Saako tonnilla edes suht hyvän auton?
En tiedä autoista juuri mitään ja tuon verran olisi säästössä autoa varten.
Kommentit (82)
Halpa hinta tarkoittaa kalliita remontteja. Muista se.
No kyllä tuon luokan autoissa ne moto n et in tms varaosat ihan pelittää.
Pari vuottakin kun ajaa tonnin autolla on jo hyvä hinta ajokilometrille.
Itse mennyt tällä taktiikalla vuosia
Lehdenjakaja yössä
No totta kai jakohihna-asiat pitää olla hanskassa, auto kuin auto.
Lehdenjakaja yössä
Olen ostanut paljonkin reilusti alle tonnin autoja ja kaikki on toimineet ihan hyvin sen pari vuotta mitä olen niillä ajellut. Joistakin olen saanut voittoakin myyntivaiheessa. Halvimmillaan olen ostanut käyttöauton 60 eurolla. Ainoa vika autossa oli reikä taka-akselissa sekä epätasapainossa olevat takajarrut, minkä vuoksi ei mennyt katsastuksesta läpi. Laitoin itse kuntoon (ei maksanut montaa kymppiä) ja katsastin ilman huomautuksia. Myöhemmin möin kyseisen auton 300 eurolla eteen päin. Kyllä kannatti!
Osa halvan auton ostajista ei ymmärrä, että korjauskuluihin ja vakuutuksiin tulee olla myös rahaa.
Tällaiset ymmärtämättömät suuttuvat kun autoon saattaa tulla jotakin pikkuvikaa ja alkavat netissä haukkumaan auton myyjää, joka ei ole tehnyt mitään väärää. Ikäviä nuo tapaukset joissa syyttä haukutaan joku maan rakoon. Kyllä on hyvä olla joku korjauspuskuri säästössä tilillä, jos auto menee rikki.
Vierailija kirjoitti:
Osa halvan auton ostajista ei ymmärrä, että korjauskuluihin ja vakuutuksiin tulee olla myös rahaa.
Tällaiset ymmärtämättömät suuttuvat kun autoon saattaa tulla jotakin pikkuvikaa ja alkavat netissä haukkumaan auton myyjää, joka ei ole tehnyt mitään väärää. Ikäviä nuo tapaukset joissa syyttä haukutaan joku maan rakoon. Kyllä on hyvä olla joku korjauspuskuri säästössä tilillä, jos auto menee rikki.
Kun ostaa tosi halvan auton, niin kannattaa ostaa kerralla toinen samanlainen varaosa-autoksi. 500 eurolla saa hyvinkin kaksi autoa - yhden katsastetun ja toisen elintenluovuttajan, josta voi sitten irroitella osia tarpeen mukaan. Sitten jos tulee isompi vika, kuten moottoririkko, niin jättää korjaamatta ja ostaa kolmannen samanlaisen auton, jolloin varaosia saa jo kahdesta autosta. Eipä tule autoilu kalliiksi. Näin olen toiminut parin eri automallin kanssa, kun pihassa sattuu olemaan tilaa.
Halpisauton omistajan kannattaa myös liittyä autoliittoon, jolloin satasen vuoksimaksulla auto hinataan rikkoontuessa veloituksetta korjaamolle ja jos on kauempaa kotoa, niin majoituskin järjestyy. Ei tartte siten pelätä halpisauton hajoomistakaan.
ostin joskus peugeotin, pienen kauppakassin ,vähän yli tonnil koeajoin ja tutkin moottoritilan ja alustan ajettu 150 000 kilometria oli hyvå auto, hyvin pitänyt entinen omistaja. saa hyviä jos huollettu hyvin ja ajettu siististi voi hyvällä tutkimisella löytää hyvän auton ajoin yli 5 vuotta noin 800 euron korjauksilla, renkaat ja muut renpat .autolainalta välttyminen on hyvä asia
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä "ostin tonnin auton kymmenen vuotta sitten, aina on mennyt katsastuksesta läpi eikä ole koskaan tarvinnut korjata mitään" -tarinat. Miksei näitä näe koskaan reaalimaailmassa?
Ne vaan tuppaa unohtumaan ne lukuisat korjailut ja muistissa on vaan päällimmäisenä se alun hankintahinta. Jokaista autoa joutuu korjailla, ainakin jos edes vähänkään kiinnostaa se että auto toimii eikä joku vikisevä rulla leikkaa kiinni kesken ajon ja hihnat solmussa. Toki perinteisen "radiota isommalle"-tyylin mukaan ajelijoitakin voi olla, muttei sillä taida ainakaan useampaa vuotta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Halpa hinta tarkoittaa kalliita remontteja. Muista se.
Kyse voi olla myös merkin heikosta arvostuksesta, joka johtuu jostain 30 vuoden takaisista laatukämmähdyksistä joilla ei nykyään ole enää mitään merkitystä tai ovat vähintäänkin liioiteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiedä sijoista mitään, älä ainakaan iteksesi mene ostamaan tonnilla autoa. Äläkä parillakaan. Pyydä joku joka tietää mukaan ja varaudu korjauskuluihin. Millaiseen käyttöön olet autoa hankkimassa?
Sijoista ??!! Pitäisikö olla maatalon emäntä saadakseen auton ?
Nyt kun katsastussäännökset muuttuivat niin vm. 2003 ja sitä uudempiin autojen pitää läpäistä myös OBD -testi eli diagnostiikkasysteemissä ei saa kriittisiä vikakoodeja, mm. moottorin varoitusvalo ei saa palaa eikä sitä saa kytkeä pois käytöstä. Lähivuosina tuleekin poistumaan iso määrä autoja liikenteestä joita ei kannata korjata juuri diagnostiikkajärjestelmän ilmoittamien vikojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun katsastussäännökset muuttuivat niin vm. 2003 ja sitä uudempiin autojen pitää läpäistä myös OBD -testi eli diagnostiikkasysteemissä ei saa kriittisiä vikakoodeja, mm. moottorin varoitusvalo ei saa palaa eikä sitä saa kytkeä pois käytöstä. Lähivuosina tuleekin poistumaan iso määrä autoja liikenteestä joita ei kannata korjata juuri diagnostiikkajärjestelmän ilmoittamien vikojen vuoksi.
Liian vaikeaa katsoa koodit läpi ja korjata viat?
Voi toki saada, jos tuuri käy.
Vanhempien auto on ostettu samalla summalla ja jos isä ei osaisi itse siihen remontteja tehdä, niin niihin olisi uponnut varmasti muutama tonni lisää. Jatkaisin säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyse onkin siitä, että onko se kannattavaa. Nyt vikoja ei pysty enää piilottamaan niin helposti ja esim. johtosarjojen sähköviat anturien osalta pitää korjata ja samaten moottoriremontit on kalliita jos ei omaa hallia ja autonasentajan kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ainakin jos kyse ranskalaisista autoista missä mitä ihmeellisempiä koodeja voi pukata aivan mistä vaan.
Riippuu siitä, onko sulla lähipiirissä joku, joka osaa tarkistaa auton sitä ostettaessa. Silloinkin voi tulla jokin yllätys vielä jälkikäteen.
Meillä on ostettu paljon autoja käytettynä, mutta ne korjataan itse jos mahdollista. Liian hienoa tekniikkaa ja mahdollisesti ajotietokonetta kannattaa välttää.
Tonnin autossa on yleensä jokin korjattava vika.. mut autoja itse korjaavat tietää yleensä, mikä on sellainen hyvälaatuinen (=halpa auton hintaan nähden) ja huonolaatuinen (=kallis) vika tai viat. Sanoisin että yleensä ainakim 1500-2000 kannattaa maksaa. 1500 autossa on yleensä jokin "ostaja korjatkoon"-vika, mitä omistaja ei jaksa itse korjata. Autoliikkeessä maksat samasta autosta enemmän, mutta sinne voi valikoitua parempia. Valitettavasti ammattimyyjät on hyviä peittelemään vikoja.
Eli vastaus: mihä vähemmäm auto maksaa, sitä enemmän siinä on yleensä korjattavaa. Auton merkki ja malli vaikuttaa siihen, mikä auto kannattaa ostaa. Jossain merkeissä vakuutusmaksut on kalliimpia ja samoin varaosat, vaikka olis esim. sama kone/tekniikka kuin toisessa halvemmassa merkissä. Joissakin autoissa kilometrit vaikuttaa vähemmän. Esim. pikkuautoissa jokin pienikin km-määrä voi olla paljon, mutta dieselissä ei.
Yleisesti ottaen saman automallin alkutuotantoa kannattaa välttää. Niissä voi olla tyyppivikoja enemmän. Eli siis jos automallia on valmistettu esim 06, 07, 09 niin 06-valmistetuissa voi niitä vikoja esiintyä enemmän.
Tarkista myös, milloin jokin osa on vaihdettu, jotta ei esim. hihna mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku myisi hyvän auton tonnilla? Mietipä sitä.
No minä ainakin aion tässä lähiaikoina vaihtaa vuoden 2001 Peugeotini uudempaan, vaikka se ihan kunnollinen ja toimiva onkin. Enkä siitä varmasti tonnia enempää saa.
noin 20 vuotta vanhan peugeot ei olekaan hyvä auto. eikä kyllä juri mikään muukaan 20 vuotta vanha auto.
Vanhat autot on juuri parhaita kun ei kaikki ole sähkön varassa.
Mulle tuli viime talvena -90 190 mersu, vuodet näkyy päällisin puolin, ruostetta ei ole kuin muutama läntti paikoissa mihin tullut joku kolhu tai vastaava, mutta pohja ruosteeton, kulkee hyvin ei mitään kolinoita, hurinoita eikä mitään, tosi hyvä ajaa, keväällä leimasta läpi laakista.
Nyt ajanut vähän yli 10000km.
Maksoin autosta 200€.
Halvallakin voi saada oikeasti hyvän auton.
Saksasta tuotu -2000luvulla.
Suht on suhteellinen käsite, hyvä ja hyvä miten sen ottaa, mutta
osta Hiace, niissä on kuulemma lähes ikuinen moottori, jos siis
ei pienet ruosteet korissa haittaa.
Tuttuni osti noin 20 vuotta sitten 20 000 arvoisen toyotan. Autokorjaaja tuttuni sanoi sen arvon olevan nyt siinä 1000-2000€, eli noin tonnin vuodessa on arvo laskenut. Tällä hetkellä siitä saa eniten vastinetta rahalle.
Yhtä siisti menopeli kuin silloin uutenakin. Säännöllisesti on korjattu.
Itse luulin aikaisemmin että autoon tulee laittaa vähintään se 10 000, että saa kunnon menopelin. Nyt tiedän että halvalla voi saada hyvääkin kunhan ymmärtää riskit ja ostaa kunnolliselta myjältä. Otan riskin mieluummin kuin maksan maltaita... Toki perusasiat tulee olla korjattu. Esim jakohihna, koska se kun hajoaa, menee moottori rikki ja sen korjaaminen onkin sitten kallista.