Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1361/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, Ei se parane liikunnalla, vaikka täälläkin monet niin väittää. Kukaan väittäjistä ei tuskin kukaan ole itse ollut vaikeasti masentunut ja itsemurhan partaalla.

Vierailija
1362/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on vaikea liikuntavamma. Saan selittää jatkuvasti ihmisille, että se on pysyvä tila, joka ei koskaan katoa tai mene pois, vaikka kuinka saakin fysioterapiaa. Että lapseni ei vaan "ala kehittymään" ajan myötä tai "jos pitäisin häntä enemmän lattialla".

Lapseni ei koskaan tule kävelemään kuten terveet ihmiset, jos oppii ylipäänsä liikuttamaan itseään millään tavalla. Tätä ihmiset eivät 90%:ssa tapauksista halua kuulla, vaan minulle aletaan selittää kummin kaiman serkun lapsesta, joka "kehittyi myös vähän hitaasti" ja oppi konttaamaan "vasta" kahdeksankuisena. Tai sitten kerrotaan jostain isonenon serkun pojasta, jota "luultiin tosi vaikeasti vammaiseksi" joskus 60-luvulla mutta joka kehittyi kaikin puolin täysin normaalisti ja josta tuli astronauttien hammaslääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särytön migreeni. Kun eihän se ole oikea migreeni jos ei päätä särje. (Työterveyslääkärin mielipide.)

Mulla kohtaus alkaa näköhäiriöillä, jatkuu valinnaisesti tuntohäiriöillä, puheentuoton vaikeuksilla, hahmotushäiriöillä, muistin pätkimisellä... Kohtauksen jälkeen väsyttää, niskan ja kaulan alueen lihakset ovat jumissa, ja se taas voi aiheuttaa uuden kohtauksen. Jos en saa kierrettä katkaistua, saatan kärsiä useita päiviä toistuvista kohtauksista. 

Mutta ei särje päätä.

Vierailija
1364/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nämä tämän ketjun kommentit masennuksesta. ”Masennus paranee, kun pakotetaan aseella uhaten raskaaseen töihin.” Minkälainen ihminen viitsii tulla kirjoittamaan tällaisia  kommentteja tällaiseen ketjuun? Jos fyysisesti raskas työ ja liikunta parantaa masennuksesta minun ei olisi koskaan kuulunut sairastuakaan. Ja jos joku haluaa aseella uhaten tulla ajamaan minua nyt liikkeelle, niin sittenhän minun ei tarvitse enää miettiä helpointa tapaa päivien päättämiseen vaan se tarjotaan tarjottimella. Joskus ihmiset voisivat miettiä missä ja miten suunsa avaavat. Tämä ei kai lähtökohtaisesti ollut ketju, jossa kysytään henkilökohtaista mielipidettä masennuksen parantamiseen. 

Vierailija
1365/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus (ts. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö).

"Kaikkia meitä joskus vähän ahdistaa". 

Joo. Mä olen päätynyt osastolle tän takia useammin kuin kerran. :) Tasan yksi lääke on löydetty, joka tähän tehoaa, eikä senkään teho pysy ilman annostuksen säätämistä/alasajoa. 

Tiesittekö, että jos ahdistus on tarpeeksi pahana tarpeeksi pitkään, ihminen voi sairastua psykoosiin? 

Vierailija
1366/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulimareksi,n.18 vuotta sairastanut. Ei oo juhlaa. 

Vierailija
1367/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikki mielenterveyteen liittyvät asiat menee joiltakin hyvin hyvin tyhmiltä ihmisiltä yli hilseen.

Nenän edessä saa lapsi tehdä itsemurhan, ja silti ei ymmärretä, että kyseessä on ihan oikea asia, eikä tyhmyys ja laiskuus.

Sääliä kerjätään itselleen kun lapsenlapsi on kuollut, mutta silti alentuvasti neuvotaan toisia ihmisiä, että "piristyisitköhän sinä jos menisit vaan johonkin töihin".

Katsotaan miten itse piristyt jos kärsit unettomuudesta yli 10 vuotta ja joudut syömään ketipinoria aina vaan kasvavilla annostuksilla, että saat edes vähän nukutuksi.

Toiset sanovat että he menevät jo yhdestä ketipinorista niin tokkuraan, etteivät jaksa mitään. Entä jos niitä on pakko syödä 4-8 kpl, tai valvoa sitten monta vuorokautta?

Ei siinä mitkää hvetin töihinmenemiset auta siinä vaiheessa.

Eikä töihin meneminen oikein auta, jos sinulla on niin sietämätön olla, että haluat vain pää

Ja minä sanon että höpöhöpö; onnellisuus on valinta! Näin sanon aina miniällenikin! Ja sälekaihtimet pidetään ylhäällä kun on päivä eikä jäädä makoilemaan! Kaikki lähtee pikkuasioista. 

Vierailija
1368/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ärtyvä suoli. Anteeksi nyt etten halua tulla kanssasi pitsalle tai juomaan ihanaa makukahvia jossa on kermavaahtoa. Tahtoisin kyllä.  Anteeksi että peruin tapaamisen koska asun taas tänään vessassa. Anteeksi että piereskelen. Ei en ole raskaana vain turvonnut.

Eikö tuohon mikään auta? Esim. mieto bentsodiatzebiini ja jokin kodeiinipitoinen? 

Vierailija
1369/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ärtyvä suoli. Anteeksi nyt etten halua tulla kanssasi pitsalle tai juomaan ihanaa makukahvia jossa on kermavaahtoa. Tahtoisin kyllä.  Anteeksi että peruin tapaamisen koska asun taas tänään vessassa. Anteeksi että piereskelen. Ei en ole raskaana vain turvonnut.

Eikö tuohon mikään auta? Esim. mieto bentsodiatzebiini ja jokin kodeiinipitoinen? 

Luuletko että Suomessa saisi toiminnalliseen vatsavaivaan rauhoittavia, kun niitä eivät saa edes psykiatrisessa sairaalahoidossa olevat? 

Vierailija
1370/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihania nämä tämän ketjun kommentit masennuksesta. ”Masennus paranee, kun pakotetaan aseella uhaten raskaaseen töihin.” Minkälainen ihminen viitsii tulla kirjoittamaan tällaisia  kommentteja tällaiseen ketjuun? Jos fyysisesti raskas työ ja liikunta parantaa masennuksesta minun ei olisi koskaan kuulunut sairastuakaan. Ja jos joku haluaa aseella uhaten tulla ajamaan minua nyt liikkeelle, niin sittenhän minun ei tarvitse enää miettiä helpointa tapaa päivien päättämiseen vaan se tarjotaan tarjottimella. Joskus ihmiset voisivat miettiä missä ja miten suunsa avaavat. Tämä ei kai lähtökohtaisesti ollut ketju, jossa kysytään henkilökohtaista mielipidettä masennuksen parantamiseen. 

Joillakin ihmisillä on ihan kummallisia fantasioita. Monet haaveilevat juuri tuollaisesta, että saisivat masentunutta uhata aseella ja toiset haaveilevat että työttömille rakennettaisiin parakkikyliä, joissa olisi kaurapuuroa ruuaksi ja pakkotöitä kaikille.

Minulta jos kysytään, niin en voi terveenä ihmisenä pitää moisia haaveilijoita. Jotain on rikki heidän mielessään. Ei hyvinvoiva ihminen fantasioi toisten alistamisella, orjutttamisella, pakottamisella, uhkailulla ja millään leirityksillä.

Vierailija
1371/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

DID

Vierailija
1372/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aivoleikkaukseen ja siitä toipuminen hidasta. Luullaan, että minulla on burnout, kun en vaan jaksa.

Vierailija
1373/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se kirjoitetaan ihan bentsodiatsepiini

Vierailija
1374/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin yleinen kuin allergia on tosi väärinymmärretty. Aina joku tulee ilmoittamasn että allergia on pelkkää nuhaa. Jos olisi, ei se olisi mikään ongelma.

Sitten toisella puolella liioittelijat. Eräs tuttava aina puhuu kuinka ei saa pitää edes kukkia kotona ja ei saa syödä sitä ja tätä eikä SAA olla koirien kanssa tekemisissä. Kerran sitten kävikin ilmi että jos koira on samassa huoneessa, tuttavalle tulee hieman nuhaa. Että se siitä SAAko vai ei.

Vierailija
1375/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä! 😂 olet niin oikeassa.

Ennen vanhaan oli muuten ”mielisairaaloissa” työterapiaa. Eli kaikki laitettiin ulos kaivamaan lapiolla ojia yms. Ja se oli terapiaa 😂

Dokumentit näistä on kyllä ihan hirveitä.

Vierailija
1376/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotan kaikkia boikotoimaan palstaa loppuviikon. Katsotaan vaikuttaako moderointiin.

Vierailija
1377/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Luuletko että Suomessa saisi toiminnalliseen vatsavaivaan rauhoittavia, kun niitä eivät saa edes psykiatrisessa sairaalahoidossa olevat? 

Tuon takia moni ibs-potilas tupakoi. Ei sitä suotta puhuta hermosavuista.

Vierailija
1378/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endometrioosi mutta ei oikeastaan kovia kipuja, mutta silti olen ollut leikattavana (isoja verikystia) . Usein ihmiset olettaa heti että kärsin kamalista jokapäiväisistä kivuista. 

Vierailija
1379/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Alkuperäiset ongelmat mulla on epävakaa ja estynyt persoonallisuushäiriö. Nämä hoitamattomina keränneet masennuksen, traumaperäisen stressihäiriön, syömishäiriön ja ahdistuneisuushäiriön. Usein ihmiset luulee että mulla on vaan masennus, ja moni neuvoo miten masennukseen auttaa liikunta ja syömishäiriöön se että syö enemmän. Oikeesti liikun ja syön tällä hetkellä just niinku lääkäri määrää, käyn terapiassa, teen kaiken ns oikein, mutta koska masennus ja syömishäiriö ei ole ne alkuperäset sairaudet ei ne lähde ennen kun persoonallisuushäiriöt korjaantuu pikkuhiljaa terapiassa.

mä oon estynyt ja eristäytyvä ja traumatisoitunut lapsena, en ole varma mikä noista tuli ekana, ehkä trauma. mutta oon saanut näistä lopulta masennuksen, erilaisia ahdistuneisuus/käytöshäiriöitä ja syömishäiriöitä.

osaan feikata normaalia jonkun aikaa. sitten luovutan ja eristäydyn.

Vierailija
1380/1655 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla on endometrioosi mutta ei oikeastaan kovia kipuja, mutta silti olen ollut leikattavana (isoja verikystia) . Usein ihmiset olettaa heti että kärsin kamalista jokapäiväisistä kivuista. 

Siksi tämä ketju onkin antoisa. Mä en ainakaan osaa olettaa, millaista on sairastaa endoa, jos kipuja ei juuri ole. 

Itsellä meinaan on kovat kivut, muttei todettua sairautta. Ihan vain nettitiedosta on mun helppo olettaa, että sairauden kanssa kipuja olisi enemmän ja kovemmin.