Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1663)

Vierailija
1381/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Bulimareksi,n.18 vuotta sairastanut. Ei oo juhlaa. 

Feel you. Yritäpä saada topiramaattia ja verikokeita niin ei on ei. Kokeet otettu x vuotta sitten, joten nyt et saa. Ja Käypä hoito? Juuei, koska Lääkäri on oikeassa eli ei on edelleen ei.

Vierailija
1382/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen uhri wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus. Yleinen ihmiskäsitys edelleen perustuu ajatukseen että ihmisen sielu ja/tai mieli ovat jotenkin vain kiinni tässä fyysisessä kehossa, mutta ajattelu, toiminta ja tunteet eivät muka ole seurausta kehon toiminnasta tai toimimattomuudesta. Tämän seurauksena ajatellaan että masennuksesta voi parantua omalla päätöksellä ilman ulkopuolista apua, koska se ei ole fyysinen tai elimellinen sairaus. (Tai että joidenkin masennus on fyysistä perua mutta useimpien ei.)

Yritä siinä sitten kertoa että olet masentunut, kun jengi ei edes tiedä yhtään mitä ja miksi aivoissa normaalisti tapahtuu. Ihmiset, jotka eivät tunne hermosolujen yksinkertaisimpiakaan toimintaperiaatteita tai tiedä mitä on esimerkiksi neuroplastisuus, ovat niitä joiden neuvoja saa eniten kuunnella jokaisessa sukujuhlassa ja työpaikan pikkujoulussa ihan kuin itse olisit se idiootti,

Jaa'a. Eli ei ole aivokemiassa vikaa, mutta kuitenkin aivoissa on tila, jossa negaatiot kiertää kehää ja muuttamalla kehää jokin muukin muuttuu? Vika on siis missä?

Siinä että sä kuitenkin valitsit alunperin ne negaatiot ja jätit neutraalit ja positiiviset asiat tulevaisuuteen. Olit kenties valmis toipumaan vasta pitkän ajan päästä ja vika oli kuitenkin sun aivokemioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dilatoiva kardiomyopatia

Sydän kasvaa etenevästi liian isoksi kehoon nähden ja rapistuu, seuraa sydämen vajaatoimintaa ja elinsiirto jossain vaiheessa tarpeen. Elinaika samaa kuin levinneeseen syöpään sairastuneella. Alkuun mennään lääkityksellä ja sydämen tahdistimella

Hengästymistä pienistäkin asioista ja tajunnan hämärtymistä. Kroonista sydänyskää. Riskiryhmään kuulumista. Sen verran harvinaisempi diagnoosi ettei sairaseläkkeelle pääsyyn Kela ole luokitellut sitä kuuluvan, sinnittelen

Vierailija
1384/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Masennus, Ei se parane liikunnalla, vaikka täälläkin monet niin väittää. Kukaan väittäjistä ei tuskin kukaan ole itse ollut vaikeasti masentunut ja itsemurhan partaalla.

Vuonna 2023 julkaistu systemaattinen tutkimuskatsaus on kanssasi hieman eri mieltä. Liikunta on vähintään yhtä tehokas hoitomuoto masennukseen kuin psykoterapia ja lääkitys. Liikunta auttaa masennukseen eniten kaikista tutkituista sairauksista ja mitä rankempaa liikunta on, sitä selkeämpi vaikutus sillä on hyvinvointiin lyhyellä aikavälillä. Suurin este liikunnan käyttöön masennuksen hoidossa onkin se, että potilaat ovat laiskoja.  

"There have been hundreds of research trials examining the effects of physical activity (PA) on depression, anxiety and psychological distress, many of which suggest that PA may have similar effects to psychotherapy and pharmacotherapy (and with numerous advantages over psychotherapy and pharmacotherapy, in terms of cost, side-effects and ancillary health benefits).13–18 Despite the evidence for the benefits of PA, it has not been widely adopted therapeutically. Patient resistance, the difficulty of prescribing and monitoring PA in clinical settings, as well as the huge volume of largely incommensurable studies, have probably impeded a wider take-up in practice.13 14 17"

https://bjsm.bmj.com/content/57/18/1203

Vierailija
1385/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Masennus, Ei se parane liikunnalla, vaikka täälläkin monet niin väittää. Kukaan väittäjistä ei tuskin kukaan ole itse ollut vaikeasti masentunut ja itsemurhan partaalla.

Vuonna 2023 julkaistu systemaattinen tutkimuskatsaus on kanssasi hieman eri mieltä. Liikunta on vähintään yhtä tehokas hoitomuoto masennukseen kuin psykoterapia ja lääkitys. Liikunta auttaa masennukseen eniten kaikista tutkituista sairauksista ja mitä rankempaa liikunta on, sitä selkeämpi vaikutus sillä on hyvinvointiin lyhyellä aikavälillä. Suurin este liikunnan käyttöön masennuksen hoidossa onkin se, että potilaat ovat laiskoja.  

"There have been hundreds of research trials examining the effects of physical activity (PA) on depression, anxiety and psychological distress, many of which suggest that PA may have similar effects to psychotherapy and pharmacotherapy (and with numerous advantages over

Oletpa tyhmä ihminen kun et voinut olla oksentamatta tuota psaskaasi että masentuneet ovat muka laiskoja.

Masentunutta tai mitään muutakaan sairasta ihmistä ei ole oikein mahdollista leimata sairaksi. Vain terveen kohdalla on mahdollista moinen tuomio lätkäistä. Vain terveen on mahdollista olla laiska.

Sairaalla ihmisellä on VOIMAT vähissä, ja siksi EI JAKSA. Se on ihan eri asia terveenä jättää lenkki välistä ja jäädä sohvalle. Se on laiskuutta. Jos sairas ihminen ei jaksa jotain tehdä, niin ei silloin voi puhua laiskuudesta.

Olet kyllä tyhmä ja heikko ihminen. Heikot ihmiset tykkää maassa makaavia potkia. Ja mikä olisi hauskempaa kun jo ennestään itseään syyllistävän ja itsetuhoisen ihmisen syyllistäminen ja leimaaminen.

Vierailija
1386/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Type 1 diabetes.  Sekoitetaan usein kakkoseen. 

Ihmiset jakavat avuliaita vinkkejaan,  esim.  jos lisaisin kanelia ruokavalioon niin voisin jattaa insuliinin kayton pois.  

Ihmiset eivat myoskaan tajua mita kulissien takana tapahtuu.  Kuinka montaa kertaa paivassa tarkistan glukoosiarvoja,  piikitan insuliinia  ja miten mietin jokaista suupalaa ja lasken hiilihydraatteja.  Miten saatan olla vahan vasynyt, kun herasin yolla laakitsemaan matalaa verensokeria  ja herasin aamulla krapulaiseen oloon jonka tuo aiheutti, vaikka en kayta alkoholia.

Vierailija
1387/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihottuma. Moni luulee että kyseessä vain hiukan kuiva iho. Ihan lääkäritkin. Mutta kun näkevät vertavuotavat ja haavautuneet kädet ja rohtuneet silmäluomet ihmettelevät että mikä mulla on..

Vierailija
1388/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Atooppinen iho. Kutina saattaa olla todella hirvittävää ja silloin on pakko jollain lailla raapia, kun salvatkaan eivät auta. Saattaa mennä monta päivä putkeen ihan pilalle.

Usein kuulee naiiveja kyselyjä että hei ootko käynyt lääkärissä, ootko kokeillut rasvaa x (jotain tavallista hyllystä myytävää mietoa merkkiä), jopa saatetaan kysyä onko nämä oireet psykosomaattisia että jospa pääsisi niistä eroon esim. mietiskelyllä.

Yksi sanoi kun mulla oli oikein paha päivä niin että raavin itseni verille, että "no älä raavi". Jessus sentään, mitä tohonkin vastaisi.

On se varmaan kivaa jos on onni syntyä täysin terveenä! Minä en tiedä terveydestä mitään. On "siunaantunut" muitakin sairauksia kuin atooppinen iho.

Ja juu ei, se ei ole parannettavissa.

Noh, ei se raapiminen mitään auta ja rasvaus nyt on se oireenmu

Raapiminen auttaa, jos vetää kädet tarpeeksi rikki niin se kutina loppuu. Se kirvely on paljon siedettävämpää ja ihana tauko siitä kutinasta.

Minulla rasvat eivät käyttäydy iholla normaalisti. Joudun pistämään todella rasvaista rasvaa ison kerroksen, että auttaa. Muuten rasva joko imeytyy humahtaen ihoon heti eikä auta mitään, tai jää kalvoksi pyörimään ihon päälle. Tässä tulee myös se ongelma että heti kun peset mitään, varsinkin kädet, ollaan taas verta vuotavassa lähtöpisteessä. Vaikka olisitkin juuri viettänyt vartin pyöritellen rasvaa ihoosi.

Vierailija
1389/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea depressio. Ole iloinen! Älä välitä! Ota nyt itseäsi niskasta kiinni! Kyllä sä nyt jaksat! Miten sä voit käydä ulkona/leffassa/keikalla/missä lie kun olet saikulla, huijaat!

No, nyt olen sitten ollut 10 vuotta eläkkeellä vaikka ikää vasta 44 vuotta.

Vierailija
1390/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa joku sairaus josta ihmisillä on edes lähelle oikeat käsitykset.

No flunssa ehkä, paitsi jos se on jollain kenestä ei tykkää.

Vierailija
1391/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia.

Jep. Ei näy päälle. Moninaiset oireet. En enää edes mainitse kenellekään, pitäköön vaan yksinkertaisesti laiskana ja outona sitten, kun olen aina uupunut, kipeä ja aivosumussa.

Juuri näin. En puhu muille. Mies ymmärtää onneksi.

Vierailija
1392/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Atooppinen ihottuma. Moni luulee että kyseessä vain hiukan kuiva iho. Ihan lääkäritkin. Mutta kun näkevät vertavuotavat ja haavautuneet kädet ja rohtuneet silmäluomet ihmettelevät että mikä mulla on..

Tämä! Luullaan että on vain kuiva iho ja sitten ollaan järkyttyneitä, että mikä mulla on kun näkevät hilseilevät silmänympärykset ja haavoilla olevat, verta tihkuvat kädet..

Vierailija
1393/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"There have been hundreds of research trials examining the effects of physical activity (PA) on depression, anxiety and psychological distress, many of which suggest that PA may have similar effects to psychotherapy and pharmacotherapy (and with numerous advantages over

Masennuslääkkeet ovat niin huonoja eivätkä auta monia ollenkaan, joten en yhtään ihmettele jos liikunta on yhtä tehokasta, heh. Ihan ammattinikin puolesta olen tavannut monia masennuspotilaita, jotka harrastavat aktiivisesti liikuntaa, osa jopa kilpaurheilua, ja silti he saattavat olla hengenvaarallisesti masentuneita. 

Vierailija
1394/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on harvinainen rytmihäiriösairaus. Jos liikun niin että syke nousee niin syke pomppaa noin kahteensataan. Aina ei syke laske lääkkein jolloin on päivystyskeikka tiedossa. Kohtaukseen liittyy kova huimaus.

jos tästä kertoo niin usein tulee kommentti että ei se haittaa jos vähän tykyttää….niin no, henki voi mennä jos sykettä ei saa alas.

Vierailija
1395/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin syndroomasta olen saanut kuulla paljon kaikenlaista. Menee ehkä vähän off topic kun on enemmänkin poikkeavuus, mutta puranpa nyt kuitenkin vähän sydäntäni.

Aikuisetkin ihmiset luulevat helposti, että autistinen henkilö = hyvä kielissä, matematiikassa ja kemiassa. Ja että minulla on pakko olla joku todella intensiivinen mielenkiinnon kohde (yleensä dinosaurukset, rakettitiede tai juna-aikataulut) josta koen pakonomaista tarvetta puhua aivan kaikille maailman ihmiselle vaikka sitten puhumalla toisten päälle. Minun myös oletetaan olevan kylmä ja muista täysin piittaamaton, empatikyvytön tosikko joka ei kirjaimellisesti ikinä tunnista vitsejä, sarkasmia tai sanatonta viestintää. Populäärikulttuuri on ihan hirveästi ruokkinut tätä mielikuvaa, että on vain yhdenlaisia autistisia ihmisiä, vaikka ollaanhan mekin erilaisia persoonia siinä missä neuronormaalitkin.

Vierailija
1396/1663 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiatiivinen identiteettihäiriö/DID. En ole väkivaltainen muita kohtaan/minulla ei ole "väkivaltaisia" tai "pimeän puolen" omaavia osia, enkä "jotenkin vaan sekoa" yhtäkkiä. Muut persoonat eivät ole sama asia kuin ystävät, päässäni ei asusta ystäviä joiden kanssa vaihdan kuulumisia vaan oman persoonani osia, joiden kanssa voin olla myös huonoissa väleissä. Persoonaa ei pysty vaihtamaan silloin kun huvittaa tai valitsemaan mielensä mukaan, en kuule ääniä tai näe harhoja. Persoonan vaihtuminen ei tarkoita dramaattista vaihdosta, joka aina näkyy ulospäin. 

Oireiluun kuuluu oikeasti esimerkiksi epätodellisuuden tunne, dissosiaatio (vähän kuin poissaolokohtaus), päänsäryt dissosiaation ja persoonavaihdosten vuoksi... Minulla DID syntynyt lapsuuden toistuvien traumojen myötä, joten oireilu on myös pitkälti samanlaista kuin PTSD:ssä, joka tähän olennaisesti liittyy. Tämän kanssa helposti leimataan hulluksi ja jotenkin äkkipikaiseksi tai väkivaltaiseksi, vaikka oireilu ja traumoista kärsiminen on kaikkea muuta. 

Vierailija
1397/1663 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus. Olen onnellisesti naimissa,käyn töissä ja vapaalla kuntosalilla. Mutta syön masennuslääkkeitä jotta tämä kaikki onnistuisi. 

Vierailija
1398/1663 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Atooppinen iho. Kutina saattaa olla todella hirvittävää ja silloin on pakko jollain lailla raapia, kun salvatkaan eivät auta. Saattaa mennä monta päivä putkeen ihan pilalle.

Usein kuulee naiiveja kyselyjä että hei ootko käynyt lääkärissä, ootko kokeillut rasvaa x (jotain tavallista hyllystä myytävää mietoa merkkiä), jopa saatetaan kysyä onko nämä oireet psykosomaattisia että jospa pääsisi niistä eroon esim. mietiskelyllä.

Yksi sanoi kun mulla oli oikein paha päivä niin että raavin itseni verille, että "no älä raavi". Jessus sentään, mitä tohonkin vastaisi.

On se varmaan kivaa jos on onni syntyä täysin terveenä! Minä en tiedä terveydestä mitään. On "siunaantunut" muitakin sairauksia kuin atooppinen iho.

Ja juu ei, se ei ole parannettavissa.

Noh, ei se raapim

Minulla oli tuollainen nuorena. Siis atopia ja raavin kädet ja kainalot verille. Se oli koko teini-iän ja aiemminkin. Olin 2 kertaa osastohoidossakin ihotautiosastolla ja myöhemmin myös päiväosastolla, jossa hoidettiin. Öiksi pääsi kotiin. 

Sen sai parantumaan, kun sain celestodermiä. Niin vahvaa ei aiemmat lääkärit olleet määränneet. Lisäksi uv-valohoitoa sairaalassa. 

En rasvaile enää mitään. Tosin välttelen käsien liikaa pesemistä (esim vessan jälkeen en pese, sillä käytän kertishanskoja) 

Kutinalääkkeet suun kautta: ei mitään vaikutusta. 

Vierailija
1399/1663 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla on endometrioosi mutta ei oikeastaan kovia kipuja, mutta silti olen ollut leikattavana (isoja verikystia) . Usein ihmiset olettaa heti että kärsin kamalista jokapäiväisistä kivuista. 

Siksi tämä ketju onkin antoisa. Mä en ainakaan osaa olettaa, millaista on sairastaa endoa, jos kipuja ei juuri ole. 

Itsellä meinaan on kovat kivut, muttei todettua sairautta. Ihan vain nettitiedosta on mun helppo olettaa, että sairauden kanssa kipuja olisi enemmän ja kovemmin. 

Kaverillani oli endosta kovat kivut. Ennen leikkausta lääkäri sanoi, että ei sulla endoa ole, mutta leikataan, kun niin koko ajan vaadit. 

Siellä sitä oli ja paljon. 

Vierailija
1400/1663 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoimmuunisairauksista kehoni on kerännyt astman, nivelpsoriaasin (vaikea muoto), allergioita ja nyt uusimpana vihdoin tutkitaan mikä hitto suoltani vaivaa, kun se on tulehtunut koko ajan aiheuttaen minulle lukuisia oireita.

Lisäksi endometrioosi (jonka vuoksi kohtu jo poistettu), PCOS, ja työtapaturmassa hajonneiden välilevyjen aiheuttama hermojuurivaurio alaselässä. Tämä se vasta lysti on, voimakkaiden hermokipulääkkeiden kanssa eläminen ilman täyttä tehoa. Jalka menee välillä alta, kipu on aina läsnä, intensiteetti vain vaihtelee.

Vielä työelämässä mut saa nähdä kuinka kauan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi