia kummiudesta!

Mun mielestä kummi pitää lasta sylissä ristiäisissä. Siinä on kummin ainoa tehtävä tänä päivänä.

Kummi ei ole lapsenvahti.

Kummin ei tarvitse ostella lahjoja.

Meillä oli samanlainen naapuri, jonka mielestä naapureiden eli meidän olisi pitänyt hoitaa heidän lapsiaan. Kun kieltäydyin lastenhoitonakeista, ei minua enää tervehditty. Eipä kyllä paljoa haitannut, mutta minusta typerää käytöstä odottaa, että naapuri tai kummi olisi velvoitettu hoitamaan lapsia.

Ap, tämän "kaverin" voit vaikka poistaa facebookista. Sinä olet kummin tehtäväsi hoitanut paremmin kuin hyvin. Et ole ilmainen lapsenvahti, vaikka lapsen kummi oletkin.

Vierailija
97/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut täältä ketjuja, joissa äiti valittaa uupumustaan pienen lapsen kanssa? Jokaisessa käsketään, että laita KUMMIT (ja mummit) hoitamaan välillä lasta, jotta saat hengähtää.

Kummeilla on usein omien lasten kanssa ihan riittäbästi kiirettä tai sitten ei ole lastenhoitokokemusta ollenkaan.

Meillä hoitovadtuut jaettiin yhdessä luonnollisedti lapsen isän kanssa.

Vierailija
98/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sinulla ollut toiveira jatkaa samanlaista yhdessäoloa kuin ennen lasta? Viimeistään siinä vaiheessa, kun äiti menee töihin ja lapsi hoitoon jää vapaa-aikaa kovin vähän, se vähä käytetään mieluusti lapsen kanssa.

Vierailija
99/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei ollutkaan hyvä ystävä sulle. Musta sä kuulostat ihan hyvältä tyypiltä, oot ollut rehellinen alusta asti, ja kuitenkin ees vähän yrittänyt olla kummi. Tolla äidillä on ihan hörhöodotukset kummiudesta, on itsekäs ja haluaa sut ilmaishoitajaksi. Hyväksikäyttäjä.

Samaa mieltä. Lisäksi epäilen, että äiti kadehtii sisimmässään kummitädin vapautta, kun itse meni pyöräyttämään tenavan ja se sitoo. Olisi mukavampaa kun se sitoisi kaverinkin.

Vierailija
100/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Teit kaksinkertaisen virheen. Ystävän velvollisuus on hoitaa edes kerran ystävän lasta jos tilanne todella vaatii. Olit ystävä, et auttanut

. Kummikin voi kertaluontoisesti hoitaa kummilastaan jos tilanne on sellainen, mutta ehkä ei joka kuu. Et hoitanut.

Ihan oikein että hän dumppasi tuollaisen " ystävän" .riippuen toki mikä se syy oli että tarvitsi hoitajaa, ja mikä se sinun syy oli ettet voinut.