Tutkijat: vaatekaupat pitäisi laittaa kiinni ja ohjata ihmiset ostamaan vaatteensa kirppareilta
Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun kun tälläisiä aivopieruja. Jos vaatekaupat suljetaan niin mistä sitten ne vaatteet tulee kirpputoreille? Enkä usko että samoja vaatteita voi määräänsä enempää käyttää uudelleen ja korjailla perhospaikoilla.
Kommentit (166)
Tavaroita tulee vielä tulevaisuudessa ikävä.
Alv pitää nostaa 50%iin ja kierrätys alvittomaksi. Näin saadaan kierrätystalous käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikkaiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienmpien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?
Vaatteita ei korjailla niin ei ole kysyntää, ei ole kysyntää niin ei ole tuotteita, ei ole tuotteina niin ei niitä vaatteitakaan korjailla.
Tietysti ruuan alv 0%iin myös, koska syömisen ei pidä olla valtiolle business. Halvempi ruoka lisää terveyttä ja ravinto on terveyden ylläpidossa tärkeimpiä asioita. Valtion rahan ahneus on syypää moniin sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikkaiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienmpien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?
Oletke ajatellut ommella kaikki lapsen vaatteet itse? Kannattaa. Itse juuri tein vanhasta verhosta omalle kesämekon kun oli kovat helteet ja nyt kolttua ei tahdo millään saada lapsen päältä pois.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sinulle: paikan voi tehdä mistä tahansa sopivasta kankaasta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ruuan alv 0%iin myös, koska syömisen ei pidä olla valtiolle business. Halvempi ruoka lisää terveyttä ja ravinto on terveyden ylläpidossa tärkeimpiä asioita. Valtion rahan ahneus on syypää moniin sairauksiin.
Luultavammin suurinosa ostaisi vaan enempi sitä sokerisontaa.
Minusta hyvä idea! Eikö itselläsi ole vaatteita ap, vai mikä tässä olisi esteenä? Voitaisiin aivan hyvin säätää laki, että kaikki maailman ylimääräinen vaate pitää kuluttaa loppuun, ennen kuin uusia tuotetaan. Ainoa ongelma tässä olisi kyseisen alan työpaikkojen menetys.
Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.
Eikö ihmiset osaa enää edes paikkaa ommella?
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä idea! Eikö itselläsi ole vaatteita ap, vai mikä tässä olisi esteenä? Voitaisiin aivan hyvin säätää laki, että kaikki maailman ylimääräinen vaate pitää kuluttaa loppuun, ennen kuin uusia tuotetaan. Ainoa ongelma tässä olisi kyseisen alan työpaikkojen menetys.
Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.
Mikä taho voisi edes teoriassa säätää koko maailmaa koskevan lain?
Vierailija kirjoitti:
Ei minun lapsuudessani vaatteita paikkailtu. Olen syntynyt 1972.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se ole todellakaan ok, että pistetään vaatekirpputorille, koska osti uuden.Mikä taho voisi edes teoriassa säätää koko maailmaa koskevan lain?
Hyvä tah (t) o.
Vierailija kirjoitti:
Alv pitää nostaa 50%iin ja kierrätys alvittomaksi. Näin saadaan kierrätystalous käyntiin.
Ihan totta. Olen 50-vuotias ja kun minä olin nuori ja vielä nuori aikuinen ihmiset korjasivat, paikkasivat ja huolsivat vaatteitaan. Tosi suuri osa osasi ommella. Vanhempani ovat korkeastikoulutettuja ja hyvätuloisia, mutat minulla oli murto-osa vaatemäärästä mikä nykyisin on normaalia. Vaatekaappi pysyi siistinä, ja kun sama koski muutakin tavaramäärää elämä oli vapaampaa ja kevyempää kuin nykysiin. On järjetöntä että farkut maksavat pari euroa ja heitetään roskiin parin käyttökerran jälkeen. Muistan kuinka kaikki halveksuivat tuolloin 1980-luvulla jenkkejä kun vaihto-oppilaana olleet kertoivat niiden noin tekevän. Moukat. Nyt suomalaiset ovat itse samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun lapsuudessani vaatteita paikkailtu. Olen syntynyt 1972.
Kyllä korjattiin ja paikattiin. Olen syntynyt 1969. Ihan yhteiskunnan huipulle saakka. Omakohtainen tieto tämä. Farkkuja ei saanut nykyrahassa alle 100e, niin että ei ollut sellaista piittaamatonta asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletke ajatellut ommella kaikki lapsen vaatteet itse? Kannattaa. Itse juuri tein vanhasta verhosta omalle kesämekon kun oli kovat helteet ja nyt kolttua ei tahdo millään saada lapsen päältä pois.
Miks teit liian pienen! Ota sakset avuksi.
Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun
Kaikille tiedoksi, että WWF:n ylikulutuspäivä koskee vain ja ainoastaan hiilidioksidipäästöjä, eikä yhtään mitään muuta. Maailmasta ei luonnonvarat ole loppumassa. Materia ei katoa minnekään ja energiaa sataa Auringosta järjettömällä tahdilla.
Ostan vaatteita vain kun edelliset alkaa lahoamaan käsiin. Edellisiä lenkkareita käytin noin 15 vuotta. Nykyiset ostin lahjaksi saamalla lahjakortilla.
Nykyään kierrätyksen esteenä on useimmiten vaatteiden huono laatu. Suuri osa joutuu sekajätteeseen.
Teollinen kierrätys tulee kyseeseen lähinnä puhtaiden kuitujen kohdalla, sekoitteita on vaikeampi hyödyntää.
Laadun tarkkailu ja jonkinlaiset standardivaatimukset olisi helpompi toteuttaa valtio- tai EU-tasolla kuin näin yksilönä. Kyllähän minä siellä sovituskopissa kyttään saumanvarat läpi ja lakanoissa tihrustan kuteen tiheyttä joko silmällä tai pakkauksesta, mutta esimerkiksi langan kuidun pituus vaikuttaa kankaan kestävyyteen huomattavasti. En minä sitä osaa arvioida. Ja tuotemerkkien sisälläkin laatu vaihtelee.
Jos ostan kirpputorilta, vaate on useimmiten vanha, uusimmillaan 90-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun
Kaikille tiedoksi, että WWF:n ylikulutuspäivä koskee vain ja ainoastaan hiilidioksidipäästöjä, eikä yhtään mitään muuta. Maailmasta ei luonnonvarat ole loppumassa. Materia ei katoa minnekään ja energiaa sataa Auringosta järjettömällä tahdilla.
Materia valuu kulutuksen läpi mereen ja katoaa sinne.