Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada tällainen riita ratkaistua? (asiaa kummiudesta)

Vierailija
01.08.2019 |

Olen kaksivuotiaan pienen pojan kummi. Lapsen äiti on ollut vuosia hyvä ystäväni, ja siksi pyysi minua kummiksi lapselleen. Olen itse lapseton, vela, enkä ole kovin lapsirakas ihminen edes, mutta koska ystäväni niin minua pyysi ja tuntee tämän velataustani kuitenkin hyvin, niin suostuin kummiksi. Kolme kuukautta sitten kuitenkin ystäväni katkaissi välinsä minuun. Poisti kaikista someistaan minut ystävälistalta ja esti minut niissä, joten en pysty lähettämään hänelle enää viestejä niiden kautta. Tekstareihini hän ei ole vastannut. Hänen mies, lapsen isä, ei ole minulle kovin tuttu. Pyysin kaksi kuukautta sitten yhtä yhteistä ystäväämme sanomaan tälle kummipoikani äidille, että laittaisi minulle viestiä, mutta vieläkään ei ole mitään kuulunut ja olen yhä estettynä kaikissa someissa.

Ilmeisesti syy on se, että en ole ollut sellainen kummi kuin ystäväni halusi. Olen kyllä ostanut kummilahjat ja synttärilahjat ja laittanut nimipäiväkortin ym. muistamiset, mutta en osaa olla luontevasti kenenkään pienen lapsen kanssa (en ole koskaan osannut) ja jotenkin vierastan kaikkien lasten seuraa, joten en ole hoitanut tätä kummilastani koskaan. Heillä kylässä ollessa olen kyllä lapsen kanssa yrittänyt vähän leikkiä sen minkä osaan, mutta ymmärrän, että ei se paljoa ole. Nyt en enää sitten vain pysty tekemään mitään, kun minut on estetty ja minuun on katkaistu välit. Luulen, että syy on tuo kuvaamani, mutta se ystäväni ei koskaan minulle mitään syytä sanonut, kunhan esti vain eräänä päivänä 3 kk sitten sen jälkeen kun pyysi että voisinko hoitaa lasta ja kieltäydyin. Miten tällainen "riita" ratkaistaan? Kaduttaa koko kummiksi suostuminen. Ilman sitä oltaisiin varmasti vielä hyviä ystäviä.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Teit kaksinkertaisen virheen. Ystävän velvollisuus on hoitaa edes kerran ystävän lasta jos tilanne todella vaatii. Olit ystävä, et auttanut

. Kummikin voi kertaluontoisesti hoitaa kummilastaan jos tilanne on sellainen, mutta ehkä ei joka kuu. Et hoitanut.

Ihan oikein että hän dumppasi tuollaisen " ystävän" .riippuen toki mikä se syy oli että tarvitsi hoitajaa, ja mikä se sinun syy oli ettet voinut.

Hohhoijaa. Vmp.

Vierailija
102/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen odottanut lesteni kummeilta sen pakollisen ristiäisissä olon ja yhden kummin olen hälyttänyt konfirmaatioihin. Hyvin on toiminut. Kukaan ei ole muuta odottanut, enkä ole lapsia odottamaan kummeilta lahjoja tai muuta. Samoi olen toiminut omien kummilasten kanssa. Silti pidetään yhteyttä mutta kummiutta ei edes mainita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius on alun perin kristillinen tehtävä mutta muuttanut paljon muotoaan, siinä ei mielestäni ole mitään pahaa, kulttuuri ja tavat muuttuvat. Me pyysimme lapsillemme kummit sen perusteella, että halusimme osoittaa näiden ihmisten olevan meille tärkeitä ja toivovamme heidän olevan läheisiä aikuisia lastemme elämässä. Tämän kerroimme heille, kun heitä kummeiksi pyysimme. Olemme iloisia, että lapsemme ovat kummeille tärkeitä ja että kummit haluavat viettää lastemme kanssa aikaa.

Meidän turvaverkkomme on melko ohut. Isovanhempia on kaksi, joista toinen asuu 200 km päässä. Sisaruksia ei ole kuin miehellä yksi sisko, joka asuu ulkomailla. Olen monessa paikassa kertonut olevani huolissani, keneen turvautua, jos jaksamisemme on koetuksella. Esim. neuvolassa on kehotettu pyytämään apua "naapureilta, kummeilta, kavereilta jne". Ketjua lukiessani sain kuvan, että kovin moni suhtautuu avun pyyntöihin kielteisesti eikä itsekään halua "vaivata" pyynnöillään muita, vaikkapa kummeja. En oleta kenenkään olevan ilmainen lastenhoitoautomaatti, mutta keneen voin turvautua, jos vaikka mieheni joutuu sairaalaan? Hyvinkin voisin kuvitella pyytäväni kummeja apuun, koska vaihtoehtoja ei juuri ole.

Ap:n tapauksessa pidän toki outona, että ystävä ilmeisesti katkaisi välit. Voisin itsekin kyllä kuvitella olevani tosi surullinen, jos läheinen ihmiseni ei haluaisi auttaa. Kaikilla ei ole osallistuvia isovanhempia ja monilla on hyvin harvassa ihmiset, keneltä pyytää apua. Miksi avunpyytämiseen kannustetaan, jos se on niin tuomittavaa?

Vierailija
104/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin juuri kummeja tulevalle lapsellemme (kolmas).

Käytännössä en odota mitään kummilta niin ei tarvitse pettyä mutta silti kirkollisjäänteenä sellaiset on valittava. Enempi ahdistaa siis tämä pakko valita.

Aiemmilla lapsillani kummeina on sellaiset henkilöt, joiden kanssa olemme arkisestikin tekemisissä. Sisaruksiani ja ystäviä. Eikä niitäkään nykyarjessa muine kiireineen nyt niin paljoa ole. Sukulaisten kanssa näemme kerran vuoteen tai sukujuhlissa, joten tuntuu oudolta valita/pyytää edes sieltä, Miksi ihmeessä, en tunne heitä sen tarkemmin eikä minulla ole tarvetta tunteakaan, ei ole mitään riitoja, ihan asialliset ja hauskat välit, mutta välimatkaa paljon.

Näinpä valintaan ja pyyntö kohdistuu aika paljon kaveripiiriin, sellaisiin joiden kanssa olen läheisimpi ja tiedän millaisia he ovat ja he tietävät millainen olen, jotta odotukset kummiudesta ja ystävyydestä voivat kohdata. En voisi ajatellakaan sellaista ihmistä joka ulostaisi minut elämästään tuosta vain ymmärtämättäni blokaten kanavista. Kyllä pitkäaikaisia ystäviään jo sen verran tuntee. Myös niitä joiden kanssa on parempi nähdä ilman lapsia koska he stressaantuvat melusta ja lasten käytöksestä (vaikkeivät tekisikään tyhmyyksiä jne). Luonnollisempaa se on myös lapselle että kummia eli esim ystävääni voi nähdä useammin ihan muissa merkeissä porukassa puuhaillen esim myös hänen lasten kanssa kuin että kummiudesta ja kummin tapaamisesta tehtäisiin numero että nyt vietetään kummiaikaa. Eikä kummi tai ystävä ole sen enempää hoito/lahja-automaatti jollei hän itse halua, mieluummin yritän viimeiseen asti hoitaa itse vuorotellen asiat ettei hoitajaa tarvita tai ostaa palveluna. Tai kysyä ainoastaan ihan erikoistilanteessa: ystäväni on hoitanut lastani kerran viiden vuoden aikana reilu tunnin kun poikkesin lääkärissä enkä voinut ottaa sinne lasta mukaan. Ja hänelle se sopi ja onnistui hyvin. Mieluummin näemme porukalla niin lapset leikkivät paljon keskenään ja me voimme samalla vahtia ristiin ja vaihtaa kuulumisia. Tämä on ideaaliratkaisu, niin ei tarvitse myöskään tuntea syyllisyyttä siitä että jonkun täysin eri elämäntilanteessa olevan (esim lapsettoman) ihmisen täytyisi pinnistellä ollakseen kummi ja järjestää aikaa tapaamisellamme kun se ei kuitenkaan luonnollisesti tähänkään asti ole tapahtunut tai niinä tapaamisia mieluummin näen itsekin häntä ilman lasta ystävänä, tuttuna kuin roikotan lapsen mukana sen takia että hän on lapseni kummi (jos ei ole muutoin lapsista tai lapsistani kiinnostunut että nimenomaan haluaa olla heidän kanssaan vaikkei hänellä itsellään lapsia olekaan).

Vierailija
105/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että harvaa jaksaa kiinnostaa muiden lapset.

Kerran ollut kummi ja enää en siihen ryhdy.

Koko kummi pakon saisi poistaa eli kummi saisi olla mutta pakko on niin huono juttu.

Vierailija
106/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin että jos teini liittyy aikuisena kirkkoon niin hän tarvii 2 kummia.

Todella naurettavaa.

Vierailija
107/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta vaikuttaa omituiselta, jos tuollaisesta syystä pannaan välit poikki kummin kanssa. Olisiko hän ylitulkinnut käytöstäsi ja luullut, että suhtaudut lapseen jotenkin negatiivisesti.

Älä syytä itseäsi asiasta.

Vierailija
108/108 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen kummitäti on kans paras kaverini.

Ei ostanut alle 4-vuotiaana mitään lahjoja, kun ei se niitä kumminkaan muista eikä tiedä, keneltä ovat.

Ei koskaan vienyt lasta minnekään eikä pyytänyt yksin kylään eikä varsinkaan yökylään. Kerran pyysin ottamaan 7-vuotiaana koulun vanhempainillan ajaksi. Oli siellä 2 tuntia sitten. Eivät olleet erityisemmin olleet lapsen kanssa vaan tehneet sitä, mitä muutenkin olisivat tehneet.

Huom tämäkin kummi on lapseton ja lapsettomaksi myös jäi.

Tää hänen kummilapsensa on jo 20-v.

Ymmärrän kyllä. Kun ei oo yhtään pikkulapsiin tottunut, ei osaa sujuvasti. Lisäksi pieni katkeruus, kun ei itse saanut lapsia.