Nainen HS:ssa: Perustan perheen yksin, koska älykkäitä miehiä ei ole tarpeeksi
Sinkkunainen kertoo turvautuneensa omasta kukkarostaan maksettaviin hedelmöityshoitoihin, sillä ei ole löytänyt itselleen "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä. Hänen mukaansa ongelma koskettaa yhä useampaa naista.
Akateeminen nainen kirjoittaa mielipidepalstalla, kuinka hän on päättänyt hakeutua hedelmöityshoitoihin yksin siksi, ettei hän halua parisuhdetta vain lapsen saamisen vuoksi.
Naisen mukaan ongelma on osittain sosiaalinen, sillä jokaiselle koulutetuille naiselle ei hänen mielestään riitä "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä.
NimimerkkiÄidiksi omalla rahalla kertoo torstaina Helsingin Sanomien mielipidepalstalla, kuinka yhä useamman korkeakoulutetun naisen lapsenhankintatoiveita jarruttaa sama sosiaalinen ongelma: se, että "samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille".
Minulle ei löytynyt älykästä miestä, eikä heitä riitä muillekaan haluaville -otsikolla varustetussa tekstissä 35-vuotias nainen kertoo suorittaneensa tohtorin tutkinnon.
- Perheen saaminen on minullekin prioriteetti, joka tällä hetkellä menee kaiken edelle, hän kuvailee ja jatkaa, että on muun muassa päätynyt ottamaan lainaa hedelmöityshoitoihin hakeutumista varten.
Päätös hankkia lapsi yksin johtuu nimimerkin mukaan siitä, ettei hän halua hakeutua parisuhteeseen vain lapsen saadakseen. Hänen mukaansa moni muukin akateemisesti koulutettu nainen kärsii samasta tilanteesta.
- Samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille. Voisi jopa sanoa, että monet korkeasti koulutetut naiset ovat kranttuja - ja syystäkin. Itsekin kuulun tähän joukkoon.
Oletko törmännyt samankaltaiseen ongelmaan?
Allekirjoitatko Helsingin Sanomien mielipidepalstalle kirjoittaneen naisen väitteen siitä, että samassa intellektuellissa asemassa olevan kumppanin löytäminen on haastavaa?
Haluatko, että kumppanisi koulutustausta on samankaltainen kuin itselläsi? Miksi? Onko tällä ollut vaikutuksia parisuhteen solmimiseen tai perheen perustamiseen?
Vai oletko eri mieltä nimimerkin kanssa? Arvostatko kumppanissasi koulutusta enemmän muita piirteitä? Mitä nämä ovat?
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Olen itse samaa ikäluokkaa oleva korkeakoulutettu mies ja omien kokemusteni mukaan tutkijan uraa akateemisessa maailmassa tekevät naiset, ja miehet myös, ovat monet kovin tavallisia tyyppejä, että sen puoleen kyse ei saata olla kirjoittajan kohdalla miehistä, vaan naisesta ja hänen luonteesta. Ei sen puoleen, pidän suurinta osaa tallaajista tavanomaisina. Tai kyllähän koulutus herättää kieltämättä mielenkiintoa aina alussa ennen kuin keskustelu täytyy puhaltaa henkiin omalla hengellä, luonteella ja nokkeluudella. Liika ripustautuminen koulutustasoon tuo insinööriviboja. Sitä että on tarkasti mitattu laatikko ja laatikon ulkopuolella ei ole yhtään mitään.
Liian suurten sisäänottomäärien vuoksi itseasiassa tutkija- ja yliopistouralle ajaudutaan vasten omaa tahtoa yhä useammin, kun muita selkeitä vaihtoehtoja ei ole olemassa. Tunnen useita, joiden vaihtoehdot ovat yliopistoura, kortisto tai uudelleenkouluttautuminen.
Olen noita 'älykkäitä' naisia nähnyt.
Niillä menee pasmat sekaisin kun tulee oikeasti älykäs mies vastaan (mää nyt olen vaan tämmönen).
Mulla on hyväsydäminen mutta tyhmä miesystäväkandidaatti. Hän on keskivertoa selvästi parempi sängyssä. Seksi on tyydyttävää mutta aika tylsää. Hän on köyhä mutta hyvännäköinen. Hänen juttujaan on tuskallista kuunnella, hänen elokuvamakunsa on kamala ja hän tarvitsee koko ajan apuani ties missä arjen pulmissa.
Minulla on toinenkin miesystäväkandidaatti. Hänen kanssaan seksi on vaihtelevaa, todella monipuolista ja erittäin, erittäin nautinnollista. Hänellä on laaja yleistietämys ja hän on matemaattisesti minua lahjakkaampi. Hänen kanssaan on ilo keskustella ja hänen kanssaan makumieltymyksemme kohtaavat todella monessa asiassa. Häntä ei voi millään kriteerillä sanoa yksinkertaiseksi. Hänkin on hyväsydäminen.
Arvaatteko, kumpaan olen rakastunut?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyväsydäminen mutta tyhmä miesystäväkandidaatti. Hän on keskivertoa selvästi parempi sängyssä. Seksi on tyydyttävää mutta aika tylsää. Hän on köyhä mutta hyvännäköinen. Hänen juttujaan on tuskallista kuunnella, hänen elokuvamakunsa on kamala ja hän tarvitsee koko ajan apuani ties missä arjen pulmissa.
Minulla on toinenkin miesystäväkandidaatti. Hänen kanssaan seksi on vaihtelevaa, todella monipuolista ja erittäin, erittäin nautinnollista. Hänellä on laaja yleistietämys ja hän on matemaattisesti minua lahjakkaampi. Hänen kanssaan on ilo keskustella ja hänen kanssaan makumieltymyksemme kohtaavat todella monessa asiassa. Häntä ei voi millään kriteerillä sanoa yksinkertaiseksi. Hänkin on hyväsydäminen.
No tuolla tuskin on paljon merkitystä jos testailet useaa miestä yhtä aikaa, tuskin suhteet etenevät kun miehet tajuavat tuon.
Vierailija kirjoitti:
No kohta ne molemmat ovat löytäneet jonkun, jonka kanssa edetä kandidaatista viralliseksi. Ainakin tuo jälkimmäinen, ensimmäinen on ehkä riippuvainen avustasi.
Hehehehehe, oikein hauska!
"Älykäs" tarkoittaa aina iso lompakko, iso muna, vähintään 180 senttinen pituudeltaan jotta kehtaa viedä ystävien eteen. Ja mahdollisesti jopa minijulkkis, tai tuntee julkkiksia ja liikkuu eliittipiireissä.
Pidätkö minua älykkäänä kun osaan vaihtaa tietokoneeseen prosessorin ja osaan html & css koodia?
En ole kuitenkaa käynyt lukiota, vaan amitsun, ja tällä hetkellä uudelleen opiskelemassa uutta ammattia amitsussa, ja en lue kirjoja vaan pelaan tietokone pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on naisystävien suhteen samankaltainen ongelma. Oudosti tyhmä naisystäväkandidaatti tuntuu houkuttelevammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Olen itse samaa ikäluokkaa oleva korkeakoulutettu mies ja omien kokemusteni mukaan tutkijan uraa akateemisessa maailmassa tekevät naiset, ja miehet myös, ovat monet kovin tavallisia tyyppejä, että sen puoleen kyse ei saata olla kirjoittajan kohdalla miehistä, vaan naisesta ja hänen luonteesta. Ei sen puoleen, pidän suurinta osaa tallaajista tavanomaisina. Tai kyllähän koulutus herättää kieltämättä mielenkiintoa aina alussa ennen kuin keskustelu täytyy puhaltaa henkiin omalla hengellä, luonteella ja nokkeluudella. Liika ripustautuminen koulutustasoon tuo insinööriviboja. Sitä että on tarkasti mitattu laatikko ja laatikon ulkopuolella ei ole yhtään mitään.
Liian suurten sisäänottomäärien vuoksi itseasiassa tutkija- ja yliopistouralle ajaudutaan vasten omaa tahtoa yhä useammin, kun muita selkeitä vaihtoehtoja ei ole olemassa. Tunnen useita, joiden vaihtoehdot ovat yliopistoura, kortisto tai uudelleenkouluttautuminen.
Totta. Moni entinen työtoverini yliopistolla on joutunut lopettamaan tutkijanuransa, kun määräaikaista työsuhdetta ei ole enää jatkettu ja kortisto on kutsunut. Osa on hankkinut uuden ammatin alemmalta asteelta, yleisimmin amk-tasoisen ja osa on jäänyt pysyvästi työttömäksi tai tekee jotain hanttihommia pätkätyöläisenä. Vain proffien lemmikit pääsevät etenemään yliopistolla ja luomaan siellä uran. Kaikki muut, joilla on vähänkin järkeä, yrittävät päästä kiinni yritysmaailmaan, mutta se ei ole helppoa.
MMS85 kirjoitti:
Hehehehehe, oikein hauska!
"Älykäs" tarkoittaa aina iso lompakko, iso muna, vähintään 180 senttinen pituudeltaan jotta kehtaa viedä ystävien eteen. Ja mahdollisesti jopa minijulkkis, tai tuntee julkkiksia ja liikkuu eliittipiireissä.
Pidätkö minua älykkäänä kun osaan vaihtaa tietokoneeseen prosessorin ja osaan html & css koodia?
En ole kuitenkaa käynyt lukiota, vaan amitsun, ja tällä hetkellä uudelleen opiskelemassa uutta ammattia amitsussa, ja en lue kirjoja vaan pelaan tietokone pelejä.
Lapset pelavat tietokonepelejä. Siihen menee tunteja ja sosiaalinen puoli on samalla nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ihan noin mennä. Tutkijanurassa väitöksen jälkeen tarvitaan paljon omaa aktiivisuutta. Monilla aloilla on vaade vaihtaa väitöksen jälkeen yliopistoa, mielellään työskennellä ulkomailla hyvissä ryhmissä. Jos oikeasti haluaa uran yliopistolla kannattaa tehdä noin, ei jäädä odottamaan, että proffa järjestää määräaikaisuuden kerta toisensa jälkeen.
Totta. Moni entinen työtoverini yliopistolla on joutunut lopettamaan tutkijanuransa, kun määräaikaista työsuhdetta ei ole enää jatkettu ja kortisto on kutsunut. Osa on hankkinut uuden ammatin alemmalta asteelta, yleisimmin amk-tasoisen ja osa on jäänyt pysyvästi työttömäksi tai tekee jotain hanttihommia pätkätyöläisenä. Vain proffien lemmikit pääsevät etenemään yliopistolla ja luomaan siellä uran. Kaikki muut, joilla on vähänkin järkeä, yrittävät päästä kiinni yritysmaailmaan, mutta se ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta, suurella osalla yliopistotutkinnoista ei tee mitään. Tutkijanura se vasta onkin köyhyysloukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki, että DI saa helposti työtä (ja voi edetä urallaan) kun taas humanisti voi jäädä pitkäksi aikaa työttömäksi. Ei auttaisi vaikka olisi väitellyt tohtoriksi? https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/milla-t…
No voiko tästä vetää suoran johtopäätöksen, että se DI on humanistia älykkäämpi? Ja jos voi niin millä perusteella?
Toiset voivat puhua tunteja kirjallisuudesta ja toiset tekniikasta. Kummatkin ryhmät voivat olla älykkäitä, mutta kumpi ryhmä on yhteiskunnalle hyödyllisempi... Valtio ei elää ilman tuottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esim. suomalainen esports-miljonääri Allu on Mensan jäsen vaikkei ole "akateeminen".
Naistutkimuksen tai egyptologian paperit jostain Joensuun yliopistosta eivät tee naista korkean ÄO:n henkilöksi saatika sitten älykkääksi.
Eri asia jos on valmistunut jostain STEM-alalta kuten matematiikka, mutta nämä naiset ovat aika kiven alla.
Olen 99% varma että tuo jutun nainen saisi ÄO-testissä jotain 95-105 eli ei ole lähelläkään esim. mensatasoa tai oikeaa älykkyyttä.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki, että DI saa helposti työtä (ja voi edetä urallaan) kun taas humanisti voi jäädä pitkäksi aikaa työttömäksi. Ei auttaisi vaikka olisi väitellyt tohtoriksi? https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/milla-t…
No voiko tästä vetää suoran johtopäätöksen, että se DI on humanistia älykkäämpi? Ja jos voi niin millä perusteella?
Toiset voivat puhua tunteja kirjallisuudesta ja toiset tekniikasta. Kummatkin ryhmät voivat olla älykkäitä, mutta kumpi ryhmä on yhteiskunnalle hyödyllisempi... Valtio ei elää ilman tuottavuutta.
Ja valtii ei voi elää ilman humanismia....Entä jos ei olisi esim filosofiaa, vaan vaikkapa asiat yhteiskunnassa päätettäisiin vaikkapa vaan matematiikalla Haluaisitko elää sellaisessa valtiossa?Minä en
P.S Valtio -käsite tulee Antiikin Kreikasta ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on naisystävien suhteen samankaltainen ongelma. Oudosti tyhmä naisystäväkandidaatti tuntuu houkuttelevammalta.
YLLÄTYS.....
Älykkyyttä monenlaista. Mieheni esim. Sosiaalisesti älykäs ja empatiakykyinen. Rikkautta ei ole mutta rakkautta sitäkin enemmän. Amiksen suorittanut duunari. Parin pisteen päässä mensajäsenyydestä
Olen yrittänyt seurustella itseäni tyhmempien miesten kanssa.En tuo koulutustani tai älykkyyttä esille (oikeasti, turha kettuilla tästä), mutta asia on niin, että yhdenkään miehen itsetunto ei ole kestänyt sitä, että olen korkeammin koulutettu ja älykkäämpi.Tämän jälkeen kokeilin vähintään saman koulutustason ja älykkyyden miesten kanssa seurustelua.No problem.Suhteet kariutuivat muihin syihin.Kannattaa , älykkäät naiset, seurustella yhtä älykkään miehen kanssa, koska tosiasia on se, että suomalaisten miesten itsetunto ei kestä sitä, että nainen on älykkäämpi tai paremmin koulutettu.Sori
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt seurustella itseäni tyhmempien miesten kanssa.En tuo koulutustani tai älykkyyttä esille (oikeasti, turha kettuilla tästä), mutta asia on niin, että yhdenkään miehen itsetunto ei ole kestänyt sitä, että olen korkeammin koulutettu ja älykkäämpi.Tämän jälkeen kokeilin vähintään saman koulutustason ja älykkyyden miesten kanssa seurustelua.No problem.Suhteet kariutuivat muihin syihin.Kannattaa , älykkäät naiset, seurustella yhtä älykkään miehen kanssa, koska tosiasia on se, että suomalaisten miesten itsetunto ei kestä sitä, että nainen on älykkäämpi tai paremmin koulutettu.Sori
Allekirjoita tämän.Kun tein väikkäriä yliopistoon, sanoi professorini, että hän on huomannut tämän asian, että naisilla , jotka alkaa tekemään väitöskirjaa saattaa usein jopa avioliitto pariutua väitöskirjaan juuri siksi, että aviomiehet eivät kestä sitä, että vaimosta tulee paremmin koulutettu....
Miksi teillä miehet on näin huono itsetunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummankaan tuntikausienkaan keskustelu puolison tai kaverin kanssa ei lisää tuottavuutta euron euroa. Joku voi myös haluta käydä keskustelut eri aihealueesta kuin oma ammatti, esimerkiksi rahoitusalalla toimiva ystäväni keskustelee historiasta, kulttuureista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä ja tekniikkaan liittyvistä asioista.
Minä puolestani haluan kaivautua ihmiseen ja ihmisyyteen syvälle ja pidän siitä, että vastapuoli on skarppi ja sanavalmis, mutta en jaksa mitään tekofilosofisia pohdintoja ja taide ja kulttuuri ei kiinnosta yhtään.
t. Nainen AMK, äo virallisessa testissä yli 131, kerrytän valtiolle ison läjän veroja
Muistan, että tämä kirjoitus oli hesarin mielipidepalstalla noin 2-3 vuotta sitten.