Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-vaimo ei vaihda sukunimeäni pois

Vierailija
31.07.2019 |

Erottiin yli neljä vuotta sitten. Ei lapsia. Milloin olisi suotavaa pyytää häntä vaihtamaan takaisin vanhaan sukunimeensä?

Kommentit (349)

Vierailija
261/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

En tajua miksi nainen haluaisi pitää miehen suvun nimen avioeron jälkeen. Saati vielä jos uudelleen naimisissakin. Ihan tajutonta.

Oletko ikinä vaihtanut sukunimeä? Siirtänyt kaikkiin papereihin ja kortteihin, selvittänyt uuden nimen kaikille työkontakteille ym. Pahimmillaan ura voi oikeasti kärsiä. Jos nimi on jo kerran vaihdettu, nousee vaihtamisen kynnys aika korkeaksi.

Eräs kollega on vaihtanut 15 vuoden aikana nimeään neljästi. Aluksi oli omalla nimellään,sitten miehensä nimellä, sitten eron jälkeen taas omalla nimellä ja nyt uuden miehen kanssa yhdysninellä,

Vierailija
262/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukunimen muutos on kallista ja vaivalloista ja aikaavievää ja sitäpaitsi sukunimen muutos vaikuttaa myös ajortin viimeiseen voimassaolopäivään. Todennäköisesti ex-vaimollasi on ihan käytännön syyt.

Miksi nämä syyt eivät haitanneet silloin, kun oma nimi piti vaihtaa miehen nimeen?

No silloin ei vielä tiennyt. Nythän sen juuri tietää, miten hankalaa se on. Lisäksi nuorena ura ei ole ollut niin pitkällä kuin aikuisempana, jolloin on vakiintunut maine tietyllä nimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukunimen muutos on kallista ja vaivalloista ja aikaavievää ja sitäpaitsi sukunimen muutos vaikuttaa myös ajortin viimeiseen voimassaolopäivään. Todennäköisesti ex-vaimollasi on ihan käytännön syyt.

Miksi nämä syyt eivät haitanneet silloin, kun oma nimi piti vaihtaa miehen nimeen?

Tuo taitaa olla asia, jonka jaksaa tehdä kerran. Mitä sitä samaa asiaa edes takas veivaamaan.

Järki-ihminen jättäisi sen yhden kerrankin tekemättä. 

Niin jätinkin ja osin laiskuuden vuoksi, pääsyy oli haluni olla sillä nimellä millä olin. Joskus seurustelun alkuaikoina sanoin poikaystävälle, että pidän oman nimen jos joskus menen naimisiin. Poikaystävä loukkaantui verisesti ja käänsi asian niin, ettei hänen sukunimi kelpaa minulle ja teen noin varautuessa eroon. Tuokin asia selvisi vuosia myöhemmin riidan yhteydessä. Taitaa monelle miehelle oma sukunimi olla kallisarvoinen jalokivi, jota naisen pitää asiaankuuluvasti ihastella, ottaa vastaan ja luovuttaa se miehelle takaisin heti, kun mies tahtoo niin.

Vierailija
264/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt lapsen takia. Haluan, että minulla on sama sukunimi kuin pojallani ja hänen lapsellaan.

Vierailija
265/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

En tajua miksi nainen haluaisi pitää miehen suvun nimen avioeron jälkeen. Saati vielä jos uudelleen naimisissakin. Ihan tajutonta.

Siksipä miesten kannattaa avioituessa ottaa naisen sukunimi, jos miehille eron jälkeen nimen vaihtaminen on niin helppo juttu.

Vierailija
266/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään että ex kantaa mun nimeäni edelleen. Onpahan jotain minua mistä ei ole raaskinut luopua :)

Vierailija
267/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että erositte jos et saa suutasi auki! Voi hyvää päivää.

Mulla on myös ex-miehen sukunimi enkä ole jaksanut sitä pois vaihtaa, koska oon maailman laiskin hoitamaan ns. paperiasioita. Jos se olis exälle tärkeää niin tottakai vaihtaisin nimen pois.

Vierailija
268/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ilmeisesti luulee, että kun vaimo ottaa miehen sukunimen se on jonkinlainen omistusoikeuden merkki.

Kun mies sitten eron kautta luopuu ”omistusoikeudestaan”, naisen pitäisi luopua nimestä.

Juu ei se ihan noin mene.

Vierailija
269/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen biologinen vaisto on "spread the semen", niin kyllä tämä jollain takaraivon osa-alueella siihen osuu. Mä olen itse kaksi naista Alasen sukunimelle nainut ja hyvä kun pitävät nimensä. Se on minä joka sitten elän siinä jatkossa, vaikka pelkästään nimen kautta. En missään nimessä koe pahana, että yksikään nainen jonka olen sukuun nainut, haluaa pitää nimensä. Aivan täysin päin vastoin!

Mitä te miehet oikein kelaatte?! Miettikäähän vähän pidemmälle. Se ei ole viemistä, se on nimenomaan kunnian osoitus.

Vierailija
270/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä julkisuudessakin nähty. Nimittäin useammankin kerran avioituneita naisia, jotka ovat sitten jossain vaiheessa pitäytyneet siinä yhdessä sukunimessä.

Eli tyttönimen jälkeen on nimi vaihtunut pari kertaa ja sitten on pidetty sama nimi parin-kolmen avioliiton jälkeenkin.

Vierailija
271/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään varmaan erotessa vaihtaisi takaisin os. nimeeni, jos eroaisin. Mieheltähän sekin nimi on peräisin, ei se nyt niin radikaalin paljon omempi ole.

Suurin syy nimen pitämiseen olisi kuitenkin ketjussa esiin noussut vaihtamisesta aiheutuva harmi. Työkuvioissa tapaa paljon ihmisiä harvakseltaan, joten nimenvaihtamisesta aiheutuisi selittelyjä harva se päivä.

Menneisyyttä ei vaan voi pyyhkiä pois, ja osia omasta menneisyydestä jää joka tapauksessa osaksi muidenkin elämää.

Vierailija
272/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa uudet passin, henkkarin ajokortin ym. liput ja laput, jotka pitää maksaa. Ehkä suostuu.

Vierailija
273/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta voivat pitää haluamansa sukunimensä kaikki, mutta ilmeisesti monia näin tehneitä sitten kumminkin kovasti häiritsee, ettei se kaikkien mielestä olekaan ihan okei. Muutenhan tästä ei monen sivun älämölöä olisi syntynyt. 

Jos syntyy epäilys siitä, että nimen pitäminen liittyy kiusaamiseen tai hienolla nimellä snobbailuun, niin sitten sen nimen pitäjän pitää vain kestää se, että muut katsovat sen epäreiluksi entistä puolisoa kohtaan tai muuten pitävät naurettavana. Mutta muita ihan järkeviäkin syitä on.

Huvittavinta on, että näitten nimestä vouhkaajien mielipide ei vaikuta yhtään mihinkään. Jokainen saa tehdä miten itse haluaa ja lakia noudattaa.

Yhtä turha on kyllä vouhkata viesti viestin jälkeen siitä, että kyllä minä saan nimen pitää ja kukaan ei mahda mitään. Jokainen kyllä tietää, että laki mahdollistaa sen. Mutta kaikkien mielestä se ei olekaan reilua kaikissa tapauksissa ja tämä sitten näemmä häiritsee. 

Niiden miesten, joiden mielestä tämä ei ole reilua pitäisi avata sanainen arkkunsa jo ennen avioliittoa ja kertoa, että hänen sukunimensä saa sitten vain lainaksi. Näin nainen voi valita ottaako lainanimen, pitääkö tyttönimensä vai etsiikö fiksumman miehen. Toinen vaihtoehto on, että mies yksinkertaisesti asettaa avioliiton ehdoksi sen että molemmat pitävät alkuperäiset sukunimensä. Mutta naurettavaa jälkikäteen itkeä, miksei se inha muija halua vaihtaa omaa nimeään johonkin 20 vuoden takaiseen lapsinimeensä.

Vierailija
274/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pitänyt lapsen takia. Haluan, että minulla on sama sukunimi kuin pojallani ja hänen lapsellaan.

Kuitenkin nykyään lapset ovat lähes poikeuksetta eri nimellä kuin äitinsä, kun lapset tehdään nykyään avioliiton ulkopuolella ja lapsille kumma kyllä annetaan lähes poikkeuksetta miehen sukunimi. 

Ja jos sinulla olisi tytär joka olisi naimisiin  mennessään  vaihtanut  nimensä niin lapsenlapsesi olisi eri niminen kuin sinä ja varmasti silti yhtä rakas. Vai eikö olisi, kun olisi eri niminen?

Vierailija
275/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen biologinen vaisto on "spread the semen", niin kyllä tämä jollain takaraivon osa-alueella siihen osuu. Mä olen itse kaksi naista Alasen sukunimelle nainut ja hyvä kun pitävät nimensä. Se on minä joka sitten elän siinä jatkossa, vaikka pelkästään nimen kautta. En missään nimessä koe pahana, että yksikään nainen jonka olen sukuun nainut, haluaa pitää nimensä. Aivan täysin päin vastoin!

Mitä te miehet oikein kelaatte?! Miettikäähän vähän pidemmälle. Se ei ole viemistä, se on nimenomaan kunnian osoitus.

Riippuu vähän mitä se eksä tekee elämällään eron jälkeen. Sitten se varmaan hivelee egoa jos eksä jää rauhallisesti elelemään yksin lasten kanssa kunnes nämä ovat täysi-ikäisiä. Mutta jos eksä alkaa sekoilla miesten kanssa ja hankkii näiden kanssa rakkauspakkauksia niin voi olla huumori tiukassa kun hän tekee sen sinun sukunimelläsi ja sinun eksänäsi.

Olen sitä mieltä, että jos uuden miehen ottaa niin nimen voi kyllä sitten vaihtaa. Varsinkin jos tekee vielä lapsia uuden miehen kanssa.

Vierailija
276/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin ei vielä tiennyt. Nythän sen juuri tietää, miten hankalaa se on. Lisäksi nuorena ura ei ole ollut niin pitkällä kuin aikuisempana, jolloin on vakiintunut maine tietyllä nimellä.

Huvittaa nämä "urani kärsii kun minut tunnetaan sillä ja sillä sukunimellä" -naiset. :D

Juujuu. Mulle on ihan sama mikä akan nimi on, tsekkaan työelämässä aina taustat nimestä huolimatta, koska alalla on paljo epäpätevää porukkaa.

Tuskinpa te kaikki mitään kuuluisia kirjailijoita tai muotoilijoita olette...

Vierailija
277/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan hölmöä, että naiset tai miehet eses saavat pitää ex-puolisoidensa nimen.

Jos erotaan, niin ihan älytöntä pitää ex-puolison nimi.

Itse olen naimisissa ja olen pitänyt oman nimeni. Ei mitään ongelmaa, vaikka mies ja lapset ovat erinimisiä, kuin minä.

Minäkin olen naimisissa ja molemmat pidettiin omat nimemme. Eikä ole ollut mitään ongelmaa siitä, että mies on eri niminen kuin minä ja lapset. Minusta lapset kuuluu äidin nimelle. 

Mies voi vaihtua jos sikseen sattuu, mutta lapset ja äiti pysyy.

Vierailija
278/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tuli myös eksäsi sukunimi avioliiton myötä. Ei ole siis sun yksityisomaisuutta, herra Möttönen.

Mutta se sukunimi ei välttämättä ole mikään tusinatylsä Möttönen. Miksi joku pitäisi kynsin hampain kiinni sellaisesta sukunimestä? Luulenpa, että se sukunimi on astetta fiinimpi ja sisältää peräti vierasperäisen kirjaimen tai useampia, kuten esim. Mulqvist, Scheißkerl tai Quzbæ. Siksi vaimo haluaa pitää sen, mikä tietysti on paitsi ymmärrettävää, myös täysin laillista.

Vierailija
279/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumal auta naiset se ei ole TEIDÄN nimi. Teillä ei ole siihen mitään oikeutta avioeron jälkeen! Palauttakaa se ilman ongelmia.

-mies

Vierailija
280/349 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumal auta naiset se ei ole TEIDÄN nimi. Teillä ei ole siihen mitään oikeutta avioeron jälkeen! Palauttakaa se ilman ongelmia.

-mies

Miesten kannattaa sanoa ennen avioliittoa, että nimi on vain lainaksi. Ei tule sitten väärinkäsityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan