Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan teinin pitämään huoneen kunnossa?

Vierailija
18.04.2026 |

Parhaat vinkit jakoon. Uhkailu ja kiristys myös. Olen epätoivoinen. 16&18 vee. Ongelmana syöminen omass huoneessa, roskat ei mene roakiin, vaatteet lattioilla jne.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotat n. 5v. muuta neuvoa ei ole.

Vierailija
2/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ovi kiinni. Teinin sotkuinen huone on osa tärkeää  kehitysvaihetta, ihan samalla lailla kun nukkumaam meno myöhäistyminen. Näin on ollut maailman sivun, myön sinun teiniaiksna ja minun 72v. Anna teinin olla.

https://yle.fi/a/3-10389546

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraukset esim rahahanat kiinni, puhelimesta netti pois ja viimeisimpänä oman huoneen menetys. 

Vierailija
4/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ovi kiinni. Teinin sotkuinen huone on osa tärkeää  kehitysvaihetta, ihan samalla lailla kun nukkumaam meno myöhäistyminen. Näin on ollut maailman sivun, myön sinun teiniaiksna ja minun 72v. Anna teinin olla.

No entäs jos nuori on opettu lapsena siivoamaan ja on siivonnut niin kauan, kunnes täytti 14 v ja murrosikä alkoi? Tai entäs sitten, jos nuorella on kyllä tilaa ja mahdollisuus päättää ikätasoisesti omista asioistaan, tulee kuulluksi ja nähdyksi perheessä jne., eikä pitäisi olla tarvetta kapinoida siivottomalla huoneella? 

Useimmiten siis suljen vain oven. Mutta kyllä ajoittain myös pakotan siivoamaan jo ihan sen takia, kyseessä on meidän vanhempien omaisuus (tämä talo), ja myös meillä on oikeus vaatia, että meidän omaisuutta ei turmella. 

Mutta eiköhän aika auta. Ihan normaali, perusfiksu nuori muuten, jolla koulu ja kaverisuhteet sujuu, ja peseytyy päivittäin, että itsestänsä huolehtiminen kyllä toimii. 

Vierailija
5/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistat huoneesta kaiken kalusteita myöten. Takaisin saa tavarat kun oppii syömään keittiössä, roskat menevät roskiin ja vaatteet paikoilleen jne. 

Vierailija
6/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossa jutussahan vähän kuin syyllistettiin vanhempia, että "jos et ole opettanut lapsena siivoamaan, niin nyt on myöhäistä". Ja että teini kapinoi sotkuisella huoneella, kun ei muuten tule nähdyksi ja kuulluksi. Ja ääntään korottova siivoamaan pakottava vanhempi syyllistyy itsekin olemaan teinin tasoinen, kun korottaa ääntään. 

Vierailija
7/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on aina likasia ja haisevat. Oota kun muuttavat pois niin voit tyhjentää huoneen.

Vierailija
8/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rajat pitää olla. Ihan turha uhkailla ja kiristää, jos ei niitä uhkauksia toteuta. Se on rajat, että se seuraus oikeasti tulee. Teillä varmaankin on kodin säännöt, että omat jäjet siivotaan ja omaisuudesta huolehditaan. Niin pitää teinienkin tehdä tai tulee seuraus. Turha jatkuvasti hermoja kiristää moisella. Jos huone ei ole siisti tiettynä hetkenä niin tuntuva seuraus. 

Vierailija
9/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisen kautta ,sekä harmittoman manipuloinnin.

Anna hänen valita kahdesta-kolmesta asiasta mitä tekee tänään,joku niistä on kuitenkin tehtävä.

Pelottele ötököillä,luteilla,torakoilla,pölypunkeilla,koska onhan totta,että likaisessa asunnossa ötökät viihtyvät.

Ruoanmurut ja vaatteet lattialla edistävät tuholaisten viihtyvyyttä,siellä pysyvät piilossa ja saavat ruokaa.

Muista kertoa ehdottomasti,että torakat ja luteet syövät ihmisiä heidän nukkuessaan.

Vierailija
10/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen auta kun vetää ovi kiinni. Jos ei itse siivoa,olkoot. Älä itse siivoa. 

Vierailija
11/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen auta kun vetää ovi kiinni. Jos ei itse siivoa,olkoot. Älä itse siivoa. 

No eihän se ihan noinkaan ole. Jos asutte vuokralla, olette vastuussa jonkun toisen omaisuudesta. Jos taas omassanne, on fiksua pitää oma omaisuus kunnossa. 

Vierailija
12/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kai helpoimmalla pääsee, mutta lapsia pitää kasvattaa. Eihän nuori sitte tee muutakaan, jos ei edes huoneesta tarvi huolehtia. 

Vierailija
13/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitää olla kunnossa? Anna olla sotkuineen.

Vierailija
14/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ihan noinkaan ole. Jos asutte vuokralla, olette vastuussa jonkun toisen omaisuudesta. Jos taas omassanne, on fiksua pitää oma omaisuus kunnossa. 

Ai että vaatteet lattialla ja syö omassa huoneessaan. Ei sillä saa vielä pintoja rikki. Jos siellä on makkaraleikkeleet pitkin poikin,haistelkoot hometta. Laittaa vaan alle ne vaatteet mitkä sillä on pitkin poikin, ettei ole lattialla makkarat. 

Vierailija
15/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sama periaate koko kodissa? Sittenhän olisikin outoa vaatia siistiä huonetta yhdeltä, jos muukin talo on kaatopaikka. 

Vierailija
16/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että vaatteet lattialla ja syö omassa huoneessaan. Ei sillä saa vielä pintoja rikki. Jos siellä on makkaraleikkeleet pitkin poikin,haistelkoot hometta. Laittaa vaan alle ne vaatteet mitkä sillä on pitkin poikin, ettei ole lattialla makkarat. 

Sitä alkaa oppia, kun ei ole enää puhtaita vaatteita.

Vierailija
17/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää pipoa ja pistä ovi kiinni.

Vierailija
18/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sama periaate koko kodissa? Sittenhän olisikin outoa vaatia siistiä huonetta yhdeltä, jos muukin talo on kaatopaikka. 

Mitä väliä yhdelle huoneelle, kun oven voi pitää kiinni. Kyllä se siitä joku päivä oppii. Muu talo siisti, kun tykkään siivoamisesta.

Vierailija
19/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tuota asennetta, että antaa vain olla. Ettekö muutenkään kasvata ja vaadi mitään lapsilta? Ei ihme, että kouluissa ja työpaikoilla ihmetellään nuorta vätyssakkia. 

Vierailija
20/40 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tosi vaikeaa on teiniä alkaa opettamaan, jos on saanut aina syödä ja sotkea huonettaan. Ehkä pitää vaan antaa olla tai sitten siivoatte yhdessä ja teinit huomaan, kuinka paljon mukavampaa on siistissä huoneessa.

Miksi edes syövät huoneessaan, eivätkä keittiössä tai ylipäätänsä ruokapöydän ääressä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi