Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen HS:ssa: Perustan perheen yksin, koska älykkäitä miehiä ei ole tarpeeksi

Vierailija
31.07.2019 |

Sinkkunainen kertoo turvautuneensa omasta kukkarostaan maksettaviin hedelmöityshoitoihin, sillä ei ole löytänyt itselleen "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä. Hänen mukaansa ongelma koskettaa yhä useampaa naista.
Akateeminen nainen kirjoittaa mielipidepalstalla, kuinka hän on päättänyt hakeutua hedelmöityshoitoihin yksin siksi, ettei hän halua parisuhdetta vain lapsen saamisen vuoksi.
Naisen mukaan ongelma on osittain sosiaalinen, sillä jokaiselle koulutetuille naiselle ei hänen mielestään riitä "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä.
NimimerkkiÄidiksi omalla rahalla kertoo torstaina Helsingin Sanomien mielipidepalstalla, kuinka yhä useamman korkeakoulutetun naisen lapsenhankintatoiveita jarruttaa sama sosiaalinen ongelma: se, että "samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille".

Minulle ei löytynyt älykästä miestä, eikä heitä riitä muillekaan haluaville -otsikolla varustetussa tekstissä 35-vuotias nainen kertoo suorittaneensa tohtorin tutkinnon.

- Perheen saaminen on minullekin prioriteetti, joka tällä hetkellä menee kaiken edelle, hän kuvailee ja jatkaa, että on muun muassa päätynyt ottamaan lainaa hedelmöityshoitoihin hakeutumista varten.

Päätös hankkia lapsi yksin johtuu nimimerkin mukaan siitä, ettei hän halua hakeutua parisuhteeseen vain lapsen saadakseen. Hänen mukaansa moni muukin akateemisesti koulutettu nainen kärsii samasta tilanteesta.

- Samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille. Voisi jopa sanoa, että monet korkeasti koulutetut naiset ovat kranttuja - ja syystäkin. Itsekin kuulun tähän joukkoon.

Oletko törmännyt samankaltaiseen ongelmaan?
Allekirjoitatko Helsingin Sanomien mielipidepalstalle kirjoittaneen naisen väitteen siitä, että samassa intellektuellissa asemassa olevan kumppanin löytäminen on haastavaa?

Haluatko, että kumppanisi koulutustausta on samankaltainen kuin itselläsi? Miksi? Onko tällä ollut vaikutuksia parisuhteen solmimiseen tai perheen perustamiseen?

Vai oletko eri mieltä nimimerkin kanssa? Arvostatko kumppanissasi koulutusta enemmän muita piirteitä? Mitä nämä ovat?

Kommentit (474)

Vierailija
401/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsen saantiani jarruttaa sama asia, nyyh. :( Intellektuelleja miehiä on kyllä löytynyt, mutta ei ne vaan täällä pk-seudulla tahdo sitoutua. :/ Mietin ihan saman tekemistä kuin mitä jutun nainenkin tai sitten ulkomaalaista miestä. Toki lapsettomuuskin tai sijaisvanhemmuus ovat myös vaihtoehtoja. :) 

Menestysoppaissakin sanotaan, että sinusta tulee keskiarvo niistä ihmisistä, keiden kanssa vietät aikaa. En halua viettää aikaa liikaa ihmisten kanssa, jotka eivät auta minua kehittymään ajattelussani tai vähintäänkin auta ylläpitämään tietynlaista ajattelun tasoa. Tuntuu vaan, että 30 % minusta jää näkymättä, jos en saa jutella sille toiselle omia syvällisiä ajatuksiani. Mutta toisaalta olen pohtinut, että ehtiikö sitä sitten mitään kovin älyllisiä rupattelemaankaan, jos on kiireinen lapsiperhearki pyöritettävänä?

Vierailija
402/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu, akateeminen nainen. Mieheni samoin.

Isäni oli duunari, jolta kaikki kädentaitoa vaativat työt sujuivat.

Elämäni tämän intellektuellin miehen kanssa on haastavaa, koska ymmärtämättömyyttäni luulin, että hänelläkin pysyy työkalu kädessä. Älykkäiden keskustelujen sijaan toivoisin , että mieheni osaisi kaataa puun, käyttää raivaussahaa, maalata seinän tai rakentaa leikkimökin. Hänen osaamisensa rajoittuu kännykän pitelyyn ja se on joskus hermoja raastavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsen saantiani jarruttaa sama asia, nyyh. :( Intellektuelleja miehiä on kyllä löytynyt, mutta ei ne vaan täällä pk-seudulla tahdo sitoutua. :/ Mietin ihan saman tekemistä kuin mitä jutun nainenkin tai sitten ulkomaalaista miestä. Toki lapsettomuuskin tai sijaisvanhemmuus ovat myös vaihtoehtoja. :) 

Menestysoppaissakin sanotaan, että sinusta tulee keskiarvo niistä ihmisistä, keiden kanssa vietät aikaa. En halua viettää aikaa liikaa ihmisten kanssa, jotka eivät auta minua kehittymään ajattelussani tai vähintäänkin auta ylläpitämään tietynlaista ajattelun tasoa. Tuntuu vaan, että 30 % minusta jää näkymättä, jos en saa jutella sille toiselle omia syvällisiä ajatuksiani. Mutta toisaalta olen pohtinut, että ehtiikö sitä sitten mitään kovin älyllisiä rupattelemaankaan, jos on kiireinen lapsiperhearki pyöritettävänä?

Mainitse kolme asiaa, joista haluat käydä syvällisiä keskusteluja.

t. Fiksu mies

Vierailija
404/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo nainen tuossa jutussa ole vähän kuin palstan kusitolpat, peräkammarin pojat. Ei löydy kumppania.

Pojat tosin eivät syytä muita "ahdingostaan", jos tilannettaan nyt niin ahdinkona pitävätkään.

Niin, keitä ne peräkammarin pojat sitten oikeastaan ovatkaan? Ilmeisesti palstanaisen omia päänsisäisiä mörköjä tjsp.

Vierailija
405/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä on älykkyydeltään ihan sellaista keskivertoa, toiset vähän päälle keskiarvon ja toiset vähän alle. Sanoisin, että kaikilla on ihan suuret mahdollisuudet kohdata ihan keskivertoihminen, johon voisi rakastua.

Tuntuu siksi kummalliselta tällaiset avautumiset, ettei löydä älykästä miestä? Ja mitä se sitten tarkoittaa, keskivertoa ihmistä älykkäämpääkö? No, miksi miehen pitäisi olla sellainen?

Eikö sekin kerro älykkyydestä, että pärjää erilaisten ihmisten kanssa. Jos siis on itse huippuälykkö, niin ymmärtää myös meitä tavallisia ihmisiä?

Kun en mä nyt oikein jaksa uskoa, että nämä korkeakoulutetut älyköt kohtaavat sinkkumarkkinoilla pelkästään heikkolahjaisia miehiä, miten sellainen on edes mahdollista? Mun arjessa (töissä, harrastuksissa, kaupassa) kohtaamat ihmiset ovat ihan normaalijärkisiä.

Tässä tuskin oli kyse varsinaisesti älystä, koska sitä voi olla täysin sivistymättömälläkin erämaiden juntilla tai viidakon villillä, joka voi olla onnistunut salaamaan sen muilta tyytyessään yksinkertaiseen elämään tai vaatimattomiin suorittaviin töihin. Intellektuelli-sanan käyttö viittaisi myös tiedostavaan, aatteista ja ajattelutavoista kiinnostuneisiin ihmisiin, eikä siten mihinkään autististyyppiseen älyyn. Kyse on myös arvoista ja käytöksestä sekä mukautumishalusta toisen vaalimiin tai arvossa pitämiin tapoihin.

Koulutus useimmiten nostaa sen älyn esiin ja tarjoaa sen esittelylle sivistyneet fraamit; tällöin älyä ei ole tarkoitus käyttää toisia vastaan vaan toisten hyväksi. Kyse on myös sen toisen osapuolen tavoista, makutottumuksista ja sulavuudesta sopeutua sellaiseen sivistyneeseen seuraan ilman mitään itkupotkuraivareita omasta osaamattomuudesta tai porukkaan kuulumattomuudesta. Siitä on lopulta kyse, ettei toinen käyttäydy karkeasti ja nolaa kumppaniaan paljastamalla itsestään juntteja ja noloja piirteitä esim. keskustelutyylillään tai mielenosoituksillaan joko kahden kesken tai isommassa ryhmässä. Ettei amis vaan ala murjottamaan tai haukkumaan, lyömään tai heittelemään tavaroita niitä päin, jotka eivät ole olleet hänen mieleensä. Lyhyesti kyse on kyvystä hillitä itsensä ja kielensä ja kyvystä säilyttää ne sivistyneet fraamit sekä kotona että seurassa, ja siitä että osaa käyttäytyä sulavasti ja rakentavasti tilanteessa kuin tilanteessa.

Kaikki tällainen tapojen korostaminen voi toki kuulostaa vähäpätöiseltä, mutta kuka haluaisi itselleen hyvistä tavoista piittaamattoman kumppanin, joka käyttää älyään vain partnerinsa nolaamiseen osoittaakseen olevansa itse oikeassa? Ja juuri tähän ne amikset sortuvat usein. Aina isketään kiinni kumppanin virheisiin, odotetaan kuin hai laivan ympärillä, että päästään iskemään vyön alle ja osoittamaan sitä omaa älyään epäsivistyneesti ja tavoista piittaamatta. Koulutetumpi puolisko ei voi sortua samaan, koska osoittaisi sillä olevansa yhtä alhainen luúseri ja moukka kuin kouluttamattomampi, joten hänen elämänsä voi käydä raskaaksi sivistymättömän juntin kanssa, jonka äly loistaa vain toiselle suunnattujen loukkauksien muodossa. Käytöstavat erottelevat lopulta ihmisiä omiksi ryhmikseen enemmän kuin äly, vaikka menestyneellä huúmediílerillä tai rikóllisella voi olla sama ÄO kuin fysiikan maisterilla.

Vierailija
406/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen älykäs, mutta tutkintoa ei löydy. En myöskään käy töissä, joten saan tukia n. 1400e/kk. Tämän lisäksi tienaan omilla ehdoillani tapahtuvasta harrasteesta noin 400-600e/kk pimeänä. Minun pitäisi siis tienata noin 2000e kuukaudessa käteen ennen kuin olisin samalla tasolla tukirahojen kanssa (miinus työmatka/vaate/ruokarahat)...Sehän ei tietenkään onnistu minun työ -ja koulutushistoriallani.  Ja näistä edellä mainituista syistä nainen ei kiinnostuisi minusta, koska:

Jutun nainen ei hae älykästä miestä, vaan sellaista jolla on korkea status. Tällä kertaa koulutuksen saralla.

Korkea koulutus tarkoittaa myös todennäköisemmin parempaa palkkaa, joka luonnollisesti naisia myös aina kiinnostaa.

M33

Vierailija
407/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt seurustella itseäni tyhmempien miesten kanssa.En tuo koulutustani tai älykkyyttä esille (oikeasti, turha kettuilla tästä), mutta asia on niin, että yhdenkään miehen itsetunto ei ole kestänyt sitä, että olen korkeammin koulutettu ja älykkäämpi.Tämän jälkeen kokeilin vähintään saman koulutustason ja älykkyyden miesten kanssa seurustelua.No problem.Suhteet kariutuivat muihin syihin.Kannattaa , älykkäät naiset, seurustella yhtä älykkään miehen kanssa, koska tosiasia on se, että suomalaisten miesten itsetunto ei kestä sitä, että nainen on älykkäämpi tai paremmin koulutettu.Sori

Allekirjoita tämän.Kun tein väikkäriä yliopistoon, sanoi professorini, että hän on huomannut tämän asian, että naisilla , jotka alkaa tekemään väitöskirjaa saattaa usein jopa avioliitto pariutua väitöskirjaan juuri siksi, että aviomiehet eivät kestä sitä, että vaimosta tulee paremmin koulutettu....

Miksi teillä miehet on näin huono itsetunto?

Ei aavistustakaan tuollaisista piireistä. Meillä kun yleensä pidetään sellaisia, jotka jäävät tekemään väitöskirjaa yliopistolle, ainakin lievästi epäonnistuneina. Epäkiitollista työtä vaativuuteen nähden onnettomalla palkalla ja pätkätyösuhteilla. Lääkäreillä on siihen sentään selkeä motivaatio, koska nykyään erikoistumaan ei taideta ottaa ketään ilman väitöskirjaa.

No tuohan onkin juuri se tapa jolla huono itsetunto ilmenee. Vähätellään toisen tekemisiä ja saavutuksia. Mun tuttavapiirissä kyllä väitöskirjaa tekevät ovat aina olleet alansa parhaita. Kovin kiire työelämään on ollut niillä akateemisesti lahjattomimmilla. Ja ei, en itse ole edes harkinnut väitöskirjan tekoa. Äly varmaankin riittäisi, mutta olen niin vaihtelunhaluinen ettei kiinnostus yhteen aihepiiriin pysyisi yllä niin kauan kuin väitöskirjaa tehdessä pitäisi.

Se on kylmä ja laajalti tunnustettu totuus, ettei suomalainen yrityselämä arvosta akateemisia ansioita tai tohtorin tutkintoa. He valitsevat käytännössä aina yhtä kokeneen maisterin, joka on työskennellyt yksityisellä sektorilla. Myös R&D puolelle.

Vierailija
408/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo nainen tuossa jutussa ole vähän kuin palstan kusitolpat, peräkammarin pojat. Ei löydy kumppania.

Pojat tosin eivät syytä muita "ahdingostaan", jos tilannettaan nyt niin ahdinkona pitävätkään.

Niin, keitä ne peräkammarin pojat sitten oikeastaan ovatkaan? Ilmeisesti palstanaisen omia päänsisäisiä mörköjä tjsp.

He ovat sarjakuvahahmoja mallia Marvelkummitukset. Niistähän voi väitellä iltakaudet, jos et ole huomannut.

Vierailija
409/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aloituksessa mainittu mielipidekirjoitus on asiasta tietämättömän kirjoitama trolli, koska mihin 35-nainen tarvitsisi _hedelmöityshoitoja_ vain siksi että on sinkku? Ellei sitten ole jotenkin maho.

Eiköhän homma sujuisi paljon helpomminkin ja halvemmalla. Eihän nainen tarvitse kuin vapaaehtoisen spermanluovuttajan, mutta eihän siihen mitään hedelmöityshoitoja tarvita!

Vierailija
410/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuin kirjoituksen on laatinut aito, elämään pettynyt kilttinainen.

Vierailija
411/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ratkaisee maksukykyisen väen ongelmia. Eli näinköhän tämä tohtorisnainen on oikeasti älykäs vai vain tiukat istumalihakset omistava kympin tyttö?

Naiset, jotain ryhtiä tähän menestyksen vähättelyyn. Jälleen kerran kympin tyttöjä pidetään ahkerina mutta ei älykkäinä.

Vierailija
412/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei nainen löydä tai saa sellaista miestä kun haluaa, on varmaan parempi olla ilman miestä ja hankkia lapsi yksin. Miehistähän ei muutenkaan ole naisille kuin lähinnä haittaa. Ja olen itse mies:)

Vierailija
413/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim. suomalainen esports-miljonääri Allu on Mensan jäsen vaikkei ole "akateeminen".

Naistutkimuksen tai egyptologian paperit jostain Joensuun yliopistosta eivät tee naista korkean ÄO:n henkilöksi saatika sitten älykkääksi.

Eri asia jos on valmistunut jostain STEM-alalta kuten matematiikka, mutta nämä naiset ovat aika kiven alla.

Olen 99% varma että tuo jutun nainen saisi ÄO-testissä jotain 95-105 eli ei ole lähelläkään esim. mensatasoa tai oikeaa älykkyyttä.

Tohtoriksi pääsisi 95-105 ÄO:lla :D ? Ethän sä pääse edes kirjoituksista läpi, jollei ole vähintään ainakin 110.

Siis yo-kirjoituksista? Älä höpsi. Lukion käy noin puolet ikäluokasta, ehkä enemmänkin, joten älykkyys on keskimäärin aika keskiverto.

Vierailija
414/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei syytä vai? Johan vitsin murjaisit! :DDD

Joka päivä saa kuulla valitusta siitä kuinka naiset ovat muka nirsoja ja kranttuja ja juostaan vain alfojen perässä ja kuinka mikään ei mukaan kelpaa

T. Onnellisessa parisuhteessa oleva sivusta seuraaja

Vierailija
415/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ratkaisee maksukykyisen väen ongelmia. Eli näinköhän tämä tohtorisnainen on oikeasti älykäs vai vain tiukat istumalihakset omistava kympin tyttö?

Naiset, jotain ryhtiä tähän menestyksen vähättelyyn. Jälleen kerran kympin tyttöjä pidetään ahkerina mutta ei älykkäinä.

"Kympin tytöistä" puhuvat ovat yleensä vähemmän menestyneitä miehiä.

Just saying...

Vierailija
416/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt seurustella itseäni tyhmempien miesten kanssa.En tuo koulutustani tai älykkyyttä esille (oikeasti, turha kettuilla tästä), mutta asia on niin, että yhdenkään miehen itsetunto ei ole kestänyt sitä, että olen korkeammin koulutettu ja älykkäämpi.Tämän jälkeen kokeilin vähintään saman koulutustason ja älykkyyden miesten kanssa seurustelua.No problem.Suhteet kariutuivat muihin syihin.Kannattaa , älykkäät naiset, seurustella yhtä älykkään miehen kanssa, koska tosiasia on se, että suomalaisten miesten itsetunto ei kestä sitä, että nainen on älykkäämpi tai paremmin koulutettu.Sori

Allekirjoita tämän.Kun tein väikkäriä yliopistoon, sanoi professorini, että hän on huomannut tämän asian, että naisilla , jotka alkaa tekemään väitöskirjaa saattaa usein jopa avioliitto pariutua väitöskirjaan juuri siksi, että aviomiehet eivät kestä sitä, että vaimosta tulee paremmin koulutettu....

Miksi teillä miehet on näin huono itsetunto?

Ei aavistustakaan tuollaisista piireistä. Meillä kun yleensä pidetään sellaisia, jotka jäävät tekemään väitöskirjaa yliopistolle, ainakin lievästi epäonnistuneina. Epäkiitollista työtä vaativuuteen nähden onnettomalla palkalla ja pätkätyösuhteilla. Lääkäreillä on siihen sentään selkeä motivaatio, koska nykyään erikoistumaan ei taideta ottaa ketään ilman väitöskirjaa.

No tuohan onkin juuri se tapa jolla huono itsetunto ilmenee. Vähätellään toisen tekemisiä ja saavutuksia. Mun tuttavapiirissä kyllä väitöskirjaa tekevät ovat aina olleet alansa parhaita. Kovin kiire työelämään on ollut niillä akateemisesti lahjattomimmilla. Ja ei, en itse ole edes harkinnut väitöskirjan tekoa. Äly varmaankin riittäisi, mutta olen niin vaihtelunhaluinen ettei kiinnostus yhteen aihepiiriin pysyisi yllä niin kauan kuin väitöskirjaa tehdessä pitäisi.

Se on kylmä ja laajalti tunnustettu totuus, ettei suomalainen yrityselämä arvosta akateemisia ansioita tai tohtorin tutkintoa. He valitsevat käytännössä aina yhtä kokeneen maisterin, joka on työskennellyt yksityisellä sektorilla. Myös R&D puolelle.

Niin? Olen samaa mieltä kanssasi. Yrityselämän arvostama ei ole mun silmissä alani pätevin, vaan sinne päätyvät juuri ne käytännöllisesti orientoituneet teoreettisesti ei-kovin-lahjakkaat

Vierailija
417/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse, maksa itse. OK.

Vierailija
418/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko aloituksessa mainittu mielipidekirjoitus on asiasta tietämättömän kirjoitama trolli, koska mihin 35-nainen tarvitsisi _hedelmöityshoitoja_ vain siksi että on sinkku? Ellei sitten ole jotenkin maho.

Eiköhän homma sujuisi paljon helpomminkin ja halvemmalla. Eihän nainen tarvitse kuin vapaaehtoisen spermanluovuttajan, mutta eihän siihen mitään hedelmöityshoitoja tarvita!

En tiedä systeemejä kun sain luomuna vauvan ihan parisuhteessa. Naiset jotka haluaa syystä tai toisesta vieraan spermalla nk spermapankki niin onko pussin kyljessä tai missä lie on se sperma ehkä lasipuikossa niin tietoa onko mies miten koulutettu jne? Vai onko vaan pituuspainosilmätharmaatkeltaiset ja sitä rataa

Vierailija
419/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, 35 vuotias nainen sanoo, että perheen saaminen on prioriteetti. No oisko kannattanut vähän aikaisemmin priorisoida? Mitä hän teki 25 vuotiaana, miksi ei taonnut, kun rauta oli kuuma?

Vierailija
420/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakohtaiset äo:n erot eivät mene ihan toivotusti tai yhteiskunnallisen arvostuksensa mukaan sikäli kuin niitä on ylipäänsä laadittu muussa kuin leimaamishengessä. Silti Suomessakaan ei juuri esiinny esim. lääkispudokkaita, koska pääsykoe on sille alalle ollut se tarvittava seula, josta lyhyen matikan lukijatkin ovat todistetusti selvinneet. Matemaattisille aloille on helppo päästä sisään, mutta niiltä on vaikea päästä ulos paperit kädessä. Luotettavia testejä asiasta ei ole tehty, mutta tehtyjen peruustella esim. lääkiksen kykenee suorittamaan läpi jo 115 äo:llä, mutta fysiikka, historia, kemia vaativat sitten joidenkin lähteiden mukaan hieman korkeampaa älyä < 120. Suomessa yliopistoon opiskelemaan päässeitä ei myöskään samalla tavalla tiputeta jatkosta heikon suoritumisen vuoksi kuin muualla, joten siksi googlettamalla saaduilla "tilastoilla" voi heittää sitä vesilintua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän