Tutkijat: vaatekaupat pitäisi laittaa kiinni ja ohjata ihmiset ostamaan vaatteensa kirppareilta
Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun kun tälläisiä aivopieruja. Jos vaatekaupat suljetaan niin mistä sitten ne vaatteet tulee kirpputoreille? Enkä usko että samoja vaatteita voi määräänsä enempää käyttää uudelleen ja korjailla perhospaikoilla.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisi opetella käyttämään vaatteet loppuun kuten miehetkin. Naisten vaatteille lisävero.
Miesten vaatteet ovat jo entuudestaan laadukkaampia. Varsinkin tavallisissa t-paidoissa eron huomaa. Naisten paidat venyvät heti muodottomiksi, kun miesten paidat voivat kestää 20 vuotta hyvinä...
Palauta, niin valmistajakin oppii tarkkailemaan laatua.
Olisi pitänyt. Parista ensimmäisestä silmäpaosta ajattelin, että olen itse nirhannut vaatteen johonkin terävään. Oli niin hyvännäköinen päällä, että parsin, ja seuraavatkin reiät parsin. Siinä vaiheessa, kun huomasin, että tämähän on nyt materiaalin ongelma, olin puolivuotisella työkeikalla ulkomailla.
Epäilen kyllä, että valmistaja on saanut palautetta tuotteesta, juuri tuonlaista villatrikoota ei ole enää näkynyt valikoimassa. Sitä kestävämpää sorttia kyllä.
Vaate on mulla edelleen, kun olen paikannut sen niin pitkälle. Käytän muutaman kerran vuodessa, ja aina ilmaantuu pari uutta silmäpakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Ongelma ei ole se että ihmiset tuottaa, käyttää ja tarvitsee vaatteita. Ongelma on se että vaatteita tuotetaan nykyään LIIKAA, huonolaatuisena, epäeettisin ja epäekologisin menetelmin. Ratkaisu tähän on se että niitä tuotetaan huomattavasti vähemmän, parempilaatuisena, ihmis- ja eläinoikeuksia sekä luontoa kunnioittaen. Nämä kaikki ovat mahdollisia, vain tahtotila puuttuu! Siirrytään kiertotalouteen, jossa tuote on suunniteltu alusta asti siihen, että senkin jälkeen kun se poistuu käytöstä niin se ei päädy kaatopaikalle vaan materiaali käytetään uusiksi tavalla tai toisella. Kirpputorit ovat jo Suomessa iso juttu, mutta sen lisäksi vaatevuokraus-, vaatehuolto- ja vaatekorjausbisnes nostavat päätään. Jokohan saataisiin Suomeenkin tekstiili- ja vaateteollisuus takaisin, kun laadun valmistamisesta tulisi kannattavaa hikipajojen orjabisneksen tukemisen sijaan.
Hyvin suunniteltu vaate käytetään kyllä loppuun asti. Se on niin rakas, että siitä luovutaan vasta kun on lattiarätiksi tai energiajätteeksi hädin tuskin kelpaava. Eli sitä loppupäätä ei tarvitse sen kummemmin suunnitella.
Itsellä on ollut mm. sellaisia talvitakkeja, että olen luopunut niistä vasta pakon edessä, kun päivä on alkanut paistaa läpi.
Miten niin ei tarvitse? Se lattiarättikin päätyy kaatopaikalle/poltettavaksi, ja sen lisäksi ettei se ole ympäristöystävällinen tapa päästä eroon ”ongelmasta”, se on myös helvetinmoista tuhlausta! Esimerkiksi tekokuidut - materiaali josta puolet maailman vaatteista valmistetaan - voidaan uusiokäyttää yhä uudestaan ja uudestaan tekemällä siitä uutta kangasta uusiin vaatteisiin tai muuhun, eikä materiaalin laatu kärsi. Ihan hullua heittää kaatopaikalle pilaantumaan ja polttaa hyvä materiaali, ja valmistaa uusia vaatteita vain uudesta öljystä, uusiutumattomasta luonnonvarasta.
Tämän hetken ongelma on se että vaateteollisuus suosii sekoitekuituja, ja meiltä puuttuu sekä toimiva kierrätyssysteemi, että koneisto joka pystyisi erottelemaan eri kuidut toisistaan uusiokäyttöön. Siksi ne päätyy kaatopaikalle ja pitää polttaa. Tämän takia vaate tulisi suunnitella ”kehdosta hautaan” eli myös kierrätys silmälläpitäen.Halutessa tällaiset sekoitekankaat voidaan kyllä kieltää. Mutta ei haluta.
No ei tietenkään. Myöskin tavaran suunnittelu niin että se hajoaa, eikä sitä voi tai kannata korjata, voitaisiin kieltää. Mutta niin ei tehdä. Raha puhuu. Ihan sama vaikka me jo hukutaan roskaan.
Ostan lähes kaikki vaatteeni kirpparilta koska vaatekaupat ovat pullollaan minulle sopimattomia vaatteita. Minulla on lyhyt selkä ja vielä lyhyet jalatkin, muistutan legopalikkaa. Nykyään paidoissa on oudot leikkaukset (näyttää kuin kangas olisi loppunut kesken ompelun), monet paidat ovat mallia muovipussi ja kangas tuntuukin ihan muovikassilta! Viimeksi ostin Cubukselta mustat työhousut, pesin ne kerran pesulapun ohjeiden mukaan ja housut veltostuivat. Hienon vaippalookin saa ainakin aikaiseksi. Kirpparilta ja vintageliikkeistä löydän itselleni sopivia vaatteita. Kenkiä löydän harvoin koska jalkapöytäni on niin vääntynyt että tarvitsen kenkiini tosi leveän lestin. Kaikki löytämäni kirpparikengät ovat aina sirojalkaisille leideille.
Nyt olen innostunut ompelusta! Moni vanha paita ja mekko on päässyt uusiokäyttöön. Vaatekaupoista ostan toki edelleen alusvaatteet ja sukkahousut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä idea! Eikö itselläsi ole vaatteita ap, vai mikä tässä olisi esteenä? Voitaisiin aivan hyvin säätää laki, että kaikki maailman ylimääräinen vaate pitää kuluttaa loppuun, ennen kuin uusia tuotetaan. Ainoa ongelma tässä olisi kyseisen alan työpaikkojen menetys.
Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.
Mitä pahaa siinä on, että myy kirpputorilla vaatteen jota ei itse enää jostain syystä käytä? Käyttäähän sitä sitten joku toinen, jonka ei tarvitse ostaa vastaavaa uutta vaatetta, kun kirpparilta löytyi jo.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroita tulee vielä tulevaisuudessa ikävä.
Siksi onkin entistä käsittämättömämpää, että ihmiset konmarittivat hulluna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisi opetella käyttämään vaatteet loppuun kuten miehetkin. Naisten vaatteille lisävero.
Miesten vaatteet ovat jo entuudestaan laadukkaampia. Varsinkin tavallisissa t-paidoissa eron huomaa. Naisten paidat venyvät heti muodottomiksi, kun miesten paidat voivat kestää 20 vuotta hyvinä...
No ei nyt sentään 20 vuotta, sillä 10 vuotta on jo hyvä ikä vaatteelle, eikä sellaisia enää valmisteta. Joku 5v miesten paita on realistisempi. Naisten vaatteet kestää max 2v, monesti vain ensimmäisen pesun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikkaiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienmpien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?
Netistä löytyy ja toisekseen saat tehtyä paikan itse leikkaamalla mieleisestäsi kangaspalasta paikan. Voit vaikka tulostaa mieleisen kuvan kankaalle ja laittaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vaatteita vain kun edelliset alkaa lahoamaan käsiin. Edellisiä lenkkareita käytin noin 15 vuotta. Nykyiset ostin lahjaksi saamalla lahjakortilla.
Minulla on sama. Ostan vain sellaisia vaatteita joista tiedän pitäväni ikuisesti. Olen myös säästänyt kaikki käytöstä poistuneet, paikoiksi, luutuiksi, ottanut vatoketjut ja napit talteen ja käyttänyt uudelleen jne. Silloin on aina laatikossa tykötarpeet siihen mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.
Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.
Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.
Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.
Mä ainakin panostan itse yksilötason laadun tarkkailuun. Olen hirveä hinta/laatu-suhde-tarkkailija, kuin haukka. Mutta niin perso kauneudelle, että jos joku on oikein nätti, unohdan tiukat laatukriteerini. ;)
Aloita laaduntarkkailu lakanoista ja pyyhkeistä. Se on helppoa. Laadukas lakana on ohut, tiheä ja sileä. Ei saa olla mitään pystyssä jököttäviä karvoja, ne kertoo halvasta puuvillasta, juuri siitä pitkästä kuidusta. Vertaile vaikka kalliita lakanamerkkejä Stockalla ja marketin halvinta lakanatarjousta, niitä marketin omia merkkejä. Taatusti huomaat eron. Ja pyyhkeet, pitää olla paksuja ja tiheitä, ja 100% puuvillaa, että imevät. Ei saa olla sellaisia ryhdittömiä luruja. Mutta se, mikä pyyhkeissä on kaupassa mahdotonta arvioida, on värienkesto. Olen pettynyt kalliissakin pyyhkeissä siihen, että värit eivät kestä rannalla auringossa, ja sitä et näe kuin vasta käytössä.
Ihmettelen, missä olet törmännyt pyyhkeisiin, jotka eivät ole 100% puuvillaa? Paksuudesta ajattelisin, että riippuu käyttötarkoituksesta onko paksu vai ohut pyyhe käytännöllisempi. Ja kuinka kauan oikein olet siellä rannalla auringossa, jos pyyhkeiden värit ehtivät haalistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikkaiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienmpien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?
Muistan kun olin pieni ja mentiin kangaskauppaan paikkaostoksille. Siellä oli iso seinä täynnä erilaisia paikkoja, joista sai valita mieleiset paikat. Ihan kuin karkkihylly olis ollut pienelle lapselle. :D Eipä ihmiset tosiaan enää paikaille ja korjaile vaatteita. Vaatteet heitetään roskiin tai hyvässä lykyssä kierrätykseen ja tilalle uusia.
Tuollaiset päälle läiskäistävät paikat ovat aika ruma ja vanhanaikainenkin tapa paikata vaatteita. Monesti riittää ihan vain tukikankaan silittäminen nurjalle puolelle. Samoin esimerkiksi monesti vahvemman kankaan laittaminen nurjalle puolelle ja ompelukoneella tikkaaminen kankaan päältä oikean värisellä langalla on paljon huomaamattomampi vaihtoehto. Varsinkin farkuissa ja muissa paksuissa kankaissa. Ohuissa neuleissa riittää ihan vaan muutama käsipistos sulkemaan reikä.
Mutta jos nyt haluaa paikan laittaa, niin voi myös kokeilla paikan sijaan vaikka ommella siihen tasku, jos se sopii sijaintiin. Ja tietenkin paikka ja väri valitaan paikattavan kankaan mukaan. Joten sen paikan voi itse leikata jostain toisesta tuotteesta, jonka muuten ehkä heittäisi pois.
Juu, kyllä oma äitinikin teki muunlaisiakin paikkauksia, mutta lapselle nuo valmiit paikat olivat silloin erityisen mieluisia. Vaatteita koristeltiin erilaisilla paikoilla kuin rintakoruin. Se oli ainakin minulle lapsena vähän sama juttu kuin kiiltokuvien keräily, mutta ne kivat kuvat vain olivat esillä vaatteissa kansion sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen innostunut ompelusta! Moni vanha paita ja mekko on päässyt uusiokäyttöön. Vaatekaupoista ostan toki edelleen alusvaatteet ja sukkahousut.
Alusvaatteitakin voi tehdä itse! Vanhoista t-paidoista saa pehmeitä alushousuja. Itse aion seuraavaksi kokeilla bralette-mallisten liivien ompelua ja jossain vaiheessa yritän osallistua "kuppiliivien" kurssille. https://makebra.fi/make-bra/
Talvella käytän lähinnä villasukkia ja kesäksi ompelin muutamat tällaiset: https://www.mygoldenthimble.com/no-show-socks-free-sewing-pattern-video…
Kaupasta ostan oikeastaan enää sukkahousuja, josksu sukkia sekä kengät. Yritän käyttää kierrätysmateriaaleja mahdollisimman paljon, mutta yllättävän usein tulee käytyä kangas- ja lankakaupoissakin ostamassa kaikkea tarpeellista (!?!?) pikkutarviketta kuten kuminauhaa, nappeja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sentään 20 vuotta, sillä 10 vuotta on jo hyvä ikä vaatteelle, eikä sellaisia enää valmisteta. Joku 5v miesten paita on realistisempi. Naisten vaatteet kestää max 2v, monesti vain ensimmäisen pesun.
Mikä juttu tämä on, että vaatteet eivät kestä kuin ensimmäiseen pesuun asti? En koskaan osta kalliita vaatteita, mutta kyllä he halvat ovat yleensä olleet kestäviä. Jos jokin halpa vaate kestää vain 2 vuotta niin ajattelen, että se oli poikkeuksellisen huonolaatuinen, ja olen pettynyt siihen. Niin on käynyt pari kertaa.
Ei ennenvanhaan, silloin kun vaatteita oli tapana paikkailla, ollut mitään kaupassa myytäviä paikkoja. Ja vanhaa vaatetta ei ikinä pitäisi paikata uudella kankaalla. Minun nuoruudessani (kun rikkinäiset farkut eivät vielä olleet muotia) farkkuja paikattiin toisista (vielä kuluneemmista) farkuista leikatuilla paikoilla. Nykyisinhän on saatavana liimaharsoa, jonka avulla paikan saa liimattua (silittämällä) paikalleen. Se liimaharso ei itsessään ole pesunkestävä, mutta pitää paikan hyvin paikallaan kun sen reunoja ompelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ostankin paidat ja farkut miestenosastolta
T. nainen
Muistakaahan miehet tämä ketju seuraavan kerran kun ihmettelette miksi suomalainen nainen ei panosta muotiin :D
Kannattaa oikeasti ostaa kestävää, eikä mitään H&M kuraa. Toki pitää hyväksyä se, että vaate maksaa enemmän. Mulla on paljon vaatteita, jotka on olleet jo vuosia käytössä ja käyttökertoja kertynyt helposti 50-100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on, että vaatteet eivät kestä kuin ensimmäiseen pesuun asti? En koskaan osta kalliita vaatteita, mutta kyllä he halvat ovat yleensä olleet kestäviä. Jos jokin halpa vaate kestää vain 2 vuotta niin ajattelen, että se oli poikkeuksellisen huonolaatuinen, ja olen pettynyt siihen. Niin on käynyt pari kertaa.
Puhutaan pikamuotiliikkeistä, jotka ikävä kyllä vastaavat suurimman osan suomalaistenkin vaatettamisesta, erityisesti nuorten ja naisten. Niitä vaatteita ei ole tarkoitettukaan kestämään, sillä parin viikon päästä tulee uusi mallisto, jonka täytyy myydä. Siksi nämä vaatteet menettävät muotonsa pahimmillaan jo ensimmäisessä pesussa, saumat hajoaa ja kangas menee pilalle. Mutta mikäs siinä jos haluaa mennä töihin nukkavieruvaatteissa, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alusvaatteitakin voi tehdä itse! Vanhoista t-paidoista saa pehmeitä alushousuja. Itse aion seuraavaksi kokeilla bralette-mallisten liivien ompelua ja jossain vaiheessa yritän osallistua "kuppiliivien" kurssille. https://makebra.fi/make-bra/
Talvella käytän lähinnä villasukkia ja kesäksi ompelin muutamat tällaiset: https://www.mygoldenthimble.com/no-show-socks-free-sewing-pattern-video…
Kaupasta ostan oikeastaan enää sukkahousuja, josksu sukkia sekä kengät. Yritän käyttää kierrätysmateriaaleja mahdollisimman paljon, mutta yllättävän usein tulee käytyä kangas- ja lankakaupoissakin ostamassa kaikkea tarpeellista (!?!?) pikkutarviketta kuten kuminauhaa, nappeja jne.
Tiedätkö, mistä saisi hyviä kaavoja kaarituettomiin liiveihin? Ei heppoisia bralete-malleja, vaan ihan muotoon ommellut, tukea antavat liivit, mutta ilman kaaritukia?
Vierailija kirjoitti:
Minne ne on kadonneet?
On niitä ulkomailla edelleen, täällä me emme osta joten kauppa menee nurin.
Eihän täällä pärjää edes tiimari tai sinooperi. Ja sitten vingutaan kun niitä ei saa mistään tai se cittarin valikoima on huono.
Näin pitäisi tehdä, mutta se ei suuryrityksiä hetkauta. He luottavat siihen ettei suurinosa valita.