Ex-vaimo ei vaihda sukunimeäni pois
Erottiin yli neljä vuotta sitten. Ei lapsia. Milloin olisi suotavaa pyytää häntä vaihtamaan takaisin vanhaan sukunimeensä?
Kommentit (349)
Sukunimen muutos on kallista ja vaivalloista ja aikaavievää ja sitäpaitsi sukunimen muutos vaikuttaa myös ajortin viimeiseen voimassaolopäivään. Todennäköisesti ex-vaimollasi on ihan käytännön syyt.
Vierailija kirjoitti:
Sukunimen muutos on kallista ja vaivalloista ja aikaavievää ja sitäpaitsi sukunimen muutos vaikuttaa myös ajortin viimeiseen voimassaolopäivään. Todennäköisesti ex-vaimollasi on ihan käytännön syyt.
Miksi nämä syyt eivät haitanneet silloin, kun oma nimi piti vaihtaa miehen nimeen?
En kyllä ymmärrä miksi se nimi muutetaan ylipäätänsä, jos se on kallista ja vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä syyt eivät haitanneet silloin, kun oma nimi piti vaihtaa miehen nimeen?
Tuo taitaa olla asia, jonka jaksaa tehdä kerran. Mitä sitä samaa asiaa edes takas veivaamaan.
Ja miten vtussa lapset liittyvät aiheeseen?! :''DD voi j-lauta. Sitä paitsi olet nainen ja tämä on surkea ja tylsä trolli.
Sukunimi on SUKUnimi. Jos et ole SUVUssa mukana enää edes lapsen kautta, niin nimestä tulisi luopua.
Anna olla, älä tuhlaa aikaasi moiseen. Käytä sekin aika paremman naisen löytämiseen ja niiden asioiden tekemiseen joista pidät.
Minäpä vaihdoin isältä saamani sukunimen äidin tyttönimeksi :) Miksi isän nimi olisi parempi kuin äidin? Ja jos menen naimisiin pidän tietty tämän äidin tyttönimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo taitaa olla asia, jonka jaksaa tehdä kerran. Mitä sitä samaa asiaa edes takas veivaamaan.
Järki-ihminen jättäisi sen yhden kerrankin tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kuljen naimisissakin omalla syntymässäni saamalla sukunimellä. Vaikka (toivottavasti) elämme elämämme yhdessä loppuun asti en siltikään kuulu mieheni sukuun vaikka meillä yhteisiä lapsia on (vaikka onkin ihana suku). MUtta oma sukuni on se lapsuudessa jo ollut sukuni. Ja oma nimeni on syntymässä saatu. Aika tyypillästä vaihtaa miehen "hienompaan" nimeen monella naisella eikä sitä sitten vaihdeta pois jos se on hienompi kuin oma. Miehelläni ns "hieno" nimi, itselläni supisuomalinen, mutta omasta mielestäni minun hieno nimeni, jota en ikinä vaihda.
Luultavimmin miehen sukunimi otetaan jos ei koe omaa sukunimeään tärkeäksi ja/tai miehen sukunimi on hienompi kuin oma ja /tai oma suku v*tuttaa. Sukunimen vaihto ei kuitenkaan ratkaise mitään noista ongelmista.
En tajua miksi nainen haluaisi pitää miehen suvun nimen avioeron jälkeen. Saati vielä jos uudelleen naimisissakin. Ihan tajutonta.
Uuden nimilain 1.1.2019 mukaan voi olla vaikka minkälaisia yhdistelmänimiä väliviivalla tai ilman, kannattaa tutustua, koskee myös lapsen nimeä. finlex.fi
Tuskin olet sitten tavallinen Ruippo tai Nännimäinen?
Minä ainakin pidän ex-mieheni sukunimen, kateelliset olkoon mitä mieltä tahansa.
Hanna, Helsinki
Minä taivuin ei-miehen vaatimukseen vaihtaa hänen sukunimensä nykyisen miehen sukunimeen.
Päivi, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Minä taivuin ei-miehen vaatimukseen vaihtaa hänen sukunimensä nykyisen miehen sukunimeen.
Päivi, Helsinki
Ex-miehen
Yleensähän tämä ex-miehen sukunimen pitäminen häiritsee vain miehen uutta puolisoa, joka haluaisi olla the One and only ja kuvitella, että mies ei ole ennen häntä vilkaissutkaan ketään muuta naista.
HSEn adonis kirjoitti:
En tajua miksi nainen haluaisi pitää miehen suvun nimen avioeron jälkeen. Saati vielä jos uudelleen naimisissakin. Ihan tajutonta.
Oletko ikinä vaihtanut sukunimeä? Siirtänyt kaikkiin papereihin ja kortteihin, selvittänyt uuden nimen kaikille työkontakteille ym. Pahimmillaan ura voi oikeasti kärsiä. Jos nimi on jo kerran vaihdettu, nousee vaihtamisen kynnys aika korkeaksi.
Mikä ihmeen miehen nimi? Tästä tuli avioituessa minun oma nimeni ja osa identiteettiäni. En minä mitään lainanimeä ole itselleni ottanut, teistä muista en toki tiedä.
Miehensä (1 kpl) vielä menettelee, mutta kun menossa on toinen tai kolmas mies ja nimi, niin outoahan se on.