Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1401/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi. Mikset vaan oo juomatta? Ei munkaan oon mikään pakko juoda, miksi sinä juot? Lopetat vaan sen viinanjuonnin. Ikinä en oo juonu, enkä juo!

Joo kiitos.

Vierailija
1402/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastettu korona (vuosi sitten) pilasi elämän. Vaaraton syysflunssa siis kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kasvosokea kirjoitti:

Kasvosokeus eli en muista ihmisten kasvoja. Ainoastaan hyvin läheisten ihmisten tai joiden kanssa olen ollut todella paljon tekemisissä.

Yleensä ihmiset kommentoivat tätä, että ’No, minullapas on tosi huono nimimuisti.’

Tämä sairaus ei onneksi johda ennenaikaiseen hautaan mutta on kyllä aiheuttanut tuhansia noloja ja omituisia tilanteita, koska en ole tunnistanut esim ex-appivanhempiani tai kollegoita. Myös monien tv-sarjojen ja elokuvien katsominen on hankalaa, koska en muista näyttelijöiden kasvoja eli olen ihan pihalla, kuka on kuka.

Onneksi kuuloaistini on tarkka ja pystyn puheen perusteella tunnistamaan joitakin ihmisiä. Myös näyttävät hiukset/parta/viikset, selkeästi poikkeava kävelytyyli, omintakeinen pukeutumistyyli, lävistykset ja tatuoinnit helpottavat ihmisten tunnistamista.

Mulla sama! Todella noloa, kun vaikutan varmaan puolitutuille ylimieliseltä kun en tervehdi, vaikka oikeasti olen tosi ystävällinen tyyppi. Mulle on ollut jotain apua siitä että uuden ihmisen tavatessa tai leffaa katsoessa ikäänkuin opiskelen tyypin kasvot (jos vain muistan tehdä niin), eli katson tarkkaan yksityiskohtia ja koitan painaa ne mieleen (tyyliin tuolla on tuollaiset pyöreät silmät ja hymykuoppa, kun tuolla taas vinommat silmät ja pyöreämpi poski). Useimmiten kyllä unohdan opetella kasvojen piirteitä, kun keskityn itse tapaamistilanteeseen tai elokuvan juoneen, ja kaikki ovat vain ruskeahiuksisia tyyppejä, paitsi se jolla on silmälasit.

Mä teen samaa leffojen kanssa. Mulla on vielä niin huono muisti että pitää kirjottaa alas paperille nuo tuntomerkit ja nimet. En ole varma, onko mulla ihan kasvosokeutta vaiko vaan liian huono muisti.

Mustavalkoleffat on tuskaa..

Vierailija
1404/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Dissosiatiivinen identiteettihäiriö/DID. En ole väkivaltainen muita kohtaan/minulla ei ole "väkivaltaisia" tai "pimeän puolen" omaavia osia, enkä "jotenkin vaan sekoa" yhtäkkiä. Muut persoonat eivät ole sama asia kuin ystävät, päässäni ei asusta ystäviä joiden kanssa vaihdan kuulumisia vaan oman persoonani osia, joiden kanssa voin olla myös huonoissa väleissä. Persoonaa ei pysty vaihtamaan silloin kun huvittaa tai valitsemaan mielensä mukaan, en kuule ääniä tai näe harhoja. Persoonan vaihtuminen ei tarkoita dramaattista vaihdosta, joka aina näkyy ulospäin. 

Oireiluun kuuluu oikeasti esimerkiksi epätodellisuuden tunne, dissosiaatio (vähän kuin poissaolokohtaus), päänsäryt dissosiaation ja persoonavaihdosten vuoksi... Minulla DID syntynyt lapsuuden toistuvien traumojen myötä, joten oireilu on myös pitkälti samanlaista kuin PTSD:ssä, joka tähän olennaisesti liittyy. Tämän kanssa helposti leimataan hulluksi ja jotenkin äkkipikaise

Mulla on kans tää, mutta NO EIKÄ OLE!!! ei se sinänsä LOPETA NYT JO ***TANA!!! oi että miten ihana tanssiaiskeli TOLLASET PITÄS SANONKOMÄ sitä saa mitä EI OLE TILAA UUSILLE HUONEKALUILLE muuten haittaa. 

Vierailija
1405/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni saa kasvojen ihon punoittamaan. Olen absolutisti. Pidetään tuon ihon punoituksen takia juoppona.

Menierin tauti. Tautikohtaus saa puheen epäselväksi ja askeleet horjuvaksi. Koko maailma pyörii ja on etova olo. Kuulo sakkaa. Vähäsuolainen ja täysin alkoholiton ruokavalio auttaa. Silti huonosti nukkuminen tai esim flunssaan sairastuminen usein aktivoi taudin.

Vierailija
1406/1655 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Immuunipuutokset tekevät autoimmuunisairauksia. Siis Suomessa ei diagnosoida immuunipuutoksia vaan autoimmuunisairauksia vaikka yleensä immuuniputos tekee nämä autoimmuunisairaudet. Lääkitys vaan on kallis immuunipuutokseen niin annetaan mielummin reuma lääkettä. 

Immuunipuutos ja autoimmuunisairaudet ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäisessä immuniteetti jää heikoksi, toisessa se toimii väärin ja hyökkää taudinaiheuttajan lisäksi oman elimistön kimppuun.

Itse joudun käyttämään immuunijärjestelmää lamaavaa lääkitystä autoimmuunisairauden hoitoon. Lääkkeellä siis aiheutetaan immuunipuutosta.

Mites kun minulla on molemmat autoimmuunisairaus ja immuunivajaus. Mitäs siihen sanot? Minun autoimmuunisairauden on aiheuttanut immuunisairaus siis vajaus. Sitä pystyy immuuniglobuliinillä hoitamaan mutta Suomessa ei anneta kun on niin kallista hoitoa muka.

Vierailija
1407/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lihavuus. Onneksi siihen nykyään saa myös hoitoa eikä vain lenkki- ja salaattikäskyn. Alan alan 35 vuoden taistelun jälkeen kohta voitolla, mutta paljon hyviä vuosia tämä on minulta vienyt. 

Lihavuus ei ole sairaus. Se on ihan itse hankittu tila. 

Vierailija
1408/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kleptomania. nussin kaikki tavarat kaikilta. 

Vierailija
1409/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihottuma. Jotkut ihmiset ottavat sen ihan henkilökohtaisena loukkauksena, "mikset pistä jotain rasvaa!!!" (...juu, elinikäinen ihon ominaisuus EI maagisesti muutu tai parane esim. perusvoiteella, jolla vain vähän helpotetaan oireita) Oletuksena aina se, että en ilmeisesti tyhmyyttäni tai laiskuuttani vaivaudu "hoitamaan" ihoani millään tavalla.

Niin ja ruokavalio- ym. ohjeita jaetaan myös auliisti, kun kyllähän sitä nyt ihminen jotain tekee väärin ja aiheuttaa sairautensa.

Joo, itellä tällä hetkellä jo vuosia erinomainen, lähes oireeton tilanne, johon syynä vain ja ainoastaan toimivat lääkkeet, pari kosketusallergiadiagnoosia (allergiat pahensivat oireilua, mutta löytyivät vuosien viiveellä) ja ihan vaan hyvä tuuri.

Vierailija
1410/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetes. Jopa terveydenhoitajan puheesta kuulee, että hoidoksi riittää "kun jättää herkut ja sokeriset juomat pois". En oo aiemminkaan juonut jotain mehuja ja limppareita ja herkutellut joka päivä. Tällä hetkellä kehoni tuottama insuliini ei riitä minulle sekä vauvalle, jos syön esim. ruisleivän, 35g kaurahiutaleita, banaanin tai vaikka isomman perunan. Verensokerin nousuun ei tarvita karkkia tai cokista. 

Ja sitten kaverit taas tuo lahjaksi suklaata, kun "ei se haittaa, kyllä välillä pitääkin herkutella". Roskiin menee, enhän mä tieten tahtoen aio riskeerata vauvan terveyttä. 

Vierailija
1411/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjoittainen päänsärky, Hortonin neuralgia, Itsemurhapäänsärky....

Oli teinistä vuoteen 2018, jolloin toistaiseksi viimeisin kohtaus ♥️.Lukekaa oireet netistä jos kiinnostaa ! En jaksa niitä nyt luetella.

Viimeinen nimitts kertoo, ehkä kullekkin jotain.

Toinen kumppani sai kokea hetimmiltään. Oli ihmeissään ja pelästyi, huolestui. Ensimmäinen oli kuin minulla ei mitään olisikaan, kun yönsä sai nukkua, eikä ollut hänellä elämässä huolen häivää, kun Itse hoidin Kaiken Normaalin, päivisin 💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

😔😔😔😔😓😓😓😓😓😓😓😓

Sittemmin siis erosin ja Hän erotti minut lapsistani ja ilm.  Muistakin läheisistäni. Mieleltään sairas Ojanperän edustaja Seinäjoelta 💔

Äiti yrittää edelleen tänä päivänä esittää nyttemmin minulle jotain muita Nettidiagnooseja, niitä löytäessään..... Ilmeiseti vaan todistaakseen minut Hulluksi tähän elämään.... Ja Oman ja neurologini diagnoosin vääräksi...... Hyljeksii ja Vittuilee !

Vierailija
1412/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli teinistä vuoteen 2018, jolloin toistaiseksi viimeisin kohtaus ♥️.Lukekaa oireet netistä jos kiinnostaa ! En jaksa niitä nyt luetella.

Toinen kumppani sai kokea hetimmiltään. Oli ihmeissään ja pelästyi, huolestui. Ensimmäinen oli kuin minulla ei mitään olisikaan, kun yönsä sai nukkua, eikä ollut hänellä elämässä huolen häivää, kun Itse hoidin Kaiken Normaalin, päivisin 💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

😔😔😔😔😓😓😓😓😓😓😓😓

Sittemmin siis erosin ja Hän erotti minut lapsistani ja ilm.  Muistakin läheisistäni. Mieleltään sairas Ojanperän edustaja Seinäjoelta 💔

Äiti yrittää edelleen tänä päivänä esittää nyttemmin minulle jotain muita Nettidiagnooseja, niitä löytäessään..... Ilmeiseti vaan todistaakseen minut Hulluksi tähän elämään.... Ja Oman ja neurologini diagnoosin vääräksi...... Hyljeksii ja Vittuilee !

Vierailija
1413/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

😔😔😔😔😓😓😓😓😓😓😓😓

Vierailija
1414/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriö ilman oksentamista, B.E.D. En voi lopettaa syömistä sen enempää kuin alkoholisti juomista mutta  alkoholistin ei tarvitse ostaa olutta,ruoka taas on pakollista etenkin kun on lapsia. 

Moni luulee että ahmin herkkuja mutta pelkkä leipäkin kelpaa. 

Anoreksia ymmärrettäisiin,tätä taas eivät tajua edes lääkärit.

Vierailija
1415/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut muutaman kerran psykoosia. Sitä en kerro ihmisille ellen tunne heitä hyvin ja luota heihin. Usein nimittäin kuulee, että psykoosissa ihminen on todella vaarallinen ja tekee ties mitä kaikkea sairasta. Esimerkiksi kouluammuskelun tekijät olisivat automaattisesti aina psykoosissa. Eli jos olet psykoosissa, niin olet vaarallinen ja mielisairas hullu, joka milloin tahansa saattaa ammuskelemaan ja puukottamaan muita. Ei todellakaan pidä paikkaansa, vaikka osa psykoosissa olevat ihmiset saattavat sellaisia asioita tehdä mutta eivät todellakaan kaikki. Itse ainakin ollut niin heikossa kunnossa psykoosissa olessaan, että hädin tuskin selvisin pelkistä arkirutiineista kuten syömisestä, peseytymisestä ja lääkkeiden otosta. Eli mitään ammuskeluja tai muita sellaisia en todellakaan en olisi pystynyt tekemään vaikka olisin halunnut enkä edes halunnut. Päinvastoin olen aina vihannut väkivaltaa.

Vierailija
1416/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi.

Tarviiko sanoa muuta?

Vierailija
1417/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Ahmimishäiriö ilman oksentamista, B.E.D. En voi lopettaa syömistä sen enempää kuin alkoholisti juomista mutta  alkoholistin ei tarvitse ostaa olutta,ruoka taas on pakollista etenkin kun on lapsia. 

Moni luulee että ahmin herkkuja mutta pelkkä leipäkin kelpaa. 

Anoreksia ymmärrettäisiin,tätä taas eivät tajua edes lääkärit."

Jep, itselläni on ollut epätyypillinen syömishäiriö. Sitä tunnetta ei voi kuvitella, kun koko kroppa huutaa ruokaa ja tuntuu että sekoaa.

Sama vaikutus on muuten joillain lääkkeillä. Jotkut vievät ruokahalun, jotkut voimistavat sen hirviömäiseksi. Sehän vaan todistaa, että ahmimistarpeen takana on ihan todellinen fyysinen tai aivokemian ilmiö.

Vierailija
1418/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttuu kyynelkansvat. Siinä heti vedetään johtopäätös että ois ladd syndrooma tai jotain muuta järkyttävän vakavaa. Asiasta on oikeasti mahdotonta keskustella.

Vierailija
1419/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus. Kuule otat vaan itteäs niskasta kiinni. Ylös, ulos ja lenkille. Se on kuule ihan ittestä kiinni. Vaan kun ..ttu ei ole!

Vierailija
1420/1655 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne. On tullut kommenttia "miksi et hoida sitä kuntoon" tai "syö vähemmän suklaata".

Ihan niin kuin en olisi jo vuosia yrittänyt kaikkea mahdollista.