Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkijat: vaatekaupat pitäisi laittaa kiinni ja ohjata ihmiset ostamaan vaatteensa kirppareilta

Vierailija
30.07.2019 |

Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun kun tälläisiä aivopieruja. Jos vaatekaupat suljetaan niin mistä sitten ne vaatteet tulee kirpputoreille? Enkä usko että samoja vaatteita voi määräänsä enempää käyttää uudelleen ja korjailla perhospaikoilla.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan ostelemaan käytettyjä alusvaatteita kirpparilta.

Alusvaatteita on helppo tehdä itsekin. My bra pitää jopa rintaliivienompelukursseja omien mittojen mukaan tehtyjen liivien teosta kiinnostuneille.

Vierailija
142/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.

Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.

Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.

Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.

Mä ainakin panostan itse yksilötason laadun tarkkailuun. Olen hirveä hinta/laatu-suhde-tarkkailija, kuin haukka. Mutta niin perso kauneudelle, että jos joku on oikein nätti, unohdan tiukat laatukriteerini. ;) 

Aloita laaduntarkkailu lakanoista ja pyyhkeistä. Se on helppoa. Laadukas lakana on ohut, tiheä ja sileä. Ei saa olla mitään pystyssä jököttäviä karvoja, ne kertoo halvasta puuvillasta, juuri siitä pitkästä kuidusta. Vertaile vaikka kalliita lakanamerkkejä Stockalla ja marketin halvinta lakanatarjousta, niitä marketin omia merkkejä. Taatusti huomaat eron. Ja pyyhkeet, pitää olla paksuja ja tiheitä, ja 100% puuvillaa, että imevät. Ei saa olla sellaisia ryhdittömiä luruja. Mutta se, mikä pyyhkeissä on kaupassa mahdotonta arvioida, on värienkesto. Olen pettynyt kalliissakin pyyhkeissä siihen, että värit eivät kestä rannalla auringossa, ja sitä et näe kuin vasta käytössä.

En ihan tajua, miksi viestini luettuasi luulet, etten jo toimi näin. Että kiitos vaan, huomaan jo nämä silmillä havaittavat erot. Usein saankin hyvää, eikä laadukkaissa vaatteissa värinkestokaan ole ollut ongelma.

Mutta muutaman kerran olen ostanut esim. täyttä merinovillaa olevan vaatteen, joka on nyppyyntynyt ja hiutunut rei’ille aivan luokattoman nopeasti. Kyllähän se harmittaa, kun on suosinut suomalaista ja maksanut kelpo hinnan. Saman merkin muut tuotteet loistavia, kestävät vuosia. En keksi muuta selitystä kuin lyhyt tai muuten huonolaatuinen kuitu.

Suurin osa Pohjoismaiden lampaiden villoista viedään kaatopaikoille koska enää ei ole olemassa villakehräämöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostu syyllistymään, vaikka tänäänkin kiertelin koko päivän kaupungilla etsien ostettavaa vaatetta.

Pikamuodista en syyllisty, koska en muotia seuraa. Ostan tai pyrin ostamaan aina samanlaisia, melko ajattomia vaatteita, siis malliltaan ja väriltään. Se taas ei sitten ole minun syyni, että silloin harvoin kuin sellaisia löydän, ne on kuitenkin niin heikkolaatuista materiaalia, ettei ne kestä käytössä. Ja en korjaa nyppyyntyneitä puseroita tai kulahtaneita housuja tai huonosti ommeltuja hameita.

Toki ostan laatua, jos sellaista on myytävänä. Yleensä ei ole, mihinkään hintaan. Kesän alussa yhden hyvinommellun tuotteen onnistuin löytämään, materiaali on tosin synteettistä.

Poliitikkojen asia on tämä hoitaa. Juurihan EU:ssa säädettiin siitä, että jatkossa ei saa myydä kodinelektroniikkaa, jota ei pysty korjaamaan. Kaiken pitää olla ensisijaisesti korjattavaa, eikä niin, että ostetaan kokonaan uusi härpäke, kun entisestä menee jokin osa rikki.

Vierailija
144/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ruuan alv 0%iin myös, koska syömisen ei pidä olla valtiolle business. Halvempi ruoka lisää terveyttä ja ravinto on terveyden ylläpidossa tärkeimpiä asioita. Valtion rahan ahneus on syypää moniin sairauksiin.

Hyvä idea, mutta muuttaisin niin että vain terveellisen ruoan alv laskettaisiin nollaan.

Vierailija
145/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että esimerkiksi suomalaisista isoin osa ihan taloudellisistakin syistä ostaa vaatteita vain tarpeeseen ja kohtuullisesti. Toki on paljon myös näitä, jotka ostavat vaatteita valtavat määrät uutena kaupasta. Ihminen ei todellakaan tarvitse niin valtavia määriä vaatteita, kuin osa ostaa. Jos olette seuranneet esimerkiksi joidenkin tubettajien/bloggaajien ostostelua, se oma vaatekappale/kuukausi tuntuu aika pieneltä. Henkkamaukasta tai muista halpakaupoista roudataan kasseittain joka viikonloppu tavaraa ja sitten hyvää hyvyyttään lahjoitetaan vanhoja vaatteita eteenpäin. Samalla tilataan Kiinan Wisheiltä yms. heikkolaatuista tekstiiliä, joka kestää muutaman käytön ja menee suoraan roskiin. AIka monen suusta on sekin kuultu, että ei haittaa, vaikka Wishiltä tilattu vaate on huono, kun sen voi heittää sitten roskiin, eikä rahaa mene juuri hukkaan. 

Uskon että tämänkaltainen luonnonvarojen tuhlaaminen on se suurempi ongelma, kuin tavallisen tallaajan harvakseltaan tapahtuva vaatekaapin uusiminen. Toki jokainen voi vähentää, mutta iso ongelma on siinä, että somessa ja etenkin nuorten keskuudessa ihannoidaan tällaista elämäntapaa. 

Vierailija
146/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vaatteet eivät kyllä tahdo kestää käyttöä. Ostin vuosi sitten lindexiltä farkut ja ne ovat jo kuluneet sisäreisiltä ja haaroista läpikuultaviksi. Eivät ole edes tiukat eivätkä reiteni osu yhteen.

farkkuja ja villavaatteitahan ei saisi pestä koneessa...

tuuletus riittää jollei nyt mustikkakeittoa lotraa farkuille.

Vierailija
147/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset voisi opetella käyttämään vaatteet loppuun kuten miehetkin. Naisten vaatteille lisävero.

Miesten vaatteet ovat jo entuudestaan laadukkaampia. Varsinkin tavallisissa t-paidoissa eron huomaa. Naisten paidat venyvät heti muodottomiksi, kun miesten paidat voivat kestää 20 vuotta hyvinä...

Siksi ostankin paidat ja farkut miestenosastolta

T. nainen

Muistakaahan miehet tämä ketju seuraavan kerran kun ihmettelette miksi suomalainen nainen ei panosta muotiin :D

Miksi vaatteen pitäisi kestää kun sehän on poissa muodista sesongin vaihtuessa.

Vierailija
148/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa tämä kulutusjuhla loppuu. Muovi loppuu. Muovi tavara on antiikkia.

Kiina ei oo kauaa halpamaa. Mistään ei saa halvalla, kun ne kehittyy.

Afrikasta ei oo kiinan korvaajaksi. En pidä Kiinasta, mutta mielestäni asia on niin.

Myöhemmin lapsemme muistelevat aikaa, jolloin kaikki paikat peesusivay halpaa vaatetta.

Vierailija
149/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kykenisi pukeutumaan kirppikseltä ostettuihin käytettyihin vaatteisiin. En vaan pysty, en!

Vierailija
150/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lahdessa ainakin löytää tosi hyvää tavaraa kirppareilta. Itse myös olen joskus pitänyt myynti pöytää. Ihmiset eivät vaan osta vaikka vaate on hyväkuntoista. Jos esim. vaikka Gerry Weber jakku maksanut itselle 179e ja jota käytetty vaan muutamissa juhlissa ja kunto täysin uutta vastaava niin ihmiset ei osta jos eivät saa 2 eurolla. Jos laittaa vaikka 15 euroa siihen ja sattuu olemaan sit järjestelemäs pöytää niin siinä kuulee kiertelijöiden sanovan että kauheita hintoja pitävät.

Vierailija
151/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä idea! Eikö itselläsi ole vaatteita ap, vai mikä tässä olisi esteenä? Voitaisiin aivan hyvin säätää laki, että kaikki maailman ylimääräinen vaate pitää kuluttaa loppuun, ennen kuin uusia tuotetaan. Ainoa ongelma tässä olisi kyseisen alan työpaikkojen menetys.

Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.

Mikä taho voisi edes teoriassa säätää koko maailmaa koskevan lain?

Ehkä voitaisiin solmia kansainvälisiä sopimuksia. Niihinhän aina vedotaan, kun tehdään jotain oikein typerää.

Vierailija
152/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ruuan alv 0%iin myös, koska syömisen ei pidä olla valtiolle business. Halvempi ruoka lisää terveyttä ja ravinto on terveyden ylläpidossa tärkeimpiä asioita. Valtion rahan ahneus on syypää moniin sairauksiin.

Luultavammin suurinosa ostaisi vaan enempi sitä sokerisontaa.

Tämä voi tulla uutisena mutta valtio ei hinnoittele tuotteita. Sen tekee teollisuus ja kauppa.

itseasiassa noin juuri valtio tekee. mieti bensaa huumeita, jne

Valtio hoitaa verotuksen (bensa) mutta kauppiaat itse päättävät mitä laitetaan hinnaksi. Keskinenhän juuri teki niin.

Elintarvikkeet taas... leivän valmistus maksaa 60snt, siihen päälle pakkaus ja kuljetus kauppaan ja markkinointituet = 1,20€. S-kuppa myy hintaan 2,50 koska S-kuluttaja ostaa sen sillä hinnalla ja kate% vaatimukset päämajasta. Na.tsi-siva taas myy saman leivän 1,30 koska heidän ostohinta on pienempi (ei markkinointitukea) ja heidän katevaatimus on pienempi.

Miten siinä valtio nyt määräsikään hinnan?

Vierailija
153/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä idea! Eikö itselläsi ole vaatteita ap, vai mikä tässä olisi esteenä? Voitaisiin aivan hyvin säätää laki, että kaikki maailman ylimääräinen vaate pitää kuluttaa loppuun, ennen kuin uusia tuotetaan. Ainoa ongelma tässä olisi kyseisen alan työpaikkojen menetys.

Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.

Mikä taho voisi edes teoriassa säätää koko maailmaa koskevan lain?

Ehkä voitaisiin solmia kansainvälisiä sopimuksia. Niihinhän aina vedotaan, kun tehdään jotain oikein typerää.

YK olisi aika lähellä, toki kaikkien pitää pistää nimi paperiin ja se voisi olla haastavaa kun Bangladesh ja vastaavat laatukankaiden tuottajamaat äkkäisivät miten heidän käy.

Vierailija
154/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain ruotsalaisesta lehdestä, että mm. H&M: n ajatus on se, että naisella on varaa ostaa halpa vaate joka viikonlopun juhlimista varten. Eli käytä ha heitä pois.

Vierailija
155/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö pitäisi paremminkin vaatia vaateketjua valmistamaan kestäviä ja vähemmän luontoa kuormittavia vaatteita kuin ruveta tavallista kuluttaa syyttämään joka kumminkin haluaisi kestävämpiä vaatteita?

Tällä hetkellä vaateteollisuus sysää vastuun kuluttajalle. Kun ”eivät vaadi laatua”, niin he valmistavat ja myyvät vain sitä mitä kuluttaja ostaa. Mutta eivät kuitenkaan anna niitä vaihtoehtoja, eikä nudistiksikaan viitsisi ryhtyä.

Ostatko kotimaiset sukat (tehdas meni muuten konkurssiin) jotka kestävät mutta maksavat 3x hinnan verrattuna H&M laatuun? Ai löytyykö Mörkö-sukkia? Hetki... Ai ei enää tarvitse?

Jokainen ostopäätös on äänestys. Kun seuraatte noinkin nopeasti muuttuvaa muotia niin ettekä ole ostaneet kestäviä vaatteita niitä valmistaneet firmat ovat muuttuneet tai menneet konkkaan.

Se ei lohduta että 1% naisista on valmis ostamaan niitä sukkatehtaan sukkia.

Vierailija
156/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lahdessa ainakin löytää tosi hyvää tavaraa kirppareilta. Itse myös olen joskus pitänyt myynti pöytää. Ihmiset eivät vaan osta vaikka vaate on hyväkuntoista. Jos esim. vaikka Gerry Weber jakku maksanut itselle 179e ja jota käytetty vaan muutamissa juhlissa ja kunto täysin uutta vastaava niin ihmiset ei osta jos eivät saa 2 eurolla. Jos laittaa vaikka 15 euroa siihen ja sattuu olemaan sit järjestelemäs pöytää niin siinä kuulee kiertelijöiden sanovan että kauheita hintoja pitävät.

Joo, lähdetään kaikki vaateostoksille lahteen.... Sama se että matkaa on satoja km.

Jos sulla on niin hyvä weberin jakku, niin mikset pidä ekologisesti sitä ihan itse?

Vierailija
157/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, lähdetään kaikki vaateostoksille lahteen.... Sama se että matkaa on satoja km.

Jos sulla on niin hyvä weberin jakku, niin mikset pidä ekologisesti sitä ihan itse?

Koska naisilla tuppaa tuota massaa tulemaan ihan kilppareiden takia (ei siis johdu suklaasta ja jäätelöstä vaikka piikki onkin kesälomalla ja jouluna)

Vierailija
158/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa, mitä enemmän vaatteita ostaa ja mitä enmmän lentelee ja mielellään yksityiskoneella, sitä parempi. Olennaista on tehdä vain 2 lasta, kuten H&M, siinä ilmasto säästyy!

Vierailija
159/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kukaan osta yhtäkään jakkua vaikkapa sieltä Weberiltä niin sekin sitten joutuu sulkemaan ovensa ja lopettamaan.  Netistä vaikeampi tilata kun ei voi sovittaa ja vaikkapa tunnustella käsin kangasta. Kyllähän ihminen kyllästyykin jos joutuu samaa jakkua pitämään monia vuosia. Ja kulutusta se on netti kauppakin. Valokuvista voi sitten  katsella että hei mulla oli tuo jakku serkun synttäreillä ja sitten veljen häissä ja kymmenen vuoden päästä mummin hautajaisissa.....

Vierailija
160/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.

Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.

Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.

Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.

Mä ainakin panostan itse yksilötason laadun tarkkailuun. Olen hirveä hinta/laatu-suhde-tarkkailija, kuin haukka. Mutta niin perso kauneudelle, että jos joku on oikein nätti, unohdan tiukat laatukriteerini. ;) 

Aloita laaduntarkkailu lakanoista ja pyyhkeistä. Se on helppoa. Laadukas lakana on ohut, tiheä ja sileä. Ei saa olla mitään pystyssä jököttäviä karvoja, ne kertoo halvasta puuvillasta, juuri siitä pitkästä kuidusta. Vertaile vaikka kalliita lakanamerkkejä Stockalla ja marketin halvinta lakanatarjousta, niitä marketin omia merkkejä. Taatusti huomaat eron. Ja pyyhkeet, pitää olla paksuja ja tiheitä, ja 100% puuvillaa, että imevät. Ei saa olla sellaisia ryhdittömiä luruja. Mutta se, mikä pyyhkeissä on kaupassa mahdotonta arvioida, on värienkesto. Olen pettynyt kalliissakin pyyhkeissä siihen, että värit eivät kestä rannalla auringossa, ja sitä et näe kuin vasta käytössä.

En ihan tajua, miksi viestini luettuasi luulet, etten jo toimi näin. Että kiitos vaan, huomaan jo nämä silmillä havaittavat erot. Usein saankin hyvää, eikä laadukkaissa vaatteissa värinkestokaan ole ollut ongelma.

Mutta muutaman kerran olen ostanut esim. täyttä merinovillaa olevan vaatteen, joka on nyppyyntynyt ja hiutunut rei’ille aivan luokattoman nopeasti. Kyllähän se harmittaa, kun on suosinut suomalaista ja maksanut kelpo hinnan. Saman merkin muut tuotteet loistavia, kestävät vuosia. En keksi muuta selitystä kuin lyhyt tai muuten huonolaatuinen kuitu.

Suurin osa Pohjoismaiden lampaiden villoista viedään kaatopaikoille koska enää ei ole olemassa villakehräämöitä.

Olet väärässä. Villat menevät roskiin/poltetaan, koska niistä ei makseta. Suomessakin on tuotantoa, mutta ymmärrän lampurin halun mieluummin polttaa kun antaa ilmaiseksi.