Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkijat: vaatekaupat pitäisi laittaa kiinni ja ohjata ihmiset ostamaan vaatteensa kirppareilta

Vierailija
30.07.2019 |

Ei siis ole mitenkään vaikeaa arvata että taas jälleen ollaan ylikulutettu maailman luonnonvarat loppuun kun tälläisiä aivopieruja. Jos vaatekaupat suljetaan niin mistä sitten ne vaatteet tulee kirpputoreille? Enkä usko että samoja vaatteita voi määräänsä enempää käyttää uudelleen ja korjailla perhospaikoilla.

Kommentit (166)

Vierailija
161/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö pitäisi paremminkin vaatia vaateketjua valmistamaan kestäviä ja vähemmän luontoa kuormittavia vaatteita kuin ruveta tavallista kuluttaa syyttämään joka kumminkin haluaisi kestävämpiä vaatteita?

Tällä hetkellä vaateteollisuus sysää vastuun kuluttajalle. Kun ”eivät vaadi laatua”, niin he valmistavat ja myyvät vain sitä mitä kuluttaja ostaa. Mutta eivät kuitenkaan anna niitä vaihtoehtoja, eikä nudistiksikaan viitsisi ryhtyä.

Ostatko kotimaiset sukat (tehdas meni muuten konkurssiin) jotka kestävät mutta maksavat 3x hinnan verrattuna H&M laatuun? Ai löytyykö Mörkö-sukkia? Hetki... Ai ei enää tarvitse?

Jokainen ostopäätös on äänestys. Kun seuraatte noinkin nopeasti muuttuvaa muotia niin ettekä ole ostaneet kestäviä vaatteita niitä valmistaneet firmat ovat muuttuneet tai menneet konkkaan.

Se ei lohduta että 1% naisista on valmis ostamaan niitä sukkatehtaan sukkia.

Kolmasosa maailmassa valmistetuista vaatteista päätyy tuhottavaksi ilman, että kukaan on niitä kertaakaan pitänyt. 

Vierailija
162/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteita ja sukkia (Sekä pitkiä housuja, olen pitkä) lukuunottamatta ostan käytännössä kaikki vaatteeni kirppareilta. Olen tehnyt niin jo vuosia pienituloisena. Muutamia vuosia sitten kirppareilta teki todella hyviä löytöjä, laadukkaita merkkivaatteita ja jopa uusia (ilmeisesti niiden ostajalle sitten kuitenkin sopimattomia) merkkikenkiä (mm. Gabor).

Parin vuoden aikana kirppareiden tarjonta on romahtanut. Venyneitä ja vanuneita vaatteita (paitsi, jos olet kokoa 34-36, minä en)  ja loppuunkulutettuja kenkiä.

Saa tosissaan kierrellä, jos mielii jotain löytää. Onko ihmisillä nykyään vähemmän rahaa käytössään, vai onko useampi sisäistänyt vaatteiden pidemmän käytön.

Luovuin froteepyyhkeistämme, koska ne eivät kuivaa kunnolla. Kaikki pyyhkeemme ovat pellavaisia. Vain muutama ostettuna, lähes kaikki vanhan sukulaisen aikoinaan itse kutomia, eikä käytetty ennen meitä. Kylpytakitkin vaihdoimme pellavaisiin. Pellava vain paranee käytössä ja pesuissa. Kuivausrumpuun niitä tosin ei saa laittaa, mutta en laittaisikaan, rumpu "pilaa" pellavan tunnun. Pyyhkeitä ei ole tarvis ostaa enäää koskaan.

Kuulemma Tallinnasta saa vielä aika laadukkaita pellavatuotteita.

Osaisinpa ommella. Aikoinaan koulun käsityönopettaja pilasi täysin suhteen käsitöihin. Nykyään sairauteni ei enää anna myöten käsitöille, muuten menisin käsityökurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri katselin paikkatarpeita kaupoista enkä oikeasti muuta nähnyt kun juurikin noita perhos ja kukka paikkoja, 12v pojan vaatteita pitäisi korjata enkä oikein usko että nuo paikka-aiheet meidän meidän poikaa kovinkaan innostaisi. Yhdessä kaupassa toki oli näiden lisäksi saatavilla dinosauruksia ja formuloita, mutta ajattelin nuokin on ehkä tarkoitettu enemmänkin pienempien lasten vaatteitten paikkaamiseen sillä ne todella olivat myös sen näköisiä. Hämmästyttää ja ihmetyttää Minne siis aikuisten aikuismaiset paikkausvermeet ovat kangaskauppoja myöten kadonneet?

Oletko kuullut kirpputoreista? Niistä löytyy kyllä vaikka kuinka palon erilaisia kuoseja.

Vierailija
164/166 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä komppaan, että nykyinen muoti on aivan syvältä.

Vierailija
165/166 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä, että te, keillä on käsin tekemisen taito, siirtäkää se taito jälkikasvulle, on taitonne sitten mikä tahansa. Tulee todennäköisesti tarpeeseen tulevaisuudessa.

Kouluissa tulisi lisätä käsityötuntien määrää reippaasti. Monet vanhemmat ovat itse jääneet ilman käsityötaitojen kunnollista opetusta, tai heillä ei ole ollut niitä kohtaan minkäänlaista kiinnostusta. Näin ollen he eivät itse osaa opettaa lapsilleen niitä taitoja.

Luin joku aika sitten tämän päivän partiosta. Omat kokemukseni siitä rajoittuvat kahteen käyntikertaan, meidän haluttiin vain kiertävän ovelta ovella myyymässä jotain partiomerkkejä:) Olikin yllätys, kun artikkelista kävi ilmi, että nykypäivän partio on juuri sitä, mitä itse kaupungin kasvattina (maaseudulla kasvaneilla on paljon enemmän kädentaitoja) siltä aikoinaan odotin. Artikkelin mukaan partiossa mahdollistuu erilaisten taitojen oppinen ja kun luontokin käy tutummaksi, saattaa sen kunnioittaminenkin lisääntyä.

Osaako kukaan kertoa, vieläkö partio koetaan myös poliittisena liikkeenä? Tai kertoa kenties oman tai lapsen kokemuksia partioliikkeen toiminnasta nykyään?

Vierailija
166/166 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että te, keillä on käsin tekemisen taito, siirtäkää se taito jälkikasvulle, on taitonne sitten mikä tahansa. Tulee todennäköisesti tarpeeseen tulevaisuudessa.

Kouluissa tulisi lisätä käsityötuntien määrää reippaasti. Monet vanhemmat ovat itse jääneet ilman käsityötaitojen kunnollista opetusta, tai heillä ei ole ollut niitä kohtaan minkäänlaista kiinnostusta. Näin ollen he eivät itse osaa opettaa lapsilleen niitä taitoja.

Luin joku aika sitten tämän päivän partiosta. Omat kokemukseni siitä rajoittuvat kahteen käyntikertaan, meidän haluttiin vain kiertävän ovelta ovella myyymässä jotain partiomerkkejä:) Olikin yllätys, kun artikkelista kävi ilmi, että nykypäivän partio on juuri sitä, mitä itse kaupungin kasvattina (maaseudulla kasvaneilla on paljon enemmän kädentaitoja) siltä aikoinaan odotin. Artikkelin mukaan partiossa mahdollistuu erilaisten taitojen oppinen ja kun luontokin käy tutummaksi, saattaa sen kunnioittaminenkin lisääntyä.

Osaako kukaan kertoa, vieläkö partio koetaan myös poliittisena liikkeenä? Tai kertoa kenties oman tai lapsen kokemuksia partioliikkeen toiminnasta nykyään?

Ei ole poliittinen eikä uskonnollinen.