Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupuneita opettajia linjoilla?

Vierailija
29.07.2019 |

Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.

Muita?

Kommentit (350)

Vierailija
221/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja tässä: jos todella on uupunut yhdeksän viikon loman jälkeen, niin vaihda ihan oikeasti toiseen kouluun.

Olen ollut töissä useassa koulussa, joista esimerkiksi yksi oli kriisiytynyt työtekijöiden suhteiden osalta ja toinen taas erittäin hyvin johdettu ja tasapainoinen työyhteisö. Jälkimmäisessä oli tosi mukavaa tehdä työtä, ensimmäinen oli raskas, josta todella halusi pois mahdollisimman pian.

Viimeisimmässä työpaikassa oli sattunut erityisen mukava luokka, mutta työtä johdetttiin huonosti: ohjeet muuttuivat lennosta, oppilaita siirreltiin paikasta toiseen ja uudet oppimisympäristöt lisäsivät työn kuormitusta, oppilaiden sekaannusta sekä kiusaamista ja näpistelyä, vaikka tarkoitus oli päinvastainen.

Uusi työpaikka odottaa parin päivän päästä, mikä on jännittävää. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ei ole yhteisopettajuutta eikä uusia oppimisympäristöjä, vaan perinteinen oma luokka ja oppilailla omat pulpetit :)

Vierailija
222/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa ammatissa kuin opettajan ammatissa on etukäteen nähnyt yli kymmenen vuotta, mitä se työ tulee olemaan? Jos siis ryhtyy opettajaksi, on ihan turha vinkua että ei tiennyt että on "niin raskasta".

Seuraava.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistossa yleensä sairaslomat menee niin, että ne tekemättömät työt odottavat pöydälläsi ja meilissäsi ja siinä saat sitten alkaa urakoida niitä normaalin työn lomassa. Toki joku on tehnyt sieltä ne ihan pakolliset jutut, jotka eivät ole voineet odottaa. On saattanut tehdä ne perseelleen ja korjaat tehdyt virheet. Ja onpa mahdollista, että kollega sairastui samaan tautiin ja on nyt poissa, joten sinä teet tuon lisäksi myös hänen työnsä pakolliset jutut, joita et kunnolla osaa ja yrität muistella miten ihmeessä ne menivätkään. 

Vierailija
224/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulumaailmaa vertaa remonttiin se menee nykyään näin: Sinut on palkattu tekemään keittiöremontti. Kesken remontin saat lisätehtäväksi olohuoneen maalaamisen ja pihan lumityöt. Lisää työaikaa tai palkkaa et kuitenkaan saa. Tulet siis rempan jälkeen illalla maalaamaan olkkarin ja tekemään lumityöt.

Opettajille kasataan koko ajan pakollista lisätehtävää, joka ei suoranaisesti liity opetukseen vaan vaikkapa sosiaali ja terveyspuolen asioihin. Työsopimuksessa lukee kohta "ja muut työnantajan määräämät virkatehtävät" joista ei voi kieltäytyä.

Opetettavien tuntien määrä ja palkkaus on suunniteltu entisten leppoisampien aikojen perusteella. Nyt työmäärään hukutaan.

Usko jo, työelämän muutos koskee suurinta osaa muitakin ammatteja. 

Millään muulla alalla se ei sitten aiheuta uupumista, vai?

Vierailija
225/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsi on aamusta iltaan juoksua ja metelissä elämistä mutta silti pidät työstäsi? Mitäs helvettiä? Noh, nyrkki perseessä sattuu mutta pidän siitä.

Vierailija
226/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on nyt taas kerran todettu, että opettajan ammatti on maailman raskain ammatti. Joka muuta väittää, on väärässä.

Vierailija
227/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä opettajaystäväni ovat aina voineet sopia tapaamisia niin, että heidän ei ole tarvinnut sisällyttää mitään varauksia siitä, että eivät ole varmoja pääsevätkö töistä klo viisi vai seitsemän. 

Ope voi aina siirtää oppituntien jälkeiset työt iltaan. Tekemättä niitä ei voi kuitenkaan jättää. Onhan se tietty jonkinlainen etu.

Tiesittekö, että ope joutuu käytännössä tekemään sijaisille materiaalit ja tunnit valmiiksi. Tähän tärvääntyy usein vaikka kuinka paljon aikaa, koska hommat pitää suunnitella silloin todella hyvin. Kurssit ovat niin tiiviitä, ettei lepotunteihin ole varaa. Palkkaa he eivät kuitenkaan saa yhtään ja yli kolmen päivän poissaolosta menettää myös yhden viikonloppu päivän palkan.

Olen ollut opettajan sijaisena eikä kukaan suunnitellut minulle tunteja. Missä niin tehdään?

Tuo kuulosti kyllä omituiselta. Jos opettaja sairastuu, ei kai hänen sairauslomalla pidä väsätä sijaiselle materiaaleja. Fiksu toki antaa aiemmin tekemänsä materiaalit käyttöön.

Vierailija
228/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä opettajaystäväni ovat aina voineet sopia tapaamisia niin, että heidän ei ole tarvinnut sisällyttää mitään varauksia siitä, että eivät ole varmoja pääsevätkö töistä klo viisi vai seitsemän. 

Ope voi aina siirtää oppituntien jälkeiset työt iltaan. Tekemättä niitä ei voi kuitenkaan jättää. Onhan se tietty jonkinlainen etu.

Tiesittekö, että ope joutuu käytännössä tekemään sijaisille materiaalit ja tunnit valmiiksi. Tähän tärvääntyy usein vaikka kuinka paljon aikaa, koska hommat pitää suunnitella silloin todella hyvin. Kurssit ovat niin tiiviitä, ettei lepotunteihin ole varaa. Palkkaa he eivät kuitenkaan saa yhtään ja yli kolmen päivän poissaolosta menettää myös yhden viikonloppu päivän palkan.

Kyllä muutkin ihmiset menettävät myös viikonlopun palkan virkavapaalla. Tottakai. Ja sijaiselle toki annetaan jotain apuja. Yleensä jotain kevyttä, kun kyse on lyhyestä sijaisuudesta.

Vierailija
229/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt viitsi lainata tuota pitkää viestiä 214, jossa sinänsä hyvin avattiin opettajan työtä.

Mutta vastaan siihen siltä osin, että niin ne sähköiset alustat muuttuvat muillakin aloilla, ja tulee muutakin teknologista uudistusta. En tiedä, kuvittelevatko opettajat että muilla aloilla mystinen "joku muu" siirtää materiaalit uuteen alustaan tai uuteen kantaan? Ei, kyllä se tehdään siinä oman työn ohessa, ilman sen kummempaa ict-alan koulutusta, uuteen järjestelmäänkiin koulutetaan tunnin webinaarilla, ja sen jälkeen pitää osata käyttää järjestelmää, ja neuvoa myös vanhempia kollegoja, joille tekniset jutu eivät ole niin helppoja - jos ne on itsellekään.

Itse olen viime talven aikana siirtänyt firman nettisivut uuteen alustaan, samoin kuvapankin. Ihan siinä muun työn ohessa, satoja sivuja ja tuhansia kuvia. Ylitöitä se on teettänyt, mutta tehtävä oli. Syksy tuo taas tullessaan uusia tietojen siirtoja. Eikä tuo ole minun pääasiallinen työni. Mutta tosiaan sellaista se nykyajan työelämä on, tietotekniikalta, järjestelmien vaihdolta ja siihen liittyvältä työltä ei voi oikein kukaan välttyä.

Vierailija
230/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laadin lukuvuoden aikana yli 50 koetta."

Kukaan ei voi olla niin hölmö, että tekee jokaisen lukuvuoden aikana pidettävän kokeen alusta lähtien uudelleen?

Vierailija
231/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan luonteeseen tuntuu kuuluvan, että pitää koko ajan tuoda esille, miten stressaantunut on. Jos joku pystyy tekemään työn annetussa ajassa eikä vaikuta koskaan erityisen ahdistuneelta, epäillään selän takana herkästi tämän työn laatua ja asennetta työhön. Opettajainhuoneessa tyypillinen puheenaihe on, kuinka monta tuntia kukakin käytti koeviikon suoritusten arviointiin ja kuinka myöhään meni yöllä viimeisiä töitä tarkistaessa.

Ala on parin vuosikymmenen sisällä muuttunut vaativammaksi, niin kuin varmasti muutkin alat. Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.

Vierailija
232/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärtänyt tätä viestiä. Viittaako viimeinen lause johonkin palkattomaan lomaan? Kai nyt sairaslomalta korvauksen saa? 

Ihan vaan vertailuksi. Olen tehnyt toimistotyötä yli 20 vuotta ja sinä aikana maksimissaan 4 + 1 vkoa lomaa per vuosi plus yhden kerran viikko lomaa saldovapaita eli töitä, jotka olen aiemmin joutunut venymään ylitöinä ja korvattu vapaana tunti tunnista. Mitään helppoa mahdollisuutta palkattomalle vapaalle ei ole ollut enkä ole sellaista edes yrittänyt esittää. Näillä on menyt. Opettajaystäväni ottavat aina välillä peruslomien lisäksi palkatonta ja se heille käsittääkseni aika helposti myönnetäänkin. 

Vierailija
233/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut opettajan sijaisena eikä kukaan suunnitellut minulle tunteja. Missä niin tehdään?

Tuo kuulosti kyllä omituiselta. Jos opettaja sairastuu, ei kai hänen sairauslomalla pidä väsätä sijaiselle materiaaleja. Fiksu toki antaa aiemmin tekemänsä materiaalit käyttöön.

Käytännössä täytyy ja näin myös teen. Vatsataudissakin siinä oksennusten välissä suunnittelin sijaiselle tunteja, joita pystyisi vetämään läpi, koska jos en suunnittele, on se tunti mennyt hukkaan ja erityisesti lukiossa niitä tunteja ei vain ole liikaa. Meidän koulussamme 90% opettajista suunnittelee tunnit myös sairastuessaan, jotta työmäärä ei ole niin uuvuttava töihin palatessa. Sijaisia on myös vaikea saada (nyt kaikki työttömät ilmoittautumaan vapaaehtoisiksi), joten jos tunnit on suunnitelu, tulee se sijainen uudestaankin.

Vierailija
234/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt viitsi lainata tuota pitkää viestiä 214, jossa sinänsä hyvin avattiin opettajan työtä.

Mutta vastaan siihen siltä osin, että niin ne sähköiset alustat muuttuvat muillakin aloilla, ja tulee muutakin teknologista uudistusta. En tiedä, kuvittelevatko opettajat että muilla aloilla mystinen "joku muu" siirtää materiaalit uuteen alustaan tai uuteen kantaan? Ei, kyllä se tehdään siinä oman työn ohessa, ilman sen kummempaa ict-alan koulutusta, uuteen järjestelmäänkiin koulutetaan tunnin webinaarilla, ja sen jälkeen pitää osata käyttää järjestelmää, ja neuvoa myös vanhempia kollegoja, joille tekniset jutu eivät ole niin helppoja - jos ne on itsellekään.

Itse olen viime talven aikana siirtänyt firman nettisivut uuteen alustaan, samoin kuvapankin. Ihan siinä muun työn ohessa, satoja sivuja ja tuhansia kuvia. Ylitöitä se on teettänyt, mutta tehtävä oli. Syksy tuo taas tullessaan uusia tietojen siirtoja. Eikä tuo ole minun pääasiallinen työni. Mutta tosiaan sellaista se nykyajan työelämä on, tietotekniikalta, järjestelmien vaihdolta ja siihen liittyvältä työltä ei voi oikein kukaan välttyä.

Et tainnut huomata oleellista eroa: ”ylitöitä se on teettänyt.” Sait siis ylimääräistä rahaa tai palkkaa. Ope ei saa.

Vierailija
235/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi olla niin hölmö, että tekee jokaisen lukuvuoden aikana pidettävän kokeen alusta lähtien uudelleen?

En tee jokaista koetta alusta saakka uusiksi eli käytän samoja kysymyksiä mutta en täysin samaa koetta. Kaikki eivät ehdi yhtä pitkälle eli koealueet ovat erilaisia. Lisäksi teen paljon tiedonhakukokeita, joten kysymysten pitää olla erilaisia, jotta vastaukset eivät löydy samalla hakusanalla.

Vierailija
236/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla kirjasarjoilla on valmiita kokeita, ja jos niitä ei jostain syystä voi käyttää, voidaan kollegoiden kanssa sopia, että käytetään samoja kokeita ja suunnitellaan kokeet vuorotellen. Varsinkin isoissa kouluissa, joissa on paljon samojen aineiden opettajia, eivät opiskelijat jaksa nähdä niin paljon vaivaa, että tutustuisivat kaikkien kavereidensa aiemmin pidettyihin kokeisiin.

Minulla on oikeasti kollegoita, jotka tekevät itse kaikki kokeet mallivastauksineen, vaikka valmiita kokeita on oppiaineisiimme todella hyvin saatavilla. Lukiossa kokeet pidetään nykyään suljetussa Abitti-verkossa, jossa ei edes voi huijata.

Vierailija
237/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko toimia näin, koska oppilaat kuvaavat kokeita/ kertovat niistä. Täsmälleen samaa koetta ei voi pitää vuodesta toiseen. Toisekseen koe on aina kyseiseen kurssiin liittyvä ja kurssit eivät ole täsmällisiä kopioita, vaan painotus saattaa muuttua, tämän pitää näkyä myös kokeessa.

Vierailija
238/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan luonteeseen tuntuu kuuluvan, että pitää koko ajan tuoda esille, miten stressaantunut on. Jos joku pystyy tekemään työn annetussa ajassa eikä vaikuta koskaan erityisen ahdistuneelta, epäillään selän takana herkästi tämän työn laatua ja asennetta työhön. Opettajainhuoneessa tyypillinen puheenaihe on, kuinka monta tuntia kukakin käytti koeviikon suoritusten arviointiin ja kuinka myöhään meni yöllä viimeisiä töitä tarkistaessa.

Ala on parin vuosikymmenen sisällä muuttunut vaativammaksi, niin kuin varmasti muutkin alat. Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.

Kirjoitit ”Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.” No, meillä ei työnantaja todellakaan sallisi moista, todennäköisesti rehtori vallan pillastuisi, jos edes ohimennen kuulisi moista. Niin ne on koulut ja johtamiskulttuuri ja ilmapiiri erilaisia.

Vierailija
239/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut huomata oleellista eroa: ”ylitöitä se on teettänyt.” Sait siis ylimääräistä rahaa tai palkkaa. Ope ei saa.

Ei ainakaan meidän toimistotyössä ole saanut. On kertynyt tunteja saldoksi ja niitä saa sitten yksi yhteen pitää joskus puolikkainan tai kokonaisina vapaapäivinä tai sitten ne roikkuvat siellä parikin vuotta, kuten minulle kävi ja maksettiin ulos työsuhteen päättyessä. Koskaan ei ollut aikaa pitää niiitä pois ja lisää kertyi. 

JOTEN LOPETTAKAA KUVITTELU ASIOISTA, JOISTA ETTE TIEDÄ MITÄÄN ja keskittykää omien ongelmienne korjaamiseen, jotta voisitte saada sympatiaa muiltakin. 

Vierailija
240/350 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa opettaja kyllä väsää ohjeet sijaiselle / kollegoille, jotta siellä koulussa tiedetään, mitä tehdään. Ja ihan sairauslomalla näitä ohjeita väsäillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän