Tutkijat: vaatekaupat pitäisi laittaa kiinni ja ohjata ihmiset ostamaan vaatteensa kirppareilta
Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun kun tälläisiä aivopieruja. Jos vaatekaupat suljetaan niin mistä sitten ne vaatteet tulee kirpputoreille? Enkä usko että samoja vaatteita voi määräänsä enempää käyttää uudelleen ja korjailla perhospaikoilla.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mistä saisi hyviä kaavoja kaarituettomiin liiveihin? Ei heppoisia bralete-malleja, vaan ihan muotoon ommellut, tukea antavat liivit, mutta ilman kaaritukia?
Etsy on aika hyvä lähde näille: https://www.etsy.com/market/wireless_bra_pattern
En ole mitään näistä testannut, mutta kerro ihmeessä jos löydät hyvän mallin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ruuan alv 0%iin myös, koska syömisen ei pidä olla valtiolle business. Halvempi ruoka lisää terveyttä ja ravinto on terveyden ylläpidossa tärkeimpiä asioita. Valtion rahan ahneus on syypää moniin sairauksiin.
Luultavammin suurinosa ostaisi vaan enempi sitä sokerisontaa.
Tämä voi tulla uutisena mutta valtio ei hinnoittele tuotteita. Sen tekee teollisuus ja kauppa.
itseasiassa noin juuri valtio tekee. mieti bensaa huumeita, jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisi opetella käyttämään vaatteet loppuun kuten miehetkin. Naisten vaatteille lisävero.
Miesten vaatteet ovat jo entuudestaan laadukkaampia. Varsinkin tavallisissa t-paidoissa eron huomaa. Naisten paidat venyvät heti muodottomiksi, kun miesten paidat voivat kestää 20 vuotta hyvinä...
No ei nyt sentään 20 vuotta, sillä 10 vuotta on jo hyvä ikä vaatteelle, eikä sellaisia enää valmisteta. Joku 5v miesten paita on realistisempi. Naisten vaatteet kestää max 2v, monesti vain ensimmäisen pesun.
Mikä juttu tämä on, että vaatteet eivät kestä kuin ensimmäiseen pesuun asti? En koskaan osta kalliita vaatteita, mutta kyllä he halvat ovat yleensä olleet kestäviä. Jos jokin halpa vaate kestää vain 2 vuotta niin ajattelen, että se oli poikkeuksellisen huonolaatuinen, ja olen pettynyt siihen. Niin on käynyt pari kertaa.
Monet kankaat nyppyyntyvät saman tien. Todella monet vaatteet on myös ommeltu jotenkin kummallisesti huonolaatuisesta kankaasta niin, että ne kirjaimellisesti venähtävät muodottomiksi ensimmäisessä pesussa. Paidoista tulee leveitä tai kieroja... Kaikki eivät tällaisiin kiinnitä huomiota ja kulkevatkin tyytyväisinä nyppyisissä vaatteissaan.
Mun miehellä muuten on oikeasti niitä 15 vuotta vanhoja paitoja, jotka eivät ole juurikaan kuluneet. Esim. vanhat Fruit Loomin valmistamat paidat ovat näköjään lähes ikuisia. Nykyään ostan itsekin t-paidat ja hupparit miesten versioina, varsinkin jos löytyy paitoja V-kaula-aukolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mistä saisi hyviä kaavoja kaarituettomiin liiveihin? Ei heppoisia bralete-malleja, vaan ihan muotoon ommellut, tukea antavat liivit, mutta ilman kaaritukia?
Etsy on aika hyvä lähde näille: https://www.etsy.com/market/wireless_bra_pattern
En ole mitään näistä testannut, mutta kerro ihmeessä jos löydät hyvän mallin!
Omistamistaan, jo hyvin istuviksi havaituista rintaliiveistä voi tehdä kaavat. Ja vaikkeivät ihan täydelliset olisikaan, niin ne ovat hyvä aloituspiste, josta lähteä liikkeelle ja muokata tukevat ja mukavat rintaliivit.
https://www.instructables.com/id/Duplicate-your-existing-clothes/
Eikö pitäisi paremminkin vaatia vaateketjua valmistamaan kestäviä ja vähemmän luontoa kuormittavia vaatteita kuin ruveta tavallista kuluttaa syyttämään joka kumminkin haluaisi kestävämpiä vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.
Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.
Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.
Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.
Mä ainakin panostan itse yksilötason laadun tarkkailuun. Olen hirveä hinta/laatu-suhde-tarkkailija, kuin haukka. Mutta niin perso kauneudelle, että jos joku on oikein nätti, unohdan tiukat laatukriteerini. ;)
Aloita laaduntarkkailu lakanoista ja pyyhkeistä. Se on helppoa. Laadukas lakana on ohut, tiheä ja sileä. Ei saa olla mitään pystyssä jököttäviä karvoja, ne kertoo halvasta puuvillasta, juuri siitä pitkästä kuidusta. Vertaile vaikka kalliita lakanamerkkejä Stockalla ja marketin halvinta lakanatarjousta, niitä marketin omia merkkejä. Taatusti huomaat eron. Ja pyyhkeet, pitää olla paksuja ja tiheitä, ja 100% puuvillaa, että imevät. Ei saa olla sellaisia ryhdittömiä luruja. Mutta se, mikä pyyhkeissä on kaupassa mahdotonta arvioida, on värienkesto. Olen pettynyt kalliissakin pyyhkeissä siihen, että värit eivät kestä rannalla auringossa, ja sitä et näe kuin vasta käytössä.
Ihmettelen, missä olet törmännyt pyyhkeisiin, jotka eivät ole 100% puuvillaa? Paksuudesta ajattelisin, että riippuu käyttötarkoituksesta onko paksu vai ohut pyyhe käytännöllisempi. Ja kuinka kauan oikein olet siellä rannalla auringossa, jos pyyhkeiden värit ehtivät haalistua?
Bambua (viskoosia siis) on ollut puuvillan joukossa. Ei kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.
Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.
Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.
Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.
Mä ainakin panostan itse yksilötason laadun tarkkailuun. Olen hirveä hinta/laatu-suhde-tarkkailija, kuin haukka. Mutta niin perso kauneudelle, että jos joku on oikein nätti, unohdan tiukat laatukriteerini. ;)
Aloita laaduntarkkailu lakanoista ja pyyhkeistä. Se on helppoa. Laadukas lakana on ohut, tiheä ja sileä. Ei saa olla mitään pystyssä jököttäviä karvoja, ne kertoo halvasta puuvillasta, juuri siitä pitkästä kuidusta. Vertaile vaikka kalliita lakanamerkkejä Stockalla ja marketin halvinta lakanatarjousta, niitä marketin omia merkkejä. Taatusti huomaat eron. Ja pyyhkeet, pitää olla paksuja ja tiheitä, ja 100% puuvillaa, että imevät. Ei saa olla sellaisia ryhdittömiä luruja. Mutta se, mikä pyyhkeissä on kaupassa mahdotonta arvioida, on värienkesto. Olen pettynyt kalliissakin pyyhkeissä siihen, että värit eivät kestä rannalla auringossa, ja sitä et näe kuin vasta käytössä.
En ihan tajua, miksi viestini luettuasi luulet, etten jo toimi näin. Että kiitos vaan, huomaan jo nämä silmillä havaittavat erot. Usein saankin hyvää, eikä laadukkaissa vaatteissa värinkestokaan ole ollut ongelma.
Mutta muutaman kerran olen ostanut esim. täyttä merinovillaa olevan vaatteen, joka on nyppyyntynyt ja hiutunut rei’ille aivan luokattoman nopeasti. Kyllähän se harmittaa, kun on suosinut suomalaista ja maksanut kelpo hinnan. Saman merkin muut tuotteet loistavia, kestävät vuosia. En keksi muuta selitystä kuin lyhyt tai muuten huonolaatuinen kuitu.
Palauta, niin valmistajakin oppii tarkkailemaan laatua.
Näin pitäisi tehdä, mutta se ei suuryrityksiä hetkauta. He luottavat siihen ettei suurinosa valita.
Kyllä nekin laskevat palautettujen tuotteiden määrän. Pakko verottajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Palauta, niin valmistajakin oppii tarkkailemaan laatua.
Olisi pitänyt. Parista ensimmäisestä silmäpaosta ajattelin, että olen itse nirhannut vaatteen johonkin terävään. Oli niin hyvännäköinen päällä, että parsin, ja seuraavatkin reiät parsin. Siinä vaiheessa, kun huomasin, että tämähän on nyt materiaalin ongelma, olin puolivuotisella työkeikalla ulkomailla.
Epäilen kyllä, että valmistaja on saanut palautetta tuotteesta, juuri tuonlaista villatrikoota ei ole enää näkynyt valikoimassa. Sitä kestävämpää sorttia kyllä.
Vaate on mulla edelleen, kun olen paikannut sen niin pitkälle. Käytän muutaman kerran vuodessa, ja aina ilmaantuu pari uutta silmäpakoa.
Laita valmistajan ja materiaalin nimi tänne. Sulla on todistekin olemassa. Naiset lukee tätä palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisi opetella käyttämään vaatteet loppuun kuten miehetkin. Naisten vaatteille lisävero.
Miesten vaatteet ovat jo entuudestaan laadukkaampia. Varsinkin tavallisissa t-paidoissa eron huomaa. Naisten paidat venyvät heti muodottomiksi, kun miesten paidat voivat kestää 20 vuotta hyvinä...
No ei nyt sentään 20 vuotta, sillä 10 vuotta on jo hyvä ikä vaatteelle, eikä sellaisia enää valmisteta. Joku 5v miesten paita on realistisempi. Naisten vaatteet kestää max 2v, monesti vain ensimmäisen pesun.
Mikä juttu tämä on, että vaatteet eivät kestä kuin ensimmäiseen pesuun asti? En koskaan osta kalliita vaatteita, mutta kyllä he halvat ovat yleensä olleet kestäviä. Jos jokin halpa vaate kestää vain 2 vuotta niin ajattelen, että se oli poikkeuksellisen huonolaatuinen, ja olen pettynyt siihen. Niin on käynyt pari kertaa.
Puhutaan pikamuotiliikkeistä, jotka ikävä kyllä vastaavat suurimman osan suomalaistenkin vaatettamisesta, erityisesti nuorten ja naisten. Niitä vaatteita ei ole tarkoitettukaan kestämään, sillä parin viikon päästä tulee uusi mallisto, jonka täytyy myydä. Siksi nämä vaatteet menettävät muotonsa pahimmillaan jo ensimmäisessä pesussa, saumat hajoaa ja kangas menee pilalle. Mutta mikäs siinä jos haluaa mennä töihin nukkavieruvaatteissa, eikö niin?
Jos menee meidän kaupungin ostoskeskukseen, niin siellä ei ole edes muita vaateliikkeitä kuin näitä ulkolaisia pikamuotiliikkeitä (Cubus, BikBok, HM, Vero Moda, Vila...).
Ajan kymmeniä kilometrejä kahden pikkuliikkeen perässä, joista löydän laatuakin. Toki niissäkin on huonolaatuisia vaatteita, mutta penkomalla löytyy laatubrändejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pitäisi paremminkin vaatia vaateketjua valmistamaan kestäviä ja vähemmän luontoa kuormittavia vaatteita kuin ruveta tavallista kuluttaa syyttämään joka kumminkin haluaisi kestävämpiä vaatteita?
"Tehdää kestävämpiä vaatteita". Tietääkö se valmistajakaan edes, että mikä kestää? Voiko kestävyyden jotenkin määritellä tai testata? Robottikäsi hinkkaamaan vaatetta siannahkaa vasten ja sitten algoritmi arvioi kuvadatasta miten paljon vaate on haalistunut tai geometria muuttunut? Pesukoneeseen 24/7 ja katsotaan miten kauan kestää ennen kuin haalenee?
Luontoa ne vaatteet eivät kuormita laisinkaan, jos vaateteollisuuden ulkopuolinen teollisuus, kuten sähkölaitokset, vesilaitokset, logistiikka ja sen sellainen puhdistaa oman toimintansa. Ja jos tämä jälkimmäinen muutos tehdään, niin sitten on aikalailla se ja sama, vaikkeivat ne vaatteet kestäisikään pitkään.
Joten loppupeleissä ongelma on jossain aivan muualla kuin vaateteollisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vaateteollisuus sysää vastuun kuluttajalle. Kun ”eivät vaadi laatua”, niin he valmistavat ja myyvät vain sitä mitä kuluttaja ostaa. Mutta eivät kuitenkaan anna niitä vaihtoehtoja, eikä nudistiksikaan viitsisi ryhtyä.
Jos olisin varakas, teettäisin vaatteeni ompelijalla ja kirppismateriaaleista. Tai omista vanhoistani, jotka ovat jostain yhdestä kohtaa kuluneet puhki.
Ei ole aikaa kierrellä kirppiksillä tai ommella itse. Minulle kyllä kävisi kirppismuoti muuten, ja joskus olen sieltä löytyjä tehnytkin.
Minusta yksittäisen kuluttajan kannalta paras tapa hommata uusia vaatteita on seuraava: jos ostaa uutena kaupasta, niin valitsee kestävän, eettisesti valmistetun tuotteen, minkä pitkäikäisyydestä voi olla varma. Vaatteita voi myös valmistaa, itse opettelin juuri ompelemaan, villapaidat neulon. Satunnaisesti voi kiertää kirpputoreja. Ja oikeasti; aikuinen ihminen ei tarvitse paljoa vaatteita, kukaan ei tarvitse esim 7 eri kesäpaitaa tai 5 hametta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta yksittäisen kuluttajan kannalta paras tapa hommata uusia vaatteita on seuraava: jos ostaa uutena kaupasta, niin valitsee kestävän, eettisesti valmistetun tuotteen, minkä pitkäikäisyydestä voi olla varma. Vaatteita voi myös valmistaa, itse opettelin juuri ompelemaan, villapaidat neulon. Satunnaisesti voi kiertää kirpputoreja. Ja oikeasti; aikuinen ihminen ei tarvitse paljoa vaatteita, kukaan ei tarvitse esim 7 eri kesäpaitaa tai 5 hametta.
Muuten samaa mieltä, mutta ympäristön kannalta on aivan sama, omistanko viisi vai viisitoista paitaa taikka mekkoa, jos vain käytän ne loppuun. Vaate kuluu käyttökertojensa mukaan, ei ajan. Minulla on varmasti ainakin viisitoista mekkoa, kun pukeudun niihin mielelläni. Varmasti pärjäisin vaikka neljällä, mutta toki ne kuluisivat sitten nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
- Minkään vaattee pitkäikäisyydestä ei voi olla varma.
- Jokaisesta ei ole valmistamaan omia vaatteitaan. Mulla on peukalot suunnilleen kyynärpäissä, enkä todellakaan halua edes yrittää opetella kun jo peruskoulun käsityotunnit olivat yhtä kidutusta. Mieluummin kuljen vaikka alasti.
- Kirpputoreilla on samaa roskaa, usein vielä kalliimmalla, kuin kaupoissa.
- Vaatteiden määrän vähentäminen tihentää ostosväliä, koska vaatteet kuluvat nopeammin. Itse kyllä suosin tätä koska olen minimalisti, mutta samalla se tarkoittaa sitä, ettei mulla ole mitään mystistä vaatereserviä odottamassa käyttoä entisten rikkoutuessa/kuluttua huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tehdää kestävämpiä vaatteita". Tietääkö se valmistajakaan edes, että mikä kestää? Voiko kestävyyden jotenkin määritellä tai testata? Robottikäsi hinkkaamaan vaatetta siannahkaa vasten ja sitten algoritmi arvioi kuvadatasta miten paljon vaate on haalistunut tai geometria muuttunut? Pesukoneeseen 24/7 ja katsotaan miten kauan kestää ennen kuin haalenee?
Luontoa ne vaatteet eivät kuormita laisinkaan, jos vaateteollisuuden ulkopuolinen teollisuus, kuten sähkölaitokset, vesilaitokset, logistiikka ja sen sellainen puhdistaa oman toimintansa. Ja jos tämä jälkimmäinen muutos tehdään, niin sitten on aikalailla se ja sama, vaikkeivat ne vaatteet kestäisikään pitkään.
Joten loppupeleissä ongelma on jossain aivan muualla kuin vaateteollisuudessa.
Esimerkiksi reiman tehtaalla on ollut käytössä jonkun sortin kulutuksentestikone, en ihan tarkkaan osaa sanoa miten se toimii, bongasin vain myynnistä käytöstä poistetun koneen.
Meidän vaatealan yrityksessä meidän omille kankaille tehdään pesutestejä, eli uuden kankaan saavuttua siitä leikataan reiluhko pala, jota pyöritellään muun pyykin seassa kerrasta toiseen, otetaan kuvat aina merkinnällä monesko pesu. Toki myös puuvillassa laatu vaihtelee ajoittain eli sama printti samalla kankaalla eri erässä voi olla huonompilaatuinen. Luonnonkuidussa tasalaatuisuutta ei ihan voida taata samoin kuin teollisesti valmistetuissa.
Ja näin yleisesti keskustelun aiheeseen, kotimaisen vaatevalmistuksen verotusta voisi keventää verrattuna halpa tuontiin. Ylipäätään hiukan kotonaan yksin ompelevien yritysten perustamista ja laajentamista voisi myös yrittää helpottaa, jotta kotimainen vaateteollisuus voitaisiin saada nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta ympäristön kannalta on aivan sama, omistanko viisi vai viisitoista paitaa taikka mekkoa, jos vain käytän ne loppuun. Vaate kuluu käyttökertojensa mukaan, ei ajan. Minulla on varmasti ainakin viisitoista mekkoa, kun pukeudun niihin mielelläni. Varmasti pärjäisin vaikka neljällä, mutta toki ne kuluisivat sitten nopeammin.
Sitä paitsi: pesukone tulee aina laittaa päälle vasta kun se on täysi! Perus-ekologiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikkaiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienmpien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?
Minne ne on kadonneet?
On niitä ulkomailla edelleen, täällä me emme osta joten kauppa menee nurin.
Eihän täällä pärjää edes tiimari tai sinooperi. Ja sitten vingutaan kun niitä ei saa mistään tai se cittarin valikoima on huono.
No itse asiassa ihan positiivista että Tiimari ei pysynyt pystyssä. Sehän myi lähes vain ”tavaraa mitä ei olisi koskaan pitänyt edes valmistaa” - samoin kuin esim Tiger tai Glitter ja moni muukin härpäkekauppa nyt. Tavaraa, mitä on niin kivaa ostaa, vaikkei sitä mihinkään oikeasti tarvitse, mutta saa halvalla shoppailuhimoonsa tyydytystä. Kestämätöntä muovipaskaa ja paperiroskaa.
Luonto kiittää kun jätetään sekin kaikki tarpeeton ostamatta !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kankaat nyppyyntyvät saman tien. Todella monet vaatteet on myös ommeltu jotenkin kummallisesti huonolaatuisesta kankaasta niin, että ne kirjaimellisesti venähtävät muodottomiksi ensimmäisessä pesussa. Paidoista tulee leveitä tai kieroja... Kaikki eivät tällaisiin kiinnitä huomiota ja kulkevatkin tyytyväisinä nyppyisissä vaatteissaan.
Mun miehellä muuten on oikeasti niitä 15 vuotta vanhoja paitoja, jotka eivät ole juurikaan kuluneet. Esim. vanhat Fruit Loomin valmistamat paidat ovat näköjään lähes ikuisia. Nykyään ostan itsekin t-paidat ja hupparit miesten versioina, varsinkin jos löytyy paitoja V-kaula-aukolla.
En oikein tunnista tuota venähtämisilmiötä. Jotkut ohuet t-paidat ovat pesun jälkeen jollain lailla "venähtäneet", lähinnä niin että kaula-aukko ei enää näytä yhtä ryhdikkäältä kuin ennen pesua. Onneksi olen ostanut ne paidat alunperinkin aluspaidoiksi, joten asialla ei ole merkitystä kun kukaan ei näe niitä paitoja.
Nyppyyntyminen ei minua niin kovasti haittaa, mutta riippuu tietysti vähän vaatteesta ja siitä miten paljon se nyppyyntyy. Jos nyppyjä on vain vähän, ne on helppo ottaa pois.
Tämä voi tulla uutisena mutta valtio ei hinnoittele tuotteita. Sen tekee teollisuus ja kauppa.